Nekromanti First and Last and Always

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,608
Location
Huddinge
Första: När jag var en pojkspoolning hade jag spelat DoD:t och speligt med böcker som en vän ägde, men jag ville ha något som inte var fantasy, så jag önskade mig och fick i julklapp
Shadowrun 20th Anniversary Edition.
Spelledde det ett tag men varken regelsystemet eller världen visade sig vara min grej.

Senaste: Om vi räknar beta test som man kommer över grattis så Rolemaster Unity (Överraskande bra, värkar ju till och med vara spelbart).
Senaste färdiga spel jag skaffade var Harp (Förvånansvärd dåligt, verkar lika ospelbart som gamla Rolemaster men saknar charmen)

Alltid: Nu är jag så att jag gillar att bli klar med saker för att aldrig återvända, men om jag skall välja ett spel som jag aldrig kommer få nog av så säger jag Värmedöd
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Förlorade rollspelsoskulden med Mutant Chronicles, blev kär direkt och det tog nog något år innan jag och mina vänner fattade att det fanns fler spel.

Sen blev det mycket Drakar och Demoner i först Erab-Altor och sen Chronopia. Efter det tillbringades många år med WoD och då mest Vampire.

Sedan dess har jag nog varit SL i mer eller mindre alla rollspel jag hört talas om.
Jag började med Mutant Chronicles när jag var 14 om jag inte mins fel och jag är nu 34 så jag har hållit på ett tag :) Älskar fortfarande Mutant Chronicles världen och även reglerna för hur man skapar RP, men resten av reglerna är inte helt genomtänkta.

Nu spelar vi ASOIAF-RPG av Green Ronin men planerar att varva med Western när jag fått ömfotingen :)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,419
Location
Malmö
MandaWall;n203375 said:
Första rollspelet jag köpte var Viking. Köpte det för 50 kr på Orion SPel i Sundsvaöö. Vi spelade det dock aldirg då spelledaren spelledde Rolemaster då. Den ligger i min hylla.

Sistaste spelet jag köpte var MYFAROG 2.4. Min pojk vän hade version 1 innan, men jag köpte 2.4 för att ha en egen kopia och en mer uppdaterad.

Jag älskar Rolemaster och Vampure Masquerade och kan spela dem hela tiden, men jag är också kär i Mythic Fantasy RPG. Jag vet inte, men jag tycker om avancerade regler och tabeller. Och MYFAROG har en väldigt vä arbetad spel värld så det är lätt att spela i.
Det jobbiga med MYFAROG är väl vem som har skrivit det och hans åsikter tänker jag, men man får ju gilla vad man vill
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
MODERERING

I förebyggande syfte: Om någon har en åsikt om ett spel som har nämnts i den här tråden, börja INTE att diskutera det här, utan skapa en ny tråd.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Swedish Chef: Håller med dig, jag har inte ens kollat åt MYFAROG på grund av vem som skrivit det, rättvist? Kanske inte men jag har svårt för att ens några av mina surt förvärvade slantar skall fall ned i hans börs.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Always: Jag vill lägga till Mutant (helst M:UA) och Western. Visserligen spelar jag mina kloner Zonen och Revolver istället, men de är ju typ bara heartbreakers (eller, de är i mina ögon de spel som MUA och Western hade kunnat vara, om de vore perfekta ;) ).

Just nu spelar vi Western-äventyret Wyomings Vargar, fast något omstöpt och förlagt i Arizona.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Första: Stjärnornas Krig. Jag fick det i julklapp av mina föräldrar. Sålde det några år senare (vilket jag ibland kan ångra men man kan inte spara på allt) och lade pengarna på Star Wars 2nd ed. Innan Stjärnornas Krig hade jag spelat gamla Mutant samt Drakar och Demoner hos en granne och det tog ett tag innan jag slutade ha dem som mall för hur ett rollspel skulle vara.

Senaste: Rad-Hack. Det har inte ens hunnit trilla ner i postlådan ännu. Att det är regellätt och förefaller skruvat bådar gott.

Alltid: Jag har spelat ett hyfsat stort antal spel genom åren och jag gillar många av dem, av olika anledningar. På senare år har det blivit mycket OSR men inte enbart. Jag uppskattar variation både i spelvärld och regler. Om jag ska välja ett spel som ligger mig varmt om hjärtat får det dock bli gamla Mutant. Visst, det har sina brister men också en oerhörd charm.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
First: DoD svarta lådan
Last: Shadows of the Demon Lord
Always: Call of Cthulhu 5th
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
First: Första spelet jag köpte var Dungeons & Dragons första utgåva, den pergamentsfärgade boxen. Året var 1977.

