Nekromanti Flamewar: Varför kallar folk Mutant för "Mutant 2089", spelet heter ju inte så.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,022
Location
Ludvika
Björn Wärmedal;n294326 said:
”Nya Mutant” är ju tyvärr otroligt missvisande som namn på en snart 30 år gammal produkt som fått flera uppföljare ????
Jag har för mig att det under en kortare period refererades till M:UA som "Nya nya mutant". Det hela blev mycket förvirrande.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,613
Björn Wärmedal;n294326 said:
”Nya Mutant” är ju tyvärr otroligt missvisande som namn på en snart 30 år gammal produkt som fått flera uppföljare ????
Men uppföljarna heter inte enbart Mutant utan också R.Y.M.D., Chronicles, Undergången arvtagare och År noll. Således finns det endast två renodlade Mutant, nämligen gamla och nya.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,022
Location
Ludvika
luddwig;n294335 said:
Men uppföljarna heter inte enbart Mutant utan också R.Y.M.D., Chronicles, Undergången arvtagare och År noll. Således finns det endast två renodlade Mutant, nämligen gamla och nya.
Problemet uppstod som sagt iochmed MUA, när det dök upp massa mutantspelare utan någon kopplimg tillbde äldre mutantspelen. Dessa utgick alltså från att "nya mutant" måste syfta till det _nya_ mutant, dvs MUA.

Förvirring uppatod, en lösning hittades. Resten är historia.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,613
Rymdhamster;n294337 said:
...en lösning hittades.
Så länge lösningen inte är att nya Mutant är nya Mutant förkastar jag den och uppmuntrar till fortsatt flamewar!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,990
Location
Göteborg
Lite OT: I Göteborg byggdes för några år sedan Gamla Ullevi. Som ju egentligen är nya Ullevi. På platsen för gamla Ullevi. Typ.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Det kanske hade att göra med att det ledande cyberpunkspelet hette/heter Cyberpunk 2020. Då etablerades NAMN ÅRTAL-standarden och den flyttades till Nya Mutant.

Kanske.

Jag sa Nya Mutant och nu säger jag Mutant 2089.

/M
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,066
Location
Sthlm
Argument mot Nya Mutant:

1. Spelet är i rollspelstidräkning någonstans mellan gammalt och urgammalt. Dessutom nästan exakt lika gammalt som "gamla" mutant i den kontexten. Det går alltså inte att kalla det för nytt i nån slags rollspelshistorisk sanning.

2. Det finns minst två "nyare" Mutant att i stället kalla för nya mutant, räknar man dessutom Ligans olika spel som just olika spel så finns det jätte många fler nyare mutant än äldre jämfört spelet folk ibland (100% felaktigt) kallar för "Nya Mutant"

3. ingenstans på lådan eller i någon av böckerna står det "Nya Mutant" spelet kan därför inte heta detta, det kan maximalt vara ett smeknamn, som att kalla CoC för Kalle Kula (och det gör man ju, för att man är vanligt rekorderligt folk och inte vill hamna i den vansinniga fighten om hur Cthulhu bör uttalas). Att låssas att det är riktigare än något annat namn är att lura sig själv - trevligt men förödande.

Argument för Svarta Mutant / Svarta Lådan
1. Det kommer i en svart låda.
2. Det utspelar sig i en mörk framtid.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,613
Jocke;n294435 said:
Argument för Svarta Mutant...
Men böckerna till UA är också svarta, och alla Mutant utspelar sig i en mer eller mindre mörk framtid.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,022
Location
Ludvika
luddwig;n294440 said:
Men böckerna till UA är också svarta, och alla Mutant utspelar sig i en mer eller mindre mörk framtid.
Säger en som propagerar för "nya" mutant =D
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,066
Location
Sthlm
luddwig;n294440 said:
Men böckerna till UA är också svarta, och alla Mutant utspelar sig i en mer eller mindre mörk framtid.
Nej, de har bild över hela framsidan med svart ram. Det är helt annorlunda. Tag valfri bok ut svarta lådan. den är svart med rött tryck och inget mer. tag själva lådan. Den är mest svart. Logotypen och illustrationen har också båda svart som huvudfärg.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,613
Jocke;n294445 said:
Nej, de har bild över hela framsidan med svart ram. Det är helt annorlunda. Tag valfri bok ut svarta lådan. den är svart med rött tryck och inget mer. tag själva lådan. Den är mest svart. Logotypen och illustrationen har också båda svart som huvudfärg.
Det här med färginnehåll är ytterst spännande och viktigt. Jag föreslår därför att vi tillsätter en opartisk utredning som får kartlägga graden av svart i de olika produkterna. Oavsett resultat kommer jag sedan att fortsätta kalla nya Mutant för nya Mutant ty det är det historiskt korrekta, precis som att alla kallar andra världskriget för andra världskriget oavsett om de upplevde det första eller ej.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,022
Location
Ludvika
luddwig;n294453 said:
precis som att alla kallar andra världskriget för andra världskriget oavsett om de upplevde det första eller ej.
Nä. Om du hade kallat det för Mutant 3 så hade det varit samma sak.

Nu är det ju istället som att kalla andra värdskriget för "nya kriget", idag.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
luddwig;n294453 said:
Det här med färginnehåll är ytterst spännande och viktigt. Jag föreslår därför att vi tillsätter en opartisk utredning som får kartlägga graden av svart i de olika produkterna. Oavsett resultat kommer jag sedan att fortsätta kalla nya Mutant för nya Mutant ty det är det historiskt korrekta, precis som att alla kallar andra världskriget för andra världskriget oavsett om de upplevde det första eller ej.
Fast det är ju inga som går och kallar det Nya Världskriget, iaf. För det skulle ju paja historiebeskrivningen efter tredje...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,613
Jag skulle gärna förklara vart ni tänker fel men har tyvärr fullt upp med att bläddra i mina fina svarta böckerna till nya Mutant från 1989.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
Innan andra världskriget bröt ut kallades det första bara för ”det stora kriget” eller ”världskriget”, men sen när drt kommit ett till ändrades det. Just sayin’ ????
 
Top