Nekromanti favorit hål i intrigen (plot holes)

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Ymir said:
Men vad vet jag...blir det någonsin en uppföljare får vi kanske veta, men det är väldigt sällsynt att anime-uppföljare dröjer mer än ett fåtal år, så det börjar väl minst sagt bli lite sent för Code Geass.
Var inte en av anledningarna till att säsong 2 var så halvdan just att de inte fick en tredje säsong budgeterad, såsom de ursprungligen ville?

Misstänker att serien kanske inte var populär nog, helt enkelt. Fast det är klart, de går ju upp mot, typ, Gundam.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,773
Location
Stockholm
Tv-serien Sherlock. Massor, överallt. Spontant minns jag bara A Study in Pink men tror inte att något avsnitt är utan dem. Annars kul serie:

Sherlock får vid ett tillfälle idén att det är en taxi som används av mördaren för att röra sig genom staden och leta offer. Han får syn på en som han tror ska innehålla boven i fråga och börjar jaga den, hinner upp den varpå han inser att det inte finns någon passagerare. Det finns en person i bilen, chauffören, men Sherlock överväger inte ens att det kan vara han som är mördaren av någon mystisk anledning, jag menar va fan, ska han ta en taxi, kidnappa offer och mörda dem utan att chaffisen han åker med ska märka något? Givetvis är det chauffören som är mördaren. No shit [you fill in the rest].
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,773
Location
Stockholm
300
Ever heard of catapults? Använda pilregnet samtidigt som spartanerna (rättstavningen vill ha det till "spartanterna") är låsta i närstrid?

Du har miljoners med krigare, kanske låta dem LETA EFTER STIGEN!?

Den jävla noshörningen: Grabben har aldrig sett en noshörning. Han kastar ett spjut på den, den går inte ner och ändå kan grabben på något mystiskt sätt räkna ut att den kommer självdö en halvmeter innan den når fram.

Kasta spjutet för att döda Xerxes nästa gång kanske?

m fl
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
I verkligheten sänder Leoidas bort de flesta när han inser att han håller på att inringas. Kvar är trehundra spartaner och 1000 andra greker. Varför inte alla gör en strategisk reträtt vet man inte. Teorier handlar om allt från att spartaner ansåg reträtt vanhedrande till att ett orakel sagt till Leonidas att han måste dö där, annars skulle Sparta brinna.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Elmrig said:
Tv-serien Sherlock. Massor, överallt. Spontant minns jag bara A Study in Pink men tror inte att något avsnitt är utan dem. Annars kul serie:

Sherlock får vid ett tillfälle idén att det är en taxi som används av mördaren för att röra sig genom staden och leta offer. Han får syn på en som han tror ska innehålla boven i fråga och börjar jaga den, hinner upp den varpå han inser att det inte finns någon passagerare. Det finns en person i bilen, chauffören, men Sherlock överväger inte ens att det kan vara han som är mördaren av någon mystisk anledning, jag menar va fan, ska han ta en taxi, kidnappa offer och mörda dem utan att chaffisen han åker med ska märka något? Givetvis är det chauffören som är mördaren. No shit [you fill in the rest].

Ännu ett WTF moment för mig. Liksom, jag har hoppat över den serien tills vidare, men om det är så vanligt med plotholes i den omfattningen...

Äh, kommer fortfarande se det säkert..
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Ymir said:
Örnarna i Sagan om Ringen är en favorit. Alltså, att de inte bara flyger in över Mordor och släpper ringen i Domedagsberget, eftersom de uppenbarligen är kapabla att besegra nazgûlerna på egen hand. Ja, det KAN finnas hållbara förklaringar, men jag tycker ändå det saknas någon riktigt solid.
Hållbar förklaring: Saurons öga ser när örnarna kommer flygande. Ajjjj! :gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,475
Arfert said:
I verkligheten sänder Leoidas bort de flesta när han inser att han håller på att inringas. Kvar är trehundra spartaner och 1000 andra greker. Varför inte alla gör en strategisk reträtt vet man inte. Teorier handlar om allt från att spartaner ansåg reträtt vanhedrande till att ett orakel sagt till Leonidas att han måste dö där, annars skulle Sparta brinna.
Jag tror man behöver byta ut "I verkligheten" till "I originalmyten" här.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Vimes said:
Arfert said:
I verkligheten sänder Leoidas bort de flesta när han inser att han håller på att inringas. Kvar är trehundra spartaner och 1000 andra greker. Varför inte alla gör en strategisk reträtt vet man inte. Teorier handlar om allt från att spartaner ansåg reträtt vanhedrande till att ett orakel sagt till Leonidas att han måste dö där, annars skulle Sparta brinna.
Jag tror man behöver byta ut "I verkligheten" till "I originalmyten" här.
Myt??? Länk >>>
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Vimes said:
Mekanurg said:
Ja, vadå?
Grekiska myter handlar om gudar och superhjältar, som Athena och Atalanta.

