Nekromanti Fattigdom i Sverige

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Arfert said:
Klart man kan ärva en del, men någon måste vara först.
Ja, absolut. Som sagt, både och. Mina föräldrars föräldrar var åtminstone till vissa delar från den lägre arbetarklassen (min morfars familj splittrades och han och syskonen auktionerades ut som fattigbarn, själv jobbade han som fiskare/fabrisarbetare/alla andra farliga och jobbiga jobb hela sitt liv t.ex.), men de lyckades bygga upp en hyfsad arbetarklasstillvaro och skaffa sig viss nivå. Sedan kunde mina föräldrar ta det de "ärvt" och höja ytterligare, så att de hamnar i övre arbetarklass/nedre medelklass. Morsan har dock fortfarande bara tvåårig gymnasieutbildning som hon på senare år ökat med högskolestudier. Farsan saknar högre utbildning.

Och sen jag då, som ärvde den nivå de hade, och sedan har kunnat skaffa mig ganska ordentligt med utbildning, status och självkänsla med åren.

Så man bygger på det man får, och har möjlighet att sänka/höja. Men utgångsläget ärver man.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Det här inte på något sätt sanning eller något som jag har en massa forskning bakom som stödjer, men det är mina observationer och mina egna tankar om fattigdom som fenomen.

Självklart går det inte att jämställa fattigdom i sverige med fattigdom i många andra länder, men vi måste inse att även i det här landet så finns det folk som bor på gatan, som tigger, som inte kan ge sina barn mat varje dag. Människor som inte har tak över huvudet och mat för dagen. De är inte många, men många fler än ni tror och de är högst verkliga.

Att ge dem en offerroll i att de inte kan påverka sin situation är att göra det lite för lätt men tyvärr är samhället konstruerat så. Det sociala arvet är högst påtagligt och hur det påverkar barn, ungdomar och slutligen den vuxne är inte helt lätt att komma ifrån. Och det är större än att ge den vuxne verktyg för att komma ifrån sin arbetslöshet.

Barn som växer upp i socialt utanförskap, fattigdom i det här fallet, har redan från början sämre förutsättningar än barn som inte växer upp i det samma. Förutsättningarna handlar om hälsa, utbildning, jobb, levnadsstandard. De ärver på ett sätt sina föräldrars utanförskap. De kommer ofta från hemmiljöer där de här barnen inte får rätt verktyg från sina föräldrar att hantera sin situation när de växer upp och ska klara sig själva. Dessutom hjälper samhället till genom att skapa självuppfyllande profetior runt de här barnen. Personal i skolan ser barnens behov men förklarar bort det med det sociala arvet och ger inte barnen rätt stöd för att de ska klara sina studier. Socialtjänsten ser barnen som frukter av sina föräldrar och behandlar dem som yngre versioner av sina föräldrar. Samhället ser dessa barn som misslyckade redan långt innan de har fått en möjlighet att visa att de kan. Ofta har dessutom dessa barn föräldrar som genom sin situation inte har redskapen eller kraften att kämpa för sina barns rättigheter i skolan eller kanske hos sjukvården.

Det jag försöker säga är att problemet runt svensk fattigdom är mycket större än dålig självkänsla, utbildningsnivå eller arbetslöshet. Det handlar om var du växer upp, vilka dina föräldrar är, vilka resurser du har själv, vilket stöd du har från familjen och samhället.

Jag ser det i mitt jobb. Många av mina kollegor, så säkert även jag, tenderar att lägga ner störst resurser på de ärenden som är ”lätta”, där det inte finns någon kännedom om familjen bakåt. Finns det kännedom om en individs familj så handlar tillslut alltid diskussionen om hur man ska hjälpa den här personen om dennes familj och ”hans pappa var precis såhär”.

Barn som växer upp i social utsatthet går i de sämsta skolorna med de sämsta lärarna och de sämsta resurserna för att de bra lärarna ser sitt eget värde och vill lära ut istället för att leka socialarbetare på arbetstid och kommunerna lägger hellre pengar på skolor med bra resultat än på de med dåligt.

Barn som växer upp med föräldrar som lever i fattigdom riskerar själva att hamna där, utan rätt redskap för att kunna ta sig därifrån. De har sämre utbildning, de mår sämre, de har sämre jobb (om de ens har jobb), de har sämre förutsättningar.

