Nekromanti Feminism i populärkultur

Status
Not open for further replies.

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,011
Location
Smålands golvbrunn
skaraborgarn;n320495 said:
I någon anda av politisk korrekthet fick filmerna om Bilbo en kvinnlig karaktär.
En av anledningarna till att jag aldrig sett filmen. Inte snällt att ändra så mycket från förlagan.
Lustig. Jag har aldrig sett filmerna för att Peter J i de tre första filmerna visade sig vara klåfingrig och totalt tondöv inför Tolkiens verk. Plus den krassa kommerisalismen, där man tar en fin YA-bok som lätt går att göra på en film och blåser upp det till tre actionfilmer, med en kazillion prylar av plast.

Att sen stoppa i en kvoteringskvinna per film i de här sanslöst sexistiska korvfesterna - det biter ju liksom inte på den massiva, konservativa sunkigheten som hela Tolkiens verk bygger på. Så jag tycker väl egentligen inte att man ens hade behövt försöka, utan bara kunde kört berättelserna i all sin reaktionära prakt. Det hade i alla fall varit troget de litterära förlagorna, vad det nu är värt. Bäst hade troligen varit att inte göra några filmer alls. Böckerna har inte precis åldrats med värdighet.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Skarpskytten;n320545 said:
Lustig. Jag har aldrig sett filmerna för att Peter J i de tre första filmerna visade sig vara klåfingrig och totalt tondöv inför Tolkiens böcker. Plus den krassa kommerisalismen, där man tar en fin YA-bok som lätt går att göra på en film och blåser upp det till tre actionfilmer, med en kazillion prylar av plast.

Att sen stoppa i en kvoteringskvinna per film i de här sanslöst sexistiska korvfesterna - det biter ju liksom inte på den massiva, konservativa sunkigheten som hela Tolkiens verk bygger på. Så jag tycker väl egentligen inte att man ens hade behövt försöka, utan bara kunde kört filmerna i alla sin reaktionära prakt. Det hade i alla fall varit troget de litterära förlagorna, vad det nu är värt. Bäst hade troligen varit att inte göra några filmer alls. Böckerna har inte precis åldrats med värdighet.
Såg första filmen men tyckte inte att det var så här vad jag föreställt mig hur Tolkiens värld är. Men i princip ogillar jag detta med att hitta på nya karaktärer bara för att vara pk. Hitta på en egen story istället för att ändra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
skaraborgarn;n320548 said:
Men i princip ogillar jag detta med att hitta på nya karaktärer bara för att vara pk.
I grund och botten ja. Det hade varit bättre att bara byta kön på en bunt av karaktärerna istället. Finns ingen anledning att inte några av dvärgarna kunde varit kvinnliga och gott om plats att göra det på bland alverna också. Och varför inte en drottning över sjöstaden, eller Barda Bågkvinna?

Det hade verkligen gott att göra en sjukt mycket bättre och mer represenativ film av Hobbiten om de hållt sig närmare storyn, och bara trixat med befintliga karaktärer.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Rymdhamster;n320561 said:
om de hållt sig närmare storyn, och bara trixat med befintliga karaktärer.
Nå, erkänn att dina starkaste minnen av boken involverar jättelika Dune-maskar ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Jarl;n320580 said:
Nå, erkänn att dina starkaste minnen av boken involverar jättelika Dune-maskar ;)
Nej. Bokens val att helt enkelt inte visa slutstriden är ett genidrag.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Men feminism hur ska det definieras? Bara för att huvudpersonen är kvinna betyder väl inte att det finns ett politiskt budskap.
Alla som läst serien Axa där blondinen vandrar runt i världen i för liten pälsbikini med ett för stort svärd kan kanske tolkas att "kvinnor kan" men också som billig ursäkt att visa naket.
Röda Sonja har en ringbrynja bikini men den skyddar nog inte så mycket. Budskap och förebild? Tja kanske.

Tjusig och begåvad dam som inte spelar på sex är Yoku Tsuno.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
skaraborgarn;n320615 said:
Men feminism hur ska det definieras? Bara för att huvudpersonen är kvinna betyder väl inte att det finns ett politiskt budskap.
Alla som läst serien Axa där blondinen vandrar runt i världen i för liten pälsbikini med ett för stort svärd kan kanske tolkas att "kvinnor kan" men också som billig ursäkt att visa naket.
Röda Sonja har en ringbrynja bikini men den skyddar nog inte så mycket. Budskap och förebild? Tja kanske.
Du verkar redan ha ett hyfsat funktionellt grepp om vad det innebär. Behövs det en djupare definition? Är det superviktigt att vi alla utgår från exakt samma literärara betydelse, eller räcker det kanske med att vi har en hyfsat gemensam syn på vad femenism innebär och lyfter fram verk vi tycker passar in på detta?
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Rymdhamster;n320627 said:
Du verkar redan ha ett hyfsat funktionellt grepp om vad det innebär. Behövs det en djupare definition? Är det superviktigt att vi alla utgår från exakt samma literärara betydelse, eller räcker det kanske med att vi har en hyfsat gemensam syn på vad femenism innebär och lyfter fram verk vi tycker passar in på detta?
Min kvinnliga arbetskamrat sa att hon slutade kalla sig feminist. Förr handlade det om jämlikhet mellan könen, lika lön för lila arbete etc.
Men som hon sa nu handlar det om hata män och slåss för mäns rätt att bli gravida.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
skaraborgarn;n320632 said:
Min kvinnliga arbetskamrat sa att hon slutade kalla sig feminist. Förr handlade det om jämlikhet mellan könen, lika lön för lila arbete etc.
Men som hon sa nu handlar det om hata män och slåss för mäns rätt att bli gravida.
Det är en uppfattning som är ungefär lika vanlig som felaktig, skulle jag säga.

