Nekromanti Feminism i populärkultur

Status
Not open for further replies.

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Hur kunde jag glömma världens bästa tv-serie passar ju in på den här tråden [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]jag pratar såklart om Kim Possible, en animerad disney channel serie om en highschool [/FONT] tjej som har som extra jobb att rädda världen ifrån superskurkar.

Den här serien lyckas göra mycket av det buffy gör bra (tjej som får vara tjej även om hon också kickar ass), men lyckas även vara bra på delerna Buffy misslyckas på(typ allt annat) .
Seriöst, Buffy the vampyrerslayer är som en dålig kopia av Kim Possible,
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Cissi;n95432 said:
Finns det även ställen där man kan hitta män/pojkar i roller som ger dem utrymme på ett sätt som de annars inte får? Där män är framstående och viktiga trots att de bryter mot manliga ideal? För mig är det också feminism.
Då svarar jag ja, alla tips jag nämnde tidigare förutom Legally Blonde uppfyller detta :)
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,819
TV-serier: Agents of Shield (har bra spridning på vilka roller män och kvinnor har och har en jämtälld fördelning), Walking Dead (träffar rätt ibland, har defenitivt en hel del starka kvinnliga karaktärer)

Film: Mad Max Fury Road! Hunger Games

Spel: Tomb Raider (det senaste, verkligen inte de tidigare)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Jag vet inte riktigt om följande bok har ett feministiskt budskap, men den har en grej som kan vara intressant ur ett feministiskt perspektiv:

2013 kom science fiction-boken "Ancillary Justice" av Ann Leckie, och den vann både Hugo-, Nebula- och Arthur C Clarke-priset för bästa science fiction-roman det året. En sak som är intressant med den är att jag inte är säker på vilket kön huvudpersonen har, eller någon av de andra karaktärerna heller för den delen. Det språk som huvudpersonen talar, och som är språket i det lite halvonda imperiet hon kommer från, har nämligen bara ett kön -- ett feminint sådant. Således använder huvudpersonen ordet "hon" om alla personer hon möter, och jag använder samma ord när jag skriver om henne i den här meningen och den förra, men det är inte alls säkert att huvudpersonen är av kvinnligt kön. Den här egenskapen hos hennes modersmål gör också att hon har svårt att gissa rätt på personers kön när hon befinner sig i kulturer som har ett språk som gör skillnad på dem.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
avatarex;n95461 said:
Ett annat feministiskt perspektiv som vore intressant att se inom kulturen är när män och kvinnor umgås som vänner på lika villkor. Några tips där?
Ronja Rövardotter? Pippi Långstrump? De enda filmerna jag kom på sådär på rak arm där det faktiskt inte finns några kärleksrelationer mellan pojke och flicka utan de är vänner. Med det i åtanke så står sig ganska många av Astrids verk bra i den här konkurrensen. Sen i bokväg så tänker jag på Blytons fem-böcker.

Håller också med om Dårfinkar och Dönickar. Jag kommer ihåg den med glädje! Och under sjuttio-åttio- och nittiotalet kom ju en hel del som var normbrytande upptäcker jag nu. Glappet, den vita stenen, filmatiseringar av Astrids böcker, Fucking Åmål. Jag kommer också ihåg ungdomsprogram jag såg som barn där flickor och pojkar var vänner utan att vara ihop. "Mirror, mirror", "resa i det okända", "the tribe" osv osv.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
avatarex;n95461 said:
Ett annat feministiskt perspektiv som vore intressant att se inom kulturen är när män och kvinnor umgås som vänner på lika villkor. Några tips där?
30 Rock, Parks and Recreation! :)
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
BOBS BURGERS!

1. Mamman i familjen är inte den seriösa ansvarstagande karaktären som bara blir ett bollplank för skämten eller används för att rätta till/städa upp efter att resten av familjen förstör.

