Nekromanti Feats vs. Skills

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Det där med feats, speciella förmågor, är en ganska bra idé. Men när jag sitter och läser i Neverwinter Nights manual (för tillfället min enda källa till Adod) kan jag inte låta bli att tänka att vissa av featsen är onödiga och egentligen borde omvandlats till skill-points istället. Ta featen 'Alertness' t.ex. som get +2 i Spot och Listen. Varför inte ge spelaren ett par extra poäng att lägga på färdigheter istället?

Och en annan sak, finns någon version av spelet (under D20-licens) där man tänkt på att ha feats som rör sociala saker, personlighet etc.?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Det där med feats, speciella förmågor, är en ganska bra idé. Men när jag sitter och läser i Neverwinter Nights manual (för tillfället min enda källa till Adod) kan jag inte låta bli att tänka att vissa av featsen är onödiga och egentligen borde omvandlats till skill-points istället. Ta featen 'Alertness' t.ex. som get +2 i Spot och Listen. Varför inte ge spelaren ett par extra poäng att lägga på färdigheter istället?
Jag håller med. Personligen så tycker jag det går inflation i Feats. Dvs. det finns för många att välja bland för det antal poäng man får. Har hört från andra när vi diskuterat detta att det är bra att det finns ett stort utbud. Men jag tycker nog att utbudet är *för* stort. Och precis som du säger så är vissa feats ganska meningslösa och hade kunnat lösas bättre med annat regelstöd.

Sen finns ju s.k. Tactical Feats som jag faktiskt inte förstår hur folk kan ta. Det förvandlar rollspelet till dataspel.

Och en annan sak, finns någon version av spelet (under D20-licens) där man tänkt på att ha feats som rör sociala saker, personlighet etc.?
Nu har jag inte spelat så många olika D20-varianter (Eberron, Forgotten Realms, D20-Modern och Star Wars D20). Men jag har för mig att det finns något som Leadership, House Favourite(som drakmärkt i Eberron så är man omtyckt i sitt hus/gille). Så det finns, fast det är mest fokuserat på förmågor som ger direkta bonusar i spelet och inte mjuka bonusar så som allierade eller sociala kontakter.

C.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Ett av de stora problemen med featsen är att välja dem. När man sitter där med sin nästan helt färdiga karaktär och bara ska göra det sista så finns det så många, och presenterade på ett så oorganiserat vis, att det tar mycket lång tid och är mycket frustrerande. Med något snyggt trädsystem eller någon kategorisering (kanske grundegenskapsbaserad eller baserad på olika grupper av färdigheter) hade processen varit enklare och man kunde svalt att fler feats fanns. Men självklart borde man ta bort onödiga också!
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Ta featen 'Alertness' t.ex. som get +2 i Spot och Listen. Varför inte ge spelaren ett par extra poäng att lägga på färdigheter istället?
I grundreglerna är det så att det finns en gräns för hur mycket man kan lägga på en färdighet, eller färdighetens Rank. Vanligtvis level+3 som max för färdigheter som ingår i klassen och halva det för övriga. På detta läggs sedan grundegenskapsbonusar och övriga bonusar på färdigheter, bland annat då för Feats.

En rollperson på level 1 kan alltså max ha 4 ranks i en klassfärdighet. Men han får lägga på bonus för grundegenskaper (säg Int 14 = +2) och för Feats (+2 till) för en total färdighetsnivå på 8. Betydligt lättare att lyckas.

Jag tycker att de allra flesta feats är bra, de ger rollpersonerna lite fördelar och gör det lättare att nischa in sig på någon aspekt av spelet.

