Nekromanti Feminism i populärkultur

Status
Not open for further replies.

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Okej, det här är en chansning men jag försöker.

I den här tråden vill jag INTE diskutera:
* feminism kontra all världens andra världsåskådningar
* huruvida feminism är "bra" eller "dåligt"
* Huruvida personer känner sig ifrågasatta av feminismen som idé
* Vad man får och inte får skriva eller visa i litteratur och film och varför etc

Det jag VILL diskutera, eller snarare, vad jag vill ha tips på är exempel på populärkultur där feminism är framträdande eller populärkultur som ni tycker har ett feministiskt budskap. Film, musik, litteratur, serier.
Jag vill också veta varför ni tycker att ett verk har ett feministiskt budskap. Krank skrev att det inte behöver vara en massa kvinnor med i en film för att den ska vara feministisk och det håller jag med om. Men nu vill jag ha exempel.


De som inte har något att bidra med i tråden eller ifrågasätter varför jag vill ha tips på det här ombedes vänligt men bestämt att inte posta i den alls.

Tack!
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
30 Rock, Parks and Recreation. Låt oss kalla det Bechdel-principen - de är feministiska för att de inte är snubbiga, alltså kvinnor är med i serien på samma villkor som män. Då syftar jag på mer subtila parametrar som "vilka är snyggast", "vad bryr de sig om i serien" osv. Dessutom känns bägge serierna medvetna om den problematik som föreligger, låt oss kalla det patriarkatet, och skämtar smart om detta.

Flickan vid stenbänken, av samma skäl.

Legally Blonde, för att den behandlar det svåra ämnet "kan man vara feminist trots att man har rosa kläder och är snygg" (svaret är ja).

Musik, hmmm. Kanske Eurythmics? Normbrytande, men kanske inte på det där flärdfulla sättet. Lady Gaga pga jävligt cool och gör som hon vill. Är snygg ibland, ful ibland, för att hon känner för det, inte för att män vill ha det på ena eller andra sättet.

I spelvärlden har jag tidigare talat mig varm för Silent Hill, första delarna. Nyanserade kvinnoroller. Det finns tropen "sexy nurse" men det är uppenbart att hon är där för att problematisera tropen, utan att spoila för mycket av handlingen (som är spelens behållning).

Låter andra komma till tals nu :)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Jag vill lyfta fram tv-serien Hannibal som jag tyvärr tycker har lite få kvinnliga karaktärer men de som finns är karaktärer och inte bara kvinnor. Tvärtom så har könet inget betydelse alls i flera av fallen och det känns ganska så fräscht.

Ungdoms-barnboks serien Artemis Fowl, gör mycket bra (och flera saker dåligt) och en av grejerna de lyckas bra med är deras kvinnliga karaktärer, Två av seriens hjältar är kvinnor som kickar ass och seriens huvudskurk är en kvinnligt tekniskt geni.

Den klassiska tv-serien Daria (1997-2001) är en serie som handlar om vänskapen mellan två tjejer som ifråga sätter systemet. Daria är en intellektuell tjej som bemöter världens idiotism med sarkasm och ifrågasättande.
Det finns ett stark tema i serien om att Daria får press av borda sin mor och sin syster att vara mer "normal" och bry sig om killar och andra typsika ämnen, och hur daria hela tiden motsätter sig detta för att det bara är dumt.
Det här är en av de mest citerbara tv-serie någonsin
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Såhär spontant skulle jag säga Black lagoon och Nana som är två animes/mangor. Black lagoon för att den är fylld av intressanta, asskickande kvinnor som med några få hickups inte behöver visa skin för att få vara detta. Nana för att det mig veterligen är en bra serie som behandlar en Sismance.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Mycket bra tips! Fortsätt gärna. Skulle vara spännande med ännu mer litteraturtips då jag är dålig på att se på film men tråden är ju inte bara till för mig! :)
Men en fråga jag får nu är, finns det populärkultur där kvinnor inte tar plats på typiska "manliga manér" utan som berättar om kvinnor utan att de är tuffa och kickassiga?

