Favorit-icke-människor som inte är de traditionella

Mockeries (eller "hån" som jag kallat dem runt spelbordet) från Electric Bastionland. De är muppar som är medvetna om att de är med i en fiktion. Otroliga.

En reflektion här är att det inte är många av de omnämnda folkslagen som är till för att spelas som rollpersoner. Är det en särskilt svår typ av icke-mänskliga folkslag att skapa?

Jag trodde det gällde folkslag som var tänkta som RP. Alla jag valde är möjligt att spela som RP...

Cog.

Men också ett spel som inte har nått förkortningsnivå. Det är typ D&D, DoD och CoC som med fog kan förkortas och samtidigt låta alla förstå vad man pratar om.

Någon saboterade ju WTF nyligen. De upptäckte att två olika rollspel hade samma förkortning. Wisher, Theurge, Fatalist OCH Werewolf the Forsaken. Så de hade en game jam med målet att skapa spel som har förkortningen WTF, så nu finns det supermånga 😂

Någon saboterade ju WTF nyligen. De upptäckte att två olika rollspel hade samma förkortning. Wisher, Theurge, Fatalist OCH Werewolf the Forsaken. Så de hade en game jam med målet att skapa spel som har förkortningen WTF, så nu finns det supermånga 😂
What the actual fuck!

Jag gillar Devan från D&D 4e som är en märklig art av reinkarnerande ängel/bodhisattvor som ständigt återföds för att personifiera dygder.

Jag spelade en som var en Avenger med en massiv hammare och personifierade dygden punktlighet.

Jag gillar Devan från D&D 4e som är en märklig art av reinkarnerande ängel/bodhisattvor som ständigt återföds för att personifiera dygder.

Jag spelade en som var en Avenger med en massiv hammare och personifierade dygden punktlighet.
Ja, jag har också spelat en sådan! Underskattade, och synd att de inte uppdaterades till femte utgåvan.

En i Ödesväktarnas rymd-scifi-inkarnation, och en annan nån gång när vi körde In Nomine där det ju finns en änglakör och ett demonband som har just "flera kroppar samtidigt" som grej. Jag skulle gärna köra något liknande i Eclipse Phase om jag finge vara spelare där nån gång; hellre spela ett gäng småvarelser än en större…
Just det, är rymd-ödesväktarna fortfarande en grej som är på väg?

Just det, är rymd-ödesväktarna fortfarande en grej som är på väg?
Jodå. Varje söndag sitter jag och mina medkonstruktörer och fantiserar tillsammans =)

Det som hindrar att vi rör oss snabbare är väl egentligen mest… tja, jag. Att jag har så många projekt igång och att flera av dem av olika skäl prioriteras högre.

Men en vacker dag hoppas jag att vi kan släppa spelet där man spelar agenter åt drakar och demoner och urkrafter, i en medelhård rymd-scifi-setting och mycket paranoia. Och precis som med Ödesväktarna hoppas vi kunna presentera en värld utan uppenbara bad guys =)

Behöver jag jobba på pitchen? Ja, den är absolut inte lika tight som "CSI Babylon", det är den inte. I dunno. Vi har haft kul i settingen i typ 20 år, förhoppningsvis finns det nån mer därute som gillar den.

(Och på trådtemat: Settingen har ju människostora spelbara reptiler!)

Shardminds från 4ed är coola och en konversion av dem är ofta spelad i våra OSR spel. De är kristalpersoner med en galen bakgrund. Det brukade finnas en port av kristall mellan världen och Lovecraftianska mardrömsdimensionen The Far Realm. När den porten gick sönder blev skärvorna hela Shardmind rasen. Så vissa shardmimds försöker samla alla för att bygga porten igen medan andra vill leva sina nya liv och så vidare. Men det är en ras som bara består av individerna som finns just nu och som bara blir färre och färre. De är också telepatiska kristaller vagt formade som människor.

Shardminds fick ju fandomen att skapa termen ”Freakshit” som beskrev skumma raser ingen borde vilja spela… Men jag gillar dem!

Last edited:
I Blue planet har man ju tydligen möjlighet stt spela en intelligent späckhuggare, inklusive torpedharness. Det verkar ändå rätt fett. 1000010312.jpg

För att gå till mer urban fantasy gillar jag Krofted från Changling. De är en undertyp till inanime som är när en fe-ande bor i ett naturligt fenomen istället för en person. Krofted är sådana vars hem blivit formade till ett föremål. Så, dockor eller leksaker eller bilar eller annat som är levande och magiska! Så man kan spela Toy Story eller Five Nights at Freddys eller Night at the Museum eller Disneys Bilar…

Back