Fejkad inplastning?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Apropå noterar jag att det finns en butik här i Stockholm som konsekvent plastar in sina böcker till försäljning (fast i sådana där små påsar med ett litet lock). Antar att det är någon slags hållbarhetsgrej? (De har rätt stora lager tror jag och handlar även med begagnat så det kanske är förebyggande för att kunna hålla böckerna längre tid än vad som är normen?).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jag tänker rent spontant att det är för att slippa risken att folk med kladdiga fingrar sabbar omslagen, samt potentiellt gör det lättare att damma?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Om det ej är orginalinplastning så finns ju även viss risk att innehållet ej är komplett eller i speciellt fint skick.
Det här var det första jag tänkte. Med tanke på att man köper lådan just för inplastningens skull så är ju risken minimal att man någonsin kommer öppna den. Med andra ord kan den lika gärna innehålla några gamla reklambroschyrer ("regler") och några småstenar ("tärningar"). Det kommer ändå inte upptäckas förrän någon med noll och inget intresse för samlande sliter upp boxen för att få spela rollspel... oh the humanity! :)
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Det här var det första jag tänkte. Med tanke på att man köper lådan just för inplastningens skull så är ju risken minimal att man någonsin kommer öppna den. Med andra ord kan den lika gärna innehålla några gamla reklambroschyrer ("regler") och några småstenar ("tärningar"). Det kommer ändå inte upptäckas förrän någon med noll och inget intresse för samlande sliter upp boxen för att få spela rollspel... oh the humanity! :)
Live unboxing på twitch hade varit något :)

För egen del så hade jag budat hem denna box (vilket inte kommer hända med tanke på nuvarande bud) så hade jag nog öppnat den med tanke på skicket på boxen. Hade kanske varit en annan sak om den varit i riktigt fint skick då jag förmodligen låtit plasten sitta kvar. Inplastning är inte värt speciellt mycket om innehållet är i halvdant skick tycker jag.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,546
Location
Fallen Umber
Jag köpte ett inplastat Svarta madonnan härom året. Öppnade det och läste det. Oklart om det var originalplast, men jag tycker det kändes så (med reservation för att mitt taktila minne kan ha förändrats lite sen typ 1993 när jag sist öppnade en Äventyrsspelsbox). Minns tyvärr inte mer av detaljerna. Boxen var absolut mint skick iaf så inte orimligt att det var original.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Jag tycker priset är löjligt högt. Några extra lax för lite plastfilm? Dessutom är lådan helt mosad.
Tydligen tycker någon trots det att den är värd 10 000 kr.

Och när vi ändå pratar om att lägga ohemult mycket pengar på rollspel...

 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Tydligen tycker någon trots det att den är värd 10 000 kr.

Och när vi ändå pratar om att lägga ohemult mycket pengar på rollspel...

Ser ju i och för sig ut att vara närapå kompletta uppsättningar till de aktuella spelen, men ändå, fruktansvärt dyrt. Och vem köper allt sådär på ett bräde?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,546
Location
Fallen Umber
Känns som om de flesta intresserade redan skulle ha en stor del av allt det där, så jag antar att den som köper är någon som vill komplettera en samling och sedan sälja vidare. Eller en butik som kan tjäna en hacka.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Känns som om de flesta intresserade redan skulle ha en stor del av allt det där, så jag antar att den som köper är någon som vill komplettera en samling och sedan sälja vidare. Eller en butik som kan tjäna en hacka.
Jo, kanske så. Jag har lite svårt att se att det samlade värdet skulle nå så högt ens om de såldes enskilt, men visst, kanske skulle det gå att tjäna på pengar på att sälja vidare.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
kanske skulle det gå att tjäna på pengar på att sälja vidare.
Jag snabbräknade till drygt 100 produkter. Svårt att bedöma skicket utifrån bilderna men flera produkter är absolut värdefulla. Över 700 kr/produkt i snitt? Ja, inte alls omöjligt. Däremot tror jag inte att det skulle bli en särskilt bra timlön om man tänker på hur enormt mycket jobb det innebär att sälja allt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,546
Location
Fallen Umber
Jag snabbräknade till drygt 100 produkter. Svårt att bedöma skicket utifrån bilderna men flera produkter är absolut värdefulla. Över 700 kr/produkt i snitt? Ja, inte alls omöjligt. Däremot tror jag inte att det skulle bli en särskilt bra timlön om man tänker på hur enormt mycket jobb det innebär att sälja allt.
Ja, då ser ju priset lite mer orimligt ut.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag snabbräknade till drygt 100 produkter. Svårt att bedöma skicket utifrån bilderna men flera produkter är absolut värdefulla. Över 700 kr/produkt i snitt? Ja, inte alls omöjligt. Däremot tror jag inte att det skulle bli en särskilt bra timlön om man tänker på hur enormt mycket jobb det innebär att sälja allt.
Som jag säkert nämnt tidigare i andra trådar så lade jag ut en ganska komplett samling (exkl. Mörkrets Hjärta, Konfluxsviten, Chock-äventyr, Soloäventyr, DoD, och Expert-regler) från Äventyrsspel i enskilda Tradera-auktioner för några år sedan. Jag fick sammanlagt någonstans strax över 30kkr. Har svårt att tro att de få saker som saknades skulle ha inbringat mer än det dubbla och därtill på ett bräde.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Ja, då ser ju priset lite mer orimligt ut.
Min bild är annars att de flesta "normala" Ä-spelsprodukter går för några hundra på Tradera. Visst fina boxar, rariteter och väldigt populära produkter kan landa på 500-1000 (och enstaka mycket högre), men under 300 är vanligare.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Min bild är annars att de flesta "normala" Ä-spelsprodukter går för några hundra på Tradera. Visst fina boxar, rariteter och väldigt populära produkter kan landa på 500-1000 (och enstaka mycket högre), men under 300 är vanligare.
Det svåra där är att definiera "normala". Jag upplever att mycket av det som säljs på Tradera är i dåligt skick, inte komplett, slarvigt fotograferat, bristfälligt beskrivet och eventuellt inte ens placerat i rätt kategori.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Den inplastade boxen öppnades och lades ut på Tradera igen. Lades ut med ett reservationspris och verkar som den antingen blev klippt för ett köp nu pris på 8000kr eller om annonsen drogs tillbaka innan reservationspriset nåddes. Annonsen finns här https://www.tradera.com/item/181204/460054605/drakar-demoner-bla-boxen-1982#view-item-main .
Innehållet ser fint ut, lite osäker på tärningarna men de har kört med lite olika tärningar i DoDboxarna så de är mycket möjligt orginal de med.

På tal om orginalplast så ligger det en del annonser på Mutanthäften ute nu där de beskrivs som öppnad orginalplast, nyskick och oläst. För egen del så går det att ta ut produkten ur orginalplasten så blir inplastningen värd 0 och beskrivning om nyskick och oläst mer osäker.
 
Top