Nekromanti First and Last and Always

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Första rollspelet jag köpte var Mutant. Vi hade redan spelat Drakar och Demoner en tid innan Mutant införskaffades av mig, och det blev en stor spelfavorit i ett tonårsgäng på det småländska höglandet.

Mitt senaste rollspelsinköp är faktiskt Viking med ett gäng äventyr och bakgrundsböcker. Har en tanke om att bygga en vikingainspirerad fantasyvärld men, men…

Det spel jag inte vill vara utan, är trots allt Mutant. Mest av nostalgiska skäl kanske. Faktum är att spelet jag hade, försvann för mer än 10 år sen i och med att det lånades ut. Hm! Men ett nytt fint exemplar köptes in förra året. Tack och lov! Balansen är nu återställd.

Så vilka är dina First and Last and Always när det gäller rollspel?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Och jag som trodde att vi skulle tala om Andrew Eldritch och hans vänner. :)

Första rollspelet fick jag i julklapp och det var DoD, närmare bestämt den svarta Elric-boxen.

Jag förstod ingenting, men hade en kompis som spelade rollspel så jag frågade honom. Han fnös och sa att jag skull strunta i de där svenska spelen och spela engelska Advanced Dungeons & Dragons istället. Så det blir nog DnD/OSR för evigt.

Senaste rollspelet var nog CoC7.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Jag är förvånansvärt osäker, men jag tror att det första rollspelet jag köpte var Chock. Det var i alla fall helt klart det första rollspelet jag köpte nytt. (Mina exemplar av DoD och Mutant från samma tid är begagnade.)

Det är lite oklart vad det senaste spelet jag köpte var i och med Kickstarters som jag nästan glömt och det faktum att det nu var ett tag sedan jag köpte något, så jag säger Maze of the Blue Medusa och låtsas att det är ett eget spel och inte bara en fet grotta.

Det spel jag spelat mest är nog DoD, men det var länge sedan jag spelade det, och jag har inte köpt någon version av det som publicerats efter 1986. Däremot har jag köpt så gott som allt som publicerats under namnet Mutant -- i alla fall de versioner som utspelar sig efter en undergång och inte i en stor stad eller en stor rymd. Och jag har även spelat dem. Så det får bli Mutant.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
First: DoD. Jag skaffade faktiskt Expert först, eftersom en kompis redan hade svarta lådan.

Last: Hjältarnas tid.

Always: Inget specifikt såhär långt. Letar kontinuerligt efter min heliga graal.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Första rollspelsprodukten jag köpte var Monster-boxen på leksaksaffär i Sollefteå. Vi spelade med den och t6:or på något vis (innan det hade jag redan testat Drakar & Demoner två gånger eller så). Första rollspelet var RuneQuest III på secon hand-butik i London.

Senaste rollspelsinköp är Hjältarnas Tid, på Collectors Point i Umeå.

Always är en mycket svårare fråga. Det finns rollspelgrejer jag är väldigt förtjust i och kommer hålla tag i oavsett vad även om jag inte skulle vilja spela dem, och det finns spel jag alltid kommer gilla som jag kanske inte ens vill spela nu. Pendragon och Ars Magica ligger mig varmt om hjärtat, men mer som idéer än som spel jag vill spela som de är. Faktum är att jag aldrig har spelat något av dem ordentligt heller.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
First: Drakar och Demoner, originalboxen.

Last: Hjältarnas Tid.

Always: Mutant (i någon version, fn M:UA)

De första åren var "magiska". I efterhand på ett konstigt sätt - jag nämnde i någon tråd för lite sen att jag försökte skapa ett eget rollspel i väntan på att kunna köpa originalboxen, färgat av fantasyböcker jag hade läst och vad jag trodde om rollspel. Och efter att vi köpt och spelat DoD på längden och tvären, blev det några varianter till.

Men så här i efterhand, måste jag medge att det magiska, känslan av att "allt är möjligt", realiserades i förvånansvärt liten utsträckning. Även om allt _var_ möjligt, höll sig vårt spelande ganska mycket till kända troper och förebilder. (När tv-serien Shogun kom, blev vi väldigt inspirerade av den tex.)