Sedan kan man givetvis tycka att det ibland är lite för många feats - många klasser kan ju aldrig välja så många feats som man kanske önskar. Det skulle man kunna lösa med att se på feats som Fördelar och därmed kanske lägga in Nackdelar som så att säga "negativa feats" som du kan ta för att skaffa fler normala feats.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Duddmannen said:
Sedan kan man givetvis tycka att det ibland är lite för många feats - många klasser kan ju aldrig välja så många feats som man kanske önskar. Det skulle man kunna lösa med att se på feats som Fördelar och därmed kanske lägga in Nackdelar som så att säga "negativa feats" som du kan ta för att skaffa fler normala feats.
Just detta finns redan i Unearthed Arcana. Du har möjlighet att välja upp till två … ehm … ähärglu … vettere … flaws, och får då lika många extra feats.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ta featen 'Alertness' t.ex. som get +2 i Spot och Listen. Varför inte ge spelaren ett par extra poäng att lägga på färdigheter istället?
Ja, alla de där som ger +2 i två skills kunde lika gärna varit utbytta mot en generisk Feat som hette just "+2 i två valfria skills" istället för att man skulle namnge dem allihop och berätta vilka två skills de gav bonusar åt. När man vill ha en bonus åt sin Spot så vet man ju inte vad det är man ska leta efter för feat, eftersom inte namnet "alertness" på något vis innehåller "spot", så man måste läsa igenom hela boken varje gång man behöver någon hjälp med att lista ut vilken feat som ger en det man vill ha.

Det är absolut värdelöst.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Njae ... vitsen med +2 skill/+2 skill-feats är just att du inte ska få välja fritt. De skills du får bonus i måste vara närbesläktade (Jump/Tumble, Balance/Escape Artist, Listen/Spot, Handle Animal/Ride, etc.).

Det finns ju redan Skill Focus som ger dig +3 i valfri skill. Om en annan feat kunde ge dig +2 i två valfria skills skulle Skill Focus bli helt värdo.

Och eftersom alla som spelar D&D är munchkins, power gamers och min-maxare skulle de bara välja de två skills som är bäst, oavsett om de har med varandra att göra eller ej.

Som så ofta när det gäller D&D – en balansfråga.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Och eftersom alla som spelar D&D är munchkins, power gamers och min-maxare skulle de bara välja de två skills som är bäst, oavsett om de har med varandra att göra eller ej.
...och detta är också anledningen till att alla som spelar D&D (utom Rising och kanske 2-3 personer till) har pluggat in alla feats utantill, och snabbt hittar rätt feat (i rätt modul!) utan att behöva leta.
:gremgrin:

Gordeg
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
För det första finns det så många tusen möjliga +2/+2-kombinationer att den där första begränsningen är något av en chimär, såsom jag ser det. De har knappast kombinerat ihop två skills som fungerar dåligt ihop, utan det är idel sådana kombinationer som äventyrare faktiskt ändå skulle välja om de kunde välja fritt.

(Jag personligen gör gärna tvärtom i mina spel. Alltså nekar spelarna att ta givna, sjävlklara och framgångsrika kombinationer så att de istället får klura lite och börja tänka i osjälvklara tankebanor)

För det andra är inte +3 i en skill alls nödvändigtvis en dålig balansering mot +2/+2. Särskilt inte om man är en äventyrare i en stor grupp. Det är bara en fråga om hur attraktivt det är att vara en spjutspets i jämförelse med en jack-of-all-trades. Två killar som har +6 på varsin skill är ofta bättre än om de båda skulle ha +4/+4 vardera.

---

Men okej, även om begränsningarna är befogade - som du säger, så tycker jag ändå att det hade varit hundra gånger bättre om man hade haft en Feat som hetat "Two Skills" eller något, och som sedan hade haft en lista där alla giltiga kombinationer stod angivna. Det hade varit hundra gånger överskådligare än att behöva läsa igenom hela boken efter småfeats med intetsägande namn som eventuellt ger bonusar man eftersträvar.

Kort sagt; usel informationsstruktur. Usel regel.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Fast å andra sidan så ser jag en positiv sak med att ha alla dessa småfeats och det är, om vi te.x tar "Gearhead" det säger mig mer överskådligt att denna person har en talang eller stort intresse inom teknik än att det står "Two Skills +2 Repair/+2 Computer Use".
Ordet är som ett lite concept till karaktären nersilat till ett ord. Mer färg i spelet anser jag än en TILL (finns nog med sånt) radda med stats bara.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Rising said:
För det första finns det så många tusen möjliga +2/+2-kombinationer att den där första begränsningen är något av en chimär […]
741.

Om vi räknar Craft, Knowledge, Perform och Profession som varsin färdighet; räknar bort Speak Language; och lägger till de psioniska färdigheterna från Expanded Psionics Handbook så finns det exakt 39 färdigheter i D&D.

