Nekromanti First and Last and Always

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
First: Det första jag fick var Drakar och Demoner 3.0, men det första som jag själv köpte är en tie: Drakar och Demoner Expert samt Enhörningshornet. Där rök hela semesterkassan.

Last: Coriolis, även om jag betalade för det för läääänge sedan så var det sista jag fick.

Always: Mina egna spel? :p Annars får det nog bli nWoD eftersom det går att göra så mycket med det med alla produktlinjer i sig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag trodde att jag svarade i den här tråden, men hittar inget svar nu när jag kollar, så jag får väl skriva ett...

First: Det första rollspel jag ägde... Svårt. Jag köpte In Nomine och Rifts under en resa till Stockholm i min ungdom. SF-bokhandeln var alltid liksom själva fokuset för min på de där resorna, liksom Tradition när den fanns. Min familj hade en massa andra konstiga prioriteringar, som "Gröna Lund" och sånt. Hursomhelst: jag kom precis nu idag på att jag fick eller möjligen köpte ett extremt skamfilat och sönderfallande exemplar av Mutant Chronicles grundbok av en i min första spelgrupp och jag är osäker på om det var innan eller efter jag köpte In Nomine och Rifts.

Så det är lite klurigt att säga exakt vilken ordning de kom i, men MC var ju "huvudspelet" för min första spelgrupp i åtminstone ett år eller två.

Last: Hm. Hur räknar man kickstarters? Jag har ju flera jag liksom betalat för men inte fått ännu, och det senaste av dem är nog The Magical Land of Yeld eller kanske Nils Gulliksson-rollspelet lite beroende på hur man menar. Det senaste jag fick levererat och som jag alltså både betalat för och fått... M-space. Det senaste jag köpte i fysisk butik vad Hjältarnas Tid.

Always: Jag vet inte om jag har något always-spel faktiskt. Jag har inget jag hela tiden återkommer till på det viset. Det skulle väl vara Mutant Chronicles då, min första kärlek som jag fortfarande lär mig saker av. Mycket i Rotsystem är ju minst sagt informerat av MC. Dessutom håller MC för många olika sorters kampanjer, från detektivande i Luna City - mer eller utan skräckelement - till machobrutala actionfester i venus' djungler.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Första jag spelade var Drakar och Demoner Samuraj men mitt första egna rollspel var Drakar och Demoner 91.

Senaste faktiska rollspelet är nog Järn, annars köper jag sällan spel utan oftast tillbehör av olika slag. Senaste köpta som jag faktiskt spelat är nog Into the Odd.

Jag lär spela nån variant på Original Dungeons and Dragons tills jag är klar med den här hobbyn. Vet inte ens varför jag landade så otroligt väl i det spelet men det är faktiskt ett perfekt spel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Första: Det allra första rollspelet har jag glömt namnet på (vi pratar alltså om 1982/83): nån sorts agentlir där SL argumenterade för att det kunde vara bra att spela kvinna då jag kunde ta jobb som "städare eller kock eller nåt!". Hm. Det riktiga spelet jag startade med var väl egentligen DoD som kom ut 1982.

Senaste: Vi har spelat två avsnitt av "Metalopol", en egenskriven äventyrskampanj med lite olika regler, typ både kutulu-hack, d20 Modern och lite andra regler. Precis innan spelade vi "Through the Breach".

Always: D&D i olika iterationer. Just nu gillar jag 5E galet mycket, men sneglar återkommande på AD&D 1e.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Första: antagligen mutant, den där med drakarna som uppdrag. Vi var inte alltid helt sympatiska, om än uppfinningsrika, som när draken tänder eld på en av oss som råkade ha väldigt mycket granater osv varpå jag tittar på min Andra kompis, Han tittar på mig, vi nickar åt varandra (lovar vi måste varit mentalt sammanlänkade eller nått)... jag rusar framåt och tar tag I min första brinnande vän och slungar iväg honom allt jag kan mot draken, medan min vän slänger igen dörren så inte vi ska ta skada av explosionen, allt medan Han som bränner säger typ "men vafaaaan ni kunde ju släckt mig!"

Det kan också ha varit rolemaster där vi hade en exploderande magiker eftersom vi missade en +50 bonus att lyckas rätt länge ;)

Senaste: d&d 5ed som SL.. Möjligen Spelet om Morwhayle med ungarna. Som spelare minns jag inte. ;( men borde varit en d&d 5ed variant av khelataar som runnit ut I sanden tyvärr.

Always: d&d.. Det vi kört mest, reglerna suger men det är något roligt över det ändå. Jag husreglar alltid massor men.. Det är Rollspel med stor R för mig.. Så kan interest släppa det. 5e verkar ju kul också, vill spela mer.
 

Janke

Lagen
Joined
6 Feb 2015
Messages
35
Location
Skåne
First: Det första rollspelet jag köpte var Mutant:UA, efter att ha spelat Eon i några månader. Det var tack vare någon annons i Codex som målade upp en mycket spännande värld som jag beställde det.

Last: Måste vara Rotsystem, köper inte så många rollspel längre!

Always: Om jag bara fick ha ett rollspel på en öde ö osv. blir det Mutant:UA, Det vi spelar nu är Rotsystem men nostalgivärdet av Mutant är oslagbart.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
First: Svenska DoD 91. Med Människa, Alv, dvärg, halv-alv, halvlängsmand... Och ANKA i grundboken? (Varför Gud, varför?)
Last: Slängde pengar på Kult-kickstartern.
Always: Eon. Alltid Eon. Eon is my drug and my anti-drug.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Först: Dungeons & Dragons på svenska var mitt första egna rollspel, köpt med ihopsamlad veckopeng 1986. Innan det hade jag läst men inte spelat Drakar och Demoner.

Senast: Senaste inköpta pryl är en spelledarskärm till Deciphers Star Trek. Senaste rollspelen är RIFTS och Palladium Fantasy som jag varit nyfiken på länge.

Alltid: Advanced Dngeons & Dragons 2nd edition är det spel jag alltid faller tillbaks till. Jag gillar nivån på reglerna där, jag gillar heroisk fantasy och jag gillar de flesta spelmiljöer som släppts och att de existerar i samma multiversum. Precis som superhjältemultiversum så finns allt man kan tänka sig så det känns inte som om man behöver något annat.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
First: ett agentrollspel 1983. Kan det ha varit James Bond? Sedan testade jag DoD och AD&D 1st ed.
Last: D&D 5E, Through the Breach, Shadow of the Demon Lord, Kutulu, d20 Modern.
Always: d20. Jag tillhör den galna samling människor som faktiskt gillar första, tredje och femte versionen av D&D. Men mest av allt älskar jag d20 Modern. Den kärleken är benhård och kommer nog aldrig att gå över...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
First: Spindelkonungens pyramid eller Sinkadus 3. Någon hade köpt reglerna och Dimön, en annan de första Sinkaduserna och detta fick bli mitt uppdrag.

Last: Tower of the Stargazer och DeathFrostDoom. Jag är nyfiken på OSR-vågen i allmänhet och LotfP-hajpen i synnerhet.

Always: Pendragon. Samlar, men sporadiskt. Har mkt, men saknar en hel del.
 
Top