Det som väckte de här funderingarna från första början, om feminism i populärkultur, var TV-serien Call the midwife som bygger på memoarer av en ung, brittisk barnmorska som jobbade i Poplar, East End, London, under slutet av 50-talet. Alltså efterkrigstid i den fattigaste delen av London. I den här serien får man följa de unga barnmorskorna och deras kollegor i vardagen och de jobbar med det som varit feminismens ledande frågor under många år. Rätten till trygg abort, rätten till trygg förlossning och rätten till trygga preventivmedel. Serien visar olagliga aborter och vad det gör med både kvinnan och hennes omgivning, om huskurer och skupellösa kvacksalvare som försöker sälja "preventivmedel", hur kampen för de här kvinnornas rätt till sjukvård och stöd ser ut. Den handlar om funktionsnedsatta barn som föds och ångesten hos föräldrar i ett system som inte är beredda på detta, det handlar om skammen hos ensamstående kvinnor som får barn utan en man, prostitution, fattigdom, klasskamp, frigörelse, rättigheter och framförallt, kvinnokamp. Kvinnokamp på en grundläggande nivå där kvinnorna inte slåss, inte spänner muskler och inte ska visa sig styv "på männens villkor".
Men sorry, ingen action, det mest dramatiska som händer är om en bebis kommer med rumpan först eller någon använder en strumpsticka för att abortera ett foster.

Finns det populärkultur där feminismen lyfter kvinnan utan att hon är en actionhjälte? Även om jag tycker att de här kvinnorna var hjältar.

Förstår ni vad jag menar?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
My Little Pony: Friendship is Magic
Det finns så mycket att säga om den här serien, men bland det viktigaste tycker jag är att den visar att det finns många olika sätt att vara kvinna på och att alla är okej. Det ÄR okej att vara modeintresserad, det ÄR okej att vara pluggis, det ÄR okej att vara en stökig tomboy, etc. Det är en serie som är inkluderande, som har ett tydligt feministiskt perspektiv utan att det behöver landa i att brudar också kan slåss.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Försöker lista lite serietidningar men ganska många av de jag kommer på faller bort för att jag inte kan motivera dem ordentligt, är Kelly Sue DeConnicks Captain Marvel feministisk bara för att Carol är kvinna och umgås med pensionerade kvinnliga stridspilotsveteraner? Är Rat Queens feministisk bara för att det är D&D-fantasy med en grupp äventyrande kvinnor i olika former och färger som tillåts vara just både kvinnor och äventyrare? Lumberjanes ska ju vara bra, men jag har inte läst den så jag vet inte om det är mer än "tjejer som gör saker som vi sällan ser tjejer göra i media".

Men sen har vi ju Bitch Planet. Och där är det lättare att motivera. Bitch Planet är en SciFi-serie där kvinnor som anses vara Non Compliant, dvs inte lyda männen, skickas iväg till en fängelseplanet som fått smeknamnet Bitch Planet.

Och sen har vi Red Sonja av Gail Simone, men jämfört med Bitch Planet så blir det svårmotiverat.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Efter att ha läst Cissis andra post och funderat lite så kanske man ska slänga till Sex Criminals på listan. (Nästan) Ingen action, men väl en hel del om sex, relationer och om hur det är att... stoppa tiden när man får orgasm och hur det går till när man börjar råna banker när tiden står still. Ni vet, för att försöka hindra att biblioteket man jobbar på går i konkurs.
Men den kanske egentligen inte är mer feministisk än bara klarar av att beskriva sex och relationer utan att ha hårda könsroller/stereotyper eller göra det enbart från ett manligt perspektiv.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag är lite osäker på definitionen av "feministiskt budskap" eller "feministiskt media". Räcker det med att "kvinnor är med på lika villkor" för att något ska klassas som sådant? Är det ens feministiskt med kvinnor som "är med på lika villkor", eller är det ännu ett sätt för mansnormen att styra hur kvinnor framställs? Dvs, att kvinnor får utrymme genom att, som Lukas skriver, "Tvärtom så har könet inget betydelse alls i flera av fallen". Att kvinnor egentligen är män med under ytan (vilket jag har för mig att Elaine i Seinfeldt anklagats för). Battlestar Galactica har gjort något liknande och bytt kön på karaktärerna, men resultatet känns inte särskilt feministiskt, snarare "unisex" och lite meningslöst. Jag tror det är fel väg att gå att bara byta kön så där utan att ta hänsyn till de egenskaper som automatiskt följer av könstillhörighet pga normer (och biologi, men det kan vi bråka om i nån annan tråd). Det förringar kvinnors (och mäns) situation.

