Folkets BRP

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Nja. Poängen är att allt man slår för är A-Färdigheter mellan 1-100. Så T100 för allt. B-färdigheter är sådant man inte slår för - så du slår för Lärdom, inte för Botanik. Du slår för Smidighet, inte för Simma.
Lite mer utvecklat, med inspiration från OpenQuests magnitud för besvärjelser. A-färdigheter heter Färdigheter, B-färdigheter heter Kunskaper (Kunskapsvärde = KV).

Skåda Kompetensstegen:

Nivå FV KV
Nybörjare 1-20 K1
Lärling 21-40 K2
Gesäll 41-60 K3
Expert 61-80 K4
Mästare 81-00 K5

Kunskaper är i huvudsak statiska. Antingen har man kompetensen, eller inte. Behöver man slå slår man för en Färdighet - Kasta magi för besvärjelser, Smidighet för Simma etc

Exempel på Kunskaper:
- Varje språk är en kunskap.
- Varje alfabet är en kunskap.
- Simma är en kunskap.
- Enskilda hantverk är kunskaper, Hantverk är en Färdighet.
- Enskilda akademiska discipliner är kunskaper, Lärdom är en Färdighet.
- Besvärjelser är kunskaper, Kasta magi är en Färdighet.

Grundmekaniken är:
- KV kan aldrig ha högre nivå en underliggande FV.
- Det kostar lika mycket att höja KV 1 som FV 1T6.
- Du klarar handlingar på samma nivå eller lägre automatiskt. Med ett lyckat FV slag kan du lyckas ett snäpp uppåt (dvs Gesäll om du har K1).
- Besvärjelser är en lista från 1-5. T.ex.:

ELD
1 - Tända brasa
2 - Flammande händer
3 - Eldstråle
4 - Eldklot
5 - Inferno
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Var inte smidighet (rörlighet?) totalt OP i MUA? Det är det senaste BRP jag spelat. Jag minns det som ”Bra för att vara BRP”, ungefär, men att det gällde att alla rollpersoner behövde ha hög smidighet.
Det är något jag upplever som ett problem i många BRP-adaptioner som använder den klassiska uppsättningen grundegenskaper och kopplar dem till färdigheter. Smidighet och Intelligens brukar få en oproportionerligt stor andel av färdighetskakan.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Vi får väl se hur Fria Ligans DoD blir nu, också.

D20 eller D100?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Och förresten, prefenser också. Vilka är era favoritmekaniker.
Nåt jag ogillade med EDD var att man inte hade allt samlat och harmoniserat redan när man gjorde rollpersonen. Det fanns lite raser i Svarta boken, det fanns fler i Monsterboken. Men det var inte riktigt bestämt vilka som var spelbara. När man sedan skulle vara vargman eller karkion så hade man ingen aning om hur det funkade med social status, tillåtna yrken, språk, ålder och erfarenhetspoäng, träffområden och så vidare. Det var frustrerande.

Spika tidigt vad man kan spela och se till att alla efterföljande regler också tar höjd för det.
Inte specifikt för BRP men på förekommen anledning.
//EvilSpook
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Nåt jag ogillade med EDD var att man inte hade allt samlat och harmoniserat redan när man gjorde rollpersonen. Det fanns lite raser i Svarta boken, det fanns fler i Monsterboken. Men det var inte riktigt bestämt vilka som var spelbara. När man sedan skulle vara vargman eller karkion så hade man ingen aning om hur det funkade med social status, tillåtna yrken, språk, ålder och erfarenhetspoäng, träffområden och så vidare. Det var frustrerande.

Spika tidigt vad man kan spela och se till att alla efterföljande regler också tar höjd för det.
Inte specifikt för BRP men på förekommen anledning.
//EvilSpook
Det tyckte jag dock var bra. Det var ett steg tillbaka när man i Monsterboxen tydligt gjorde åtskillnad på spelbara och icke spelbara raser. Roligare var det när alla humanoida varelser i teorin kunde rullas fram som rollpersoner, även om man fick höfta lite med kringverket.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det tyckte jag dock var bra. Det var ett steg tillbaka när man i Monsterboxen tydligt gjorde åtskillnad på spelbara och icke spelbara raser. Roligare var det när alla humanoida varelser i teorin kunde rullas fram som rollpersoner, även om man fick höfta lite med kringverket.
Här var DoD82 faktiskt tydligare än efterföljarna. Det finns regler för att spela alv, dvärg, hob och troll.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag önskar att Drakar och Demoner var tydligare om vad det är för tärning Den Store Spelledaren har om halsen!

