Nekromanti Fenix i Sverox

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: Sellouts... :(

Det är ett sätt för Wizards att skydda varumärket D&D
Fast D&D är inte registrerat i Sverige av Wizards. Så i produkter man ger ut här bör det inte vara något problem. OGL kan knappast kräva att man skall undersöka varumärkesregisterna i varenda nation i världen innan man ger ut något. Varumärken i utgivningslandet måste vara den enda rimliga tolkningen.

Enda invändningen kan ju i så fall vara att folk kan förväxla förkortningen med DoD... som vanligt. :gremcrazy:

/Mikael
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
D&D :)

Jag tycker om att de skriver 3:e utgåvan av världens populäraste rullspel - framför allt när de ändrade namnet på sidan från Dungeons & Dragons till Dunder & Drakar. :gremsmile:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Silkesvantar?

Ledsen att du tar åt dig, jag kunde inte ana att min harmlösa gliring skulle kunna tas illa. Som sagt var tycker jag mycket om er tidning, och vill bara få in min obligatoriska klacksparkskänga mot OGL om jag kan.

Att du jobbar idéellt visste jag inte, och det skall du ha all heder för.

P.S Vid närmare påsyn var min smileysättning kanske inte så tydlig. Ja, inledning på mitt inlägg var menat som ett skämt/gliring. Även om jag inte är förtjust i D20 skulle det aldrig falla mig in att censurera någons spelsmal D.D
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lösning?

Ang. DnD/OGL-artikeln.

Jag noterar att ni har en liten ordlista och jag tycker om att hela artikeln numera är skriven på svenska.

Vad är det som hindrar att man har en faktaruta med förkortningar?

DnD - det engelska, och världens största, fantasyrollspelet Dungeons & Dragons av Wizards of the Coast.
d20Modern - den moderna varianten av DnD.
DuD - den svenska översättningen Dunder & Drakar av Mikael Börjesson.
DoD - det svenska rollspelet Drakar & Demoner (som inte har någonting med de 2 ovanstående att göra).
D&D - används inte då DnD, DuD och DoD kan förväxlas.
OGL - Open Game License, den licens som gör att andra företag får använda DnD-reglerna i sina produkter.
d20-logo - är den logo som andra företag får sätta på sina produkter för att ange att de använder DnD-regler.
OGC - Open Game Content är den del av materialet som andra får använda i sina produkter. Allting i denna artikel är OGC.

Innan någon protesterar, tänk på följande:
- Att ha med en faktaruta i en tidningsartikel har ingenting med licensbrott att göra.
- Om nu någon protesterar och säger att man redan sagt att hela artikeln är OGC är det ju bara att lägga till högst upp i faktarutan:
Detta är en faktaruta och ingår inte i artikeln.
- Försök sätta er in i de läsares situation som inte spelar d20 (så som Marco B skrev).

Faktarutan är inte helt korrekt med flit eftersom den är skriven för lekmän.
Dessutom röstar jag för att faktarutan placeras högst upp till höger på första sidan av artikeln för att kontrastera mot ordista och OGL som hamnar sist.

(DuD är den förkortning Magnus S föreslog i ett tidigare inlägg, jag vet inte vad Oldtimer tycker om det)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Anledning

Däremot tycker jag att White Wolf förtjänar en del täckning.
Fenix tar in de artiklar som skrivs (de har nog lite kvalitetskrav på artiklarna dock :gremsmile:).
Om du börjar skriva WW-artiklar till Fenix så ska du nog se att en eller annan av dina artiklar så småningom letar sig in i tidningen. :gremsmile:
(för övrigt så har de en artikel om Orpheus i senaste numret)

För övrigt så är du inte ensam, Ithaqua här på forumet är t.ex. "skitsur" över att det inte finns några CoC-artiklar. :gremlaugh:
(samma råd där, han får väl skriva egna artiklar och skicka in)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Vi har inte rett ut det ännu

Vårt mål är att lista ut att det går att skriva d20 i artiklarna. Vi har inte gjort det ännu, och även om det finns de som hävdar att det är fritt fram att skriva D&D eller d20 i tidningen, så är det ganska enkelt så att det är "my ass on the line."

Och så länge det är mitt arsle som är på linjen, så försöker jag göra allting så tryggt och säkert för mig som möjligt. Dock är den feedback som du och andra ger väldigt viktig, då den visar att jag har varit lite hemmablind på den här fronten, och förutsatt att man som rollspelare vet vad som är största/mest populära rollspelet i världen.

Jag ska ta en funderare till, och se hur vi ska göra för att göra allting tydligare.

Tack för all feedback!

Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
En anekdot

Inför nummer 2 skrev jag en artikel till d20 Modern, om konspirationer. De reaktioner vi fick på första numret föranledde mig att istället skriva om den till att vara generell. Det är artikeln i mitten av nummer 2.

Varför tar jag då upp detta?

Bara för att visa att vi lyssnar och tar till oss allt ni säger på detta forum.

Bring it on!

Magnus
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Anledning

Om du börjar skriva WW-artiklar till Fenix så ska du nog se att en eller annan av dina artiklar så småningom letar sig in i tidningen.
(för övrigt så har de en artikel om Orpheus i senaste numret)
Jodå, det har jag förstått. Det är jag som skrivit artikeln om Orpheus :gremlaugh:

Och mänden specifika D20 artiklar i nummer 2 var ju inte speciellt stor den heller så jag har kanske inte direkt något att klaga på. Du vinner...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Anledning

Jodå, det har jag förstått. Det är jag som skrivit artikeln om Orpheus
Se! Systemet fungerar! :gremlaugh:

För att återgå till din "tro" att det finns flera WW-spelare än d20-spelare - om det finns flera WW-spelare, borde det då inte finnas flera WW-skribenter än det finns d20-skribenter? :gremwink:
(är bara lite retsam idag)
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Anledning

Hemska tanke. Om systemet fungerar så finns ju ingen återvändo. Jag måste skriva mina artiklar som jag har i huvudet.... Argh.

