Nekromanti Fenix i Sverox

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Om någon missat det så recenseras första numret av Fenix i Sverox #34 (ingen länk ännu, men den dyker väl upp som pdf på sverok.se inom kort). En mycket positiv och bra recension överlag, och jag gillade förstås att Birger omnämns på prominent plats. (-:

Bland kritiken kommer jag dock inte över meningen "ett annat problem är att det är på tok för mycket text som trängs på sidorna". Det är alltså en nackdel att tidningen har mycket innehåll..?

--
Åke
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
»Bland kritiken kommer jag dock inte över meningen "ett annat problem är att det är på tok för mycket text som trängs på sidorna". Det är alltså en nackdel att tidningen har mycket innehåll..?«

Jag tolkade det som att recensenten tyckte att layouten var för »trång« och att det skulle behövas lite mer luft på sidorna.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Inte förvånande

Den aktuella redaktionen på Sverox gjorde ju en stor grej av att de hade korta, intressanta och lättlästa artiklar i Sverox. Med betoning på korta.

Jag kan hålla med om att det är mycket text, och att layouten ibland blir lidande, särskilt när det är få bilder. Men hellre mycket innehåll än mycket luft.

Läste förresten nya Sverox. Den såg bättre ut än förra numret, en klar förbättring. Fast texterna kändes lite... korta. :gremlaugh:

M.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Inte förvånande

Jag gillar de tunga texterna i Fenix. Däremot håller jag med Sverox vad gäller användningen av "världens populäraste rollspel". Jag fattar fortfarande inte varför artiklarna ska följa OGL när det gör dem så mycket sämre. Att "träna sig på att skriva OGL" tycker jag inte är en tillräcklig anledning.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Varför OGL? ...

Tja, jag vill kunna låta andra människor använda mitt material i egna produkter utgivna under OGL. Då finns det liksom inte så mycket att välja på.

Så länge d20-licensen kräver logga plus kompabilitetsindikation på tidningens omslag, trots att bara en bråkdel av innehållet skulle vara d20, känns detta inte som något vidare alternativ.

Alltså får det bli OGL, och då får vi inte skriva Dungeons & Dragons.

Dessutom är jag ju en fradgande fanboy som gillar att knäppa D&D-motståndare på näsan med frasen »tredje utgåvan av världens populäraste rollspel«.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Anledning

Däremot håller jag med Sverox vad gäller användningen av "världens populäraste rollspel". Jag fattar fortfarande inte varför artiklarna ska följa OGL när det gör dem så mycket sämre. Att "träna sig på att skriva OGL" tycker jag inte är en tillräcklig anledning.
Vi vill göra rätt. Vi vill lära oss hur man hanterar OGL och d20 på ett sätt som gör att vi får större kunskap om hur det fungerar och inte fungerar.

Vi vill göra så.

Det ÄR faktiskt inte svårare än så. Vi vill skriva på detta sätt, för tillfället.

Jag är lessen att du tycker att det faktum att vi följer OGL gör artiklarna sämre. På vilket sätt anser du att de blir sämre?

M. Fenix-medarbetare och OGL-artikelförfattare
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Inte förvånande

Med tanke på hur mycket text det är i artiklarna i sverox så skulle de antagligen tycka att kalle anka har för mycket text.

(eller var jag för elak nu?)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Inte förvånande

Läste förresten nya Sverox. Den såg bättre ut än förra numret, en klar förbättring. Fast texterna kändes lite... korta.

Håller med. Det var fortfarande, ja, en November-Sverox, men den här gången gick den i alla fall att bläddra igenom från början till slut med någorlunda bibehållet intresse.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jag tolkade det som att recensenten tyckte att layouten var för »trång« och att det skulle behövas lite mer luft på sidorna.

Fat chance; det enda sättet att åstadkomma det vore att ta bort alla bilder (vilket jag inte tror hon skulle gilla heller) eller att göra tidningen 80 sidor tjock (vilket skulle göra den rätt mycket dyrare).

