Folkets BRP

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,633
Det är många trådar och tankar runt BRP just nu, och åtminstone hos mig får det igång tankarna ordentligt. För att småideer och reflektioner inte skall falla mellan stolarna tänkte jag öppna den här tråden - lite som DnD-skvalkanalen - där folk kan skriva av sig idéer, förslag och reaktioner som kanske inte passar in någon annan stans.

Och förresten, prefenser också. Vilka är era favoritmekaniker.
 
Det jag klurar på just nu är att leka med GE, A- och B-färdigheter. Grundegenskaper och mer äventyrsinriktade färdigheter funkar som i HT/KH - dvs 1-100 med Smidighet, Styrka etc som "Grundfärdigheter". Få specialiserade färdigheter - t.ex. Lärdom.

B-färdigheter, på en skala från 1-5, nybörjare till mästare. Det räcker språk, skrift, besvärjelser, simma, lärdomsfärdigheter etc, och kan ge en bonus till FV-slaget.
 
En preferens jag har som är helt smakbaserad är att jag vill ha %-slag för färdigheter, och grundegenskaper i 3T6-skalan så att säga.

För mig är det en viktig grej med känslan.

Nu bröt jag mot dina preferenser nästan med en gång :) men det är just poängen - det här är tråden för alla olika preferenser, och en bred tolkning av BRP
 
BRP som en bred familj :) så ja, även Järn/HT/KH
Då säger jag att jag spelat för lite Kopparhavets Hjältar för att ha det som riktig favorit än, men att det lilla jag spelat varit så trevligt att systemet säkert kommer bli en favorit framöver 🙂

Annars är nog favoriten för mig Mutant 2089. Det ät väldigt lätt och smidigt och det är dessutom lätt att modda! Gillar att det inte är alltför många färdigheter och gillar striderna. Hade föredragit att köpa grundegenskaper, har aldrig förstått vitsen med att slå fram sådana, och reglerna för Mutationer är lite för stela, men annars är allt tipptopp 😁
 
Jag gillar anfallsslaget i gamla Oktoberlandet där man på ett slag får fram om man lyckades, hur mycket skada man gör och vilken kroppsdels man träffade. Elegant.

Det låter lite som OREs höjd och bredd. Hur funkar det (har bara FLs oktoberlandet)
 
Äventyrare bör ha grundegenskaper på skalan 2T6+6, ity de är extraordinära personer som gör extraordinära saker.
Mja, då blir ju bara 12 det nya 3, dvs du har minskat spännvidden och vunnit... vadå?

Jag menar, du kan ju uppnå ditt slutmål, dvs färdighetsvärden som inte suger, på andra sätt, och ändå låta spelare skapa karaktärer med brister och svagheter.

Edit: Jag förstår dock ditt syfte, dvs hjältar > vanligt folk. Ville bara påpeka att det kan man också åstadkomma utan att förlora i spännvidd :)
 
Jag gillar T20. Men jag gillar pendragonslag också...
 
Mja, då blir ju bara 12 det nya 3, dvs du har minskat spännvidden och vunnit... vadå?

Jag menar, du kan ju uppnå ditt slutmål, dvs färdighetsvärden som inte suger, på andra sätt, och ändå låta spelare skapa karaktärer med brister och svagheter.

Edit: Jag förstår dock ditt syfte, dvs hjältar > vanligt folk. Ville bara påpeka att det kan man också åstadkomma utan att förlora i spännvidd :)

Visst fins det andra metoder, men skalan 8-18 med snitt på 13 är mer rimlig för äventyrare.
 
Det jag klurar på just nu är att leka med GE, A- och B-färdigheter. Grundegenskaper och mer äventyrsinriktade färdigheter funkar som i HT/KH - dvs 1-100 med Smidighet, Styrka etc som "Grundfärdigheter". Få specialiserade färdigheter - t.ex. Lärdom.

B-färdigheter, på en skala från 1-5, nybörjare till mästare. Det räcker språk, skrift, besvärjelser, simma, lärdomsfärdigheter etc, och kan ge en bonus till FV-slaget.

Ha en uppdelning mellan A- och B-färdigheter kan ha en poäng.
Använda olika skalor på dem ger dock mest regelteknisk huvudvärk, eller åtminstone regeltekniska komplikationer, utan att egentligen tillföra någonting positivt.
 
Det låter lite som OREs höjd och bredd. Hur funkar det (har bara FLs oktoberlandet)
Om jag minns rätt slår man en T100 under ett procentvärde. Tiotals-tärningen (vit) adderas till vapenskadan. Entalstärningen (röd) är träffområde. Så har man Pistol 47% (skada+2) och slår 30 gör man 5 i skada (3+2) i huvudet (0 är träffområde huvud).
 
Ha en uppdelning mellan A- och B-färdigheter kan ha en poäng.
Använda olika skalor på dem ger dock mest regelteknisk huvudvärk, eller åtminstone regeltekniska komplikationer, utan att egentligen tillföra någonting positivt.

Nja. Poängen är att allt man slår för är A-Färdigheter mellan 1-100. Så T100 för allt. B-färdigheter är sådant man inte slår för - så du slår för Lärdom, inte för Botanik. Du slår för Smidighet, inte för Simma.
 
Last edited:
Back
Top