chrull
Stockholm Kartell
- Joined
- 17 May 2000
- Messages
- 8,421
Re: försök till förklaring
Det jag vill ha är främst ett sätt att ge färdigheten mer än bara en eller flera funtioner. Hur en färdighet kan påverka rollspelet i andra perspektiv. Ett system som kopplar samman färdighetskunnande med ROLLspelande och samtidigt ger idéer på hur resultatet kan ge olika konsekvenser, det skulle kunna vara mycket intressant om det är gjort på ett fyndigt sätt.
Färdighetskunnande och rollspelande hör väl i största grad ihop redan?
Spelar du en person som inte har mer än 5 i någon fördighet så bör du rollspela honom som ganska okunnig. Eller?
Problemet uppstår när en färdighet inte har någon direkt funktion och det inte står speciellt mycket om hur man ska/kan/bör använda den.
Så det du efterfrågar är egentligen bara att det ska stå fem rader till om varje fördighet i färdighetskapitlet?
Så kan jag också känna ibland. men det gäller långt ifrån alla färdigheter i alla spel...
Men när det finns en lista på exempel på vad man kan göra med färdigheten och hur svårt det är så behövs det sällan mer om färdigheten Smide...
Sen kan problemet vara lite tvärt om ibland, har man lirat länge så kan man som spelare veta grymt mycket mer om visa saker än vad RP kan. Hur kan man lösa det, både med eller utan färdigheter. Kan skicklighetsvärdet inte tala om både vad man kan och inte kan, om man nu vill ha det så.
Det här är väl mycket vanligt? att spelaren kan mer än vad rollpersonen kan?
Man löser det helt enkelt med att man inte bryr sig om de saker man själv vet som inte ens rollperson vet. Svårare än så är det inte...
Och färdighetsvärdet berättar ju precis vad du kan och inte kan. När du någon gång behöver veta: Kan min rollperson hur rättssystemet i (valfri ort) fungerar? Slå ett slag för passande färdighet och se. Lyckas du så vet du. Lyckas du inte så kan du det inte.
Det är en ganska tydlig mrkering på vad man kan eller inte kan...
Det kan ju vara roligt att spela med något regelverk som är helt ologiskt men som ger en skön knorr på själva spelupplevelsen.
Tja. du kan ju läsa om kortspel i förra eller förrförra sverox. Där står det om ett som man måste skrika ut ljudeffekter varje gång man gör något. annars gills handlingen inte. kanske är något för ert rollspelande?
Annars förstår jag inte vad det är du vill ha? Resultatet: "Du får en öl." när du kollar om du träffar skurken med svärdet?
Det jag vill ha är främst ett sätt att ge färdigheten mer än bara en eller flera funtioner. Hur en färdighet kan påverka rollspelet i andra perspektiv. Ett system som kopplar samman färdighetskunnande med ROLLspelande och samtidigt ger idéer på hur resultatet kan ge olika konsekvenser, det skulle kunna vara mycket intressant om det är gjort på ett fyndigt sätt.
Färdighetskunnande och rollspelande hör väl i största grad ihop redan?
Spelar du en person som inte har mer än 5 i någon fördighet så bör du rollspela honom som ganska okunnig. Eller?
Problemet uppstår när en färdighet inte har någon direkt funktion och det inte står speciellt mycket om hur man ska/kan/bör använda den.
Så det du efterfrågar är egentligen bara att det ska stå fem rader till om varje fördighet i färdighetskapitlet?
Så kan jag också känna ibland. men det gäller långt ifrån alla färdigheter i alla spel...
Men när det finns en lista på exempel på vad man kan göra med färdigheten och hur svårt det är så behövs det sällan mer om färdigheten Smide...
Sen kan problemet vara lite tvärt om ibland, har man lirat länge så kan man som spelare veta grymt mycket mer om visa saker än vad RP kan. Hur kan man lösa det, både med eller utan färdigheter. Kan skicklighetsvärdet inte tala om både vad man kan och inte kan, om man nu vill ha det så.
Det här är väl mycket vanligt? att spelaren kan mer än vad rollpersonen kan?
Man löser det helt enkelt med att man inte bryr sig om de saker man själv vet som inte ens rollperson vet. Svårare än så är det inte...
Och färdighetsvärdet berättar ju precis vad du kan och inte kan. När du någon gång behöver veta: Kan min rollperson hur rättssystemet i (valfri ort) fungerar? Slå ett slag för passande färdighet och se. Lyckas du så vet du. Lyckas du inte så kan du det inte.
Det är en ganska tydlig mrkering på vad man kan eller inte kan...
Det kan ju vara roligt att spela med något regelverk som är helt ologiskt men som ger en skön knorr på själva spelupplevelsen.
Tja. du kan ju läsa om kortspel i förra eller förrförra sverox. Där står det om ett som man måste skrika ut ljudeffekter varje gång man gör något. annars gills handlingen inte. kanske är något för ert rollspelande?
Annars förstår jag inte vad det är du vill ha? Resultatet: "Du får en öl." när du kollar om du träffar skurken med svärdet?