Favorit-icke-människor som inte är de traditionella

Kroot (Warhammer 40 000) är ett av mina favoritexempel på ett icke mänskligt folkslag som verkligen känns originellt och som i princip bara finns i ett enda universum. De är ett slags slanka, fågelliknande xenos nomader vars samhälle, biologi och kultur kretsar kring evolution genom konsumtion. Vad de äter påverkar deras framtida generationers egenskaper: snabba bytesdjur gör dem snabbare, giftiga varelser gör dem tåligare, och så vidare. Det gör att varje Krootstam kan ha helt olika drag beroende på var de har levt och vad de har tvingats äta för att överleva.

Man får lite Predatorvibbar av dem också. Så det är ju extra ballt.
Älskar kroot. Hatar tau.

En reflektion här är att det inte är många av de omnämnda folkslagen som är till för att spelas som rollpersoner. Är det en särskilt svår typ av icke-mänskliga folkslag att skapa?

En reflektion här är att det inte är många av de omnämnda folkslagen som är till för att spelas som rollpersoner. Är det en särskilt svår typ av icke-mänskliga folkslag att skapa?
Känns som att väldigt många settings har spelbara folkslag som i grunden är lätt moddade människor (DnD, Star Wars).

Traveller 2300AD har (minus de problematiska k*fers) väldigt annorlunda och intressanta ailens. Som inte är spelbara …

Känns som att väldigt många settings har spelbara folkslag som i grunden är lätt moddade människor (DnD, Star Wars).
Ja, om man känner att det är tråkigt så är det ju naturligt så att de mer spelar-orienterade folkslagen sällan blir sedda som intressanta, även om de är originella. På detta ämne har ju dock D&D lyckats skapa en del folkslag som fått åtminstone visst genomslag som sådana spelare väljer, trots att de är nyskapade för spelet: drow, tieflings, githyanki, etc.

Alver, dvärgar, orcher och liknande i all ära – även om man gillar dem kan man knappast kalla dem originella. Vilka är era favoriter bland icke-mänskliga folkslag som är unika för ett enda spel? Vad gör dem intressanta att spela eller ha med i kampanjen? Även varelser från andra former av media, om ni tänker på några.

Jag är överlag svag för alla varianter av spelbara eller andra parasiter. Typ som de i Dark City – "We use your dead as vessels". Jag hade en gång en medspelare som i princip spelade en cordycepsinfektion med medvetande. Överlag gillar jag det här med tanken på något annat som sitter inuti huvudskålen och styr.

Kanske för att jag själv rätt ofta känt mig lite som en sådan alien-grej, som styr runt det här köttfängelset och försöker att inte fucka upp alltför mycket =)

Annars är ju olika varianter av distribuerade intelligenser också skoj; jag har spelat ett par såna också. En i Ödesväktarnas rymd-scifi-inkarnation, och en annan nån gång när vi körde In Nomine där det ju finns en änglakör och ett demonband som har just "flera kroppar samtidigt" som grej. Jag skulle gärna köra något liknande i Eclipse Phase om jag finge vara spelare där nån gång; hellre spela ett gäng småvarelser än en större…

Gillar DnD:s Thri Kreen. Skulle vilja se dem göra lite mer med dem i sina världar utanför Dark Sun.
Thri kreen är copyrightade va? Så om man vill göra något med dem utanför DnD så behöver man byta namn o ändra om lite, va?

Jag är överlag svag för alla varianter av spelbara eller andra parasiter. Typ som de i Dark City – "We use your dead as vessels". Jag hade en gång en medspelare som i princip spelade en cordycepsinfektion med medvetande. Överlag gillar jag det här med tanken på något annat som sitter inuti huvudskålen och styr.

Kanske för att jag själv rätt ofta känt mig lite som en sådan alien-grej, som styr runt det här köttfängelset och försöker att inte fucka upp alltför mycket =)
@Krille s Skymningshem hade en sådan ras som SLP folk.

Om det bara får vara från ett enda spel så blir det helt klart Skavens (och därmed inte råttfolk i allmänhet) och som Skarpskytten skarpt uttryckt sig tidigare så är hela deras hänsynslöst fega samhälle och kultur det som gör grejjen. Jag behöver nog läsa Shadow of the Horned Rat och se om det finns förslag på hur man faktiskt får ihop ett äventyr med dem som inte direkt börjar i, och därmed kort därefter slutar i PVP.

Men andra bubblare:
Yakinerna, nomadstammarna som lever på ryggen av väldiga bestar och klär sig med bio-rustningar stöpta efter individen. Eller Frilinerna, vegatabliska genier som har en tendens att växa ihop och sammanfogas till en mass-varelse om de håller sig nära varandra för länge.

Om det bara får vara från ett enda spel så blir det helt klart Skavens (och därmed inte råttfolk i allmänhet) och som Skarpskytten skarpt uttryckt sig tidigare så är hela deras hänsynslöst fega samhälle och kultur det som gör grejjen. Jag behöver nog läsa Shadow of the Horned Rat och se om det finns förslag på hur man faktiskt får ihop ett äventyr med dem som inte direkt börjar i, och därmed kort därefter slutar i PVP.

Men andra bubblare:
Yakinerna, nomadstammarna som lever på ryggen av väldiga bestar och klär sig med bio-rustningar stöpta efter individen. Eller Frilinerna, vegatabliska genier som har en tendens att växa ihop och sammanfogas till en mass-varelse om de håller sig nära varandra för länge.
Från vilket spel kommer de senare?

Stalengers från TORG:s Levande Land. Sjöstjärneliknande väsen som kan flyga genom att kontrollera gaserna i sina kroppar.

Back