Nekromanti Favoritvärldar?

Hellmer

Veteran
Joined
20 Jan 2013
Messages
55
Jag är inne i en period när jag har lust att läsa en massa om olika rollspelsvärldar. Tyvärr har jag inte så många supplement-böcker så informationen sträcker sig som längst till den som står med i regelboken.

I vilket fall som helst vill jag har tips på era favoritvärldar! Gärna också på Fantasy-världar som skiljer sig från stereotypen. Tipsa gärna om vart man kan få information om världen, vilken bok som är bra o.s.v.

Min favorit Atm: Drakar och Demoner: Trudvang. Jag har fastnat för de Baur-inspirerade bilderna och allt det nordiska som de har inkorporerat. Tyvärr har jag inte hunnit läsa igenom hela boken än då jag åkt bort. Men det jag har läst på lite olika ställen gillar jag. Informationen är skriven i löpande text. Ibland känner jag att jag gärna skulle se en tabellsida med övergripande information specifikt för det landet. Produktion, vapenmakt, fiender, handel, o.s.v. Jubileumsutgåvan innehåller information om människor, dvärgar och alfer och om alla länder, vilket känns bra för då får man en bild av det mesta.

Coriolis: Tredje Horisonten. Det är också en faovrit. Tror jag föll mycket för Fraktionerna och hela upplägget med förstkomna människor och med de som råkade komma efter. Vad jag också gillar är att de som kom efter bara varit där i runt 70 år. Känns som många Sci-fi-världar ska vara så uråldigt på allting. Även om informationen i regelboken ändå försöker få med ganska mycket så skulle jag vilja se en bok som översiktligt beskriver hela Tredje horisonten och "alla" planeter där.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,469
Athas från Dark Sun. Postapokalyptisk fantasy i en värld där magi förstört planeten och berövat den på vatten, växtliv och metall. Ondskefulla och gudalika sorcerer kings styr stadsstaterna som är de enda punkterna av civilisation i en öken fylld med monster mer fruktansvärda än de i någon annan Fantasy värld. Alla levande varelser har en psionisc potential "Viljan" men enbart få är tränade användare av "Vägen". Till och med solen är förfulad av ondskefull magi. Spelare brukar börja som slavar eller vandrare på gränsen att dö i öknen, få kommer längre än det. Men folket är tuffare än folk i andra världar, härdade av den värsta av alla världar.

Eller i Vandrarens ord:

"I live in a world of fire and sand. The crimson sun scorches the life from anything that crawls or flies, and storms of sand scour the foliage from the barren ground. This is a land of blood and dust, where tribes of feral elves sweep out of the salt plains to plunder lonely caravans, mysterious singing winds call travelers to slow suffocation in the Sea of Silt, and selfish kings squander their subjects' lives building gaudy palaces and garish tombs. This bleak wasteland is Athas, and it is my home."
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,469
Tvtropes sammanfattar Dark Sun rätt bra:

The setting of Dark Sun is Athas, a once-beautiful fantasy world turned into a post-apocalyptic wasteland by centuries of corrupt magic and genocidal warfare. Most of the setting's land mass is made up of desert, metal is rare, requiring weapons to be made of less durable alternatives like bone and wood, there are no actual gods, and most of the standard fantasy races players might expect to find are extinct or vastly different from their normal forms. It was one of the first settings to incorporate the psionics rules to a large extent - to the point where all Player Characters and potentially any intelligent creature on Athas has at least a psionic wild talent. The Third Edition Expanded Psionics Handbook was largely built off of Dark Sun, though it made no open mention of the setting.

