Fejkad inplastning?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,459
Location
Stockholm
Den här konversationen uppstod på twitter, angående det inplastade ex av blå lådan som nyss såldes.
0AF2C9F4-A16F-4F1E-B522-01530A398CCB.jpeg
Känns inte osannolikt att det skulle börja dyka upp falska rollspelsprodukter med tanke på priset de går för numera.

Är det någon som har ett 100% legit ex av inplastad blå låda?

Den brännande frågan är ju hur plasten åldras på 35 år.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Nu står det ju iofs inte att det är orginalplasten även om det impliceras så vet inte hur fejk det är? Men jag har för mig att min arkivarievän brukar ranta om att det inte finns någon arkiv som förvarar sitt pappersmaterial inplastat eftersom det bara är sämre och ökar risken att det blir förstört av att plasten smälter in i pappret och liknande. På samma sätt som man inte använder handskar för att bläddra i material som man inte är rädd att bli smittad av.
 

sapead

Veteran
Joined
26 Aug 2013
Messages
1
Location
Stockholm
Enligt säljaren är det originalinplastat. Han ska ha fått den av en tidigare anställd på Jan Edman way back when, och den har legat orörd sen dess.

Sägs det.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Det är ju möjligt att plasten ändrat kvalitet på 35 år, speciellt att den kan ha blivit uttöjd och slapp.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jag kan nog också tycka att om något säljs med beskrivningen "inplastat" utan vidare definition så är det orginalplasten som åsyftas (borde åsyftas, men jag kan lätt tänka mig säljare som skulle försöka med "jag sa aldrig att det var orginalplasten"-försvaret och säkert kommer komma undan med det).

Jag tror absolut att det det finns risk för "förfalskningar" i olika utsträckning. Jag har sett folk försöka sälja gratismaterial till rollspel de printat och häftat ihop. Med diverse print-on-demand-tjänster, högkvalitativa skrivare och photoshop och allt möjligt som finns nu för tiden känns det inte otänkbart att någon skulle kunna plita ihop en nygjord version av exempelvis DoD som i vart fall på bild skulle se tillräckligt övertygande ut.

Kanske rent av skulle gå, med rätt val av papperstyper och annat, att sätta ihop ett ex som faktiskt skulle vara övertygande även om man håller det i händerna. Tänker att det svåraste skulle vara att få till en övertygande "slitage" på pärmen och så. Även om det legat i sin låda i 40 år så lär ju böckerna skavt mot varandra.
 

Poromaa

Veteran
Joined
3 Jul 2016
Messages
90
Den brännande frågan är ju hur plasten åldras på 35 år.
Jag är inte omedveten om risken att min nörd syns lång väg, men för några år sedan köpte jag bland annat en ännu inplastad låda Mutant 2 av en gammal Äventyrsspelprofil som öppnat en kartong på vinden. För diskussionens skull kan sägas att plasten här efter närmare 35 år i förvaring är spänd och stram med ett par rundade, av allt att döma spontana rupturer.
IMG_5647.jpegIMG_5650.jpeg
Rörande själva lådan är framsidan lätt inåtbuktande medan baksidan i stället buktar utåt, även om ojämnheterna är svårt att fånga ordentligt på bild. Just dessa defekter skulle jag inte kalla typiska för Äventyrsspels lådor men är faktiskt inte helt olika de som ses på bilderna i den aktuella annonsen.
IMG_5651.jpegIMG_5648.jpeg

Inget av detta säger förstås något om äktheten i den trådföranledande lådan. Man blir lite nyfiken på upprinnelsen till Twitterutbytet ovan?
 

Poromaa

Veteran
Joined
3 Jul 2016
Messages
90
Coolt! Vad fick du ge för boxen @Poromaa ?
Minns inte riktigt, fler titlar fanns på bordet och jag kommer inte ihåg precis vad som i slutänden kostade vad. Säljaren var inte obekant med prisstegringen sedan 80-talet, så något lågt fyrsiffrigt skulle jag förmoda.
 
Joined
13 Jun 2020
Messages
57
Många av de lådor jag har som är inplastade så har plasten gått sönder. Den är skör.