Ivf; Daria tycker jag är ett utmärkt exempel, där feminismen också kommer fram i repliker och handling och inte bara i rollerna.

Annars kan jag tänka mig att fucking åmål, Thelma och Loise, Glappet (klassiker :)) är feministiska bara för att de utgår från kvinnors perspektiv utan att vara ytliga. Men vad vet jag.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Själv tycker jag att allt det där kan passa, men förstår också att folk har invändningar mot att "unisex" är "feministiskt".
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
@OBD
Jag tycker absolut att de kan passa. Dock så kan en liten varningsflagg höjas för att det inte nödvändigtvis är feminism att visa kvinnor i homoerotiska/sismance relationer även om just de exempel du tog upp är lysande exempel på lite av det jag är ute efter. :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I princip allt författarinnan Yan Geling skriver har en tydlig feministisk ådra, i det att det utforskar kvinnors utsatthet och hjältemod i Kina under 1900-talet. Två väldigt bra filmatiseringar va hennes böcker är tex "Xiu Xiu The Sent Down Girl" och "Flowers of Nanjing". Vi har även många av Zhang Yimous tidigare rullar som har ett glasklart feministiskt perspektiv, i synnerhet "Den röda lyktan" och "Berättelsen om Qiu Ju". Jag skulle personligen hävda att Xiu Xiu och Den röda lyktan är de bästa feministiska filmerna överhuvudtaget, men de följer ju ett lite tråkigt mönster i det att de är mörka berättelser om hur maktlösa och utsatta kvinnor är, snarare än att empowra.

Sen har vi hela den fantastiska Kushiel's Dart-boksviten av Jaqueline Carey. Detta är bdsm-intrig-melodrama-fantasy om kurtisanen Phédre som har en magisk gåva att uppleva smärta och njutning som ett. Hon är en otroligt fängslande fantasy-huvudperson därför att hon inte kan slåss öht, men ändå tvingas questa, och därför hela tiden måste hitta intressantare och mer invecklade vägar ur nästan alla situationer hon ställs inför, eller lita på sin sidekick Joscelin, som förvisso kan slåss som fan, men annars inte duger till särskilt mycket. Böckera är både välskrivna och extremt underhållande, men i synnerhet uppfriskande eftersom de bryter mot eller subvertar många fantasyklyschor tack vare sin icke-stridande, icke-fysiska huvudperson.

Barn-stenåldersfilmen The Croods är också lite feministisk, i det att den har en väldigt uppfriskande kvinnlig huvudperson som bryter mot en massa stereotyper genom att vara kort, satt, grovhuggen, brutal och fysisk, medan hennes manliga love interest är smal, eftertänksam, och klen.

och givetvis Natala Batistas genderswappade fantasymanga Sword Princess Amalthea. Hela dess poäng är att skildra ett samhälle som vänt på vår världs könsroller fullständigt.

Detta var några saker jag kom på på rak arm. Kanske kommer med fler förslag senare.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Alla Terry Pratchetts häxböcker: Equal Rites, Wyrd Sisters, Witches Abroad, Lords and Ladies, Maskerade och Carpe Jugulum.

Och alla densammes böcker om Tiffany Aching: The Wee Free Men, A Hat Full of Sky, Wintersmith och I Shall Wear Midnight.

Mycket kortfattat: Intressanta kvinnliga roller som inte bryr sig särskilt mycket om vad andra anser vara passande, och som ägnar sig åt icke manligt kodad problemlösning.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,352
Location
Helsingborg
The Deed of Paksenarrion är också bra.

Paksenarrion är en fåraherdes dotter som blir legosoldat och slutligen paladin.
Storyn är i grunden enkel, men den är välberättad och handlar om att uppnå sina drömmar, att övervinna misogyni och patriarkala föreställningar om vad styrka och mod är, att krossa glastaken och att möta sin rädsla.