Dark Sun is also known for its metaplot, some element of which is present in all editions of the setting. The bare bones is as follows: the Tyr region is dominated by 7 tyrannical city-states, the most powerful of which is, naturally, Tyr. Each city-state is ruled by an oppressive sorcerer-king (or, in some cases, sorcerer-queen); powerful spellcasters that are universally cruel and nigh immortal (the youngest sorcerer-king has over eight centuries under his belt). Tyr's sorcerer-king is Kalak, and on the verge of his ascension the unthinkable happened: Kalak was slain at the hands of a slave revolt. Power immediately shifted hands to his former High Templar and killer, Tithian, who quickly outlawed slavery and declared Tyr to be a Free City. There are even talks of setting up a senate, giving people rights, and establishing a rudimentary justice system. However, all is not well in Tyr. Multiple factions with opposing interests are vying for both power and a place in the new government, and almost all of them need to be in agreement in order for anything to get done. On any given day, the Free City of Tyr is teetering between anarchy and full-blown civil war. If that weren't enough, the vultures have begun to circle; with Kalak gone, the numerous bandits and raiders of Athas have declared open season on Tyr's trade roads. Worse, word of Kalak's death has begun to reach the ears of his rival sorcerer-kings, who, aside from consolidating their own power bases to ensure that they avoid Kalak's fate, have begun their machinations against a Tyr they view as hopelessly exposed. The first truly good thing in written Athasian history has happened in Tyr, but it is a meager candle in the face of the tidal wave of darkness hoping to extinguish it.

Dark Sun games — as one might guess — are notoriously deadly. In 2nd Edition, characters started at level three just so they would have a fighting chance, and the boxed set introduced the "character tree": players were advised to keep three backup characters around in case their current one died.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag har nog inte "en favorit" på det sättet, allt beror på dagsformen.

Men jag är en sucker för postcyberpunk och transhumanism, så Eclipse Phase kan nämnas som en av mina favoritsettings. Jorden har fallit efter att AI:er blivit vansinniga. Människor kan ladda upp sina medvetanden och göra kopior av sig och resa mellan planeter genom att skicka sina "jag" som radiovågor och sedan hyra en korpp när de kommer fram. Det finns massvis med rymdburna habitats som drivs av alla möjliga tokiga ideologiska eller andra inriktningar.

Jävla massa coolt, helt enkelt. Synd att regelsystemet är så krångligt. Däremot är ju spelet släppt via Creative Commons, så det är fritt fram att tanka på Pirate Bay och sen bygga egna regler och släppa om man vill...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En nackdel med att skriva sina egna rollspel är att favoritvärldarna ofta är de man skriver på. Så den naturliga följden är att jag är läskigt förtjust i Blå Himmels Europia. Trots allt, en orsak till att vi skriver våra världar är att vi anser att de som finns saknar något.

Det gör också att om man inte ska göra reklam för egna spelvärldar så blir det genast klurigare. Till exempel är Trudvang en värld där jag gillar konceptet mer än genomförandet, och jag är inte ett dugg förtjust i det tillhörande regelsystemet. Det var en av orsakerna till att jag började skriva på DDK (Drakar&Demoner Krille) som muterade till Fimbulvinter och nu ligger på is.

En del spel, som Apocalypse World, har ingen värld, utan den växer fram när man spelar.

Trots det så går det att hitta favoritvärldar. En av favoriterna är Nya Europa i Castle Falkenstein. Det är ett annorlunda Europa ca 1870, där Bismarck inte enade Tyskland, där landet mellan Maine och Rhen är ett innanhav, där varje fartyg med självaktning har en dvärgisk chefsingenjör, där stolta dragoner och husarer spränger fram över slagfältet med gevärskulor visslande över öronen, där pansarzeppelinare bombar rullande landfästningar, där alver, dvärgar, drakar och människor skriver under en allians för att motstå mörkrets makter och för att skapa en bättre framtid. Det är Tolkien möter Fången på Zenda möter Sherlock Holmes möter Jules Verne, och det är fullständigt ashäftigt!

