Nekromanti Fattigdom i Sverige

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Arvidos MC said:
Även om självbilden spelar roll så tror jag att socialt kapital och kulturellt kapital är viktigare för att förstå hur ekonomiskt fattig medelklass kan klara sig bättre än ekonomiskt fattig underklass.
+1

Det är inte en slump att den mesta moderna klassteori man stöter på verkar ha frångått just det här med att enbart se till ekonomiskt kapital.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
krank said:
Det du kallar "direkt fattigdom" tycker jag är väldigt långt ifrån det jag betraktar som OK lägstanivå, så att säga.
Eh, vad är det jag kallar "direkt fattigdom"?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
krank said:
Men en som är arbetslösa har väl inget emot att kallas "arbetslös", även om man inte faktiskt vill vara arbetslös?
Fun fact: på arbetsförmedlingen har man direktiv om att de ska kallas "arbetssökande", inte "arbetslösa". Lös är passivt, medans söka är aktivt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...du menar att det är som alla som tycker att de är arbetarklass bara för att de bor på Södermalm? :gremwink:


Min poäng är snarare att när fler har de bra, desto mer tycker de bättre bemedlade att det måste vara nåt "fel" på fattiga. Och att de borde hålla sig borta från gatorna. Man vill inte se. "Kan inte staten ta hand om problemet, jag betalar skatt, finns det ingen nämnd eller dylikt.." Ja typ så tycker jag mig se att många resonerar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Übereil said:
Det är inte hurvida det är stigmatiserat eller inte som är det relevanta när det handlar om självbild. Det som är relevant är att fattiga ses som att de inte klarar av att ta hand om sig själva, inte hurvida det är något att skämmas för eller inte.
Hade de fattiga klarat av att ta sig ur sin situation själva så skulle de inte vara fattiga.

Jag är fortfarande mycket skeptisk till att just etiketten fattig skulle vara ett problem stort nog att vara relevant i sammanhanget. Det känns som en ganska typisk medelklassproblematik. Problemet är ju inte att någon konstaterar att man är fattig, utan att folk fått för sig att fattig skulle vara något man rår över själv. Man blir inte mindre fattig eller får bättre strategier att ta sig ur fattigdomen eller behöver mindre hjälp för att någon ska vara "snäll" och osynliggöra det faktum att vi har fattigdom i landet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Arvidos MC said:
Arfert said:
Ibland undrar jag om att det kan vara så att ju färre fattiga det finns, desto större blir stigmat.

Sen tyckar jag också att det är viktigt att hålla isär fattigdom räknat i inkomst och "socialgrupp". Ta jag och min fru till exempel, när det var som värst låg vi en bra bit under existensminimum när det gäller inkomster. Samtidigt tillhör vi övre medelklass/överklass socialt. Välutbildade, kan tala för oss och framför allt: vi känner en massa folk, både i media och på företag. Vi har därför en självbild som säger "allt är möjligt" och "du duger".

Men har man en annan självbild så blir det ju betydligt svårare att komma igen. Till exempel om man är deprimerad (har vart där) och liknade. Tror jag.
Även om självbilden spelar roll så tror jag att socialt kapital och kulturellt kapital är viktigare för att förstå hur ekonomiskt fattig medelklass kan klara sig bättre än ekonomiskt fattig underklass.
Ja, det var ju det jag sa. Duh. :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
xyas said:
Fun fact: på arbetsförmedlingen har man direktiv om att de ska kallas "arbetssökande", inte "arbetslösa". Lös är passivt, medans söka är aktivt.
Ja, och det är lika mycket nyspråk där. Det är lite som när AF-folk ljuger och säger att man ska söka jobb som intresserar en och som man tror att man skulle kunna jobba med. Det de menar är att man borde bli intresserad av och "väljer" att kunna jobba med precis vad som helst. Det maskerar bara problemet, liksom. Mig gjorde det bara förbannad när jag gick på AF och hade noll förutsättningar att få jobb och mådde illa vid tanken på att jobba med t.ex. äldre (inte för att det är något dåligt med det jobbet, utan för att JAG verkligen inte känner att jag skulle fixa det).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det finns inga fattiga på Södermalm längre. De har fått flytta till Bredäng och längre ut på röda linjen. :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Eh, vad är det jag kallar "direkt fattigdom"?
"Ett samband jag i vart fall tycker mig ha sett massor av bevis på är att ju färre fattiga det finns, desto sämre tycker de som inte är direkt fattiga att de har det. "

Följt av:

"Men jag åt en stadig lunch och kan se fram emot en stadig middag följt av en stadig frukost i morgon och jag sover ensam i min egen lägenhet.

