Filmer du gillar som alla andra ogillar

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Det är ju svårt att säga vad det betyget egentligen innebär. När det t.ex. gäller många Marvel-filmer så ligger de ju på över 8 i snittbetyg, vilket såklart är helt missvisande (om man nu inte råkar vara ett hardcore-superhero-fan). När det gäller ett vanligt drama skulle jag säga att 7.5 är ett riktigt bra betyg (medans t.ex. en TV-serie behöver komma upp i strax under 8.5 för att hålla samma nivå). När jag sett mig igenom filmhistorien (i dagsläget sent 1800-tal fram till 2007) så har jag fram till ungefär 60-talet hållit gränsen vid ungefär 8.0 för att det ska kännas vettigt och sevärt. 70-tal fram till ca 2000 har gränsen legat vid 7.5, och efter 2000 så brukar jag hålla mig till filmer som ligger på 7.0 eller högre. Utgångspunkten är att filmen minst ska ha fått betyget utifrån 1000 röster.

Intressant att du tyckte Interview with a Vampire var så mycket bättre än Dracula. Det är väl iofs två ganska olika vampyrfilmer, och personligen föredrar jag antagligen den mer "klassiska" Dracula-berättelsen framför annat berättande kring vampyrer. Har t.ex. aldrig varit intresserad av varken Buffy, Blade, True Blood eller Twilight.
Har inte heller var intresserad av den typen av tonårsvampyrer. Men första Blade filmen var faktiskt ganska bra konceptuellt sett, men halvdant utfört.

Det tycker jag även Dracula var. Ser ofta ut som en b-film med plumpa kostymer, konstiga bildmontage och styltiga monsterfigurer. Lite som en sämre John Carpenter film. Tonen var även märklig, kändes som skådisarna stod på en opera eller teaterscen. Kenue Reeves var usel som vanligt.

Interview with the vampire tycker jag däremot är ett suggestivt episkt och helt felfritt mästerverk.

Vad gäller imdb så tycker jag att desto äldre filmerna är desto lägre betyg krävs för att den ska vara bra. Men det finns kanske nån cut-av point där det omvända börjar gälla, kanske runt 60-talet.

Riktigt nya filmer får man nästan bedöma individuellt. Filmer som har en speciell captive audience får alltid för höga betyg, men det brukar sen falla undan ganska snabbt.

Marvel och superhero filmer är väl inga vanliga människor som ser och därför får de höga betyg fastän de nästan alltid är urdåliga. Avengers endgame listas som en av de bästa filmerna någonsin när det om något borde ligga på en lista över de sämsta filmerna någonsin. Den enda förklaringen till det kan vara att personer som tycker alla föregående filmer var bra gick och såg den.

Vad gäller tv-serier håller jag med att minst 8.5 nånting krävs för att den ska vara sevärd.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Flera har nämnts som jag gillar. Ex. En riddares historia.

Men kanske Blazing Saddles och Starship Trooper samt Highlander. Detta utan att kolla direkt på IMDB.

Edit: Blade (den första) tyckte jag var smått fantastisk när den kom ut.

Cog.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Vanliga människor gillar väl mest tråkig film? Typ verklighetsbaserade grejer och sånt?
Baserat på vilka filmer som går bra på bio gillar vanligt folk action, äventyr, o komedier. Mordmysterium gillas också men verkar mer avnjutas på TV
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Jag verkligen gillar många av Shyamalans lite äldre filmer som fått låga betyg: The Village, Lady in the Water, Signs. De är mästerverk. Till och med hans version av Avtar – The Last Airbender – tycker jag är helt ok (men ändå betydligt svagare än de andra tre jag nämnt). Jag ser om de tre första betydligt oftare än Sjätte sinnet (som också är en helt lysande film). The Happening har sina stunder, särskilt inledningen, men där någonstans tappar jag intresset för hans filmskapande (och sedan kommer några riktigt usla filmer, men det hör inte till denna tråd).
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
172
Personligen tycker jag att Battlefield Earth är rätt underhållande men det är nog också bara jag och kanske David Miscavige.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag skulle nog säga att Marvel är det ganska många mainstream/normies/mugglare som ser.