Mycket som är sämre. Men ÄR de sämre? Absolut inte, de behöver bara ses och ges redskapen som de saknar, de behöver ges en chans. Och för att komma dit behöver hela samhället förändras, hur vi ser på social utsatthet och fattigdom. Vi måste sluta döma ut de här barnen redan i skolan, vi måste sluta döma ut de är personerna över huvudtaget.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Übereil said:
krank said:
Hade de fattiga klarat av att ta sig ur sin situation själva så skulle de inte vara fattiga.
Och hade de haft en bättre självbild så kanske de hade klarat av det.
Cirkelresonemang. Förstår inte poängen. Förklara.

Übereil said:
krank said:
Det känns som en ganska typisk medelklassproblematik. Problemet är ju inte att någon konstaterar att man är fattig, utan att folk fått för sig att fattig skulle vara något man rår över själv.
Nu gör du missen att tro att det bara finns en källa igen. Det finns mer än en faktor som spelar in, och även lösningarna kommer påverka på mer än ett sätt. Alla dessa efekter är inte nödvändigtvis positiva. Och om det finns negativa sidoeffekter så bör man fundera på om just de effekterna inte går att undvika på något sätt.
Fast det är nog inte så att krank ser bara en bakomliggande faktor till helhetsproblemet. I stycket du citerar ovan nämner han vad som är problemet med ordet "fattig" och argumenterar egentligen mot att det är ett problem; han menar i den diskussion han fört i tråden att lösningen på fattigdomsproblemet inte är att man ändrar språkbruket utan att man ser till hela problembilden. Så jag tycker det mer ser ut som att du missar vad diskussionen faktiskt handlar om, Ubereil.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag är fattig i förhållande till större delen av Sveriges befolkning men rik i förhållande till en förvånansvärt stor mängd fattiga personer i Sverige.

Jag är ensamstående och rår bara om mig själv och lever helt okay på den "inkomst" jag har, är vid god hälsa och har goda sociala förutsättningar. Jag har inga som helst problem med att se att jag faktiskt är relativt fattig. Relativt till låginkomsttagare. Och är det inte det som är att vara fattig? Eller måste man leva på vatten och bröd och spendera nätterna utomhus för att vara fattig i relation till resten av Sverige? Eller måste man se till hela världens samlade befolkning för att avgöra vem som inte har lika mycket pengar som de som har mycket pengar? Blir inte det väldigt fel?

Jag är rik som fan i relation till random fattig person i Afrika. Så med de måtten mätt antar jag att det inte finns någon kriminalitet i Sverige eftersom det finns mer kriminalitet i andra länder? Förstår ni hur sjukt det låter?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Man behöver inte ta det till sin yttersta gräns för att påvisa något. Jag ville bara visa att även den sortens fattigdom som vissa här verkar se som fattigdom (hemlöshet, hunger osv) faktiskt finns även i det här landet också, om än inte i samma utsträckning.

Men jag tycker att fattigdom är en större fråga än att bara handla om pengar. I alla fall handlar lösningen om annat än att bara ge folk mer pengar.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Klass i Sverige

krank said:
Arvidos MC said:
Även om självbilden spelar roll så tror jag att socialt kapital och kulturellt kapital är viktigare för att förstå hur ekonomiskt fattig medelklass kan klara sig bättre än ekonomiskt fattig underklass.
+1

Det är inte en slump att den mesta moderna klassteori man stöter på verkar ha frångått just det här med att enbart se till ekonomiskt kapital.
Vilket vill säga att den mesta moderna klassteorin oundviklingen blivit präglad av Bourdieu.

Jag stötte på artikeln Mer än marx på sidan Liberal Debatt och gillade den mycket. Förutom att jag ser det som positivt att liberaler hjälper till att lyfta in begreppet klass i samhällsanalysen igen, så kryddas artikeln med förslaget att en kan komplettera "forna medelslösa proletärer med trygghetslösa bemanningsanställda i ett så kallat prekariat".

Prekariat, vilket lysande namn på den aktuella klassen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Re: Klass i Sverige

Bunny said:
Vilket vill säga att den mesta moderna klassteorin oundviklingen blivit präglad av Bourdieu.

