Nekromanti Fenix i Sverox

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Då hade jag gjort...

...stats för organisationer enligt standardmallen, kanske gett lite nya färdigheter och knep, och några coola motståndare med stats.

M.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Sellouts... :(

Ang. varumärken:

Det finns en del skillnader mellan Sverige och USA vad gäller varumärken och deras användning. Dungeons & Dragons är som Oldtimer så riktigt påpekade ett i Sverige registrerat varumärke. Det är däremot inte D&D, och eftersom det finns ett välkänt svenskt rollspel som också kan förkortas med D&D så kan faktiskt inte någon idag pga förväxlingsrisken registrera D&D som varumärke för ett spel. Vad gäller "riskerna" med att använda de olika typerna av varumärken, så finns det vad jag vet ingen skillnad i Sverige vad gäller skadestånd o.dyl. mellan ett intrång i ett innarbetat varumärke (motsvarar TM) och ett registrerat varumärke (R).

Varumärkeslagen tillåter faktiskt att man använder andra företags varumärken i informationssyfte. Att WotC påstår att dom via OGL i kan förhindra folk från att använda D&D eller Dungeons & Dragons är bara toma ord och skrämselkott, det skulle aldrig en svensk domstol gå med på. Product Identity kan i Sverige bara skydda sådant som redan är upphovsrättsskyddat.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Sellouts... :(

Att WotC påstår att dom via OGL i kan förhindra folk från att använda D&D eller Dungeons & Dragons är bara toma ord och skrämselkott, det skulle aldrig en svensk domstol gå med på. Product Identity kan i Sverige bara skydda sådant som redan är upphovsrättsskyddat.
Vaeh? Äru dum eller bara Väring? Det är klart de kan; du har ju inte rätten till det material du tillgodogörs genom OGL, och om WotC då låter dig använda deras intellektuella egendom om du låter bli deras varumärken, så bryter du ju mot avtalet om du går och gör det i alla fall. Alltså, det är en byteshandel det handlar om, där deras del går ut på att ge dig tillgång till deras material, och din del går ut på att avsäga dig din rätt att använda deras varumärke i det här sammanhanget. Det du påstår är således lika befängt som att säga att "Nej nej, När-Singh kan inte ta betalt för gurkorna, det är bara en lögn. Det är ju stöld att ta ifrån dig dina pengar!"


/Feliath - sumo-chan
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: Sellouts... :(

Måste ett varumärke vara registrerat för att gälla? <snip> Även ett icke-registrerat varumärke är dock fortfarande ett varumärke.
Så är det, fast bra mycket svårare att visa att man äger. I fallet D&D finns det gott om produkter som blivit kända med den beteckningen, inte bara inom rollspel (notera att det finns flera figurmärken registrerade med "D&D" i märket - de har inget med rollspel att göra). Om Wizards verkligen på fullt allvar skulle försöka hävda rätten till varumärket "D&D" i Sverige, lär de ha ett tufft jobb. Om inte annat lär de som äger de figurmärken jag nämnde ovan att lägga krokben för varje sådant försök. Man kan känna sig helt säker på att beteckningen D&D inte kan hävdas vara någons varumärke i Sverige.

Nu är det iofs en rätt akademisk fråga, för paragraf 7 i OGL förbjuder även användande av "Product Identity", vilket både "D&D" och "Dungeons & Dragons" är deklarerade som.
Nej då. Att WotC numera har petat in dessa beteckningar i sin "Declaration of Product Identity" i sin SRD betyder inte ett smack. Fenix har ju dessutom baserat sin OGL på mitt Dunder&Drakar och jag har absolut inget Product Identity i det verket. De som härleder från Dunder&Drakar behöver inte bekymra sig alls. Det finns ingenting i OGL som kräver att man skall forska i tidigare källor efter eventuella (i detta fallet fullständigt ogiltiga) deklarationer av Product Identity.

/Mikael
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: Sellouts... :(

Att WotC påstår att dom via OGL i kan förhindra folk från att använda D&D eller Dungeons & Dragons är bara toma ord och skrämselkott, det skulle aldrig en svensk domstol gå med på.
Varför inte? Det lär ju fungera så här:
1. Nisse Hult ger ut material ur SRD:n med "Fungerar ihop med Dungeons&Dragons".
2. WotC åtalar honom för upphovsrättsintrång eftersom han har friskt kopierat ur deras regler till Dungeons&Dragons.
3. Nisse försvarar sig inför domstolen med att han har rätt att använda materialet ur SRD:n och hänvisar till OGL.
4. WotC påpekar att han brutit mot en viktig regel i avtalet och det har därför mist sin giltighet.
5. Nisse saknar nu försvar och ådöms att betala skadestånd för upphovsrättsintrång.