Slaget vid Thermopyle har utkämpats, och det har skildats av skribenter som levde under samma århundrande. Alltså ingen myt. (Däremot friserade Herodotos diverse siffror.)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,475
Jaha. Haha, ja det var ju inte så att jag menade att nämnda slag var ett påhitt.

Men man kan förstås ha lite olika mytbegrepp.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Phantom Menace...

Var det första jag kom att tänka på när jag såg tråden. Men jag vet inte exakt vad som är fel med filmen. Hela situationen i början där några jedis åkt för att reda upp nån blockad tycks fullständigt obegriplig. Särskilt som deras förhandlingspartners omotiverat försöker döda dem.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Re: Phantom Menace...

Se red letter media's recension av filmen så vet du exakt vad man kan klaga på i den plotten.

//Lukas som dock varnar att den recensionen är nästan längre än filmen
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vimes said:
Arfert said:
I verkligheten sänder Leoidas bort de flesta när han inser att han håller på att inringas. Kvar är trehundra spartaner och 1000 andra greker. Varför inte alla gör en strategisk reträtt vet man inte. Teorier handlar om allt från att spartaner ansåg reträtt vanhedrande till att ett orakel sagt till Leonidas att han måste dö där, annars skulle Sparta brinna.
Jag tror man behöver byta ut "I verkligheten" till "I originalmyten" här.
Originalmyten??? Sov du på historielektionerna.. ? :gremwink: Det är ett lika verkligt slag som Salamis, Marathon eller Waterloo.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,475
Arfert said:
Vimes said:
Jag tror man behöver byta ut "I verkligheten" till "I originalmyten" här.
Originalmyten??? Sov du på historielektionerna.. ? :gremwink:
Nä, problemet är nog för mycket historia snarare än för lite.

Men gott folk, menar ni att myt bara innebär rent hittepå för er?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
OT

Om ni vill fortsätta att diskutera slaget vid Thermopyle utanför filmens värld, eller definitioner på ordet "myt", så gör ni det i en annan tråd än den här.

Tack för er uppmärksamhet.

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Re: Phantom Menace...

Lu-kaazh said:
Se red letter media's recension av filmen så vet du exakt vad man kan klaga på i den plotten.

//Lukas som dock varnar att den recensionen är nästan längre än filmen
Å andra sidan är den betydligt bättre än filmen, vilket gör att man kan stå ut med längden.

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Vad räknar vi egentligen som "hål"? Jag menar, väldigt mycket i den här tråden är absolut svagheter, saker som känns lite otrovärdiga - men är "känns otrovärdigt" verkligen samma sak som "hål"? Jag vet inte, jag.

Cyrus är ju ett fall av hål, eftersom det faktiskt aldrig förklaras riktigt hur det går till. Jag tror att jag alltid trott att han helt enkelt smitit ifrån övriga gånger under nåt uppdrag, men det borde de ju verkligen ha märkt, särskilt med en operatör vid tangentborden...
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
krank said:
Vad räknar vi egentligen som "hål"? Jag menar, väldigt mycket i den här tråden är absolut svagheter, saker som känns lite otrovärdiga - men är "känns otrovärdigt" verkligen samma sak som "hål"? Jag vet inte, jag.
Ett hål i intrigen (plothole] är en "otrovärdig del i en handling", iaf enligt mig. Sen kan ju denna "otrovärda.." variera sig.

Det viktiga är egentligen inte vad jag betraktar som ett plothole, alla kommer ha olika åsikter ang det, nej det viktiga är vad den gemmensamma nämnaren för ett plothole är.
 
Top