2. Det finns ett flertal kvinnliga karaktärer som alla är tredimensionella, intressanta och (framförallt) roliga. (3 i familjen, och ett par stycken återkommande karaktärer)

3. Kvinnornas storylines är inte uteslutande fokuserade på kärleksintressen, istället handlar det oftare om deras privata intressen, rädslor osv.

4. Den kvinnliga karaktär som har kärleksintressen/romans som återkommande storyline är logisk då detta är den hormonstinna tonårsdottern Tina. Extra bra är att hennes romanser behandlas mycket mer som manliga karaktärers stereotypiskt gör, då hon ofta lustar efter flera killar samtidigt och objektifierar dem (she wants the booty) etc. Allt detta görs dessutom utan någon form av slut-shaming (gold star!).

5. Många episoder ger mycket plats åt de kvinnliga karaktärerna och det är ofta dessa som är drivande för storyn och skämten.

6. Kvinnorna är oftare vänner än motståndare/rivaler, och är de rivaler handlar det oftare om en ambition som inte har med 'attention from a man' att göra (en position/yrke, talang etc).

7. Manliga karaktärer får även dem ta plats på ett sätt som de sällan gör. Bob (pappan) är oftast den karaktär som är ansvarstagande och seriös. Sonen är kreativ snarare än 'sportig' och gjorde vid ett tillfälle ett framträdande i full drag (och tror inte detta förlöjligades eller framställdes som skamligt)
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Att jag glömde bort att ta upp X-files är ett brott mot mänskligheten. Nu har ni fått det tipset i alla fall. Om jag inte svarar på ett tag beror det på att jag begår harakiri för att rädda min familjs ära.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
jensofsweden;n95486 said:
BOBS BURGERS!

1. Mamman i familjen är inte den seriösa ansvarstagande karaktären som bara blir ett bollplank för skämten eller används för att rätta till/städa upp efter att resten av familjen förstör.

2. Det finns ett flertal kvinnliga karaktärer som alla är tredimensionella, intressanta och (framförallt) roliga. (3 i familjen, och ett par stycken återkommande karaktärer)

3. Kvinnornas storylines är inte uteslutande fokuserade på kärleksintressen, istället handlar det oftare om deras privata intressen, rädslor osv.

4. Den kvinnliga karaktär som har kärleksintressen/romans som återkommande storyline är logisk då detta är den hormonstinna tonårsdottern Tina. Extra bra är att hennes romanser behandlas mycket mer som manliga karaktärers stereotypiskt gör, då hon ofta lustar efter flera killar samtidigt och objektifierar dem (she wants the booty) etc. Allt detta görs dessutom utan någon form av slut-shaming (gold star!).

5. Många episoder ger mycket plats åt de kvinnliga karaktärerna och det är ofta dessa som är drivande för storyn och skämten.

6. Kvinnorna är oftare vänner än motståndare/rivaler, och är de rivaler handlar det oftare om en ambition som inte har med 'attention from a man' att göra (en position/yrke, talang etc).

7. Manliga karaktärer får även dem ta plats på ett sätt som de sällan gör. Bob (pappan) är oftast den karaktär som är ansvarstagande och seriös. Sonen är kreativ snarare än 'sportig' och gjorde vid ett tillfälle ett framträdande i full drag (och tror inte detta förlöjligades eller framställdes som skamligt)

Funderade faktiskt på att tipsa om Bobs Burger. Främst pga Tina som är helskön. Dock var Tina i piloten en kille, men jag tycker inte alls att hon känns som en kille i kvinnoversion senare (som man t ex kan känna för den där jobbiga tjejen i BSG). Hon är en tjej, men inte lik någon annan kvinnlig karaktär någonsin. Kul också att både Tinas och mammans röster görs av män.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Anchorman;n95481 said:
Walking Dead (träffar rätt ibland, har defenitivt en hel del starka kvinnliga karaktärer)
Fast samtidigt finns det massor med återgå till stereotypa 50-tals värden. Elelr det fanns ett ag i varje fall, jag gav upp när kvinnorna i en zombie-apokalyps inte fick vapen utan förväntades tvätta kläder.

