Finns det bra räls?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
Men alltså… Var det inte ganska tydligt redan för typ åtta sidor sedan att det finns olika definitioner av begreppet "räls"?

Eftersom det finns ungefär en nollprocentig chans att de som inte delar definition plötsligt börjar dela den, kan man inte bara utgå från vad Måns menade med begreppet när han startade tråden? Måste alla utgå från sin egen favoritdefinition av begreppet? Tycker ni att vi liksom måste komma fram till En Enda Gemensam definition? För då lär vi sitta här länge…

Alltså, tycker man att räls per definition är dåligt, alltså att det bara är när det är dåligt som det kan kallas för "räls" – kan man då inte bara göra en mental search-and-replace i den här tråden och låtsas att det står typ "when a GM has a very clear idea of an end-goal in a game and a very defined way of how to get there so they engineer the game such that there is no way to get to the end goal except by the path the GM has laid out. Attempts to stray off that path are met with varying degrees of resistance" istället?

För "…på ett sätt som av spelarna upplevs som dåligt" ingår inte i den definition Måns presenterade och ville diskutera kring. Även om man väl för all del kan argumentera för att alla spelare borde tycka att det den definitionen beskriver alltid är dåligt, men det verkar vi ju ha stuckit hål på ganska rejält, om inte annat genom att Rymdhamster… finns.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,968
Location
Linköping
Jag funderade lite på att fråga "tycker ni att räls är samma sak som linjär struktur", men sen ångrade jag mig eftersom vi inte kommer vara mer överens där...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
om inte annat genom att Rymdhamster… finns.
Mitt mål livet är att gå från en statistisk avvikelse till att vara statistiskt relevant!

kan man inte bara utgå från vad Måns menade med begreppet när han startade tråden?

[...]

"when a GM has a very clear idea of an end-goal in a game and a very defined way of how to get there so they engineer the game such that there is no way to get to the end goal except by the path the GM has laid out. Attempts to stray off that path are met with varying degrees of resistance"
För tydlighets skull ville jag bekräfta att det är denna definition jag utgått från. Med betoning på "_varying_ degrees of resistance" (det måste inte vara stenmur i vägen) och möjligen tillägget att det mycket väl kan finns mer än en väg (även tågspår har växlar, trots allt).
 
Top