En annan favorit är Jovian Chronicles, som är vad man nog får kalla för "realistisk mecha-rymdmanga". Det är ca 2070, och kolonierna vid Jupiter kämpar för sitt oberoende gentemot centraladministrationen på Jorden. Jorden har resurserna, men har också rent logistiska problem att få ut trupperna till Jupiter, så det är inget hett krig, utan snarare en lång och utdragen lågintensiv konflikt. Med mecha. I rymden. För om man slipper ta hänsyn till marktryck och luftmotstånd, och bara behöver ta hänsyn till vart man riktar sitt delta-V och sina vapen, så låter mechas nästan vettigt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
God45 said:
Athas från Dark Sun. Postapokalyptisk fantasy i en värld där magi förstört planeten och berövat den på vatten, växtliv och metall. Ondskefulla och gudalika sorcerer kings styr stadsstaterna som är de enda punkterna av civilisation i en öken fylld med monster mer fruktansvärda än de i någon annan Fantasy värld. Alla levande varelser har en psionisc potential "Viljan" men enbart få är tränade användare av "Vägen". Till och med solen är förfulad av ondskefull magi. Spelare brukar börja som slavar eller vandrare på gränsen att dö i öknen, få kommer längre än det. Men folket är tuffare än folk i andra världar, härdade av den värsta av alla världar.
Kan du rekommendera någon bra källbok om denna spelvärld? (Jag vill läsa mer.)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,469
Mekanurg said:
God45 said:
Athas från Dark Sun. Postapokalyptisk fantasy i en värld där magi förstört planeten och berövat den på vatten, växtliv och metall. Ondskefulla och gudalika sorcerer kings styr stadsstaterna som är de enda punkterna av civilisation i en öken fylld med monster mer fruktansvärda än de i någon annan Fantasy värld. Alla levande varelser har en psionisc potential "Viljan" men enbart få är tränade användare av "Vägen". Till och med solen är förfulad av ondskefull magi. Spelare brukar börja som slavar eller vandrare på gränsen att dö i öknen, få kommer längre än det. Men folket är tuffare än folk i andra världar, härdade av den värsta av alla världar.
Kan du rekommendera någon bra källbok om denna spelvärld? (Jag vill läsa mer.)
Dark sun boken till 4ed är guld och min favorit version av settingen. Den första boken till 2ed som kom i box settet är också bra (undvik dock det andra boxsetet som införde en massa opassande grejer som senare retconnades ut). Bra expansions böcker är Slave tribes, The will and the way och Valley of Dust and fire.

Det jag tycker du ska läsa gratis just nu är dock boken till 3.5 som publiserades i Dragon magasine. Den innehåller en bra introduktion till settingen :gremsmile: Den finns här: http://www.scribd.com/doc/28708306/Dark-Sun-Campaign-Setting-3-5-Complete
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Tredje horisonten från Coriolis. Har haft mycket kul där.
I övrigt tycker jag att det fins brist på intresanta settings. När jag spelar fantasy, av något slag, drar jag gärna in element från allt mellan world of warcraft till tolkien.
Azeroth, från World of Warcraft (eller de omkringliggande planen) är också rätt awesome. Efter att jag konstaterat att jag inte är speciellt bra på varken Real Time Strategy, eller MMORPG spel, började jag helt enkelt bara plugga på och läsa om settingen. Det var intressant nog, och jag har försökt dra igång en Pathfinder kampanj i den settingen med den lokala spelföreningen.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
God45 said:
Dark sun boken till 4ed är guld och min favorit version av settingen. Den första boken till 2ed som kom i box settet är också bra (undvik dock det andra boxsetet som införde en massa opassande grejer som senare retconnades ut). Bra expansions böcker är Slave tribes, The will and the way och Valley of Dust and fire.

Det jag tycker du ska läsa gratis just nu är dock boken till 3.5 som publiserades i Dragon magasine. Den innehåller en bra introduktion till settingen :gremsmile: Den finns här: http://www.scribd.com/doc/28708306/Dark-Sun-Campaign-Setting-3-5-Complete
Tack för det tipset. :t6b-6: :t6r-6: :t6b-6:
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,644
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag skulle rekommendera Tekumel en udda och originell science fantasy värld från det andra publicerade rollspelet, Empire of the Petal Throne (1975).

