Nekromanti favorit hål i intrigen (plot holes)

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
I alla verk, filmer, böcker, spel, etc, så finns det någon historia, vissa har lite mer historia än andra. Ofta så har storyn något eller några hål, något som gör så att det inte stämmer. Så, vilket är det mest störande hålet i en intrig?

Jag själv tänker direkt på The Matrix (dvs, första filmen). Och jag tänker inte på att robotarna använder människor som batterier, nej, jag tänker på att Neo inte är "Den utvalda".

Vad är en av dom första sakerna vi får lära oss efter att Neo har kopplats ur är att man inte kan koppla in sig i Matrix själv, man måste ha någon som hjälper en att koppla in sig, och som hjälper sig att komma ut. Men, hur kom Cyrus in och ut ur Matrix när han träffade Agent Smith? Okej, så han kunde väl ha fixat en programmering för att komma ut ur Matrix, men någon måste hjälpa honom med att koppla in sladdarna i honom, eller hur?

Okej, Neo är ju "Den utvalda", men Cyrus har antingen kopplat in kabklarna i sig själv och dessutom programmerat så att han kan bli urkopplad, eller så kan han koppla sig in i Matrix utan kablar.

Så, vilken plot hole är din favorit, alt. största irritationsobjekt?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Örnarna i Sagan om Ringen är en favorit. Alltså, att de inte bara flyger in över Mordor och släpper ringen i Domedagsberget, eftersom de uppenbarligen är kapabla att besegra nazgûlerna på egen hand. Ja, det KAN finnas hållbara förklaringar, men jag tycker ändå det saknas någon riktigt solid.

En annan minor grej i Tolkiens setting (Silmarillion) är hur det utmålas som jättetragiskt att Thingol och Melian separeras iochmed Thingols död, men i själva verket, i enlighet med allt Tolkiens själv etablerat om kosmologin, kommer de snart återförenas i Valinor där de kan leva lyckliga till tidernas ände.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Ymir said:
Örnarna i Sagan om Ringen är en favorit. Alltså, att de inte bara flyger in över Mordor och släpper ringen i Domedagsberget, eftersom de uppenbarligen är kapabla att besegra nazgûlerna på egen hand. Ja, det KAN finnas hållbara förklaringar, men jag tycker ändå det saknas någon riktigt solid.
Vet du, det här har jag inte själv stört mig på då jag tycker förklaringarna är tillräckligt bra, MEN jag förstod aldrig varför Jackson inte valde att ha med det i filmen, någon casual line om "Örnarna skulle kunna hjälpa oss, men dom anser att det inte berör dom", eller liknande. (har för mig att det finns någon liknande replik i extended version, men är för lat för att kolla upp det).

En annan minor grej i Tolkiens setting (Silmarillion) är hur det utmålas som jättetragiskt att Thingol och Melian separeras iochmed Thingols död, men i själva verket, i enlighet med allt Tolkiens själv etablerat om kosmologin, kommer de snart återförenas i Valinor där de kan leva lyckliga till tidernas ände.
Men, det tragiska är väl just det att dom får vänta på återförenandet? Var ett tag sen jag läste Sillmarillion, så det kan jag ha helt fel i dock.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
!Paxen said:
Och jag tänker inte på att robotarna använder människor som batterier
Vilket inte var planen från start, det var att robotarna använde människornas hjärnor som lagringsutrymme, men det tyckte lite hollywood-folk var för svårt för vanliga människor att förstå så det fick ändras.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tony.M.Meijer said:
!Paxen said:
Och jag tänker inte på att robotarna använder människor som batterier
Vilket inte var planen från start, det var att robotarna använde människornas hjärnor som lagringsutrymme, men det tyckte lite hollywood-folk var för svårt för vanliga människor att förstå så det fick ändras.
Gud vilket lamt drag! Det där var ju mycket intressantare.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Tony.M.Meijer said:
!Paxen said:
Och jag tänker inte på att robotarna använder människor som batterier
Vilket inte var planen från start, det var att robotarna använde människornas hjärnor som lagringsutrymme, men det tyckte lite hollywood-folk var för svårt för vanliga människor att förstå så det fick ändras.
Jojo, mycket sant.. Men filmen blir ju canon. Tyvärr. Jag ser dock ett plothole med den id'en också, dock är den inte lika illa :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nu kom jag på det mest störande. Tyvärr kommer bara folk som är insatta i verket ifråga fatta det, och det är GIGAMAJOR spoiler för slutet. Here goes; slutet på Code Geass:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/f2WTEnevdPs"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/f2WTEnevdPs" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Så, det Lelouch behöver göra är att framställa sig själv som skurken, och låta Suzaku axla rollen av Zero och döda honom. Så långt allt väl. Men han kunde ha tagit över CCs roll som geass-väktare eller vad f-n det nu kallas, och därmed bli odödlig. Han kunde då skenbart dö, för att sedan bli hämtad av CC och ligga och regenerera nånstans. På det sättet hade han BÅDE befriat CC från hennes plåga, OCH själv överlevt för att hålla henne sällskap. Men nejdå, han måste tvunget dö PÅ RIKTIGT, och lämna henne ensam med hennes alvkomplex (dvs "odödlighet suger"). Lelouch har hela serien igenom varit machiavellisk och oärlig, varför blir det plötsligt nu så JÄVLA viktigt att det ska vara äkta, när han så lätt BÅDE hade kunnat hjälpa CC, och själv överleva, genom att ställa till en stor chimär?

