Nekromanti Favoritvärldar?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
krank said:
Hellmer said:
Det är kul att få lite tips att kolla in :gremsmile:.

Är det någon som har tips på fler väldigt udda världar? Främst Fantasy. De flesta världar jag kan tänka mig just nu är ändå uppbyggda runt Ork, alv, människa. Finns det ett rollspel/värld där ingen av standard-raserna finns med?

Det enda jag kommer på nu är Mousegard, som ju handlar om möss :gremsmile:.
Mechanical Dream. Det finns tio raser. Ingen av dem är människor, ingen av dem känns igen från standardfantasyn, och alla är konstiga. Spelvärlden är en bautastor cirkel av ljus på en planet stpr som typ Jupiter, och "solen" är en ljuspendel som svänger över cirkeln. På nätterna blir världen mardrömslik, och nätterna är inte alltid lika långa. Utanför cirkeln finns någon form av makroekologi, som delvis överlappar mikroekologin i cirkeln. Det finns jättestora träd inuti cirkeln man kan bygga städer i, och de hör till makroekologin. Skalorna blandas. Ju högre upp i en trädstad man kommer,d esto mer avancerad blir teknologin. Vid rötterna är det medeltid, högst upp finns typ cyberteknologi och grejer. Ingen behöver egentligen äta, utom en skum sorts korsning mellan druva och mineral som en av raserna bryter ur djupa grottor.

Förvirrad än? Betänk att detta bara är en snabb översikt.
Jag måste veta mer. Vem spelar man och vad gör man.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
God45 said:
Jag måste veta mer. Vem spelar man och vad gör man.
Man spelar... Jag tror att man spelar individuella varelser som av någon anledning fått coola krafter, men det framkommer inte sådär jättetydligt. Spelet är makalöst dåligt på att tala om hur fan man spelar, hurdana äventyr man kan göra... Det finns väldigt få riktiga "ingångar". Det finns ett köpäventyr, som var början på en kampanj, som tyvärr aldrig blev klar.

Det har sagts att spelet ska komma i E-boksformat på Drivethrurpg, men det sade i oktober och än har inget hänt. Eventuella nyheter brukar dyka upp på officiella facebooksidan.

Annars får man väl leta på typ eBay eller så, gissar jag. Det var ett tag sedan spelet var "aktivt".

Also: Spelet är helt SJUKT snyggt.

//Krank, som äger - tror han - allt av det lilla som släppts.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Tack! Hittade tyvärr inte hur man köpte "orginalet" så det blev GURPS.
Har bara ögnat igenom men det verkar ju finfint!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Sereg said:
Hellmer said:
Det är kul att få lite tips att kolla in :gremsmile:.

Är det någon som har tips på fler väldigt udda världar? Främst Fantasy. De flesta världar jag kan tänka mig just nu är ändå uppbyggda runt Ork, alv, människa. Finns det ett rollspel/värld där ingen av standard-raserna finns med?

Det enda jag kommer på nu är Mousegard, som ju handlar om möss :gremsmile:.
Talislanta har en del udda raser, och inga av standardraserna.
Har för mig att ett av marknadsföringsargumenten var att det inte fanns några alver.

/Ulfgeir
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Ulfgeir said:
Sereg said:
Hellmer said:
Det är kul att få lite tips att kolla in :gremsmile:.

Är det någon som har tips på fler väldigt udda världar? Främst Fantasy. De flesta världar jag kan tänka mig just nu är ändå uppbyggda runt Ork, alv, människa. Finns det ett rollspel/värld där ingen av standard-raserna finns med?

Det enda jag kommer på nu är Mousegard, som ju handlar om möss :gremsmile:.
Talislanta har en del udda raser, och inga av standardraserna.
Har för mig att ett av marknadsföringsargumenten var att det inte fanns några alver.

/Ulfgeir
Ja, deras slogan var "No elves!" vilket... Stämmer, tekniskt sett. Men de har en hel del raser med spettsiga öron och en hel del raser som har de andra typiska alv grejerna med. Det är bara utspritt på mer än en ras.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Mutant med dess nära anknytning till vårt egna Skandinavien. Författarna på Äventyrsspel skapade verkligen något som var unikt och Järnringen förvaltade arvet mycket bra. Kommer alltid älska Mutant för dess "knasigheter" i allt vad det innebär.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Mekanurg said:
Kan du rekommendera någon bra källbok om denna spelvärld? (Jag vill läsa mer.)
Dark Sun/Athas är fantastiskt.

Den första Wanderer's Journal (till original boxed set original boxed set) är i mitt tycke den allra mest stämningsfulla världsbeskrivningen.

Bästa översikten och mer detaljerade kunskap kring stadsstaterna (dock med vissa tematiska och settingmässiga förändringar från "orginalet") får man i Dark Sun Campaign Setting till D&D4. I jämförelse med Wanderer's Journal är den mycket torrare och mer av ett uppslagsverk där man kollar plats X snarare.

Det finns även en MÄNGD information, särskilt om tidslinje och metaplot vilket gör Dark Sun speciellt för mig, på athas.org.