Jag stötte på artikeln Mer än marx på sidan Liberal Debatt och gillade den mycket. Förutom att jag ser det som positivt att liberaler hjälper till att lyfta in begreppet klass i samhällsanalysen igen, så kryddas artikeln med förslaget att en kan komplettera "forna medelslösa proletärer med trygghetslösa bemanningsanställda i ett så kallat prekariat".

Prekariat, vilket lysande namn på den aktuella klassen.
Tack för länken! It is awesome.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Cissi said:
Man behöver inte ta det till sin yttersta gräns för att påvisa något. Jag ville bara visa att även den sortens fattigdom som vissa här verkar se som fattigdom (hemlöshet, hunger osv) faktiskt finns även i det här landet också, om än inte i samma utsträckning.

Men jag tycker att fattigdom är en större fråga än att bara handla om pengar. I alla fall handlar lösningen om annat än att bara ge folk mer pengar.
Det håller jag med om. Men jag tycker att frågan har för lite fokus. Den nuvarande regeringen har ju absolut noll intresse av att bry sig om fattigdom, snarare är ju rikedomen hos rika relativ till fattigdomen hos fattiga och alliansens politik går ut på att rika ska tjäna mer på bekostnad av fattiga.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Recca said:
Cissi said:
Man behöver inte ta det till sin yttersta gräns för att påvisa något. Jag ville bara visa att även den sortens fattigdom som vissa här verkar se som fattigdom (hemlöshet, hunger osv) faktiskt finns även i det här landet också, om än inte i samma utsträckning.

Men jag tycker att fattigdom är en större fråga än att bara handla om pengar. I alla fall handlar lösningen om annat än att bara ge folk mer pengar.
Det håller jag med om. Men jag tycker att frågan har för lite fokus. Den nuvarande regeringen har ju absolut noll intresse av att bry sig om fattigdom, snarare är ju rikedomen hos rika relativ till fattigdomen hos fattiga och alliansens politik går ut på att rika ska tjäna mer på bekostnad av fattiga.
Ja, så är det. Men jag tycker att jag ser även en attityd och ett tankesätt hos samhället i stort som gör att systemet ger upp på personer som ärver sin fattigdom redan innan de fått en chans att göra upp med systemet de lever i.

Med detta inte sagt att jag inte tror att det finns personer som inte "ärvt" sin fattigdom eller att det går att applicera alla mina iakttagelser på alla fattiga.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Cissi said:
Ja, så är det. Men jag tycker att jag ser även en attityd och ett tankesätt hos samhället i stort som gör att systemet ger upp på personer som ärver sin fattigdom redan innan de fått en chans att göra upp med systemet de lever i.
Med tillbaka blick på vad Cissi sa tidigare så tycker jag detta pekar på en faktor som jag själv upplever blir en stor risk för den nya generationen då den allt för skarpt jämförs med den äldre generationen. Fattigdom som den ser ut idag i Sverige går förmodligen att finna i samhällets attityd till fattiga som grupp. Det vill säga att jag tror som Cissi att när samhällets olika institutioner och individer ser för mycket av föräldern i barnen uppstår en risk att vi cementerar barnens framtida möjlighet till utveckling. Istället för att se möjligheter så lutar samhället sig tillbaka och säger som Cissi var inne på "Men X far/mor var ju sådan också, så förmodligen är det inget vi kan rå över det bästa vi kan göra är att förmildra X:s situation här och nu" istället för att tänka att samhället ger X de redskap som denne behöver för att bryta sin egen självbild ärvd genom förväntningar på att X trotts allt hör till familj Y som har en lång historia av utanförskap och fattigdom.

Klass och tillstånd är så att säga inte statiska i samhället men ibland upplever jag att när vi möter utsatta personer och barn så har vi en tendens att tala om deras tillstånd som statiskt. Detta leder till att vi istället för att ge dem verktygen att ta sig ur istället ger dem vår förväntning som bygger på att de kommer från familj Y.
 