Last: Jag har inte köpt spel på åratal så så senaste inköpet minns jag inte, men det senaste rollspelet jag fick är nog Järn. (Jag flyttade för några månader sedan och har fortfarande inte tillräcklig ordning för att kunna kontrollera.)

Always: Space 1889. Mitt spelgäng har av och till kört samma viktorianska Mars-kampanj sedan 1991. Och vi planerar att fortsätta länge till.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,505
Location
Göteborg
First:
DoD 2. Julklapp samma år som det kom ut (1984?). Helt magiskt. Vi bytte däremot över till Runequest 2 ganska snabbt.

Last:
Hmm, lite svårt att komma ihåg exakt ordning. Mythras eller Järn.

Always:
Call of Cthulhu. Inget annat spel har förändrat min syn så mycket på vad ett rollspel kan vara (och göra). Dessutom med bibliotekarier som hjältar. Själva det skräckiga och splattiga har jag numera väldigt svårt för, men grundkonceptet kommer jag ständigt tillbaka till.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,020
Location
Sthlm
First: DoD-91. Jag har ingen spännande historia. Hade hört talas om rollspel och tyckte det lät fräckt. Typ.

Last: Aningen Mortal Coil som jag köpte tillsammans med en märklig bok som heter "I want to be an Awesome Robot" när jag var i London och tog en tur till Leisure Games. Mortal Coil ser ut att vara ett spel om magi där man använder pokermarker till nått. I want to be an Awesome Robot innehåller tabeller där man kan slå fram titlar på animeserier, en kalender med hundratals fejkade nörd-trivia och bilder på nudlar.
Det kan också vara andra upplagan av Over The Edge som jag köpte ungefär samtidigt - mer som nån slags fejakd nostalgi. Jag spelade det inte när det vara nytt och coolt och jag var i rätt ålder - men det påminner mig om när det det vara nytt och coolt och jag var i rätt ålder.

Always: Call är mitt go-to spel om jag bara ska hitta på nått och spelleda. Mutant UA och Teknochock är två spel jag alltid vill spela. De senaste åren har jag dock tänkt på OSR spel nästan varje dag.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,643
Location
Demokratiska Republiken Latveria
First: Stjärnornas Krig rollspelet som jag fick av mormor julen 1988.

Last: Wolf Packs and Winter Snow, osr med jägare och samlare i Europa vid istidens slut, LotFP-besläktat system.

Always: Call of Cthulhu återkommer jag ständigt till. De senaste åtta åren har OSR blivit huvudfåran i mitt spelande.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
First är Chock som jag fick en julafton för många år sedan. Det blev mitt spel att spelleda.
Last blir då väl Panty Explosion Perfect, som jag mycket generöst fick av RasmusL
Always är helt klart Solar System som alltid levererar
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,361
First: Drakar och Demoner -87, men det var egentligen brorsans, men eftersom han var yngre fick jag sköta det mesta. Mitt första egeninköpta var Mutant 2089.

Last: Rollspelsprodukt, Häxhammaren till Symbaroum. Rollspel, nya Coriolis.

Always: Det måste nog bli Mutant 2089 eftersom jag spelade det oavbrutet och plöjde ner några formativa år i det runt 1990.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,843
First: DoD -91
Last: Maze of the Blue Medusa
Always: Burning Wheel

... vilket kan tyckas vara konstigt för en som säger sig "ogilla genren fantasy".
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
First: DoD-91 (det var länge som DoD-91 VAR rollspel. Spela rollspel betydde spela DoD-91. Det dröjde länge innan jag reflekterade över att det överhuvudtaget fanns andra rollspel även om jag hade hört talas om Mutant och Sagan om Ringen (och kanske nåt mer som jag glömt)).

Last: DnD5 har jag inte hunnit spela än, men vi har skapat rollpersoner och spikat datum för spelstart så jag svarar det.

Always: Jag gillar att alla i tråden har svarat nåt här, men jag kan inte det. Jag har inget goto-spel.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
First: Drakar och Demoner 6 var det första rollspelet jag ägde, bortsett från egenskrivna (och otroligt dåliga såklart) spel.
Last: Perdition
Always: Svårt, men måste nog säga M:UA som jag sänkt flest år i av alla spel.
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
First: Drakar och Demoner -91, samt Star Wars från West End Games. Underbara, underbara spel som gett många timmars underhållning.

Last: Age of Rebellion, har inte hunnit spela ännu men det ser fint ut i spelhyllan.

Always: Vampire: The Dark Ages. Åhhh, detta spel. Bara att skriva titeln kittlar fantasin!
 
Top