Trilogin är jättebra. Efterföljande böcker är relativt meh.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Vatta's War-serien av Elizabeth Moon: hård sf där man får följa rymdskeppsskepparen Kylara Vatta under en extrem kris som drabbar mycket av människokosmos. Många bra kvinnoroller inom Vatta-klanen. De är hårdföra på olika sätt.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Kan bara säga: Alien-quadrologin med Ellen Ripley (samt dottern Amanda Ripley i Alien:Isolation)
http://www.btchflcks.com/2011/10/el...fying-aliens-and-patriarchy.html#.VW3paUanG_c
http://thelearnedfangirl.com/2012/0...ripley-a-feminist-nerd-finally-watches-alien/
http://en.wikipedia.org/wiki/Alien_(franchise)

Går öga mot öga mot filmhistoriens värsta rymdmonster, kan fixa biffen själv och gör det på ett sätt och koncept som inte knockar sig själv med sin egna simpelhet - D v s att alla män runt omkring är sexistiska hinder som är där för att nedvärdera och stoppa. T o m antifeminister gillar Alien. :)

Som jämförelse kan vi också ta TV-serien Marvels Agent Carter, där Peggy Carter måste navigera mellan hemliga uppdrag från en privat aktör och samtidigt balansera sin egna arbetsplats på 1940-talet som andas du-vet-vad. Till skillnad från Alien kan denna dock vara lite sämre då hon kan slå ner karlar som är betydligt större än hon själv med lätthet(vilket en del kritiker anser är löjeväckande).
http://www.thedailybeast.com/articles/2015/01/06/agent-carter-stomps-on-the-patriarchy.html
Annars är serien bra.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Egalias Döttrar (Egalias døtre), en bok som problematiserar kvinnans roll samhället genom att vända på steken och låta män vara de utsatta och förtryckta, och deras kamp för ett mer jämställt samhälle. Det största problemet är att Gerd Brantenberg skrivit det på ett sätt så att om man inte vet hennes bakgrund skulle man kunna tro att det är en kritik till kampen om jämställdhet.

/Luna Lovegood
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Oh, sommaren är räddad. Och med det här vädret så behövs inomhusförstöelse.

Finns det även ställen där man kan hitta män/pojkar i roller som ger dem utrymme på ett sätt som de annars inte får? Där män är framstående och viktiga trots att de bryter mot manliga ideal? För mig är det också feminism.
Det jag själv kommer att tänka på är så här på rak arm är Draktränaren och Kramer vs Kramer (film med Dustin Hoffman).
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Disneys Alice i Underlandet. Och då menar jag inte långfilmen från femtiotalet där Alice roll vad jag minns är att vara normal för att få allt omkring henne att framstå som än mer märkligt, utan kortfilmerna från tjugotalet. Alice spelades i dessa av en skådespelare vid namn Virginia Davis, medan det mesta omkring henne var tecknat en ung Walt Disney (med flera). Alice är väldigt aktiv och slåss mot bovar, utforskar och tar för sig, väldigt häftigt att se med tanke på att många av Disneys senare kvinnliga huvudrollsinnehavare ganska ofta är rätt passiva. Och det är tjugo år innan Pippi Långstrump.

Dårfinkar och Dönickar är en riktigt bra tv-serie där flickan Simone ofrivilligt får ta rollen som pojken Simon efter att hennes fröken utalat hennes namn fel. Såg den häromåret, och den står sig riktigt bra.

Tusen gånger starkare! Den självsäkra tjejen Saga är ny i klassen och med sitt sätt att ta plats ger hon självförtroende hos de tjejer i klassen som tidigare inte vågat annat än vara tysta. Men det är många som tycker att den nya rdningen är allt annat än bra.

Jag har tyvärr inte läst någon av böckerna som ovanstående baseras på.

---

Vad gäller män och pojkar som är normbrytande finns ju en annan bra Dustin Hoffman-film: Tootsie.

Ett annat feministiskt perspektiv som vore intressant att se inom kulturen är när män och kvinnor umgås som vänner på lika villkor. Några tips där?
 
Status
Not open for further replies.
Top