Sen är frågan om vem som plastade in? Kan ju vara olika plaster. Äventyrsspel? Butikerna? Nån som vill öka värdet i nutid?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Jag är smått förbryllad över intresset och betalningsviljan för inplastade gamla rollspelsprodukter. Visst är det trevligt med rollspel i gott skick, men spel är samtidigt till för att spelas eller åtminstone läsas. Att ha orörda spel för värdeökningens skull känns för mig närmast som ett helgerån.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,459
Location
Stockholm
Jag är smått förbryllad över intresset och betalningsviljan för inplastade gamla rollspelsprodukter. Visst är det trevligt med rollspel i gott skick, men spel är samtidigt till för att spelas eller åtminstone läsas. Att ha orörda spel för värdeökningens skull känns för mig närmast som ett helgerån.
Hållewr med i sak. Samtidigt förstår jag 100% att man samlar på saker utan tanke på att använda dem.

Men att göra det som investering är lite märkligt, Och osäkert,
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Håller med @luddwig. Jag har väl inte så mycket samlargen i mig på det viset, men jag bryr mig inte direkt. Alltså är det ett äkta original i övrigt och i gott skick så borde inte inplastat spela någon roll. Men i övrigt är det väl nöjet att få del av originalet som är grejen.

Det sagt är det självklart inte acceptabelt om det är en del av någon form försök att sälja plagiat för dyra priser, det vore antagligen ett bedrägeri.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det är bara att konstatera att det finns samlare av olika typer. De som vill ha det inplastat (och som troligen även har ett läsex), de som vill ha det i nyskick när de köper det men är ok med det egna slitaget, och de som är ok med olika mängd slitage så länge de kan använda materialet. Så länge man får nåt ut av det så är ju inget sett fel. Detta är på intet sätt exklusivt till rollspelshobbyn.

Jag vet att det finns butiker som själva plastar in saker för att det inte ska slitas i hyllan.

Här kan det vara lämpligt att kolla med folk från Jan Edman som kan bekräfta. De kanske plastade in saker inför transport.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Om det ej är orginalinplastning så finns ju även viss risk att innehållet ej är komplett eller i speciellt fint skick. Någon sitter på ett bud på 9600kr nu, 10000kr är reservationspriset enligt auktion.

Även om det vore orginalinplastning så är ju boxen i sig rätt misshandlad så tycker det känns rätt konstigt att se så höga bud på den.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Det är bara att konstatera att det finns samlare av olika typer. [...] Så länge man får nåt ut av det så är ju inget sett fel. Detta är på intet sätt exklusivt till rollspelshobbyn.
Jag håller med, det är inget fel i det. Personligen kan jag känna att det är, för att använda ett norrländskt uttryck, ohult (ungefär bortslösat) med ett rollspel som varken blir spelat eller ens läst men för den vars främsta nöje är samlandet i sig kan jag absolut förstå tjusningen med ett inplastat spel. Och ja, samma fenomen dyker även upp på annat håll. Jag har sett det på nära håll när det gäller serietidningar och kan tänka mig att det återkommer i nästan allt slags samlande.
 
Joined
13 Jun 2020
Messages
57
Butiken ”Shop on the borderlands” som handlar med begagnade rollspel skriver så här på sin sajt:

”Note that ‘Mint’ products will not be in shrink-wrap. Most reputable ‘bricks and mortar’ game stores do not use shrink wrap and neither do we. If you see old items on sale at other online retailers described as ‘mint’ and in shrink wrap, then bear in mind that the shrink wrap may well have been applied a lot more recently – there is no guarantee that the product underneath isn’t well-used!”

 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Jag är inte omedveten om risken att min nörd syns lång väg, men för några år sedan köpte jag bland annat en ännu inplastad låda Mutant 2 av en gammal Äventyrsspelprofil som öppnat en kartong på vinden. För diskussionens skull kan sägas att plasten här efter närmare 35 år i förvaring är spänd och stram med ett par rundade, av allt att döma spontana rupturer.
Sådana rupturer uppstod vid själva inplastningstillfället. Helt normalt med vår 80-teknik.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Sådana rupturer uppstod vid själva inplastningstillfället. Helt normalt med vår 80-teknik.
På Neogamestiden så hade vi en plastmaskin på lagret. Det var typ som en mangel eller en rulle och ett bord som man kan se vid jul för folk för att slå in julklappar i butiker där omslagspappret kommer på en stor rulle - i detta fallet var det en rulle plast. När man placerade föremålet i plasten skar man av den och sedan plockade man fram en värmepistol (typ som en mega-hårtork) och smällte plasten ("krympplast"). Om man hade värmepistolen på på samma ställe under för lång tid sprack plasten i revor eller hål.

Those were the days...
 
Top