Minns ett program om något land i Afrika där en ung man just fått ihop tillräckligt mycket pengar till sin första egna bostad: en 2x2 meter stor trälåda..."

Jag tyckte det var ganska tydligt att du i sambandet inte ansåg att du själv var "direkt fattig" medan den unge mannen helt klart var det. Medan jag hävdar att ni båda var fattiga, men i olika grad och hade olika behov för att ta er ur det, och borde prioriteras olika vad gäller hjälpande insatser.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Arfert said:
Ja, det var ju det jag sa. Duh. :gremwink:
Vi pratar bägge om socialgruppens betydelse, ja.

Men i ditt inlägg fokuserar du på självbild. Jag tror inte att självbild spelar så stor roll.

Däremot tror jag att status, utbildning, kunskap och kontaktnät (andra effekter av att tillhöra en stark socialgrupp) spelar stor roll för att klara av ekonomisk fattigdom.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bra självbild är ett resultat av faktorerna, inget jag fokuserar speciellt på.

Men utan en bra, eller i alla fall normal, självbild (vid depression till exempel) så hjälper inte de grundläggande faktorerna. Vet jag av fall i min närhet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Arvidos MC said:
Arfert said:
Ja, det var ju det jag sa. Duh. :gremwink:

Däremot tror jag att status, utbildning, kunskap och kontaktnät (andra effekter av att tillhöra en stark socialgrupp) spelar stor roll för att klara av ekonomisk fattigdom.
Status, utbildning, kunskap och kontaktnät är inte effekter. Det är det som GÖR att du tillhör en viss socialgrupp. Du tänker bakvänt. Eller skrev.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
krank said:
Hade de fattiga klarat av att ta sig ur sin situation själva så skulle de inte vara fattiga.
Och hade de haft en bättre självbild så kanske de hade klarat av det.

krank said:
Det känns som en ganska typisk medelklassproblematik. Problemet är ju inte att någon konstaterar att man är fattig, utan att folk fått för sig att fattig skulle vara något man rår över själv.
Nu gör du missen att tro att det bara finns en källa igen. Det finns mer än en faktor som spelar in, och även lösningarna kommer påverka på mer än ett sätt. Alla dessa efekter är inte nödvändigtvis positiva. Och om det finns negativa sidoeffekter så bör man fundera på om just de effekterna inte går att undvika på något sätt.

Übereil
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Arfert said:
Status, utbildning, kunskap och kontaktnät är inte effekter. Det är det som GÖR att du tillhör en viss socialgrupp. Du tänker bakvänt. Eller skrev.
Mja, alltså, både och. Väldigt mycket av det du listar går i arv, och är alltså något man får - effekter, om man så vill, av den socialgrupp eller klass man föds in i (eller framför allt växer upp i). Sedan finns möjligheten till klassresor, där man skaffar sig de där grejerna och därmed hamnar i en högre klass, som ens egna barn sedan ärver...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Arfert said:
Bra självbild är ett resultat av faktorerna, inget jag fokuserar speciellt på.
Det är den enda faktor du nämner i inlägget, och jag ville ta upp andra som jag tycker är viktigare, that's all.

Arfert said:
Status, utbildning, kunskap och kontaktnät är inte effekter. Det är det som GÖR att du tillhör en viss socialgrupp. Du tänker bakvänt. Eller skrev.
Hur jag tänker är att de flesta föds in i sin socialgrupp, och så följer status, utbildning, kunskap och kontaktnät av det.

Man kan förstås skaffa sig alla de här sakerna på egen hand, men jag tror att det är få som lyckas byta ut grunden och göra en äkta klassresa, så att säga. Som barn till två akademiker har varje steg för att skaffa de här sakerna kommit hyfsat lätt till mig. Ur en annan bakgrund hade jag fått erövra de här sakerna i, steg för steg för steg.
 
Top