Det är som med hennes önskemål om fyrfärg helt igenom; Sverox är en skattebetalad gratistidning, Fenix är det inte. Ska man ge köparna valuta för pengarna kan man inte ta betalt för luft.

--
Åke
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Sellouts... :(

...ni borde inte skriva för monopolwannabee-OGL alls!

*jag spelar bara små, revolutionära rollspel* :gremwink:

Tyckte också att det var lite irriterande med dessa ständiga omskrivningar. Hur kommer det sig att man inte får skriva D&D i OGL? (verkar konstigt).

Om jag lite halv-OT bara får komma med lite ytterligare kritik:

* Det vore snyggt om ni uppdaterade er hemsida när nytt .x kommer ut. Extramaterial hadde ju varit gottigast, men bara en notis om att "nu är Fenix no. 2 ute" hade sett proffsigare ut.

* #2 var trevligt läsning överlag, speciellt givetvis avslutningen på Palavers Spektakel (Eftersom det är M:UA :gremsmile: ). Men jag tyckte nog att Eon-artikeln var lite halvdan. Säkerhetspolisninjor? Bättre kan ni! Tycker överlag att Eonmaterialet har varit det svagaste i tidningen båda .x, men det kan ju vara för att jag inte spelar spelet.

I övrigt, bra jobbat. Det här blir nog en tidning jag fortsätter köpa :gremsmile:
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Anledning

Jag tycker det ser extremt klumpigt ut i löpande text. Dessutom så tror jag det är förvirrande för läsare som inte är så insatta i rollspelsmarknaden. En ny rollspelare lär inte fatta någonting alls. Och även om Fenix idag nog mest har gamla rävar som läsare har tidningen väl intention att rikta sig även till nya spelare?

Vad gäller själva termen "tredje utgåvan av världens populäraste rollspel" så stör den mig lite den med, på samma sätt som DoD reklam där det står "Sveriges största rollspel" gör att jag direkt får känslan att de inte har något bättre än storlek att komma med. Hur mäter man sen populäritet? Antalet personer i både Sverige och internationellt som hatar D&D och D20 (av olika mer eller mindre rationella anledningar) borde dra ner systemets populäritetspoäng. Bäst säljande kan jag inte säga emot.

Egentligen så borde jag inte bry mig då jag har mycket svårt för allt vad D20 innebär och helst skulle se att det materialet byts ut mot något annat. Jag läser ändå de flesta artiklarna av allmänintresse och vill att Fenix ska vara en bra tidning rakt igenom. OGL-anpassningarna drar ner helhetsintrycket.

Helt orelaterat: Jag tror jag fortfarande att White Wolf har en större spelarbas än D&D i Sverige, oavsett vad nuvarande försäljningssiffror säger.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Sellouts... :(

* Det vore snyggt om ni uppdaterade er hemsida när nytt .x kommer ut.

Jodå, det kommer, men redax/webmasters är på semester väst om kanalen. Det är bara vi fjesiga medarbetare som är här just nu. (-:

Men jag tyckte nog att Eon-artikeln var lite halvdan. Säkerhetspolisninjor? Bättre kan ni!

Möjligt, fast Rakhori är en ganska välkänd företeelse bland Eon-spelare (de nämns iaf i regelboken). Det var en officiell inhouse-artikel från Neogames, och det är ju upp till dem vad de vill skicka in till tidningen.

--
Åke
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Anledning

Helt orelaterat: Jag tror jag fortfarande att White Wolf har en större spelarbas än D&D i Sverige, oavsett vad nuvarande försäljningssiffror säger.
Av ren nyfikenhet:
Grundar du din tro på någonting, eller är det samma nivå som de som tror på tomtar och troll? :gremwink:
Jag känner ett par dussin rollspelare, de flesta spelar d20-spel regelbundet.
Ett par spelar Storyteller-spel - oregelbundet.
Till skillnad från dig stödjer försäljningssiffrorna min tro. :gremwink:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Det kanske är ett skämt

Men jag blir bara ledsen av att kallas "sellout" när jag sliter arslet av mig för att producera en bra, bred speltidning med rollspel, utan att få ett öre betalt på kuppen.