Det är inte ett textbook plotthål, eftersom det finns möjliga förklaringar, men sett till -vad man vet om karaktärerna- framstår det som märkligt random och korkat, och lämnar en som tittare med en otillfredställande känsla.
Mest känns det som att manusförfattarna liksom försökte krysta in en Redemption Equals Death för Lelouch, när han egentligen inte är så illa att han behöver nån redemption. Han kunde lika gärna slutat serien i exil med CC, angstandes i regnet eller nåt; det hade kännts mer rätt mot hans karaktär. Och vissa fans tror ju fortfarande, i synnerhet baserat på slutscenen med CC i hövagnen, att Lelouch, contrary to vad serieskaparna hävdat, trots allt fejkade sin död.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Kom på ett hål i the motherfucking-entire-handling!

I Signs så attackerar Aliens jorden (blev så besviken när jag insåg att Aliens verkligen skulle vara med i filmen..). Dessa aliens är smarta, det måste medges. Dom har rest ett par galaxer till våran jord, vi kan ju bara resa till månen, sen måste vi skicka satelliter för att nå längre bort. Men det finns en sak som Aliens inte tål. En sak som bokstavligen tar kål på dom. Och om dom reser till jorden så måste dom väl ha varit förberedda på det, eller hur? Ni vet vad jag menar?

H20. Dom är -dödligt allergiska- till vatten. Seriöst. SERIÖST!
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Ymir said:
Nu kom jag på det mest störande. Tyvärr kommer bara folk som är insatta i verket ifråga fattade det, och det är GIGAMAJOR spoiler för slutet. Here goes; slutet på Code Geass:
Tack för texten, jag tyckte det var svårt att se igenom själva videon.

Jag vet att det finns fler exempel på samma scenario (kommer dock inte på något just nu.. :gremfrown: ), men dessa scenarion känns alltid så lika.. Dom kom säkert på vad som skulle hända långt innan, och sen när dom nådde dit så insåg dom inte "men du, nu blir det ju fel med tanke på vad som har hänt tidigare..?".
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jo, men en extra störig faktor här är att det liksom funnits en premiss serien igenom att Lelouch vann CCs support eftersom han lovade att omsider ta över hennes odödlighet, så hon kan bli fri. Men nejdå, det bara skiter han i helt plötsligt, för nu har CC minsann kommit till rätta med det där, det är kanske okej att leva i evighet och ensamhet ändå >_<. På så vis framstår även det som skulle vara Lelouchs stora osjälviska handling, alltså hans heroiska offer, som egotrippat, eftersom han iochmed det skiter i vad han lovat CC. Andra Code Geass-tittare insisterar på att det framgår att CC är okej med det för att han liksom inspirerat henne så hon fått ork och entusiasm att leva vidare i några sekler till, men jag kan då rakt inte se det.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Ymir said:
Jo, men en extra störig faktor här är att det liksom funnits en premiss serien igenom att Lelouch vann CCs support eftersom han lovade att omsider ta över hennes odödlighet, så hon kan bli fri. Men nejdå, det bara skiter han i helt plötsligt, för nu har CC minsann kommit till rätta med det där, det är kanske okej att leva i evighet och ensamhet ändå >_<. På så vis framstår även det som skulle vara Lelouchs stora osjälviska handling, alltså hans heroiska offer, som egotrippat, eftersom han iochmed det skiter i vad han lovat CC. Andra Code Geass-tittare insisterar på att det framgår att CC är okej med det för att han liksom inspirerat henne så hon fått ork och entusiasm att leva vidare i några sekler till, men jag kan då rakt inte se det.