Jag har en teori om att Marvel har blivit denna tids 80's/90's action movies och innan dess western matine.

Det är lättsmälta hjärndöda filmer för the mainstream
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Sällan har jag känt mig så 100% ok med att vara en icke-vanlig människa =)

Vanliga människor gillar väl mest tråkig film? Typ verklighetsbaserade grejer och sånt?
En film på top 50 som kan tolkas som verklighetsbaserad, för båten fanns på riktigt iallafall.

Untitled.png

Det finns inget som säger mer generisk standard-typisk människa än att gilla Marvel, Star Wars, Harry Potter och Disney-filmer.

Titanic är faktiskt den enda filmen i top 50 som har någonting med en verklig händelse att göra. Resten är Sagan om ringen, Star Wars, Marvel, DCEU, Pixar/Disney animation, Jurassic Park, etc. Om något så är man udda och icke-typisk om man vill se en film baserad på verkliga händelser, tydligen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Den tyckte jag om!
Jag gillade den verkligen! Andra gången jag såg den. Filmen lider under sin twist. Utan kontext så är saker vara konstiga, när man vet grejen så är nyanserna SÅ BRA!

Det är som att spela Nier.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag skulle nog säga att Marvel är det ganska många mainstream/normies/mugglare som ser.

Jag har en teori om att Marvel har blivit denna tids 80's/90's action movies och innan dess western matine.

Det är lättsmälta hjärndöda filmer för the mainstream
Kanske, samtidigt känner jag ingen som ser en sån film som inte är den typ som läst alla Harry Potter böcker eller ser allt i genren.

Men en del, likt jag själv, blir ju medsläpade på dessa filmer.

Tror ingen ”vanlig” vuxen person i sinna sinnens fulla bruk går och ser t.ex. nya Thor-filmen.

Men jag tror du har rätt i att man kan jämföra Marvelfilmerna med 90-talets massproducerade Van Dam eller Steven Segal filmer. Men jag tror ändå publiken är rätt annorlunda.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Kanske, samtidigt känner jag ingen som ser en sån film som inte är den typ som läst alla Harry Potter böcker eller ser allt i genren.

Men en del, likt jag själv, blir ju medsläpade på dessa filmer.

Tror ingen ”vanlig” vuxen person i sinna sinnens fulla bruk går och ser t.ex. nya Thor-filmen.

Men jag tror du har rätt i att man kan jämföra Marvelfilmerna med 90-talets massproducerade Van Dam eller Steven Segal filmer. Men jag tror ändå publiken är rätt annorlunda.
Tycker fråga Dängrott väckte är så intressant att jag följer upp den vidare.

På 90-talet fanns det massa usla filmer för omogna pojkarhjärnor att se på. Drösvis av dåliga actionrullar. Men kan väl knappast funnits så mycket för tjejer att se på förutom hyperfeminiserade rom-coms och my little ponny filmer.

Idag känns det som att situationen är den omvända. Det finns massa lättuggade tjejiga lättactionfilmer av Marvel eller Harry Potter stuk.

Men vad ser killarna på? Mugglarna som gillar hockey, våld och naket och som tidigare såg på The Predator, Rambo eller eller Westernfilmer?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Tycker fråga Dängrott väckte är så intressant att jag följer upp den vidare.

På 90-talet fanns det massa usla filmer för omogna pojkarhjärnor att se på. Drösvis av dåliga actionrullar. Men kan väl knappast funnits så mycket för tjejer att se på förutom hyperfeminiserade rom-coms och my little ponny filmer.

Idag känns det som att situationen är den omvända. Det finns massa lättuggade tjejiga lättactionfilmer av Marvel eller Harry Potter stuk.

Men vad ser killarna på? Mugglarna som gillar hockey, våld och naket och som tidigare såg på The Predator, Rambo eller eller Westernfilmer?

De killarna ser Snyders superhjältefilmer och sedan spenderar sitt liv på internet med att vara otrevliga skitstövlar.
 
Top