Kanske är det därför som Mutant ändå fick en speciell ställning för mig? Det sammanföll (som jag minns et) med att vi efter ett par år började ta ut svängarna lite mer - lite mer av allt det möjliga i teorin, blev också "verklighet" (ett underligt ord mtp sammanhanget...)Och några av mina tydligaste upplevelser av hur hisnande det kan vara är därför knutna till Mutant snarare än DoD.
 

St Germain

Veteran
Joined
26 Sep 2016
Messages
14
Först var Drakar och Demoner Expert.
Senast var Blood & Bronze
Alltid är B/X (eller lämplig klon) om man snackar regler. Snackar man känsla och värld så är Alltid en kampanj som passar First and Last and Always-albumet, någonstans är det alltid mörkt, regnigt och antagligen krig och/eller 90-tal.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
First: Osäker, men garanterat något från Äventyrsspel. Mutant eller DoD, eller möjligtvis Sagan om Ringen.
Last: Coriolis. Eller möjligtvis Oktoberlandet. Beror på hur man räknar.
Always: Svårt, men jag får nog säga någon variant av Warhammer Fantasy (officiell, hemsnickrad eller alternativt system, men garanterat Old World)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
First: Traveller (den ursprungliga lilla svarta lådan)

Last: Hjältarnas Tid

Always: F20. (Hite/Laws samlingsbeteckning på fantasyspel där man rullar en T20 och vill slå högt) Det är trots allt en "baseline" man alltid kan falla tillbaks på.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Första spelet var EON - sedemera känt som EON 1. Jag minns att vi började resan till Jarla under en rejäl spelhelg uppe på Kinnekulle, hemma hos vår spelledare. Vi blev överfallna av sötvattenspirater och min rollperson, den mûhadinske vapenmästaren Shirazin Zikim, var precis så överhäftig som jag som fjortonåring tyckte att en hjälte skall vara.

Mutant: Maskinarium är mitt senaste inköp, köpte det på GothCon. Jag har försökt köra ett köpfritt år i år och bara köpt något på GothCon i våras och Bokmässan nu i höst. Jag har inte ens läst det, bara bläddrat och tittat lite på bilderna. Planen är att vi ska bli kalra med År Noll först, sedan Genlab Alfa. Så det får vänta lite till. :)

Alltid är en mycket svårare fråga. Jag har många glada minnen av både Western, Chronopia, DoD6, Mutant 2089, WoD, och många andra spel. Jag tror jag svarar min spelgrupp från gymnasiet. Att spela spel med dem är alltid kul, oavsett om det blir EON, Mutant: UA, eller vad det nu är. Det var länge sedan (vi separerade till olika universitet efter gymnasiet) vi spelade tillsammans utanför konvent, men det är alltid något jag ser fram emot de gånger det blir.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
First: Drakar och Demoner, inköpt 1982. Mitt gäng - ni vet Svenna (aka Mungo 1, aka Bullen), Bobba, Dalle, Mungo 2, Råttan, Knutte - köpte och spelade alla Äventyrsspels spel, men det var DoD vi alltid kom tillbaka till. Det är det enda av Äventyrsspel som jag idag har några som helst nostalgiska känslor för. Gammal kärlek rostar aldrig. Jag har inte spelat DoD sedan mitten av 90-talet, men jag vill gärna spela det igen.

Last: Det sista jag spelade var Pendragon, och det var två år sedan. Tomrummet i mitt (rollspels)liv har jag sedan dess mest fyllt med att läsa diverse OSR-spel- och -moduler, suga i mig alla bloggar jag kan hitta och ställa näsvisa OSR-frågor på det här forumet. Jag drömmer om megadungeons och hexcrawls och funderar på om det är LL eller den där nötta, lätt mögliga Red Box:en jag fick av min frus vänninna som jag ska spelleda. En dag, kanske.

Always: Pendragon. Sedan 1990 har jag spellett tio kampanjer Pendragon på runt 250 spelmöten och lyckats vara spelare i en. Spelet börjar kännas sönderspelat, men inte temat. I framtiden vill jag husregla det till oigenkännlighet eller göra mitt eget, narrativistiska Arthur-rollspel. Och nu när jag snart flyttar hem till Sverige från en flerårig exil i det stora landet i väster (alltså: Norge), så har jag en plats i en pågående kampanj som väntar på mig - en där vi ska spela: Pendragon! Den lär hålla på några år om vi inte tröttnar, och sedan är det väl snart min tur att spelleda det igen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
First: DoD'82, den blå boxen. Mina föräldrar begrep ingenting, men jag var totalt lost in i världar med pyramider och dimöar och skelettbyar.