Världen skapades av M.A.R. Barker som var professor i sydasiatiska språk. Det mesta fokuserar på landet Tsolyanu som inspirerats av medeltida Indien, forntida Egypten och de för-columbiska Maya och Aztek-kulturerna.

Mycket finns att läsa på websidan jag länkade till ovan, men vill man riktigt gotta ner sig så är följande böcker att rekommendera:
* Tekumel Source Book (Swords & glory vol 1) Som beskriver världens historia, geografi, antropologi, politik, mm grundligt.
* Mitlantyal, vol 1 och 2, beskriver religionen i Tsolyanu-imperiet med alla de tjugo gudarnas tempel, ritualer, hemligheter, sedvänjor, mm.
Sådant köpes från Titas House of Games.

Sen finns romaner, rollspel, figurspel, bestiarium, böcker om demoner, de olika imperiernas legioner, flera olika språk beskrivna med gramatik, glosor, mm...
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Hellmer said:
Vad är det som gör Azeroth och de kringliggande planen intressant? :gremsmile:
Mest bara att jag läst så mycket om dem.

Men det fins väldigt intressanta historier, och bubblande intriger i allting. Sen har de ju dödat en liten bit av det i taget med varje nytt tillägg till World of Warcraft, och Nu käns det som om det inte fins någon grund till konflikt mellan Horden och Alliansen över huvud taget förutom att de har varsin hönsjärna till kung eller ledare som maniskt och blint hatar det andra lägret.
Det är förövrigt anledningen till att jag vill rollspela där. så jag kan, som krille sa, rätta till det jag tycker är fel.

men den världen har allt man kan önska sig av ett fantasy universum: mängder av olika kulturer och ideer att utveckla karaktärer ifrån, mängder av intriger, tre hela kontinenter av länder som inget är det andra likt, förutom det övriga planen (Outland, the Emerald Dream, the Twisting Neather, etc.), intrigerande fraktioner utöver horden och alliansen, en million olika självständiga fraktioner, uppdelningar och indelningar inom allianserna, neutrala fredliga fraktioner, intressanta historiska karaktärer att möta, episk historia, lore, och tack vare World of Warcraft fins hela världsbeskrivningen, alla klasser och raser, tusentals uppdrag och uppdragskedjor, historieskildringar, fan-fiction, karaktärsbeskrivningar, och dockumentation av alla slag, tillgängligt gratis online.
(Host host, eller om man vet vart man ska leta efter world of warcraft RPG's, yarr matie)

Det fins dussintals mer eller miindre korrekta och alla väldigt användbara wikipedia-motorer med fokus på Warcraft universumet. Kan rekomendera "Wowpedia" eller "Wowwiki" som mina två favoriter. Lätta att navigera sig på, och innehåller mer lore än till exempel Thottbot eller Wowhead, som är mer fokuserade på spelet, speldata, teknicitet, osv.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Krille, hur får jag tag på Castle Falkenstein? Är det GURPS som gjort det från början, eller har de bara gjort en ny version av det? Vet du om det säljs någonstans i Sverige?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fryksdal said:
Krille, hur får jag tag på Castle Falkenstein? Är det GURPS som gjort det från början, eller har de bara gjort en ny version av det? Vet du om det säljs någonstans i Sverige?
Det är förmodligen fett out of print, så ebay (eller en annan bay) är bästa gissningen.

Originalet gjordes av R. Talsorian Games (som också gjorde Cyberpunk). Steve Jackson gav ut en GURPS Castle Falkenstein en tid senare, men det var inte alls samma sak. För som det står i originalet: "viktorianer spelar inte med tärningar. I alla fall inte propert folk. Tärningar är för pack och drägg och möjligen för den där utbölingen Napoleon III (läskiga fransman!), men ingen gentleman spelar någonsin tärningsspel, och skulle aldrig nämna tärningsspel i närheten av en dam!"

Ja, man använder spelkort i original-Falkenstein.
 

Hellmer

Veteran
Joined
20 Jan 2013
Messages
55
Det är kul att få lite tips att kolla in :gremsmile:.