Minne

Veteran
Joined
11 Dec 2008
Messages
81
Location
Uppsala
Myndigheter brukar inte ha så bra koll i min erfarenhet, knappt dom vet bakgrunden med journaler från tidigare möten.
Snarare är risken att man måste harva igenom problemen varje gång.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Fun fact: på arbetsförmedlingen har man direktiv om att de ska kallas "arbetssökande", inte "arbetslösa". Lös är passivt, medans söka är aktivt.
Själv så säger jag arbetsbefriad eller livssökare. Det låter ännu bättre :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Radioaktiv said:
Fun fact: på arbetsförmedlingen har man direktiv om att de ska kallas "arbetssökande", inte "arbetslösa". Lös är passivt, medans söka är aktivt.
Själv så säger jag arbetsbefriad eller livssökare. Det låter ännu bättre :gremsmile:
Jag har vänner som säger att de är "arbetsfria". Alltid retar det någon. Framför allt finns det alltid nån sån där som tycker att Alla Måste Gilla Att Arbeta (trots allt väldigt många hatar sina jobb) som kan bli retad =)

Men ideologiskt ställer jag mig nog bakom den termen, "arbetsfri".

"Livssökare" låter däremot lite för hippieflum/new age för min personliga smak =)
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Recca said:
Cirkelresonemang. Förstår inte poängen. Förklara.
Det krank sa var att om man kan klara av att ta sig ur sin situation så kommer man ta sig ur den. Vilket jag håller med om. Men det är inte alltid så att man saknar den inre potential som krävs för att överkomma omständigheterna, ibland så överkommer man inte omständigheterna för att man helt enkelt inte förstår att man kommer lyckas bara man verkligen försöker (aka man har dåligt självförtroende).

Tro på att man inte klarar av någonting tenderar att bli en självuppfyllande profetia som förstör ens förmåga att klara ens de enklaste omständigheter.

Recca said:
Fast det är nog inte så att krank ser bara en bakomliggande faktor till helhetsproblemet. I stycket du citerar ovan nämner han vad som är problemet med ordet "fattig" och argumenterar egentligen mot att det är ett problem; han menar i den diskussion han fört i tråden att lösningen på fattigdomsproblemet inte är att man ändrar språkbruket utan att man ser till hela problembilden.
Bortsett från den del av problembilden som är orsakad av språkbruket...

Men min poäng var att bara för att man tittar på de svåra omständigheterna så innebär inte det att det inte går att samtidigt titta på vårt språkbruk. Min poäng är inte att bara vi slutar prata om problemet så kommer folk att fatta att det bara är att anstränga sig lite så löser det sig. Min poäng är att när vi pratar om det (vilket vi måste göra) så bör vi vara lite försiktiga så vi inte skjuter de vi försöker hjälpa i foten i onödan.

Übereil
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Übereil said:
Bortsett från den del av problembilden som är orsakad av språkbruket...

Men min poäng var att bara för att man tittar på de svåra omständigheterna så innebär inte det att det inte går att samtidigt titta på vårt språkbruk. Min poäng är inte att bara vi slutar prata om problemet så kommer folk att fatta att det bara är att anstränga sig lite så löser det sig. Min poäng är att när vi pratar om det (vilket vi måste göra) så bör vi vara lite försiktiga så vi inte skjuter de vi försöker hjälpa i foten i onödan.
Jag vet inte. Jag tror jag hatar försiktighet när det kommer till såna här frågor. So what om man trampar nån på tårna om man samtidigt hjälper mycket? Försiktighet är snarare vad som leder till att saker blir fel. Det är att tassa kring problemet. Det är att inte göra något alls. Nä, försiktighet kan dra åt helvete. :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Übereil said:
Recca said:
Cirkelresonemang. Förstår inte poängen. Förklara.
Det krank sa var att om man kan klara av att ta sig ur sin situation så kommer man ta sig ur den. Vilket jag håller med om. Men det är inte alltid så att man saknar den inre potential som krävs för att överkomma omständigheterna, ibland så överkommer man inte omständigheterna för att man helt enkelt inte förstår att man kommer lyckas bara man verkligen försöker (aka man har dåligt självförtroende).

Tro på att man inte klarar av någonting tenderar att bli en självuppfyllande profetia som förstör ens förmåga att klara ens de enklaste omständigheter.
Men den problematiken grundar sig inte i den språkliga definitionen av fattigdom eller arbetslöshet.

De flesta människor har förmågan att se bortom definitionen av ett ord liksom, att mena att Kalle som är arbetslös sedan fem år tillbaks då han förlorade jobbet vid sågverket, inte har någon självkänsla för att samhället har stämplat honom som fattig/arbetslös är helt uppåt väggarna åt helvete konstigt. Däremot har nog Kalle dåligt självförtroende för att han fått avslag på sina första tre hundra jobbansökningar och nu knallar runt med dåligt knä och dricker folkisar hela dagarna framför tv'n medan soc kräver att han ska fylla i massa papper varje månad och AF trilskas och vill ha in honom i slav-fas-3-jobb.

