Folkets BRP

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
5,220
Nja. Poängen är att allt man slår för är A-Färdigheter mellan 1-100. Så T100 för allt. B-färdigheter är sådant man inte slår för - så du slår för Lärdom, inte för Botanik. Du slår för Smidighet, inte för Simma.
Lite mer utvecklat, med inspiration från OpenQuests magnitud för besvärjelser. A-färdigheter heter Färdigheter, B-färdigheter heter Kunskaper (Kunskapsvärde = KV).

Skåda Kompetensstegen:

Nivå FV KV
Nybörjare 1-20 K1
Lärling 21-40 K2
Gesäll 41-60 K3
Expert 61-80 K4
Mästare 81-00 K5

Kunskaper är i huvudsak statiska. Antingen har man kompetensen, eller inte. Behöver man slå slår man för en Färdighet - Kasta magi för besvärjelser, Smidighet för Simma etc

Exempel på Kunskaper:
- Varje språk är en kunskap.
- Varje alfabet är en kunskap.
- Simma är en kunskap.
- Enskilda hantverk är kunskaper, Hantverk är en Färdighet.
- Enskilda akademiska discipliner är kunskaper, Lärdom är en Färdighet.
- Besvärjelser är kunskaper, Kasta magi är en Färdighet.

Grundmekaniken är:
- KV kan aldrig ha högre nivå en underliggande FV.
- Det kostar lika mycket att höja KV 1 som FV 1T6.
- Du klarar handlingar på samma nivå eller lägre automatiskt. Med ett lyckat FV slag kan du lyckas ett snäpp uppåt (dvs Gesäll om du har K1).
- Besvärjelser är en lista från 1-5. T.ex.:

ELD
1 - Tända brasa
2 - Flammande händer
3 - Eldstråle
4 - Eldklot
5 - Inferno
 

Svarte Faraonen

Alternative sexual archetype ('fastest mario')
Joined
12 Oct 2000
Messages
9,909
Location
Värnhem, Malmö
Var inte smidighet (rörlighet?) totalt OP i MUA? Det är det senaste BRP jag spelat. Jag minns det som ”Bra för att vara BRP”, ungefär, men att det gällde att alla rollpersoner behövde ha hög smidighet.
Det är något jag upplever som ett problem i många BRP-adaptioner som använder den klassiska uppsättningen grundegenskaper och kopplar dem till färdigheter. Smidighet och Intelligens brukar få en oproportionerligt stor andel av färdighetskakan.
 

JohanL

Swashbuckler
Joined
23 Jan 2021
Messages
2,606
Vi får väl se hur Fria Ligans DoD blir nu, också.

D20 eller D100?
 

EvilSpook

Hero
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,206
Location
Rachdrand
Och förresten, prefenser också. Vilka är era favoritmekaniker.
Nåt jag ogillade med EDD var att man inte hade allt samlat och harmoniserat redan när man gjorde rollpersonen. Det fanns lite raser i Svarta boken, det fanns fler i Monsterboken. Men det var inte riktigt bestämt vilka som var spelbara. När man sedan skulle vara vargman eller karkion så hade man ingen aning om hur det funkade med social status, tillåtna yrken, språk, ålder och erfarenhetspoäng, träffområden och så vidare. Det var frustrerande.

Spika tidigt vad man kan spela och se till att alla efterföljande regler också tar höjd för det.
Inte specifikt för BRP men på förekommen anledning.
//EvilSpook
 

Svarte Faraonen

Alternative sexual archetype ('fastest mario')
Joined
12 Oct 2000
Messages
9,909
Location
Värnhem, Malmö
Nåt jag ogillade med EDD var att man inte hade allt samlat och harmoniserat redan när man gjorde rollpersonen. Det fanns lite raser i Svarta boken, det fanns fler i Monsterboken. Men det var inte riktigt bestämt vilka som var spelbara. När man sedan skulle vara vargman eller karkion så hade man ingen aning om hur det funkade med social status, tillåtna yrken, språk, ålder och erfarenhetspoäng, träffområden och så vidare. Det var frustrerande.

Spika tidigt vad man kan spela och se till att alla efterföljande regler också tar höjd för det.
Inte specifikt för BRP men på förekommen anledning.
//EvilSpook
Det tyckte jag dock var bra. Det var ett steg tillbaka när man i Monsterboxen tydligt gjorde åtskillnad på spelbara och icke spelbara raser. Roligare var det när alla humanoida varelser i teorin kunde rullas fram som rollpersoner, även om man fick höfta lite med kringverket.
 

Skarpskytten

KOBOLD
Joined
18 May 2007
Messages
4,595
Location
Trakien
Det tyckte jag dock var bra. Det var ett steg tillbaka när man i Monsterboxen tydligt gjorde åtskillnad på spelbara och icke spelbara raser. Roligare var det när alla humanoida varelser i teorin kunde rullas fram som rollpersoner, även om man fick höfta lite med kringverket.
Här var DoD82 faktiskt tydligare än efterföljarna. Det finns regler för att spela alv, dvärg, hob och troll.
 

