Nekromanti Feats vs. Skills

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Jupp, det skulle finnas en sida på nätet (finns säkert) som listar alla feats baserat på vilka böcker man har. För där finns ju ytterligare ett "problem". Det pumpas ut nya feats i supplement konstant. Så det räcker inte att man försöker hålla koll på de som finns i grundboken. Antar att de feats:en snart är färre än vad som finns i ev. moduler som givits ut.

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Jag måste ju fråga: Vad är Tactical Feats??
De finns i varje fall till Eberron (och jag antar kallt att de finns till andra D&D-settings). Det går ut på att om vissa förutsättningar uppfylls (t.ex. din motståndare misslyckas med sitt attackslag mot dig i runda 1 du lyckas med ett grapple i runda 2 och sen lyckas med ytterligare ett attackslag i runda 3) så får du bonusar och fördelar på slag/skada eller annat. Och det finns gärna en 2-3 olika applikationer för dem också och att hålla reda på alla parameterar från runda till runda och om de uppfyllts eller inte är närpå omöjligt.

C.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
jag vet de som stönar varje gång de får ett nytt feat.
Jag hittade i alla fall en lösning på det problemet: ta den där featen som ger en packe extra HP varje gång (man får ta den kumulativt). I genomsnitt så gör varje instans av den att man tål ungefär en attack till i en strid, vilket är avgörande i en jämn fight. Snabbt, enkelt och effektivt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
You rang? ...

Öppna den bifogade filen (efter att ha dekomprimerat den) med Excel.

Gå till arbetsbladet »Sources« och fyll i »Yes« i kolumnen »Owned« för de prylar du äger och »No« för de du inte äger.

Sedan kan du kolla på arbetsbladet »Feats« och filtrera listan bäst du vill.

Om en post förekommer i flera olika källor visas den senast publicerade överst.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Re: You rang? ...

Oj! Har du suttit och knåpat ihop den här själv? Eller finns det att ladda ner på nätet?

Snyggt.

C.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: You rang? ...

Jag har baserat den på de (sämre) listor som finns på WotC:s webbplats och sedan lagt till den funktionalitet jag ville ha.

Jag har även listor över monster, classes, prestigeclasses och substitution levels – men jag var tvungen att ta bort dem för att filen skulle bli tillräckligt liten för att ladda upp.
 
G

Guest

Guest
I Conan finns det en hel del Social Feats som är väldigt bra.... Kombinera det med Nobel eller Tempresses klassen så får man en ganska mäktig karaktär...

Förövrigt så rekommenderas Conan, i vanlig ordning :)
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Tänk dig en Feat med något generiskt namn; "two skills bonus", whatever, som åtföljs av en lista med giltiga kombinationer. Var och en av dessa kombinationer kan sedan ackompagneras med ett namn (samma namn som redan används) för att ge flavour. Det blir ändå överskådligare och kommer ändå ta upp mindre plats i boken.
Med andra ord en tabell över alla +2/+2 feats???
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
...och detta är också anledningen till att alla som spelar D&D (utom Rising och kanske 2-3 personer till) har pluggat in alla feats utantill, och snabbt hittar rätt feat (i rätt modul!) utan att behöva leta.

Öhhh alla feats?? Är det bara Rising och 2-3 personer till som har något annat att göra på dagarna än att läsa rollspelsböcker??
 
G

Guest

Guest
Jag har skrivit ner samtliga feats till Conan som jag har tillgång till... De böcker som fattas för mig är för tillfället: Beyond Thunder River och den senaste boken Shem som inte kommit riktigt än, iaf inte i Sverige...

Jag vet inte hur kompatibla dessa är med D&D men du kanske har någon nytta av dom iaf...

Du hittar dom på min Conan sida här, unde Arkivet. Observera att det bara är en test adress för tillfället... men det ska nog fungera...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Vad sjutton slåss du med för mjäkfiender? De flesta fiender på någotsånär höga nivåer gör mångdubbelt mer än 3 i skada, så man tål knappast en extra attack per Toughness man tar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Vad sjutton slåss du med för mjäkfiender? De flesta fiender på någotsånär höga nivåer gör mångdubbelt mer än 3 i skada, så man tål knappast en extra attack per Toughness man tar.
Om dina fiender träffar med varje attack så gör du något fel. Säg att de träffar med en av tre. 9 i medelskada är väl rätt bra?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Attack Bonus brukar öka snabbare än Armor Class. När man kommer upp högre så brukar de fiender som fokuserar på att slå hårt skada en avsevärt mer än så. Orcen i Monster Manual, en varelse på CR 1/2, gör i snitt 9 i skada med en attack. Går man högre upp i nivåerna möter man snart ännu elakare fiender.