Vad är fel i den bilden?

Product Identity kan i Sverige bara skydda sådant som redan är upphovsrättsskyddat.
Exakt vad PI egentligen gör kan diskuteras. Åtminstone kan man hävda att man inte gett tillåtelse att fritt återanvända de delar av sitt OGC som är PI. Om någon ändå väljer att plocka med dem, måste man försvara den användningen på annat sätt än att hänvisa till OGL. Man kan dessutom hävda att avtalet explicit förbjuder återanvändningen av dessa uttryck, och den som bryter mot det bryter mot avtalet i sin helhet. Till och med de juridiskt kunniga på ogc-l är lite svävande på målet om innebörden av PI.

Helt klart är dock att "D&D" inte är PI i SRD:n (trots Wizards deklaration) eftersom förkortningen inte förekommer i den. Bara sådant som åtfinns inom OGC kan vara PI.

/Mikael
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Sellouts... :(

Innan du påstår att någon är dum så ska du ta och titta dig själv i spegeln...

Det finns faktiskt regler för hur man får skriva avtalsvillkor - OGL bryter mot en hel del av dessa. Det är inte särskilt mycket av OGL som skulle överleva en rättsprocess i Sverige.

Någon byteshandel är det inte fråga om - det du ger är mycket mer värt än det du får. Det enda som man får i.o.m. OGL är att man inte riskerar juridiska efterräkningar om man publicerar bearbetningar - det är allt. Det du får betala är att ge upp dina varumärkesrättsliga rättigheter, vilket är det samma som att tvingas acceptera begränsningar i konkurrensrätten. Avtal med sådana villkor måste vara påskrivna av bägge parter för att vara giltiga i Sverige.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Sellouts... :(

Varför inte? Det lär ju fungera så här:
1. Nisse Hult ger ut material ur SRD:n med "Fungerar ihop med Dungeons&Dragons".
2. WotC åtalar honom för upphovsrättsintrång eftersom han har friskt kopierat ur deras regler till Dungeons&Dragons.
3. Nisse försvarar sig inför domstolen med att han har rätt att använda materialet ur SRD:n och hänvisar till OGL.
4. WotC påpekar att han brutit mot en viktig regel i avtalet och det har därför mist sin giltighet.
5. Nisse saknar nu försvar och ådöms att betala skadestånd för upphovsrättsintrång.
Vad är fel i den bilden?
Följande är fel i den bilden:

1) Först ska WotC bevisa att SRD:n är upphovskyddad (i Sverige), det kommer gå si och så med det... :gremwink:
2) Nisse påpekar att de villkor som finns i avtalet a) i vissa fall bryter mot tvingade lagstiftning och därför är ogiltiga b) är oskäliga och därför ska åsidosättas.
3) Rätten finner att 1.b försöker omdefiniera av begreppet "bearbetning" vilket strider mot svensk rätt
4) Rätten finner att punkt 12 är direkt olaglig. Det är inte tillåtet att skriva villkor som går ut på att anbudet förfaller om några av villkoren i avtalet skulle visa sig ogiltiga eller olagliga.
4) Rätten finner att 1.d på flera sätt strider mot svensk rätt (patentlagen) och jämkar villkoret, vad som blir kvar är: "means any work covered by this License, including translations and derivative works under copyright law, but specifically excludes Product Identity."
5) Rätten finner att 1.e försöker utvidga vad som kan skyddas av upphovsrätt (vilket inte är lagligt) och jämkar villkoret, vad som blir kvar är: "and any other trademark or registered trademark clearly identified as Product identity by the owner of the Product Identity, and which specifically excludes the Open Game Content;"
6) Rätten finner att punkt 7 är både oväntat och tyngande för Licenstagaren och dessutom ensidigt gynnar Licensgivaren. Villkoret utgör också ett konkurrenshinder - klausulen stryks.
6) Rätten finner att WotC skrivit ett oskäligt och på många sätt rättsvidrigt avtal, de finner också att Nisse inte brutit mot avtalet, och att WotC är bundna vid sitt anbud om att få använda OPC - Rätten dömer till Nisses fördel.
7) WotC döms att betala alla rättegångskostnader.


