Nekromanti Filmer till DoD...

Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Tjenare, läste just om lite film tips till Cyber spel o.s.v. då kom jag att tänka på vilka filmer man kan titta på för att få feta insperationen till DoD.
Har ni några film tips, det bör vara relativt enkelt att finna filmen, typ hyra den.
T.ex. inte filmen "Merlin, Gandalf och deras upptåg" från 1912, finns endast nere i Sydafrika hos, Moja Kluns Fluns Dins Indianerna. (Lite överdrivet, men ni förstår vad ja menar.)
Lite Film tips skulle setat fin fint, förutom:


Braveheart!
DragonHeart! (1&2)
Willow!
Robin Hood: Prince of Thives!
Den Förste Riddaren!


Har ni några tips eller?

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Dragon Heart serien och First Knight suger ju stenhårt, akta er för de filmerna.

Men jag vill rekomendera:
Ladyhawk - Gammal, men jag har sett att den finns som DVD på Amazon.com
Legend - Lite flummig kanske...
Record of Lodoss wars - en japansk tecknad serie även den finns som DVD på Amazon.com, ganska klassisk fantasy i den. Och för den som gillar settingen så finns den som supplement till Fuzion.
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Record of Lodoss War är ganska bäst. Totalt DoD-känsla, tror inte jag fått mer DoD-känsla överhuvudtaget.

Se den...
det är en order till alla.

"Soylent Green is people!"
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Dragon Heart serien och First Knight suger ju stenhårt, akta er för de filmerna.

Nej, jag håller inte med dig där. Inte för att DragonHeart II, är en nominering till oscars galan precis, men en så pass låg budeget och inge uppmärksam het, så är filmen godkänd. Ettan e riktigt bra, tycker ja. Den första riddaren, me Sean Connery och Richard Gere, vad är det för fel på den då?

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
What ...

<I>
"nominering till oscars galan"</I>

Inte ett måste för att en film ska vara bra. Galan handlar
mest om vilka filmer som sågs mest. Dragonheart filmerna
är ju barnfilmer på ett tarvligt upplagt sätt. Så kliché
att man kan tro att manusförfattarna uppfann ordet.

Lord of The Rings lär väll göra alla DoD spelare saliga
i månader efter den släppts på bio, så när den kommer ska
man nog förboka. Annars ser faktiskt filmvärlden för
rollspelare som gillar Fantasy ganska torr ut, Sci-Fi
spelarna har det lite bekvämare. Vi får väll alla hoppas
på en bättre framtid helt enkelt.

/Alexander Gyhlesten
Korpiir

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: What ...

Dragonheart filmerna är ju barnfilmer på ett tarvligt upplagt sätt. Så kliché att man kan tro att manusförfattarna uppfann ordet.

Dragonheart (1:an alltså) är ju hur skön som helst. Den är lite lagom mysig sådär och miljöerna är riktigt schyssta. Sen gillar jag också filmer som inehåller bondeuppror och schyssta slag (Ivanhoe, Robin Hood - prince of thieves mfl). Fast egentligen behövs det bara et argument för att påstå att Dragonheart är bra: Allting med Sean Connery är bäst!

mvh

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
det kommer att komma en dod film på bio om ett tag mer info
fins på www.dndmovie.com www.seednd.com men jag tycket att den verkar vara kass.
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Ingen DoD-film, men stämningen framför alla andra går till Tim Burton's Sleepy Hollow.

Nerosuferoth

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
DoD/D&D/DnD

Det är inte Drakar och Demoner utan Dungeons & Dragons. Men jag tycker man ska se den ändå...

Nerosuferoth

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Re: What ... (ot)

Inte ett måste för att en film ska vara bra. Galan handlar
mest om vilka filmer som sågs mest.


Oscars galan handlar KNAPPAST, om vilken film som fick mest besökare, utan vilken film som faller juryn i smak, självklart behöver den inte vara nominerad för att vara bra, det är bara ett utryck som jag och mina polare använt oss av en längre tid nu, fattar du nu?

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Record of Lodoss War...

Med "klassisk fantasy" måste du mena "klassisk rollspelsfantasy". När huvudpersonerna introducerades satt vi och sade: "De har ingen tjuv! Det måste komma en tjuv snart, det kommer en tjuv..." och det gjorde det!

Men den är klart mysig.

Här i Borås fick en av videobutikerna ett ryck och började sälja anime; det slutade de naturligtvis fort med, men så dyr som importanime är så...

Till den ursprunglige frågeställaren: SF-bokhandeln har postorder, ett fett sortiment och ligger i Sverige. De har en hel mängd roliga filmer, dock mer skräck, sf och hongkongaction än fantasy. Kolla in http://www.sfbok.se.

Just Hongkongaction har en subgenre som brukar kallas "wuxia", kung-fu-fantasy med mycket magiker, demoner, odöda och megaröj, men det är ju knappast "klassisk" fantasy och har ganska lite med DoD6 pseudonordiska miljö att göra. Annars är det bästa exemplet i den genren A Chinese Ghost Story, som gick upp här i väst och brukar gå att hitta på större videobutiker.

Likadant är det väl med Conan-filmerna; själv tycker jag bättre om sword&sorcery a la Conan och Fafhrd/Grey Mouser och gänget än episk fantasy a la Ringtrilogin och Wheel of Time, men jag är ganska ensam, verkar det, och jag tycker inte de passar ihop med DoD6, i alla fall. Men annars gillar jag dem; att inte Arnold kan spela är totalt bredvid punkten, liksom att de inte har mycket av böckernas Conan.

Däremot kan man undvika italienskt skräp som Ator den Oövervinnerlige och sådant; möjligtvis kan det vara kul som kalkon-pålägg, men annars...

Nightowl

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: What ...

Tycker inte att Ivanhoe är nån toppenrulle men det är en kultfilm och på nyårsdagen varje år sitter man där och tittar /images/icons/smile.gif
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Ator

Vad kan inte sägas om filmerna med Ator?

Som komedi betraktat är det förmodligen en av de tio roligaste filmer jag någonsin sett.

/Azagthoth
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ator

Ator... är det inte i just Ator the Invincible du har filmhistoriens fulaste monster? Eller kanske inte (Robot Monster, anyone?) men det är i alla fall en orm, uppenbart av papp eller nåt, och den hänger UPPENBARLIGEN på en travers i taket, och är liksom dragspelsformad, så den sträcks ut (sticker fram huvudet) när den anfaller hjälten, och så dras den tillbaka...

Och uppenbarligen skulle de ha den i en annan film, för hjälten är förbjuden att någonsin få i en vettig träff med svärdet; han liksom _måttar_ och säger "uh! oh" och viftar dramatiskt med det, och ibland nästan lägger han det mot ormen...

Fast det kanske inte det är Ator the Invincible; men i sådana fall är det inte i den filmen heller där storskurkens lösmustasch håller på att lossna under en scen, _och de tog inte om den_!! Han står med handen framför munnen och ger order för att inte tappa mustaschen... Ja herregud!

För övrigt är filmer som Jason and the Argonauts och the Thief from Bagdad också utmärkta fantasyfilmer, precis som allt Ray Harryhausen gjorde. Det är dock precis den sorts filmer som han som ställde frågan INTE ville höra talas om för de går nog inte att få tag i hur som helst.

Nightowl

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 
Top