Antalet möjliga parkombinationer (om vi räknar A+B som samma kombination som B+A och räknar bort alla kombinationer av typen A+A, B+B etc.) blir då (39 × [39 – 1]) ÷ 2 = 741.

Andra och tredje diagonalerna i Pascals triangel är användbara här. Läs av antalet alternativ i den andra diagonalen (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 etc.) och hoppa sedan ett steg rakt åt vänster till den tredje diagonalen för att se hur många möjliga parkombinationer som finns ([0], 1, 3, 6, 10, 15, 21, 28 etc.). Fast triangeln är lätt opraktisk när det rör sig om så många alternativ som 39.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Fast å andra sidan så ser jag en positiv sak med att ha alla dessa småfeats och det är, om vi te.x tar "Gearhead" det säger mig mer överskådligt att denna person har en talang eller stort intresse inom teknik än att det står "Two Skills +2 Repair/+2 Computer Use".
För all del, fast även det hade gått att åstadkomma med den där +2/+2-listan.

Tänk dig en Feat med något generiskt namn; "two skills bonus", whatever, som åtföljs av en lista med giltiga kombinationer. Var och en av dessa kombinationer kan sedan ackompagneras med ett namn (samma namn som redan används) för att ge flavour. Det blir ändå överskådligare och kommer ändå ta upp mindre plats i boken.

Så även om man gillar dessa grejer som du och Dante räknat upp så är den befintliga lösningen ändå onödigt krånglig och därmed dålig. Jag står fast vid att featsen är uselt uppradade.

Men jag medger att jag börjar låta rätt tjurskallig. Det är nog som Gorger skrev; det är bara ett problem eftersom jag är n00b och faktiskt måste bläddra i och läsa regelboken. När man kan den utantill så är det lugnt. Fast... Jag tycker inte det är anledning nog att inte förbättra upplägget...
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag har sagt det förr och säger det igen:

-Det finns alltid för få feats för en DM som knåpar ihop featlistor till sin kampanj.
-Det finns alltid för många feats när en PC skall levla.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Själv tycker jag Alertness och sådana feats är helt underbara och grymt bra. Med persusion får du +2 I diplomacy och appraise tror jag och om du även tar skill focus diplomacy så ligger du redan på ett 5+ extra i den skillen och med några skillpoints så är du en äg diplomat som kan undvika strid lättare än en lvl 40 barbar dödar goblins.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Håller med Rising här. Det är alldeles för oöverskådligt med alla feast utspridda i femtioelva olika böcker.

Vill definitivt se feat-trees som visar alla som är prerequisites för en viss feat och inte bara den närmast föregående nivå.

Sedan så är vissa feat alldeles för klena och andra alldeles för bra. Menar de här +2/+2 eller +3 featsen spelar visserligen stor roll i början när man är låg level då de kan öka chansen att lyckas rejält. Kommer man upp i level så är de bortkastade.

Jämför man det med vissa feats som rör strid istället, så märker man att de featsen är så väldigt mycket kraftfullare då de ger extra-attacker eller massor med mer skada

/Ulfgeir
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Oavsett hur du rollspelar figuren?
Man försöker väl skaffa de skills och annat som man tycker att ens karaktär skall ha?
Om man sedan är en bra eller dålig skådespelare skall inte påverka hur karaktären lyckas med sociala skills.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Det är alldeles för oöverskådligt med alla feast utspridda i femtioelva olika böcker.
Ja nu skall jag medge att jag bara tänkte på PHB's här. Det är klart det blir oöverskådligt om man tar med alla feats i alla böcker som publicerats.
Men kanske är det bara en smaksak? Jag vet folk som älskar att sitta och ögna genom alla feats, leta och knåpa och jag vet de som stönar varje gång de får ett nytt feat.
Personligen så tycker jag att en lång lista med +/+ feats, etc. skulle kännas tråkigare, så mycket feats får man inte att man inte kan lägga ner energin på sin karaktär att hitta det som passar :gremsmile: Det är svårt att sätta fingret på det, men att välja featet "Wizardborn" känns mysigare än titta i listan och välja "+1 spell on level 1".
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Jag har sagt det förr och säger det igen:

-Det finns alltid för få feats för en DM som knåpar ihop featlistor till sin kampanj.
-Det finns alltid för många feats när en PC skall levla.
Amen to that brother :gremsmile:

C.
 
Top