Exakt vad PI egentligen gör kan diskuteras. Åtminstone kan man hävda att man inte gett tillåtelse att fritt återanvända de delar av sitt OGC som är PI. Om någon ändå väljer att plocka med dem, måste man försvara den användningen på annat sätt än att hänvisa till OGL. Man kan dessutom hävda att avtalet explicit förbjuder återanvändningen av dessa uttryck, och den som bryter mot det bryter mot avtalet i sin helhet. Till och med de juridiskt kunniga på ogc-l är lite svävande på målet om innebörden av PI.Helt klart är dock att "D&D" inte är PI i SRD:n (trots Wizards deklaration) eftersom förkortningen inte förekommer i den. Bara sådant som åtfinns inom OGC kan vara PI. 
Det är helt rätt att man i USA diskuterar vad PI kan vara. I Sverige kommer PI att fungera som ett negativt filter. Du kan filtera bort delar av OGC så att vanlig upphovsrättslagstiftning gäller istället för OGL. För att detta ska vara giltigt måste du ha upphovsrätt till det du filtrerar bort! Som bekant kan man inte få upphovsrätt till ideer, handlingar, litterära figurer, koncept, teman etc.

Man kan skriva ett avtal där ena parten godtar att inte använda termer som den andra parten använt, men ett sådant avtal kan inte vara av den typen som OGL är - dvs. ett standard avtal. Villkor som punkt 7 i OGL ses inte med blida ögon av svenska domstolar.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Nog nu

Jag förstår inte varför det måste tjafsas om licensen och allt det runt omkring så fort jag eller Dante skriver en artikel i Fenix. Särskilt inte eftersom artikeln i detta fall är på 2 ynka sidor.

Vi vill göra det vi gör i Fenix. Det är därför vi gör det.

Om du eller nån annan tycker att vi ska göra annorlunda bara för att D&D inte är registrerat varumärke i Sverige, så kan jag meddela att vi inte tänker göra det, men att det står vem som helst fritt att starta sin egen rollspelstidning och skriva D&D i meterstora neonbokstäver på omslaget. Om de så vill.

Vi vill inte det.

Jag vill även att ni lägger ner tjafset om licenser, för det hör inte hemma på detta forum. Och det gäller alla!

Uppriktigt sagt är jag trött på att få allt det här tjafset i ansiktet bara för att vi försöker göra något vi vill göra, något vi anser oss ha hyfsad koll på hur vi gör, och något som andra tycker det är kul att vi gör.

Var snälla och lägg ner.

Magnus

(se, nu har ni fått mig att bryta mot regel nummer 1, skäll inte på läsekretsen. Så trött är jag på detta tjafset!)
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Sellouts... :(

Kanon att Fenix baserat sig på ditt spel - det gör avtalet till ett helt svensk avtal - vilket skyddar Fenix från de flesta otrevligheter som OGL innehåller. :gremsmile:

Jag skulle kunna skriva en kommentar till OGL om du vill, så att avtalet blir möjligt att förstå för gemene man. :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Re: Ett par tre stycken på forumet

Har Ymir en poäng?

Näh, jag föredrar generella artiklar. Om dom är intetsägande eller inte har nog mer med skribenten att göra än med spelvärlden/eventuell avsaknad därav :gremsmirk:.

Men egentligen är det väl liksom inspiration som inspiration. Gör hur ni vill. Bara ni inte drar in för mycket regelgojs, för det är verkligen för spelspecifikt för att kunna vara till behållning för alla.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Nu ska jag regna på ditt förstamajtåg ...

Mina artiklar i Fenix baserar sig på SRD:n och Dunder & Drakar.

Det enda jag hämtat från Dunder & Drakar är de svenska regeltermerna.

När jag skriver artiklarna använder jag de engelska termerna. När artikeln är klar ändrar jag till de svenska.

I övrigt håller jag med Magnus ovan.

Den som inte gillar OGL behöver inte använda den!

Vi gillar OGL och vi använder den! End of story.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: Nog nu

Jag vill även att ni lägger ner tjafset om licenser, för det hör inte hemma på detta forum. Och det gäller alla!
Jag ber om ursäkt - det var inte min mening att starta något tjafs.

Ingen av oss här är - vad jag vet - jurister verksamma inom immaterialrätt, så vi kan inte göra annat än följa reglerna efter eget huvud. Och era huvuden är absolut inte sämre än någon annans.

Keep up the good work!

/Mikael
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Generellitet

Just artikeln om konspirationer tycker jag fungerade utmärkt som generell artikel. Den tar upp såpass allmänna saker att den blir bra ändå. En artikel som däremot beskriver en mer specifik företeelse bör anpassas för ett specifikt spel för att bli användbar.

Exempel: En artikel om hur kungar använde sin makt på medeltiden behöver inte anpassas till ett spelsystem, medan en artikel om kung Humbug VI måste ha ett spelsystem för att inte bli en urvattnad dussinartikel om en standardkung i ett okänt land.