Det är tillsammans med WoD och Earthdawn (vilket också är post apoc fantasy) min absoluta favoritsetting.

Old World till Warhammer är ganska awesome också.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Hellmer said:
De flesta världar jag kan tänka mig just nu är ändå uppbyggda runt Ork, alv, människa. Finns det ett rollspel/värld där ingen av standard-raserna finns med?
Earthdawn är ball. Har iofs med standardraser (alv, dvärg osv.) men det är Dvärgarna som är den drivande rasen och dvärigska är 'the common tongue' samt att spelbara raser inkluderar Obsidimen (stenvarelser), T'skrang (ödlevarelser) och Windlings (typ pixies eller älvor till utseendet).

Gamla Jorune (säkert out of print) har jag för mig hade några udda raser också.

D&D kan ju lätt bli riktigt freaky med alla märkliga raser som givits ut i PH1-3. Ditcha bara alla standardraser och kör en egen setting där de inte finns och ha med dragonborn, tiefling, deva, goliath, shifter, wilden och minotaur. :gremsmile:

Cog.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Nu sitter jag inte hemma så jag kan inte komma ihåg vad världen heter. Men det finns en kampanjbok till DnD3.5 som heter Mid-något tror jag, där orkerna mer eller mindre tagit över hela världen.

Mycket bra setting. Rätt så klassisk, det finns en (eller ett par?) Dark Lord och hans Nazgul-liknande polare som tillsammans med mängder av orker tagit över världen (de kommer ifrån kalla norr). Dvärgarna funderar inte på huruvida de kommer överleva, utan hur många orker de kan få ihjäl innan de dör. Alvernas skog invaderas och korrumperas. Och människofolken är ockuperade.

Någon som kommer på namnet?

Ändring: Tror den heter Midnight. I min mening helt klart läsvärd.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Fryksdal said:
Nu sitter jag inte hemma så jag kan inte komma ihåg vad världen heter. Men det finns en kampanjbok till DnD3.5 som heter Mid-något tror jag, där orkerna mer eller mindre tagit över hela världen.

Mycket bra setting. Rätt så klassisk, det finns en (eller ett par?) Dark Lord och hans Nazgul-liknande polare som tillsammans med mängder av orker tagit över världen (de kommer ifrån kalla norr). Dvärgarna funderar inte på huruvida de kommer överleva, utan hur många orker de kan få ihjäl innan de dör. Alvernas skog invaderas och korrumperas. Och människofolken är ockuperade.

Någon som kommer på namnet?

Ändring: Tror den heter Midnight. I min mening helt klart läsvärd.
Midnight är awsome. Det är exakt, EXAKT, sagan om ringen ifall Sauron hade vunnit. Grymt coolt setting, deras regler är en variant av 3.5 där magi köps som feats istället för innehavs av klasser för att simulera en mer low-magic känsla.

Oh, och se den officiella lång filmen :gremlaugh:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/p35thkHoyCQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/p35thkHoyCQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

http://www.imdb.com/title/tt1079372/

Den onda rangern är en av de softaste fantasy karaktärerna någonsin :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Cogitare said:
Mekanurg said:
Kan du rekommendera någon bra källbok om denna spelvärld? (Jag vill läsa mer.)
Dark Sun/Athas är fantastiskt.

Den första Wanderer's Journal (till original boxed set original boxed set) är i mitt tycke den allra mest stämningsfulla världsbeskrivningen.

Bästa översikten och mer detaljerade kunskap kring stadsstaterna (dock med vissa tematiska och settingmässiga förändringar från "orginalet") får man i Dark Sun Campaign Setting till D&D4. I jämförelse med Wanderer's Journal är den mycket torrare och mer av ett uppslagsverk där man kollar plats X snarare.

Det finns även en MÄNGD information, särskilt om tidslinje och metaplot vilket gör Dark Sun speciellt för mig, på athas.org.

Det är tillsammans med WoD och Earthdawn (vilket också är post apoc fantasy) min absoluta favoritsetting.

Old World till Warhammer är ganska awesome också.

Cog.
Jag gillar nästan Dark Sun bättre som det var i första boken. Det finns ingen backstory, folk kan inte läsa och är för upptagan med att överleva för att bry sig om historien. De enda som vet någonting är The sorcerer kings och lycka till med att få dem att prata. Magi har förstört världen och öknen är nu ett levande helvetet, GO! :gremsmile: Detaljerna om vad som har hänt kommer aldrig komma upp och är ändå inte relevanta för era karaktärer. Ni är betydlig mer intresserade på att veta vem The veiled alliance är och vad de vill er än var de kom ifrån.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Jag gillar att ha alternativen. Dvs. jag kan göra en grisodlar-kampanj där spelarna aldrig kan komma i närheten att inse att Athas har en fantastisk och storslagen historia för de är för upptagna med att inte dö hela tiden.

Att samtidigt utforska och lära känna settingen och dess backstory kan vara riktigt ball i spelet.