Är inte speltypen irrelevant om nu systemet fungerar? Då borde det finnas en rad olika skribenter i olika genrer!?

Att då dömma Fenix från första numret är rent ut kriminellt. De efterlyser ju läsarpåverkan och det måste ju vara detta de frågar efter.
- Att folk skriver om olika saker, system etc!

Bara en tanke...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Sorry

Sorry,
- Havoc saknade artiklar om WW.
- Havoc skrev en artikel om WW.
- Nu finns det en artikel om WW i Fenix.
Det är vad jag menar med "Systemet fungerar".
Mao precis det du skriver.
(jag får öva på att uttrycka mig tydligare :gremwink:)
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Anledning

Jag hade inte som avsikt att dra igång någon stor debatt om WW vs. D20, särskilt som jag inte har några fakta som stöder min tes (vilket jag även skrev).

Jag tar officiellt tillbaka alla mina tidigare påståenden om antalet spelare av WW och D20. Det jag står för är att jag personligen stöter på fler som spelar WW.

Det andra är att jag inte orkar ta på min någon roll som White Wolf förkämpe då deras spel totalt sett aldrig tillhört mina största favoriter. Det är bara det att var jag än hamnat har alla ANDRA spelat de så mycket.

Däremot gillar jag specifikt Orpheus och skrev därmed en artikel om det. Dessutom är jag mycket nyfiken på WOD 2.0 så det är möjligt att jag försöker knåpa ihop något om det också.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Sorry

:gremsmile:

Det var inte bara dig jag skällde på juh!

Det har bara varit rätt mycket diskussion hit och dit på sistone om just olika spels företräde. Nu råkade du bli måltavla för mitt humör.

Men som du säger, det var vad du menade. Att det skrivs är det viktiga, inte av vem, för vilket spel etc.
*känner sig skyldig*

Men som sagt, för att skapa en bra Fenix måste vi alla lägga manken till...
*skubbar skyldigt iväg till matbordet*

Jag ber om ursäkt, om det uppfattades på något annat sätt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Anledning

Däremot gillar jag specifikt Orpheus och skrev därmed en artikel om det. Dessutom är jag mycket nyfiken på WOD 2.0 så det är möjligt att jag försöker knåpa ihop något om det också.
Keep on the good work.
Det är bättre med EN WW-artikelförfattare än ingen alls. :gremsmile:
Jag ser fram emot fler WW-artiklar (och artiklar från andra spel också -även om jag inte spelar dem).

Fenix är ju ändok en ROLLspelstidning.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Sellouts... :(

Fast D&D är inte registrerat i Sverige av Wizards. Så i produkter man ger ut här bör det inte vara något problem. OGL kan knappast kräva att man skall undersöka varumärkesregisterna i varenda nation i världen innan man ger ut något. Varumärken i utgivningslandet måste vara den enda rimliga tolkningen.
Måste ett varumärke vara registrerat för att gälla? Min uppfattning om immaterialrätt kommer iofs mest från diskussioner på utländska forum/nysgrupper/maillistor, så det är möjligt att min uppfattning endast stämmer i USA, eller inte ens där, men grejen är att det finns ju både "registered trademark" (®) och "trademark" (™), och skillnaden mellan dem främst är att man råkar värre ut om man bryter mot en ®. Även ett icke-registrerat varumärke är dock fortfarande ett varumärke.

Nu är det iofs en rätt akademisk fråga, för paragraf 7 i OGL förbjuder även användande av "Product Identity", vilket både "D&D" och "Dungeons & Dragons" är deklarerade som.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: En anekdot

'Generell' verkade ju i hög grad vara ett önskemål från Sveroknissarna (se Fenix-recensionen i nya Sverox). Har vanliga dödliga rollspelare också framfört det, egentligen?

- Ymir, upplever märkligt ofta generella artiklar som märkligt intetsägande...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Ett par tre stycken på forumet

Ett par, tre stycken efterlyste det på forumet. Så jag tänkte jag skulle testa.

Vad tycker ni andra? Har Ymir en poäng?*

M.

* Som föregriper all diskussion och säger att Ymir har en poäng. Men vad tycker ni andra?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Ett par tre stycken på forumet

"Vad tycker ni andra? Har Ymir en poäng?*"

Det där med generellt blir lätt väldigt urvattnat. De flesta kan säkert hitta inspiration och ideér även i artiklar som specifikt riktar sig mot ett visst spel som de inte spelar. Jag spelar inte D&D eller D20 men det innebär inte att jag inte kan tycka att artiklar om dessa spel är både läsvärda och användbara. Jag tycker inte att författaren ska kompromissa mer än nödvändigt. Har han/hon en artikelidé som egentligen passar bäst inriktad mot en specifik spelvärld så ska han/hon inte tvinga in den i någon generell mall. Med andra ord så tycker jag att ni inte ska ligga sömnlösa och grunna för mycket på den här frågan. Kör med generella artiklar när det passar och annars så kan ni skita i det.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Ett par tre stycken på forumet

På vilket sätt hade din artikel varit annorlunda om du gjort den till d20 modern? d20 modern är väl bara en samling regler så på viket sätt hade artikeln blivit specifik?

Jag tycker att det är bra om en stor del av materialet är generellt. Än så länge tycker jag inte tidningen har i närheten för mycket av denna vara.
 
Top