WTF!? Då är det ju mycket värre.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ja, det är verkligen skitstörigt. Samtidigt är slutet så bra regisserat svulstigt att det fortfarande funkar, dramatiskt sett är det tillfredställande som fan liksom, men så fort man tänker närmare på det...gaaah >_< Förmodligen är det inte så störigt om man inte är så engagerad i karaktärerna som jag är, men Code Geass har liksom varit ett av mina stora guilty pleasures så... :gremsuck:
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
Ymir said:
Nu kom jag på det mest störande. Tyvärr kommer bara folk som är insatta i verket ifråga fatta det, och det är GIGAMAJOR spoiler för slutet. Here goes; slutet på Code Geass:
Så här tror jag:
Lelouch fejkade sin död.
Blev väldigt förtjust i serien som jag såg med min anime-älskande dotter.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jag ska hålla liv i den här tråden, goddamnit!

Ett mindre hål i handlingen, men som fortfarande påverkar handlingen mot ett (mer) negativt håll.

Jag talar om Indiana Jones and the Kingdom of The Crystal Skull. Jag pratar inte om kylskåpet, även om det egentligen skulle räcka, nej.. jag talar om Kristallskallen, och dess magnetiska förmåga. Denna skalle gillar att variera sig. Ibland så drar den till sig småsaker med väldig kraft, oftast så kan man ha vapen i närheten utan att dom vill komma närmare till skallen. Den drar till sig guld också.

Är det verkligen ett plothole, egentligen? Fanns ju utomjordingar i filmen...?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vimes said:
Hela Signs är ett enda stort plotthål.
Jag minns en tid då man kunde säga "M. Night har gjort en ny film? Den måste jag se!"
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Ymir said:
Ja, det är verkligen skitstörigt. Samtidigt är slutet så bra regisserat svulstigt att det fortfarande funkar, dramatiskt sett är det tillfredställande som fan liksom, men så fort man tänker närmare på det...gaaah >_< Förmodligen är det inte så störigt om man inte är så engagerad i karaktärerna som jag är, men Code Geass har liksom varit ett av mina stora guilty pleasures så... :gremsuck:
Men, som jag ser det (och nu kanske det inte går i det universumet) så finns det sätt att döda honom, men döda honom på ett sätt som visar att han aldrig tänkte bryta löftet.

Möjligheterna varierar ju alltid, och jag tycker slutet låter bra med att hennes odödlighet inte försvinner. -Men- det finns sätt att döda honom, låta henne fortsätta vara odödlig och få fram storyn att han inte tänkte bryta löftet.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,842
Location
Off grid
!Paxen said:
Så, vilken plot hole är din favorit, alt. största irritationsobjekt?
Top Gun. Sovjet har precis använt sina modernaste plan för att göra ett överraskande bakhåll mot det framskjutna amerikanska hangarfartygets jakt. Fartyget är väl inom räckvidden för sovjetiskt bombflyg och ubåtar. Förbereder sig amerikanarna för våg efter våg med kärnvapenrobotar...?

Nej - de har en spontan karneval på flygdäck..... suck! :gremsuck:

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
EvilSpook said:
!Paxen said:
Så, vilken plot hole är din favorit, alt. största irritationsobjekt?
Top Gun. Sovjet har precis använt sina modernaste plan för att göra ett överraskande bakhåll mot det framskjutna amerikanska hangarfartygets jakt. Fartyget är väl inom räckvidden för sovjetiskt bombflyg och ubåtar. Förbereder sig amerikanarna för våg efter våg med kärnvapenrobotar...?

Nej - de har en spontan karneval på flygdäck..... suck! :gremsuck:

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
+1000 internets till dig! Dock, jag tror att dom är nordkoreaner..

Inte för att det betyder något. Dom har startat det 3:de världskriget!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ja, alltså, den teorin framstår onekligen som väldigt rimlig, och jag önskar jag kunde tro på den, det är mest att tv-serieskaparna explicit hävdat att
Lelouch verkligen är död.
Vad de nu var tvungna att gå in och göra det för :gremsuck: Men vad vet jag...blir det någonsin en uppföljare får vi kanske veta, men det är väldigt sällsynt att anime-uppföljare dröjer mer än ett fåtal år, så det börjar väl minst sagt bli lite sent för Code Geass.
 
Top