Nekromanti Flamewar: Varför kallar folk Mutant för "Mutant 2089", spelet heter ju inte så.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,952
Location
Nordnordost
Flamewar: Varför kallar folk Mutant för "Mutant 2089", spelet heter ju inte så.

Med valet ur världen finns det inte längre något att göra sig upprörd över så jag fick fiska djupt i de svartaste av gölar för att hitta följande (ofog?):

På Svenska Rollspels Wiki heter artikeln om "Mutant" från 1989 "Mutant 2089".

Det irriterar mig av någon anledning.

När började folk kalla spelet så? På den gamla goda tiden kallades spelet "Nya Mutant", om man tvunget ville skilja det från de tidigare utgåvorna.

Hade det inte varit rimligare att kalla spelet "Mutant (1989)" om man nu trodde att det rådde risk för hopblandning?

Är det någon vilsen själ som försökt "bakåtanpassa" Techno 2090?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,070
Location
Sthlm
Jag gick över till att kalla det "Svarta Mutant" eller "Svarta Lådan" när det kom nyare Mutant och låssas ofta att det är 100% vedertaget för att kunna sova om nätterna.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Men spelet handlar ju för fasen om att döda alla 2089 mutanter, klart det heter så också.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,952
Location
Nordnordost
.113;n294238 said:
Men spelet handlar ju för fasen om att döda alla 2089 mutanter, klart det heter så också.

Låter som en kampanj av God 45 om inte annat. :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,278
Vill du ha mothugg alltså ????? Spelen heter ju
Mutant
Mutant 2
Mutant
Mutant Rymd
Mutant Chronicles
Mutant Undergångens arvtagare
Mutant År noll
(Mutant Hindenburg)

Att de två "Mutant" får olika till-namn är väl inte konstigt? Jag kallade det också "Nya Mutant" när det begav sig men det vore ju lite underligt idag. "Svarta Mutant" är möjligen mer specifikt men det är ju inte svartare än tex MUA. Därav årtalet.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,192
Enligt grundboken utspelar det sig 2089, som av en händelse 100 år efter utgivningsdatum. Techno 2090 kom 1990. Berlin 2092 utgavs iofs 1991 men ändå..
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,024
Location
Ludvika
wilper;n294228 said:
När började folk kalla spelet så? På den gamla goda tiden kallades spelet "Nya Mutant", om man tvunget ville skilja det från de tidigare utgåvorna.
Det började kallas så när M:UA kom in i leken. Och ärligt talat är det namn spelet borde haft redan från början.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,063
Bifur;n294241 said:
Vill du ha mothugg alltså ????? Spelen heter ju
Mutant
Mutant 2
Mutant
Mutant Rymd
Mutant Chronicles
Mutant Undergångens arvtagare
Mutant År noll
(Mutant Hindenburg)

Att de två "Mutant" får olika till-namn är väl inte konstigt? Jag kallade det också "Nya Mutant" när det begav sig men det vore ju lite underligt idag. "Svarta Mutant" är möjligen mer specifikt men det är ju inte svartare än tex MUA. Därav årtalet.
Mutant Hindenburg? Vad är det för version? Något nytt som ännu inte kommit ut?!?
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
211
Location
Mariestad
McKatla;n294253 said:
Mutant Hindenburg? Vad är det för version? Något nytt som ännu inte kommit ut?!?
Om jag har förstått det hela rätt så ska det utspela sig 25-30 år efter MUA. Det ska bli väldigt intressant måste jag säga.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,616
wilper;n294228 said:
På den gamla goda tiden kallades spelet "Nya Mutant"...
Jag kallar det fortfarande nya Mutant. Hävdar du att jag lever i det förgångna va!? *hytter med näven*
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
luddwig;n294260 said:
Jag kallar det fortfarande nya Mutant. Hävdar du att jag lever i det förgångna va!? *hytter med näven*
I Hydrans tideräkning är det alltid 1989!

Men jo, du är rätt gammal ????
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
Jag hade bestämt för mig att årtalet 2089 stod på boxen, men jag hade visst blandat ihop det med Techno 2090.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,326
Svarta Mutant eller cyberpunk-Mutant var det som gällde i min ungdom.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,171
Location
Ereb Altor
För att jag filar på en heartbreaker med namnet 2089, kort och gott. Skapar buzz, tänker jag mig... ;)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,952
Location
Nordnordost
Måns;n294305 said:
För att jag filar på en heartbreaker med namnet 2089, kort och gott. Skapar buzz, tänker jag mig... ;)
Jag är för fler heartbreakers.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
luddwig;n294260 said:
Jag kallar det fortfarande nya Mutant. Hävdar du att jag lever i det förgångna va!? *hytter med näven*
Instämmer. Kallar det också för 'Nya Mutant' eller möjligen ibland '(Mutant) svarta lådan' :)

Cog.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
”Nya Mutant” är ju tyvärr otroligt missvisande som namn på en snart 30 år gammal produkt som fått flera uppföljare ????
 
Top