:gremfrown:

M.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: Anledning

Hur mäter man sen populäritet? Antalet personer i både Sverige och internationellt som hatar D&D och D20 (av olika mer eller mindre rationella anledningar) borde dra ner systemets populäritetspoäng.
Tja, man kan ju mäta det i hur många som spelar det. För varje knäppskalle som slösar bort sitt liv på att hata ett spel, går det ju tusentals som spelar det med glädje.

Helt orelaterat: Jag tror jag fortfarande att White Wolf har en större spelarbas än D&D i Sverige, oavsett vad nuvarande försäljningssiffror säger.
Det finns ju folk som tror att Elvis fortfarande lever också.

/Mikael
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Anledning

Jag tycker det ser extremt klumpigt ut i löpande text. Dessutom så tror jag det är förvirrande för läsare som inte är så insatta i rollspelsmarknaden. En ny rollspelare lär inte fatta någonting alls.

Det är precis den invändningen jag har också - min fästmö läste tidningen (hon spelar inte rollspel men är intresserad då jag är intresserad). Hon fattade inte alls vad som avsågs, utan letade runt bland artikeln efter en referens till vad frasen betydde, innan hon frustrerad frågade mig (en annan polare som lästa blev förbannad över samma sak då han inte kunde räkna ut det själv, trots att han är en tämligen aktiv rollspelare).

Får man inte ens göra en referens att det som i text avses med världenslängstafrasiställetförettnamn är primärt regelbasen för D&D från WotC? Eller är det också emot OGL?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Sellouts... :(

Tyckte också att det var lite irriterande med dessa ständiga omskrivningar. Hur kommer det sig att man inte får skriva D&D i OGL? (verkar konstigt).
För att OGL säger You agree not to indicate compatibility or co-adaptability with any Trademark or Registered Trademark in conjunction with a work containing Open Game Content except as expressly licensed in another, independent Agreement with the owner of such Trademark or Registered Trademark.

Det är ett sätt för Wizards att skydda varumärket D&D och samtidigt ha viss kontroll på marknaden via varumärket d20. D20 nämns aldrig i OGL, utan för att använda den loggan och det varumärket måste man följa de mer strikta reglerna i d20-licensen (bl a: inte regler för att göra eller avancera figurer, inte ändra på vissa termer, inga kvinnliga bröstvårtor)
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Anledning

Jag baserar den uppfattningen på samma grunder som du, att av de 30-40 rollspelare jag umgåtts med har nästan alla spelat något från White Wolf regelbundet medan kanske 5-6 stycken spelar D&D. Nu kan mina siffror vara lite gamla, det erkänner jag.

Vad gäller försäljningsstatistik så undrar jag var man får tag på den? Det enda jag har sett är från SF-bokhandeln och de bestrider jag inte. Men eftersom jag aldrig stöter på knappt en endaste D20 spelare (nu för tiden heller) så blir jag perplex över att det ska vara så populärt. Jag har väl bara haft otur (eller tur). Troligtvis råkar det bara ha blivit så att de kretsar jag hamnat i inte gillar D&D och D20.

Jag har aldrig tyckt att D20 ska bort från tidningen, även om jag inte gillar spelet själv. Däremot tycker jag att White Wolf förtjänar en del täckning. De artiklar jag sett till D20 har varit välskrivna och det är det viktigaste. Men jag håller fast vid att OGL inte är någon bra idé. Och det blir inte bättre med nummer tvås Dunder och Drakar-märkning, den är ännu mer förvirrande.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Anledning

Jo, jag vet att jag skrev att jag hellre ville se något annat än D20 men det var bara utifrån min egen upplevelse, inte om vad jag anser att Fenix bör innehålla för att bli framgångrik.
 
Top