"Du flyr med hjärtat i halsgropen, och snart ser du ljuset från byn. Men plötsligt bländas du av en blixt som slår ned alldeles framför dig. Där blixten slog ned står en högrest gammal man och tittar strängt på dig. Han har en stor tärning i en kedja om halsen. »-Jag är Den Store Spelledaren,» säger han allvarligt."
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Jag önskar att Drakar och Demoner var tydligare om vad det är för tärning Den Store Spelledaren har om halsen!

"Du flyr med hjärtat i halsgropen, och snart ser du ljuset från byn. Men plötsligt bländas du av en blixt som slår ned alldeles framför dig. Där blixten slog ned står en högrest gammal man och tittar strängt på dig. Han har en stor tärning i en kedja om halsen. »-Jag är Den Store Spelledaren,» säger han allvarligt."
1T∞ -- tärningen där alla utfall X ∈ N är möjliga.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
1T∞ -- tärningen där alla utfall X ∈ N är möjliga.
Vi var för övrigt genuint osäkra på om tanken var att Den Store Spelledaren var en del av världen och då och då kunde dyka upp och tillrättavisa rollpersoner, alternativt upplösa dem i en puff. To be fair var vi 12.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Nu blev det skarpt läge på "modernisera BRP"!

 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
343
Location
Södertälje/Uppsala
En tanke jag gått runt med sen igår om hur man kan få till ett relativt kompakt närstridssystem i T20-BRP:

Slå Pendragonslag i närstrid. Den som vinner slaget vållar skada lika med tärningens resultat + eventuell vapenmodifikation/skadebonus.

Jag tänker att man då borde göra som Mutant och låta KP vara lika med FYS+STO, för annars blir det nog för dödligt. Jag har inte testat idén än, men det borde förhoppningsvis snabba på striderna då man inte slår lika många tärningsslag.
Finns ju ingen riktig taktik i systemet som det står skrivet nu, men sen är det ju bara en resolutionsmekanik. Taktiken kan komma i spelet runtom själva slagväxlingen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Slå Pendragonslag i närstrid. Den som vinner slaget vållar skada lika med tärningens resultat + eventuell vapenmodifikation/skadebonus.

Jag tänker att man då borde göra som Mutant och låta KP vara lika med FYS+STO, för annars blir det nog för dödligt.
Det är så det funkar i Matiné, fast där vapen ger bonus till färdigheter, precis som andra föremål kan ge bonusar till andra färdigheter. Alla i världen har 25 kroppspoäng, men de har en traumatröskel som gör att de kan slås ut i förtid (människor har 10). Rustning drar inte av på skadan, utan höjer traumatröskeln så att striderna faktiskt kan ta slut efter ett tag.

Sjukt snabba strider. Sedan har jag lite manövrar och ett initiativbräde som gör att folk har lite mer valmöjlighet än "attackera orch #3".
 
Last edited:

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
En tanke jag gått runt med sen igår om hur man kan få till ett relativt kompakt närstridssystem i T20-BRP:

Slå Pendragonslag i närstrid. Den som vinner slaget vållar skada lika med tärningens resultat + eventuell vapenmodifikation/skadebonus.

Jag tänker att man då borde göra som Mutant och låta KP vara lika med FYS+STO, för annars blir det nog för dödligt. Jag har inte testat idén än, men det borde förhoppningsvis snabba på striderna då man inte slår lika många tärningsslag.
Finns ju ingen riktig taktik i systemet som det står skrivet nu, men sen är det ju bara en resolutionsmekanik. Taktiken kan komma i spelet runtom själva slagväxlingen.
Det är ju kul om det finns chans att någon dör på ett slag. Kanske funkar om vapenskada läggs till, som en tärning? Eller kan man få kritiska skador?

Ett riktigt bra resultat borde vara att man får 10-12 i skada + vapenskada, och då har man… 25 kp?
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
266
Unknown Armies som är t100 BRP har löst det på ett bra sätt. I närstrid lägger man ihop siffrorna på bägge tärningarna (1-10) och +3 om vapnet är tungt/vasst/tvåhandsfattat. Så om man slår 45 för attack med tvåandsyxa blir skadan 4+5+3+3+3. Borde ju kunna göras på något liknade för d20
 
Top