/tobias
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Specificera

Menar du att det hädanefter är förbjudet med all debatt för eller emot OGL i Fenix? Eller bara om licensens juridiska innebörd? Personligen tycker jag den typen av censur är mycket olämplig, men ni är moderatorer och bestämmer över ert eget forum. Jag vill bara ha helt klart för mig vad som gäller och kommer att rätta mig efter det.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Håller med Gurgeh

Rent generellt (!) så föredrar jag generella artiklar, så länge det passar ämnet. Men om hela idén bygger på en viss företeelse i ett visst spel, så riskerar det att bli mjäkigt om man filar bort allt specifikt.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Generellitet

Håller med dig helt Gurgeh. En artikel om ett specifikt världshus som skrivs genrellt ger jag inte många poäng för, men om det är till ett speciellt spel kan det vara bra.

Om man istället skriver artikeln "Hur man spelleder DoD" så gäller det att artikeln verkligen fokuserar på det speciella i Dod, annars är det bättre med en allmän artikel om ämnet.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Censur?

Han sade inte att något var förbjudet, utan *bad* bara de inblandade att ge sig. Han sade till och med "snälla". Diskussioner om licensens innebörd hör förstås inte hemma här, eftersom det här forumet rör just tidskriften Fenix. Debatt om licensens användande, vilket ändå inte kommer att ändras, går bara artikelförfattarna på nerverna utan att leda till något, så ärligt talat förstår jag inte vitsen. Men som sagt, han bad snällt.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Censur?

Jag vet att han inte uttryckligen förbjöd något, men jag tycker det kändes som det i alla fall. Mitt inlägg var kanske väl vasst skrivet.

Det som gör mig förvirrad är detta:

Och så länge det är mitt arsle som är på linjen, så försöker jag göra allting så tryggt och säkert för mig som möjligt. Dock är den feedback som du och andra ger väldigt viktig, då den visar att jag har varit lite hemmablind på den här fronten, och förutsatt att man som rollspelare vet vad som är största/mest populära rollspelet i världen.

Jag ska ta en funderare till, och se hur vi ska göra för att göra allting tydligare.

Tack för all feedback!

Magnus
Man kan lätt att få för sig att konstruktiv kritik i frågan är uppskattad. Det hela vände tvärt med:

Om du eller nån annan tycker att vi ska göra annorlunda bara för att D&D inte är registrerat varumärke i Sverige, så kan jag meddela att vi inte tänker göra det, men att det står vem som helst fritt att starta sin egen rollspelstidning och skriva D&D i meterstora neonbokstäver på omslaget. Om de så vill.

Vi vill inte det.
Därför vill jag gärna ha det hela lite mer specifikt. Om Magnus och Danta ber om att ingen kritiserar eller ger förslag om OGL-användningen igen eftersom de har bestämt sig och aldrig kommer ändra sig så ska jag personligen aldrig nämna det igen. Då jag inte inte var inblandand i det sista "bråket" om OGL och juridik så vill jag gärna veta hur "bred" deras bön om att lägga ner är, vad är det de inte vill höra mer om?

Jag tror inte att det är många som tycker att det Magnus och Danta gör är dåligt, ialla fall inte jag. Arbetet med Fenix uppskattas mycket, men man måste inte gilla alla detaljer bara för att man gillar helheten.

Jag ber om ursäkt för att den här posten faktiskt fortsätter den undanbedna diskussionen. Jag är inte ute efter att bråka utan vill bara undvika missförstånd.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Så här är det

Jag uppmuntrar alltid kritik. Särskilt kritik mot artiklar. Men jag är uppriktigt sagt trött på att Fenix-forumet förvandlas till en arena för pro-d20/anti-d20-debatter.

Jag tar gärna emot konstruktiva synpunkter som verkligen gäller tidningen och tidningens innehåll.

Licensdebatter hör inte hemma här, och om du var lite mer bekant med övriga forum, skulle du se att ämnet har "diskuterats" om och om igen. Därav min starka reaktion.

Dessutom skulle jag vilja se mer reaktioner på artiklarnas faktiska innehåll, än reaktioner på vårt beslut om att ha med d20 i tidningen. Om och om och om igen.

Så snälla, snälla, reaktioner och kritik vill jag jättegärna ha.

Men inte samma sak om och om och om och om och om och om och om igen.

Snälla, snälla, lägg hellre din enerig på att skriva bra artiklar till tidningen, än att gång på gång ifrågasätta varför vi har med d20-material.

Magnus
 
Top