Fejkad inplastning?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
11500kr gick den för.
Den inplastade boxen öppnades och lades ut på Tradera igen. Lades ut med ett reservationspris och verkar som den antingen blev klippt för ett köp nu pris på 8000kr
Oh, låter som en exotisk fetish: betala 3500 kr för att dra av 40 år gammal plast från en liten papperskartong. :)
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Innehållet ser fint ut, lite osäker på tärningarna men de har kört med lite olika tärningar i DoDboxarna så de är mycket möjligt orginal de med.
Jag håller det som vansinnigt osannolikt att tärningarna i annonsen är originaltärningar, de i den blå lådan var tex utan ifylld färg på siffrorna och dessutom var t20 tärningen endast numrerad 0-9.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag håller det som vansinnigt osannolikt att tärningarna i annonsen är originaltärningar, de i den blå lådan var tex utan ifylld färg på siffrorna och dessutom var t20 tärningen endast numrerad 0-9.
Åh tärningarna som låg i har debatterats väldigt ingående =D
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Jag håller det som vansinnigt osannolikt att tärningarna i annonsen är originaltärningar, de i den blå lådan var tex utan ifylld färg på siffrorna och dessutom var t20 tärningen endast numrerad 0-9.
Även jag har för mig att det var icke ifyllda i blå lådan men de blandades ju en del i många utgåvor så var trots det lite osäker.
 

Pansarsvinet

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
65
Troligen meningslös kommentar till gammal plast men jag kan alltid späda på ryktena.

I mina nostalgisimturer på nätet (och hoardig stash) har det handlat om gamla plastmodellsatser från 70-talet, div datorspel från sent 80 till tidigt 90-tal, ja något rollspel/brädspel där också, några LP skivor osv som ”varit” inplastade. Eftersom jag vill ta del av innehållet, det har oftast bara varit slump att de varit inplastade vid köptillfället, har jag öppnat boxar underifrån och låter mesta av plasten sitta kvar (skyddar lite mot repor..). Så jag kan helt ovetenskapligt säga att i de flesta fall tenderar oljan i krympplasten att torka med tiden vilken gör den rätt hård, ibland gulnande och o-statisk. Känner man på kanterna av inplastningen är den alltså inte mjuk utan o-elastisk och kanske spröd. När man av-plastar viks (genrellt… limiterat till min erfarenhet only…) inte 30-40år gamal plast bakåt och ”limmas” samman av statisk elektricitet, utan behåller formen rätt väl likt en sprucken lite hård plast film, även om denna kan vara statisk.

Sen vet det 17 när det gäller tjocklek, kemisk komposition i oljan mellan olika länder företag bla bla bla. Mycket handlar nog om tex om exponering av solljus och luftfuktighet osv. typ kommer produkten från källaren, skåpet, lagerhyllan eller en butikshylla? Vill man göra plasten gammal i förtid kan man nog göra det på en kortare tid men vi behöver nog inte vara konspiratoriska i förväg.

Har ex en LP från typ mitten av 70-talet där plasten fortfarande ser rätt ny ut (iaf sist jag kollade för en 10-12år sedan, familjesamling så garanterat original).

Har också sett (och köpt) rätt så garanterade ny inplastninger på bla e-bay och vet även dem som gör det för att skydda boxen när de säljer den men kanske inte skriver det rakt ut. En don’t ask, don’t tell grej och får någon hundring extra.



/nöff
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Nått som slog mig också, jag har då och då sett en del secondhandbutiker och loppmarknadssäljare som plastat in olika saker de säljer. Så som serietidningar eller brädspel och sånt där. För att skydda det från folk som plockar och petar på det, men också för att "hålla ihop det" om det är lådor med småsaker.

Jag pratar nu inte om _dedikerade_ brädspels-, rollspels-, och serietidnignssecondhandbutiker och sånt, utan sånna där som säljer lite allt möjligt utan någon större koll. Dessa är normalt uppmärkta på något sätt med en lapp som säger om det är komplett eller inte, ofta också att det är just "omplastat" och inte oringal. Men inte alltid.

Men jag tänker att det kan vara en fälla att se upp för, i synnerhet om den som säljer köpt den second hand i sin tur.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Oavsett hur det är med just det här exet, så kommer det allt högre värdet på gamla rollspel troligen leda till fler försäljningar där någon ”trixat” med produkten.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Vi får väl be Sothebys börja fixa äkthetscertifikat...
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Ligger lite suspekta inplastningar ute på Tradera nu för höga priser. Den ena är "oöppnad" fast med öppen plast upptill. Den andre ser ut att vara övervikt plast upptill på baksidan och ev även tejpad på vänster baksida.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Ligger lite suspekta inplastningar ute på Tradera nu ...
Håller med om att det ser suspekt ut. Femte konfluxen är uppenbart öppnad, inte oöppnad som annonsen anger. På Nidland ser det verkligen inte ut som orginalplast. Sedan kan det eventuellt ändå vara produkter i nära nyskick.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Ja, Nidland har ju uppenbart lätt hyllslitage som skulle omöjliggjorts av konstant inplastning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Bara en negativ kommentar, men den gäller just att varan inte alls var i så bra skick, och eventuellt inte ens orginal. Svaret från säljaren är dock det som triggad riktiga röda flaggor för mig: "Annonsen hade tydliga bilder."

Nu fanns det ingen länk till annonsen, så jag vet inte hur varan beskrevs. Men för mig tyder detta på att säljaren inte lägger nån vikt vid beskrivningen, utan förväntas sig att du tittar på bilderna och gör din egen bedömning.
 
Top