Favorit-icke-människor som inte är de traditionella

Star Wars olika raser är generellt sett papperstunna, men det finns några av dem som har ett väldigt unikt koncept, som jag inte kan komma på att jag sett någon annan stans. Denna grupp inkluderar tex Klatoonians, Ganks, Sakiyans, Nikto, och i viss mån Twi'Leks, Gamorreans etc.

Vad har de då gemensamt? De är vasall/slavraser åt huttarna, en uråldrig, megaond och asmäktig ras som sedan urminnes tider styrt deras region av galaxen. Därmed får de ett skamligt rykte och ses ofta i olika kriminella och ljusskygga sammanhang, men egentligen är deras öde tragiskt, då de inte på oräkneliga generationer (i djupare Star Wars-lore framställs huttarna som en av de äldre civilisationerna i galaxen) haft något annat val än att tjäna i huttarnas genomvidriga kartell/slav-imperium. Detta finner jag djupt fascinerande.

Twi'lekerna förtjänar också ett särskilt omnämnande. Deras lore har varierat dramatiskt i olika versioner, tex kom de en gång från en primitiv värld, men jag vet inte om det är kanon längre. Men jag tycker det är genuint intressant att Twi'lekerna är fetischiserade och föremål för slavhandel och objektifierande arbeten på det sätt slaverna och tjerkesserna länge var i vår värld, och att de har en stor och balkaniserad diaspora på grund av detta. Det känns som en hyfsat rimlig konsekvens av att vara en universally hot space babe från ett gudsförgätet hörn av galaxen.

En annan extremt rolig ras att spela i Star Wars-rollspel är helt sonika robotar. Star Wars robotar med sina obligatoriskt quirky personligheter och excentriska design är helt enkelt julafton att gestalta, oavsett om man tar det på djupt dramatiskt allvar eller inte. Dessutom ger deras status som second class citizens upphov till ett intressant och annorlunda perspektiv, och de har dessutom i FFGs variant av spelet udda regler för hur de funkar som skiljer dem från alla andra rollpersoner.

Last edited:
En annan extremt rolig ras att spela i Star Wars-rollspel är helt sonika robotar. Star Wars robotar med sina obligatoriskt quirky personligheter och excentriska design är helt enkelt julafton att gestalta, oavsett om man tar det på djupt dramatiskt allvar eller inte. Dessutom ger deras status som second class citizens upphov till ett intressant och annorlunda perspektiv, och de har dessutom i FFGs variant av spelet udda regler för hur de funkar som skiljer dem från alla andra rollpersoner.
Intygas. Jag spelade en droid i en kampanj av Edge of the Empire för ett tag sedan och den var skitkul att spela.

Jag är oerhört svag för Dralasites, en av fyra spelbara galaktiska folkslag som förekommer i TSRs gamla glad-Scifi-spel från 80-talet, Star Frontiers. De har en väldigt udda fysionomi och har en begränsad möjlighet att ändra form och skepnad som till exempel att ändra antalet lemmar eller att klämma sig genom smala eller trånga utrymmen. De andas genom huden och äter genom att absorbera födoämnen direkt in i kroppen. Deras tveklöst viktigaste sinne är lukten.

Dralasites är väldigt intresserade av filosofi och oerhört förtjusta i, med mänskliga mått mätt, riktigt taskiga vitsar. De ägnar en stor del av sin tid med att diskutera olika tankar och ideer och en av deras viktigaste kulturella yttringar är att de bastar tillsammans i ångor preparerade med narkotiska ämnen. Dessa kombineras med fördel.

1764844388770.png

Jag är rätt förtjust i droiden Femmet jag erbjud spelarna under ett Star Wars-spel på biblioteket!
1764849931283.png

Back