Last: The Dark Eye, översättningen av Das Schwarze Auge. Det var en cool kickstarter, jag var nyfiken på spelet, det var mycket loot, och förresten var det inte mitt fel!

Always: Det jag alltid återkommer till är nog Star Wars d6 – inte så mycket att jag spelar det, utan att det är min förebild vad gäller regeldesign och attityd.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
First: DoD, 1983. Jag hade testat att spela den blå boxen kort med en kompis pappa och sedan med kompisen själv som spelledare och var hooked. Jag sprang direkt hem och gjorde min egen version av DoD med bara T6 och gjorde kartor, monster och karaktärer.

Last: Ehm... Köpte ett begagnat ex av Coiolis tror jag. Har inte köpt något rollspel på ett par år nu, har hittat nya saker att sänka pengarna i. Ja, jag tittar på er, skor-till-barnen och Star wars x-wing! Det senaste spelet jag spelade var The mountain witch, älskar det spelet.

Always: DoD. Jag spelar fortfarande vår maratonkampanj som påbörjades på 90-talet och senast i helgen började jag introducera mina barn till spelet. "Vad är psyke och karisma...?".
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
First: Det första spelet jag fick (i julklapp)var Sagan om ringen rollspelet. Det föörsta jag spelade var dock DoD med min kompis H. Vansinninga äventyr med Minotaurer med tvåhandsyxor och trollande Karkioner.

Last: Sista jag köpte var Hjältarnas tid, sista jag spelade var Eon IV (i en Pathfinder setting) och sista jag spelledde var Rotsystem som jag f.ö
ska spelleda ikväll igen.

Always: Det spellet jag spelat mest och köpt flest grejer till är Eon i någon form, har nästan varje modul, kommer alltid på bra äventyr och längtar efter nya grejer.

Det spelet jag helst skulle vilja spela är dock Apocalypse world, ska se om jag kan övertala min grupp att köra det någon gång.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Första rollspelet jag köpte var Viking. Köpte det för 50 kr på Orion SPel i Sundsvaöö. Vi spelade det dock aldirg då spelledaren spelledde Rolemaster då. Den ligger i min hylla.

Sistaste spelet jag köpte var MYFAROG 2.4. Min pojk vän hade version 1 innan, men jag köpte 2.4 för att ha en egen kopia och en mer uppdaterad.

Jag älskar Rolemaster och Vampure Masquerade och kan spela dem hela tiden, men jag är också kär i Mythic Fantasy RPG. Jag vet inte, men jag tycker om avancerade regler och tabeller. Och MYFAROG har en väldigt vä arbetad spel värld så det är lätt att spela i.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
First: Julen 1984 fick jag Drakar och Demoner (svarta boxen) i julklapp. Min morbror läste in sig på reglerna och på juldagen spelade vi Sarkath Hans gravvalv. Vi delade delvis upp inköpen, så att jag köpte och spelledde DoD mest, medan andra gjorde detsamma med Mutant och Chock. Utländska rollspel köpte vi och spelledde i mån av intresse.

Last: Det jag köpte senast var Järn. Efter det har jag även fått Karvosti - Häxhammaren till Symbaroum, men det är ju inget eget rollspel och dessutom köpte jag det i våras via förköp.

Always: Drakar och Demoner kommer alltid att finnas i mitt hjärta, men jag känner inget sug efter att spela det. Kanske ändras det när retro-utgåvan dyker upp. Det som känns som att det kommer att hålla för en lång tid framåt är Symbaroum. Förutom den gamla spelledarskärmen har jag allt som getts ut.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
First: DoD-91 - och sen spelades även en hel del Expert, Mutant 2089, Kult osv.
Last: Järn (fast den vann jag), annars Maze of the Blue Medusa (fast det är ju en modul..)
Always: Hittills har det nog varit DoD, men ja, det har ju varit en paus på 20 år. Det kommer nog bli konkurrens där..
 
Top