Och som SL föredrar jag en setting som faktiskt har en historia, där platser bara inte finns där de finns för att de utgör en cool dungeon att ge sig ner och basha monster i. Athas, för mig, är full av platser som görs lite coolare för att jag känner till (delar av) backstoryn. Ex. Pristine Tower, Kalidnay, Giustenal, Bodach osv. Visst man kan alltid hitta på, men jag kanske börjar bli lat med åldern och att då någon varit kreativ åt mig känns som en bra grej :gremsmile:

Cog.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Spelvärlden som följer med i Anomalous Subsurface Environment är väldigt het. Det är en slags magisk postapokalyptisk värld, där stadsstater styrs av märkliga magikertyranner, men en av städerna styrs i hemlighet av människor. Gudarna är AI-satelliter som meddelar sig via skärmar runt om i världen. Det finns högteknologiska föremål, blandat med magi och för de flesta är det egentligen ingen skillnad. Det är en riktigt fräck science fantasy-mashup som passar mig mycket väl. Inte heller överdrivet beskriven i en massa supplement heller, utan lagom skissad.

I övrigt gillar flummiga eller mashup-artade världar bäst. Dark Sun, Dreamlands och Eberron är mina favoriter. Jag gillar någon typ av teknologisk nivå i mina settings, och föredrar att ha en hel del oförutsägbarhet i spelvärlden. Och så är ju vår värld en väldigt bra setting också :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
anth said:
God45 said:
Oh, och se den officiella lång filmen :gremlaugh:
Såg du filmen innan eller efter jag tipsade om den i filmtråden?
Jag såg den när den kom för något år sedan faktiskt så det var innan du pekade ut den. Jag höll på att läsa igenom böckerna när filmen kom så det vr riktigt coolt att se en live action version :gremsmile:
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl
Två fantasyvärldar som jag tycker skiljer sig från steoretypen är Warhammers värld (delvis) och Elric/Stormbringers värld (helt och hållet).

Warhammervärlden har iofs många klassiska inslag (orker, alver, dvärgar, jag tror att hoberna är avskaffade) men ligger teknologiskt på en 14/1500-talsnivå. Det finns ingen klassisk ondska-godhet heller, utan det är en mörk och ganska tröstlösvärld, ständigt hotad av Kaosmakterna. Jag har inte spelet så mycket i denna värld, men spelet har kommit ut tre-fyra utgåvor och därtill finns massor med fluff i alla utgåvor av figurspelet.

Elric/Stormbringer har också kommit ut ett antal upplagor, och bygger på Michael Moorecocks romaner om anti-hjälten Elric. Världen är lyckligt befriad från alla Tolkienklyschor, och är liksom Warhammervärlden en värld utan gott och ont. Den stora konflikten är istället en mellan lag och kaos (och tro mig, lag är inte goda och kaos är inte onda). Mycket demoner, demonvapen och ond bråd död.

Om vi lämnar fantasygenren så finns ju rollspelet Paranoia. Orginell värld - och så är det ju ovanligt med humorrollspel.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,654
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Tékumel som jag nämnde ovan är helt fritt från alver och sånt böss, istället har man en stor uppsättning riktigt bisarra aliens att välja på.

Ett annat spel med annorlunda värld och icke-traditionella raser är Skyrealms of Jorune, där har du människor, upliftade djur (ala Mutant) och olika slags aliens.

Båda de här världarna har science fiction i sin historia, men är huvudsakligen lågteknologiska världar med magi, sf-elementen håller sig i bakgrunden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Warhammervärlden har iofs många klassiska inslag (orker, alver, dvärgar, jag tror att hoberna är avskaffade) med ligger teknologiskt på en 14/1500-talsnivå. Det finns ingen klassisk ondska-godhet heller, utan det är en mörk och ganska tröstlösvärld, ständigt hotad av Kaosmakterna. Jag har inte spelet så mycket i denna värld, men spelet har kommit ut tre-fyra utgåvor och därtill finns massor med fluff i alla utgåvor av figurspelet.
Jag håller helt med :gremsmile: Det finns också en massa bra böcker som utspelar sig i settingen som Brunner the Bounty Hunter serien och Gotrek and Felix böckerna.

Det finns faktiskt halflingar i settingen men de har ingen stor roll. De bor i Getthon och är enorma matvrak, de är också immuna mot chaos mutationer.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Historiska miljöer
Paul Elliotts Zenobia och AD43 (Antikens Rom) samt Warlord of Alexander (hellenism)
Heliga landet i Miles Christi
Mytiska ryssland i Mythic Russia
Solomon Kanes 1500-tal

Klassiker
REHs Hyboria
Middle Earth enl. Bilbo

Köksmixersettings (full referensblanding)
Mutantskandinavien
Trakorien
Warhammers Old World
Glorantha
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Har någon nämnt Wizards of the Coasts Multiverse än? Innastrad och Ravnica är riktigt roliga som rollspels settings. Min personliga favorit är Ravnica, med sin a guilds och politiska/moraliska/kulturella konflikter. Delvis för att jag blivit en sucker för MTG bredvid mitt rollspelsintresse, men jag känner igen en bra setting när jag ser den. Det fins sin beskärda del D20 moddar för att kunna spela i Ravnica, och på WotC's hemsida kan man hitta tillräckligt med information om världarna själva, och om vissa karaktärer, för att kunna rollspela där.
 
Top