Finns det bra räls?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Min kampanj Den sista najaden beskrevs som rälsad i Fenix-recensionen, inte fan var det positivt, och inte fan höll jag med.
Var det inte positivt för att de skrev "det är rälsat och därför är det dåligt", eller beskrevs det som rälsat och eftersom du anser att räls är uteslutande negativt så var det dåligt?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Var det inte positivt för att de skrev "det är rälsat och därför är det dåligt", eller beskrevs det som rälsat och eftersom du anser att räls är uteslutande negativt så var det dåligt?
Det framgick, precis som i alla andra sammanhang där något beskrivs som ”rälsat”
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Alright, så färgat av din personliga inställning till ordet alltså =)
Nej, inte alls. Tror de flesta fattar och vet att ordet används negativt. Du verkar inte tycka det, trots att du själv inte tycker räls är positivt när du själv spelar. Vi lämnar det där. Inte meningsfullt.
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Nej, alltså, jag tycker bara att vi borde kalla "linjära scenarion med tvång" för något som låter tråkigt och dåligt, och så borde vi ha en allmän term för "linjära scenarion" som är mer värdeneutral.
Så varför inte bara använda "linjära scenarion" som värdeneutral term?
Det är relativt självbeskrivande vad det betyder, har inte samma negativa associationer som "räls" kan ha, och det går att diskutera linjära scenarion utan att börja diskutera hur "räls" skall definieras.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Man kan väl utläsa det ur ett sammanhang utan att det är färgat av sin personliga inställning?
Det går absolut. Det går också att tolka en neutral eller till och med positiv använding av ordet räls som något negativt om man är tillräckligt bestämd i sin uppfattning att ordet alltid betyder något negativt.

Jag tog övriga inlägg i beaktande och är på intet sätt övertygad om att fenixartikeln faktiskt menade det som något negativt. Även fast jag inte heller utesluter det.

Nu verkar det ju dock dessutom ligga en meningsskiljaktighet i vad ordet räls betyder, eftersom äventyrsskrivaren i det här fallet inte ens håller med om att det var räls. Vilket återigen för oss tillbaka till Måns utmärkta uttalande för tretton år sedan =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Så varför inte bara använda "linjära scenarion" som värdeneutral term?
Ah, så du vill införa en ny term istället? Sure, då behöver vi bara diskutera hur linjära scenarion ska definieras, och sen kan vi börja diskutera hur linjära scenarion ska skilja sig från räls =D
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Det går absolut. Det går också att tolka en neutral eller till och med positiv använding av ordet räls som något negativt om man är tillräckligt bestämd i sin uppfattning att ordet alltid betyder något negativt.

Jag tog övriga inlägg i beaktande och är på intet sätt övertygad om att fenixartikeln faktiskt menade det som något negativt. Även fast jag inte heller utesluter det.

Nu verkar det ju dock dessutom ligga en meningsskiljaktighet i vad ordet räls betyder, eftersom äventyrsskrivaren i det här fallet inte ens håller med om att det var räls. Vilket återigen för oss tillbaka till Måns utmärkta uttalande för tretton år sedan =)
Vad pratar du om? Jag gillar räls även när jag själv spelar.
Vi menar olika med ordet. Jag har aldrig (förut) träffat på någon som använder det positivt, men någon gång ska vara den första. Ledsen om jag läste in en preferens i ditt inlägg, dumt av mig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag har aldrig (förut) träffat på någon som använder det positivt, men någon gång ska vara den första.
Det var därför jag undrade om det fanns något mer i den där fenixrecensionen som sa att det faktiskt var dåligt, annat än att de använde just ordet "räls".

För om man utgår från att alla som använder ordet räls menar att det är dåligt, så blir ju då alla recensioner som beskriver något som rälsat till sågningar. Alla situationer där ordet räls används, som inte ordagrant säger "räls är bra!", ser då ut att vara negativa användingar av ordet. Det blir lite som en själuppfyllande profetia.

Men om man istället tar med i beräkningen att det finns folks om använder ordet "räls" som ett neutralt begrepp för att beskriva "ett linjärt scenario" eller hur man nu vill definiera det, så blir ju användandet av ordet "räls" i en recension inte mer negativt än att säga att det är fantasy eller D20.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Det var därför jag undrade om det fanns något mer i den där fenixrecensionen som sa att det faktiskt var dåligt, annat än att de använde just ordet "räls".

För om man utgår från att alla som använder ordet räls menar att det är dåligt, så blir ju då alla recensioner som beskriver något som rälsat till sågningar. Alla situationer där ordet räls används, som inte ordagrant säger "räls är bra!", ser då ut att vara negativa användingar av ordet. Det blir lite som en själuppfyllande profetia.

