Alltså är min slutsats raka motsatsen. Power Attack kan vara bra i början och för karaktärer som har hög träffchans men som gör lite i skada; men för fighters blir den snabbt fullkomligt menlös i sig.
hejsan!
För mig är Power attack en option som man kan använda i vissa situationer.
Inte att använda hela tiden och ganska sällan användas till full power attack.
1.
Power attack är helt lysande om man strider emot någon som har damage resistance som man måste igenom.
Varje poäng i skada som man lägger på blir skada direkt in på monstret. (om man överhuvud taget kommer igenom damage resistance).
2.
Naturligtvis äger power attack när man använder tvåhandsvapen, dubbel skadebonus är riktigt bra, tillräckligt bra för att ibland använda det till sitt longsword eller sin battleaxe.
Alltså att använda ett vanligen enhandsvapen i två händer för att få in en extra bonk.
3.
När man rör sig (kanske chargar +2 på träffa som direkt kan översättas till +4 i skada om man håller vapnet i två händer) som högnivåfighter, och bara får in en attack.
Då får man ju ändå inte sina flera attacker.
som ett litet tillägg kan sägas att jag märkt att man rör sig rätt mycket i dnd oftare än man tror får fightern bara in en attack per runda (min erfarenhet ni kan ha andra)
4.
Om man avaktar, har en redied action, slå snubben som kommer in genom dörren.
Då får man också bara en standard action och kan må fint av att slänga på poweratack för att öka skadan.
5.
Man får + på träffa av olika skäl.
någon hjälper dig (+2 tror jag det var man fick kommer inte ihåg) flanking tänkte jag på (redigerad)
olika magiska formler Bless, prayer, bulls strength.
kan vara värda att slänga in som + på skadan.
krigarmagiker som själva lägger "true strike" +20 på träffa kan med fördel använda poweratack, (det här är en utpräglad specialare det medges).
6.
I kombination med cleave och eventuellt great cleave kan det i vissa fall löna sig att slänga på mycket power attack för att hoppas att man fäller fienden och får fortsätta med sin extra attack.
tex om en grupp kritters blivit skadade av en fireball eller nått annat.
Här kan det vara motiverat att slänga på mycket i poweratack och använda vapnet tvåhandat för att komma upp rejält i skada.
I varje fall ser det coolt ut att snubben chargar fram slänger iväg 30 (hittar på hej vilt här) i skada och sänker den sårade uffuffen och sen får möjlighet att bonka på uffuffens kompis.
(det ska medges att great cleave kommer till sin rätt ganska sällan oftast om nån lyckats såra fienden innan)
----
oj vad långt det blev, som avrundning ska jag säga att powerattack inte ska användas jämt, utan ibland, men ibland är det ruggigt stor skillnad att kunna dra på powerattack eller inte.
Just förmågan att kunna välja en annan strategi i en given situation är riktigt bra.
Poweratack för en krigare med tvåhandsvapen, kan ibland bli riktigt bra.
I vissa situationer är det inte optimalt att använda poweratack.
/Bombu