Att vara arbetslös/fattig är inte negativt i sig, det är vad ordet betyder som är negativt så om vi döper om arbetslös till livegen så kommer det inte dröja länge förräns livegen är det nya ordet som betyder arbetslös. Förstår du? Vi löser alltså inga problem genom att förändra ordet som sådant. Vi löser problemet genom att förändra betydelsen och innehållet av ordet. Om vi tar en fattig person, dvs problemets innehåll, och så förändrar vi den personens tillvaro så att den inte längre är fattig. Då har vi löst problemet. Men om vi bara byter namn på den personen så att Kalle heter Stina men Stina är lika fattig och misslyckad som Kalle var så spelar det liksom ingen roll att vi alls gjorde något.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Så, nu har jag läst genom hela tråden, och jag får säga att det var intressant läsning iallafall.

Jag tänkte på en grej. Just det här med ordet fattig. Om man slutar att benämna fattiga som fattiga även i Sverige, även om fattigdom är relativ, så förminskar man ju deras situation jättemycket. Vare sig de vill bli kallade fattiga eller inte.

Liksom, säg att man skall diskutera problemet med att de rika i Sverige blir rikare ju längre Reinfeldt sitter. Skall man sluta benämna dem som rika då? Liksom, man kan inte bara ta bort ett av begreppen. Om det inte finns några "fattiga", utan bara, säg, "monetärt utmanade" som väl Recca skrev, vilka är då det? Är den som råkar vara sjukskriven en månad just då monetärt utmanad? Tillhör den samma grupp som de som konstant är "monetärt utmanade"?

Jag tycker att det blir lite väl flum.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Recca said:
Men den problematiken grundar sig inte i den språkliga definitionen av fattigdom eller arbetslöshet.

De flesta människor har förmågan att se bortom definitionen av ett ord liksom, att mena att Kalle som är arbetslös sedan fem år tillbaks då han förlorade jobbet vid sågverket, inte har någon självkänsla för att samhället har stämplat honom som fattig/arbetslös är helt uppåt väggarna åt helvete konstigt. Däremot har nog Kalle dåligt självförtroende för att han fått avslag på sina första tre hundra jobbansökningar och nu knallar runt med dåligt knä och dricker folkisar hela dagarna framför tv'n medan soc kräver att han ska fylla i massa papper varje månad och AF trilskas och vill ha in honom i slav-fas-3-jobb.
Nu gör du missen att tro att det bara finns en enda källa till problemet. :gremtongue: Men allvarligt, det är klart att de där sakerna också inverkar, och även om man slutar prata om arbetslöshet så kommer inte de där sakerna att försvinna eller sluta påverka. Men att stämplas som arbetslös gör troligen ingenting positivt med ens motivation heller. Att stämplas som arbetslös gör att det krävs lite mindre för att Kalle ska ge upp och glida ner i den situationen. Inte så att skillnaden är att det krävs 30 jobb för att ge upp om man benämner honom som arbetslös men 300 om man istället kallar det arbetssökande, men kanske att han hade orkat 50 ansökningar till. Eller fem. Eller vad vet jag - det mänskliga sinnet är svårförutsägbart, de mest obetydliga saker kan ha förvånansvärt stor påverkan.

Recca said:
Att vara arbetslös/fattig är inte negativt i sig, det är vad ordet betyder som är negativt så om vi döper om arbetslös till livegen så kommer det inte dröja länge förräns livegen är det nya ordet som betyder arbetslös. Förstår du? Vi löser alltså inga problem genom att förändra ordet som sådant. Vi löser problemet genom att förändra betydelsen och innehållet av ordet.
Right, det är inte ordet i sig som är problemet utan de betydelser vi lägger i det. T ex är inte ordet alkoholist problematiskt, det är tanken om att om man är alkoholist så kan man inte sluta dricka som är det, för den tanken gör att folk som blir stämplade som alkoholister tappar tron på att kan komma ur situationen. Byter man ut alkoholist mot (tja) överdriven spritkonsument så kommer till slutet bli detsamma eftersom problemet är tanken att har man väl börjat dricka för mycket så kan man inte göra något åt saken.

Übereil
 
Top