Men om man istället tar med i beräkningen att det finns folks om använder ordet "räls" som ett neutralt begrepp för att beskriva "ett linjärt scenario" eller hur man nu vill definiera det, så blir ju användandet av ordet "räls" i en recension inte mer negativt än att säga att det är fantasy eller D20.
Jag har den inte framför mig. Och även om vi har olika åsikt om ordet fortsätter jag hävda och tro att ordet mer eller mindre alltid används negativt. Och där kanske vi inte kommer längre. Vi kan väl agree to disagree?Jag tycker the Forges definition (som länkats till tidigare här) med brott mot sociala kontraktet är den bästa definitionen.

det här:
Railroading
Control of a player-character's decisions, or opportunities for decisions, by another person (not the player of the character) in any way which breaks the Social Contract for that group, in the eyes of the character's player. The term describes an interpretation of a social and creative outcome rather than any specific Technique.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Ja, alltså, om det är en räls så är ju även ett mordmysterium där ledtråd A alltid (om den analyseras korrekt) pekar på person eller plats X en räls... 🙄
Det här tycker jag är intressant. (Mord)mysterier beskrivs ju ofta som lökar, där rollpersonerna tränger igenom lager efter lager för att komma till den innersta "sanningen". Detta kan definitivt göras rälsat, där det går ett tydligt brödsmulespår från start ("brottsplatsen") till det sista avslöjandet.

Jag tänker lite att strukturen i en "riktig" lök kanske bättre kan beskrivas som en tratt. Att det lämnas öppet hur RP angriper mysteriet och det finns flera spår av ledtrådar och hemligheter. Kanske skall man se det (passande) som ett pussel där olika ledtrådsvägar leder till olika pusselbitar, men det är inte givet vilka specifika pusselbiter som behövs för att se helheten. Men även i det fallet finns det ju ett färdigt "slut" så tillvida att mysteriets kärna är fördefinierat.

Det här lite OT, för jag är lite osäker vad av detta, om något, som kan kallas räls.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Problemet är att rälsning likställs med strukturerat. Vilket innebär att man drar slutsatsen att strukturerat=tråkigt/dåligt/ felkonstruerat, eftersom räls per definition är dåligt. Men man missar att det som man menar som dåligt inte är en nödvändighet i strukturerade äventyr.

Jag vågar hävda att majoriteten av äventyr som skrivs, köps och spelas är strukturerade.
Jo, men absolut finns den underliggande strömningen i en del diskussioner om färdiga scenarion i allmänhet (men inte så mycket i den här tråden). Det är synd då det det ibland hämmar försök att ha diskussioner om hur man gör bra sådana scenarion, trots att de bevisligen är en ganska stor del av det som spelas. Det gör det också svårt att komma med konstruktiva synpunkter på scenarion som kanske skulle behöva mer struktur då det kan uppfattas som en vilja att rälsa spelgruppen (på det negativa viset). Samtidigt kan det vara givande med mothugg från folk som tydligt förespråkar en annan spelstil - så länge de går bortom rena uppmaningar att göra sandlådor eller spela samberättande istället.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Jag menade det som ett reductio ad absurdum.
Jo, jag förstod det. Jag är inte alls intresserad av begreppsdiskussionen. Jag tänker bara att det säger något om ett mysteriums inneboende struktur.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Attempts to stray off that path are met with varying degrees of resistance.

.. Spelarna gör inte som SL hade tänkt. Vad gör SL då?..
Men om SL rullar med det? SL ändrar sin prepp och spelet tar en ny oväntad vändning? Är det inte längre räls då? Om vi har rälsat oss fram dit men sedan låter spelet ta oss vidare, varför slutar vi kalla det för räls då?
Intressant, och jag tycker det var väldigt bra beskrivet.
Jag skulle säga att för ovana spelare kan det nog vara en fördel med en viss "räls" för att de ska få upp styrfart och sedan kunna "roll with it!"

C
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
För den som är nyfiken på vad det står om rälsning i Fenix-recensionen av Den sista najaden som nämnts tidigare i tråden:

"Äventyret är upplagt som en klassisk kapplöpningshistoria - det gäller att komma först till målet och undvika faror och bekämpa motstånd längs vägen. Bitvis kan historien kanske upplevas som lite väl rälsad (ibland bokstavligen), men det behöver inte nödvändigtvis vara ett problem då det finns många sidospår och extraepisoder att välja på att skjuta in. [...] Sammantaget är Den sista najaden ett mycket trevligt kampanjsupplement, och jag rekommenderar den till varje spelledare som gillar Oktoberlandet."

Hämtat ur Fenix 2/2018.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Bitvis kan historien kanske upplevas som lite väl rälsad (ibland bokstavligen), men det behöver inte nödvändigtvis vara ett problem då det finns många sidospår och extraepisoder att välja på att skjuta in.
Ah, vacker Luddwig!

Well... det här är väl inte en tråd att diskutera sista najaden, men det var intressant läsning. Jag misstänker att både jag och Nässe tycker att det där bevisar våra respektive ståndpunkter =D
 
Top