Sedan blir det ju ytterligare lite krångligare när man kommer lite högre uppåt, då man rätt ofta drabbas av attacker som kräver mera av ens saves än av ens hit points. Jag vill nog hävda att det finns mer effektiva sätt att klara sig genom striderna än att ha bra hit points. De stora odjuren brukar till exempel sällan ha särskilt bra Will save, så sinnespåverkande besvärjelser är fint att ha för att ta ut de allra värsta skademonstren. Bättre då med till exempel Spell Focus, eller Improved Feint om man är rogue (monster har sällan något vidare Sense Motive, och fintar man dem får man en sneak attack).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
När man kommer upp högre så brukar de fiender som fokuserar på att slå hårt skada en avsevärt mer än så. Orcen i Monster Manual, en varelse på CR 1/2, gör i snitt 9 i skada med en attack. Går man högre upp i nivåerna möter man snart ännu elakare fiender.
Sure, men då har man hunnit plocka featen en packe gånger till.

Sedan blir det ju ytterligare lite krångligare när man kommer lite högre uppåt, då man rätt ofta drabbas av attacker som kräver mera av ens saves än av ens hit points. Jag vill nog hävda att det finns mer effektiva sätt att klara sig genom striderna än att ha bra hit points. De stora odjuren brukar till exempel sällan ha särskilt bra Will save, så sinnespåverkande besvärjelser är fint att ha för att ta ut de allra värsta skademonstren. Bättre då med till exempel Spell Focus, eller Improved Feint om man är rogue (monster har sällan något vidare Sense Motive, och fintar man dem får man en sneak attack).
Och då har man uppnått precis den krånglighet som jag ville undvika.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
ta den där featen som ger en packe extra HP varje gång
Jo så kan man ju göra. Men som fighter så vill man kanske ha lite roligare saker ibland? Jag menar, att tex. fighters får en uppsjö av Feats är ju för att kompensera för magikers och prästers Spells?
Dessutom måste jag hålla med om att 3 HP är ett ganska fett slöseri med ett Feat med tanke på vad man kan ta istället, såsom Power Attack, Imp. Initiative eller liknande.
Man skulle ju kunna säga att ju mindre skada du gör är lika med ju mer skada du tar, så jag tror inte den håller dig vid liv länge, men 5 extra skada varje runda eller att få agera först eller före, det kan rädda liv det.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
"Sure, men då har man hunnit plocka featen en packe gånger till."

Skadan monster gör växer snabbare än i genomsnitt +1/level, som det blir om du tar Toughness hela tiden. Vid den punkten är det bättre att ta något som gör en mer effektiv i strid, eftersom det då är mer ekonomiskt att kanske slå när fienden någon runda tidigare än det är att tåla mer stryk. Dessutom är det mindre egoistiskt ur grupphänseende -- att du slår ihjäl monster bättre hjälper hela gruppen, att du överlever bättre hjälper mest bara dig själv.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Skadan monster gör växer snabbare än i genomsnitt +1/level, som det blir om du tar Toughness hela tiden.
Har du kommit ihåg att räkna in hur stor andel av anfallen som träffar då?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Dessutom måste jag hålla med om att 3 HP är ett ganska fett slöseri med ett Feat med tanke på vad man kan ta istället, såsom Power Attack, Imp. Initiative eller liknande.
Improved Initiative ger dig 20% större chans att få en attack mer i striden, power attack minskar chansen att träffa så det är tveksamt om den ens lönar sig i ett system där man inte använder absorberande rustningar.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Citat:
Dessutom måste jag hålla med om att 3 HP är ett ganska fett slöseri med ett Feat med tanke på vad man kan ta istället, såsom Power Attack, Imp. Initiative eller liknande.



Improved Initiative ger dig 20% större chans att få en attack mer i striden, power attack minskar chansen att träffa så det är tveksamt om den ens lönar sig i ett system där man inte använder absorberande rustningar.
Jag har inte själv räknat på Toughness vs andra stridsrelaterade feats. Jag har någon gång på ett forum sett en person hävda att Toughness kan vara bra för en lvl-1 magiker. Nu ser jag dig argumentera för Toughness överlägsenhet jämfört med Improved Initiative och Power Attack. Alla andra jag någonsin sett eller hört nämna Toughness har universellt varit överens om att den är en obegripligt dålig feat om man inte till varje pris vill ha en prestigeklass där det krävs. En vanlig husregel är att ändra det till att ge 1hp/level istället.

Improved Initiative ger mycket mer än 20% större chans att få en attack först. Det ger 20% chans att hinna före med vad man än vill göra i just den situationen: smälla till, fly, använda magi, använda skills...
Folk tar den rätt ofta just för att den är bra i så många olika slags lägen.

Eftersom träffchansen för krigartyper ökar varje lvl (varannan efter lvl 20) är det ovanligt att fiendens AC är det stora problemet. Däremot ökar aldrig krigartypernas skada på samma sätt. Power Attack är ett av få sätt som finns att åstadkomma det. Den är närmast obligatorisk bland krigare och barbarer med Str 13+. Vill du hävda att de klarar sig bättre om de tar Toughness menar jag att bevisbördan ligger hos dig.
 
Top