Nekromanti Flamewar: Varför kallar folk Mutant för "Mutant 2089", spelet heter ju inte så.

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Dock döptes andra världskriget till andra världskriget redan under andra världskriget, så egenlogen borde luddvig enligt sin egen logik kalla spelet för ”Mutant” och ingetning mer. Då det är vad det faktiskt är döpt till. Om man nu döper spel och krig.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jocke;n294464 said:
Om man nu döper spel och krig.
Spelet heter alltså Mutant, precis som alla andra spel som heter Mutant. Vill en förtydliga kan det läggas till "Äldre".

"Jag har inte spelat Mutant på riktigt länge."
"Vilket Mutant?"
"Äldre Mutant."
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,555
Location
Umeå
Därav Mutant (1989) - i tal "Mutant från 1989". Spelet heter Mutant. Det kom ut 1989. En bra stund efter andra världskriget.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Björn Wärmedal;n294467 said:
Därav Mutant (1989) - i tal "Mutant från 1989". Spelet heter Mutant. Det kom ut 1989. En bra stund efter andra världskriget.
Dock längre bak i tiden än man ofta tänker sig. 1989 är nu lika länge sedan som 1960 var då. Bland sakerna som hände 1960 var t ex första demonstrationen av en laser, publikationen av To kill a Mockingbird, och Chrusjtjov bankade (eventuellt) med skon i podiet i FN.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
När det kom kallade vi det för Nya Mutant. Idag kallar jag det med viss förvirring för en blandning av Svarta Mutant, Gamla Nya Mutant, Cyberpunk-Mutant, Mutant 2089, Mutant (1989), eller kort och gott Mitt Mutant.

Gillar egentligen Mutant 2089 bäst som namn men Mutant (1989) är nog mest korrekt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
Khan;n294345 said:
*Gamla nya mutant
Knappast! Det finns två gamla Mutant, ett som är gammalt och ett som är nytt. Hence "Nya gamla Mutant".
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jocke;n294464 said:
Dock döptes andra världskriget till andra världskriget redan under andra världskriget, så egenlogen borde luddvig enligt sin egen logik kalla spelet för ”Mutant” och ingetning mer. Då det är vad det faktiskt är döpt till. Om man nu döper spel och krig.
I spel och krig är allt tillåtet...Cyber Mutant 89? Fast jag gillar Cyber Tant bättre. :)?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag gillar "Nya Mutant" för att det är så galet, men jag kan inte lita på att jag skulle omtala det så i en konversation. "Svarta Mutant" eller "Cyberpunk-Mutant" tycker jag egentligen fungerar bättre, men "Mutant -89" (kanske skrivet som "Mutant (1989)") borde vara mest korrekt.
 
Top