Vi feminister har ett digert arbete framför oss att förtydliga och förklara vad feminismen innebär. Och dessutom försöka göra det på ett sätt som INTE får folk att känna det som att man försöker föreläsa för dem. Trots att det ju faktiskt är så att de helt enkelt har fel.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
krank;n320634 said:
Det är en uppfattning som är ungefär lika vanlig som felaktig, skulle jag säga.

Vi feminister har ett digert arbete framför oss att förtydliga och förklara vad feminismen innebär. Och dessutom försöka göra det på ett sätt som INTE får folk att känna det som att man försöker föreläsa för dem. Trots att det ju faktiskt är så att de helt enkelt har fel.
Du får väl slåss för orchhonans rätt att döda alver och kentuariskans rätt att slippa bli behandlad som ett packdjur!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
skaraborgarn;n320636 said:
Du får väl slåss för orchhonans rätt att döda alver och kentuariskans rätt att slippa bli behandlad som ett packdjur!
Tja, eller så skriver jag rollspel där könsroller inte riktigt är en grej, där jag försöker synliggöra normer och visa på alternativa samhällsbyggen, och så. Lite som jag gjort i cyberpunkspelet Rotsystem och i fantasy-deckarspelet Ödesväktarna...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
skaraborgarn;n320632 said:
Min kvinnliga arbetskamrat sa att hon slutade kalla sig feminist. Förr handlade det om jämlikhet mellan könen, lika lön för lila arbete etc.
Men som hon sa nu handlar det om hata män och slåss för mäns rätt att bli gravida.
Och är det din uppfattning om femenism, så som den hanteras på det här forumet?
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,011
Location
Smålands golvbrunn
skaraborgarn;n320652 said:
Min arbetskamrat får väl tycka vad hon vill?
Det är väl ingen som har sagt något annat?

Men du är ju till skillnad från din arbetskamrat en medlem av det här forumet. Därför kan det ju vara intressant att veta vad din åsikt är. Håller du med din arbetskamrat eller inte?
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Skarpskytten;n320653 said:
Det är väl ingen som har sagt något annat?

Men du är ju till skillnad från din arbetskamrat en medlem av det här forumet. Därför kan det ju vara intressant att veta vad din åsikt är. Håller du med din arbetskamrat eller inte?
En vän till mig hade en sambo som var med i fi.
Jag sa till henne en gång:
Jag är en vit medelålders heterosexuell man, vad har jag för praktisk nytta av att stödja er.
Svaret: Det har du inte!
Hon insåg nog att det var lite dumt sagt och försökte sedan med något slags rättviseperspektiv. Då blev jag arg.
Hon satt där och talade om förtryckta kvinnor samtidigt som hon aldrig som privatperson blivit diskriminerad eller hindrad att studera och arbeta. Hon tjänade 35 000 i månaden och talade om orättvisor och förtryck.

Jag tar avstånd från alla religioner och ideologier som utgår från att världen är ond och dålig och måste frälsas alternativ räddas. Människan är blott ett djur bland djur och inte skapelsens krona eller meningen med den här planeten.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
MODERERING

Ämnet för den här tråden är alltså Feminism i populärkultur, INTE vad du personligen tycker att feminism är eller inte är, eller anekdoter om vad någon du känner tycker om det heller.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
skaraborgarn;n320652 said:
Min arbetskamrat får väl tycka vad hon vill?
Ja? Hon har förvisso fel, men jag ser inte vad din arbetskamrats åsikter ens har med diskussionen att göra.

Jag föreslog att vi kanske inte behöver detabera den exakta definitionen av femenism i den här tråden så länge vi alla är i ungefär samma bollpark, varpå du svarade med att beskriva din arbetskamrats väldigt radikala syn på femenism. Men så länge din arbetskamrat inte hänger i den här tråden så är ju det ganska orelevant för frågan, såvida du inte menar att du delar hennes åsikt eller att du tycker att vi andra här gör det.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Men hur ska feminism i populärkultur tolkas?
Huvudrollen är kvinna räcker det, eller ska det ha en tydligt budskap som kvinnor kan?
Ska det ha ett uttalat kvinnoperspektiv?

Modesty Blaise är en mycket kompetent kvinna. Hon klarar det mesta men ibland använder hon sitt utseende för att få saker och ting gjorda.
Är Modesty för den sakens skull feminist?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
skaraborgarn;n320662 said:
Men hur ska feminism i populärkultur tolkas?
Huvudrollen är kvinna räcker det, eller ska det ha en tydligt budskap som kvinnor kan?
Ska det ha ett uttalat kvinnoperspektiv?
Det får du avgöra själv, men du kan vara helt säker på att din arbetskamrat inte hör till ämnet om hon inte är en romanfigur.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
skaraborgarn;n320662 said:
Men hur ska feminism i populärkultur tolkas?
Huvudrollen är kvinna räcker det, eller ska det ha en tydligt budskap som kvinnor kan?
Ska det ha ett uttalat kvinnoperspektiv?

Modesty Blaise är en mycket kompetent kvinna. Hon klarar det mesta men ibland använder hon sitt utseende för att få saker och ting gjorda.
Är Modesty för den sakens skull feminist?
Vad tycker du? Tycker du Modesty Blaise är ett bra exempel på femisim? Kan du i så fall lyfta fram exempel på vad det är som gör att du tycker det?
 
Status
Not open for further replies.
Top