Jag tänker säga the Middleman. Bara en säsong men bättre än många andra serier som fått fler avsnitt .Handlar om Wendy Watson som blir anställd för att rädda världen. Relationen mellan Wendy och lägenhetskamraten Lacey är i mitt tycke oerhört likt hur icke-fiktionell vänskap ser ut och den tillsammmans med vänskapen Wendy/Middleman är i stort sett vad serien är byggd på. Zombies, intergalaktiska pojkband, odödliga tubablåsare,och palindrom-superskurkar är bara fernissa.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
The 100
- Seriens protagonist är en ung kvinna som är intressant, komplex och konstant utvecklas och förändras.

- Seriens andra kvinnor är även dem välskrivna och det finns ett flertal av dem. Minst 4-5 som är 'huvudroller' och sedan typ 3-4 till som är biroller, antagonister eller på andra sätt återkommande under en eller flera säsonger.

- Serien innehåller även välskrivna POC och HBTQ-roller av båda könen och i olika kombinationer.

- Trots att serien fokuserar på ett gäng ungdomar har de lyckats göra detta utan att förvandla det till en "young adult series" som bara råkar utspela sig i en post-apocalyptisk värld. Ja det blir ibland fokus på kärleksbekymmer/kärleksdrama à la högstadiet/gymnasiet men dessa storylines tar aldrig över fokuset från seriens meta-plot (överlevnad).
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Av någon anledning började jag tänka på TV-program som exempelvis Lets Dance, Mästarnas Mästare och Mästerkocken där man inte skiljer på könen i tävlingarna. Populärkultur? Troligen inte men populärt är det. Melodifestivalen poppade också upp i skallen nu...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Kanske inte skilja åt som i skilja på, men MM kör andra krav för män än för kvinnor i en del tävlingar.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Hybris;n95566 said:
Den nyutkomna antologisamlingen Sisters of the Revolution samlar noveller från 70-talet och framåt som försöker bredda det feministiska samtalet. Där representerar Karin Tidbeck Sverige
yay! Har den äntligen kommit?
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
I någon anda av politisk korrekthet fick filmerna om Bilbo en kvinnlig karaktär.
En av anledningarna till att jag aldrig sett filmen. Inte snällt att ändra så mycket från förlagan.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Haha! Jag kommer ihåg den här tråden! :D

The Magicians tycker jag är helt okej. Travellers en del också även om inte alltid klockren, Riverdale på samma sätt. Jag tycker att de åtminstone i kontrast till mycket annat lyckas bryta könsnormer och inte bara representera heterosexuella relationer mellan cispersoner.

Vad mer har kommit på senare år som är spännande!? :D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Björn Wärmedal;n320517 said:
Jag undrade först varför ingen nämnt Star Trek Discovery, men sen såg jag hur gammal tråden var :D
Ja, jag var lite konfunderad själv när jag läste igenom tråden från början i tron att den var sproilans ny =)

Men det har ju hänt mycket sedan 2015, även om det började starkt redan i 2014 med Guardians of the Galaxy, och sen Fury Road och Force Awakens i 2015. Men det är lite lustigt nu när jag tänker tillbaka på det. Jag såg många som skällde ut Force Awakens för att vara ultrafemenistsikt propaganda (om än inte på långa vägar lika mycket som de skällde på Last Jedi), men jag minns inte alls samma turbulens kring Guardians of the Galaxy eller Fury Road...
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,011
Location
Smålands golvbrunn
RasmusL;n320497 said:
Haha! Jag kommer ihåg den här tråden! :D

The Magicians tycker jag är helt okej. Travellers en del också även om inte alltid klockren, Riverdale på samma sätt. Jag tycker att de åtminstone i kontrast till mycket annat lyckas bryta könsnormer och inte bara representera heterosexuella relationer mellan cispersoner.

Vad mer har kommit på senare år som är spännande!? :D
She-Ra and the Pricesesses of Power!
 
Status
Not open for further replies.
Top