Är det någon som har tips på fler väldigt udda världar? Främst Fantasy. De flesta världar jag kan tänka mig just nu är ändå uppbyggda runt Ork, alv, människa. Finns det ett rollspel/värld där ingen av standard-raserna finns med?

Det enda jag kommer på nu är Mousegard, som ju handlar om möss :gremsmile:.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Hellmer said:
Det är kul att få lite tips att kolla in :gremsmile:.

Är det någon som har tips på fler väldigt udda världar? Främst Fantasy. De flesta världar jag kan tänka mig just nu är ändå uppbyggda runt Ork, alv, människa. Finns det ett rollspel/värld där ingen av standard-raserna finns med?

Det enda jag kommer på nu är Mousegard, som ju handlar om möss :gremsmile:.
Talislanta har en del udda raser, och inga av standardraserna.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hellmer said:
Är det någon som har tips på fler väldigt udda världar? Främst Fantasy. De flesta världar jag kan tänka mig just nu är ändå uppbyggda runt Ork, alv, människa. Finns det ett rollspel/värld där ingen av standard-raserna finns med?
De mest udda världarna har ett problem: de har sällan den där kroken som behövs att hänga upp publiken på. De saknar helt enkelt något igenkänningselement, så de har svårt att ta till sig radikala världar.

Världar som gör en poäng att de minsann inte har några alver, typ Tékumel eller Talislanta, har en liten grupp fanatiska anhängare, men genererar som mest en axelryckning hos alla andra.

Jag har en tanke på en SF-värld där det inte finns människor. Det finns bara utomjordingar. Det skulle vara ett gammalt imperiums sista dagar där Erövrarna käkar upp bit för bit av den kända rymden, och imperiets många raser vet inte riktigt vad de ska göra åt saken och står handfallna när bit för bit av deras galax försvinner.

Sen visar det sig förstås att Erövrarna egentligen är människor från Jorden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,469
Hellmer said:
Det är kul att få lite tips att kolla in :gremsmile:.

Är det någon som har tips på fler väldigt udda världar? Främst Fantasy. De flesta världar jag kan tänka mig just nu är ändå uppbyggda runt Ork, alv, människa. Finns det ett rollspel/värld där ingen av standard-raserna finns med?

Det enda jag kommer på nu är Mousegard, som ju handlar om möss :gremsmile:.
Arcana Evolved har bara människorna som standard ras. De har också intressanta drakar och Jättar. Tyvärr finns det inga stats för de i spelvärlden utdöda supermonstren som var en blandning av Drakar, demoner, spindlar och alla andra djur. De grejerna vill man ju slåss med! Det finns till och med en bild av dem i boken!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Hellmer said:
Det är kul att få lite tips att kolla in :gremsmile:.

Är det någon som har tips på fler väldigt udda världar? Främst Fantasy. De flesta världar jag kan tänka mig just nu är ändå uppbyggda runt Ork, alv, människa. Finns det ett rollspel/värld där ingen av standard-raserna finns med?

Det enda jag kommer på nu är Mousegard, som ju handlar om möss :gremsmile:.
Mechanical Dream. Det finns tio raser. Ingen av dem är människor, ingen av dem känns igen från standardfantasyn, och alla är konstiga. Spelvärlden är en bautastor cirkel av ljus på en planet stpr som typ Jupiter, och "solen" är en ljuspendel som svänger över cirkeln. På nätterna blir världen mardrömslik, och nätterna är inte alltid lika långa. Utanför cirkeln finns någon form av makroekologi, som delvis överlappar mikroekologin i cirkeln. Det finns jättestora träd inuti cirkeln man kan bygga städer i, och de hör till makroekologin. Skalorna blandas. Ju högre upp i en trädstad man kommer,d esto mer avancerad blir teknologin. Vid rötterna är det medeltid, högst upp finns typ cyberteknologi och grejer. Ingen behöver egentligen äta, utom en skum sorts korsning mellan druva och mineral som en av raserna bryter ur djupa grottor.

Förvirrad än? Betänk att detta bara är en snabb översikt.
 
Top