JohanL

Swashbuckler
Joined
23 Jan 2021
Messages
2,606
Jag önskar att Drakar och Demoner var tydligare om vad det är för tärning Den Store Spelledaren har om halsen!

"Du flyr med hjärtat i halsgropen, och snart ser du ljuset från byn. Men plötsligt bländas du av en blixt som slår ned alldeles framför dig. Där blixten slog ned står en högrest gammal man och tittar strängt på dig. Han har en stor tärning i en kedja om halsen. »-Jag är Den Store Spelledaren,» säger han allvarligt."
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent
Joined
17 May 2000
Messages
7,120
Location
Port Kad, The Rim
Jag önskar att Drakar och Demoner var tydligare om vad det är för tärning Den Store Spelledaren har om halsen!

"Du flyr med hjärtat i halsgropen, och snart ser du ljuset från byn. Men plötsligt bländas du av en blixt som slår ned alldeles framför dig. Där blixten slog ned står en högrest gammal man och tittar strängt på dig. Han har en stor tärning i en kedja om halsen. »-Jag är Den Store Spelledaren,» säger han allvarligt."
1T∞ -- tärningen där alla utfall X ∈ N är möjliga.
 

JohanL

Swashbuckler
Joined
23 Jan 2021
Messages
2,606
1T∞ -- tärningen där alla utfall X ∈ N är möjliga.
Vi var för övrigt genuint osäkra på om tanken var att Den Store Spelledaren var en del av världen och då och då kunde dyka upp och tillrättavisa rollpersoner, alternativt upplösa dem i en puff. To be fair var vi 12.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,763
Nu blev det skarpt läge på "modernisera BRP"!

 

Stämma

Arg vätte
Joined
17 Jul 2020
Messages
112
Location
Södertälje/Uppsala
En tanke jag gått runt med sen igår om hur man kan få till ett relativt kompakt närstridssystem i T20-BRP:

Slå Pendragonslag i närstrid. Den som vinner slaget vållar skada lika med tärningens resultat + eventuell vapenmodifikation/skadebonus.

Jag tänker att man då borde göra som Mutant och låta KP vara lika med FYS+STO, för annars blir det nog för dödligt. Jag har inte testat idén än, men det borde förhoppningsvis snabba på striderna då man inte slår lika många tärningsslag.
Finns ju ingen riktig taktik i systemet som det står skrivet nu, men sen är det ju bara en resolutionsmekanik. Taktiken kan komma i spelet runtom själva slagväxlingen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
15,377
Slå Pendragonslag i närstrid. Den som vinner slaget vållar skada lika med tärningens resultat + eventuell vapenmodifikation/skadebonus.

Jag tänker att man då borde göra som Mutant och låta KP vara lika med FYS+STO, för annars blir det nog för dödligt.
Det är så det funkar i Matiné, fast där vapen ger bonus till färdigheter, precis som andra föremål kan ge bonusar till andra färdigheter. Alla i världen har 25 kroppspoäng, men de har en traumatröskel som gör att de kan slås ut i förtid (människor har 10). Rustning drar inte av på skadan, utan höjer traumatröskeln så att striderna faktiskt kan ta slut efter ett tag.

Sjukt snabba strider. Sedan har jag lite manövrar och ett initiativbräde som gör att folk har lite mer valmöjlighet än "attackera orch #3".
 
Last edited:

Nässe

Swashbuckler
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,490
Location
Malmö
En tanke jag gått runt med sen igår om hur man kan få till ett relativt kompakt närstridssystem i T20-BRP:

Slå Pendragonslag i närstrid. Den som vinner slaget vållar skada lika med tärningens resultat + eventuell vapenmodifikation/skadebonus.

Jag tänker att man då borde göra som Mutant och låta KP vara lika med FYS+STO, för annars blir det nog för dödligt. Jag har inte testat idén än, men det borde förhoppningsvis snabba på striderna då man inte slår lika många tärningsslag.
Finns ju ingen riktig taktik i systemet som det står skrivet nu, men sen är det ju bara en resolutionsmekanik. Taktiken kan komma i spelet runtom själva slagväxlingen.
Det är ju kul om det finns chans att någon dör på ett slag. Kanske funkar om vapenskada läggs till, som en tärning? Eller kan man få kritiska skador?

Ett riktigt bra resultat borde vara att man får 10-12 i skada + vapenskada, och då har man… 25 kp?
 

Girighet

Veteran
Joined
22 Oct 2015
Messages
113
Unknown Armies som är t100 BRP har löst det på ett bra sätt. I närstrid lägger man ihop siffrorna på bägge tärningarna (1-10) och +3 om vapnet är tungt/vasst/tvåhandsfattat. Så om man slår 45 för attack med tvåandsyxa blir skadan 4+5+3+3+3. Borde ju kunna göras på något liknade för d20
 
Top