Nekromanti Fattigdom i Sverige

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Lite mer om klass:

Anekdoter är inga bevis. Heter man Natt och dag är man definitivt överklass (känner några i den familjen. Är ju en av de äldsta adelssläkterna i Sverige, kanske den äldsta. Det är ju ovärdeligt. Då kan man hålla på med ströjobb, men de fina salongerna är ändå öppna. Eller öppnare än det nånsin kan bli om man heter Lehtonen och ens morsa är en ensamstående städerska i Karlskoga.

Men har vi inte bytt ståndpunkt med varandra nu? :gremwink:. Du argumenerar bra för att klasser är flexiblare än vad vänstern tradionellt hävdar.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Re: Lite mer om klass:

Arfert said:
Anekdoter är inga bevis. Heter man Natt och dag är man definitivt överklass (känner några i den familjen. Är ju en av de äldsta adelssläkterna i Sverige, kanske den äldsta. Det är ju ovärdeligt. Då kan man hålla på med ströjobb, men de fina salongerna är ändå öppna. Eller öppnare än det nånsin kan bli om man heter Lehtonen och ens morsa är en ensamstående städerska i Karlskoga.

Men har vi inte bytt ståndpunkt med varandra nu? :gremwink:. Du argumenerar bra för att klasser är flexiblare än vad vänstern tradionellt hävdar.
Men i vad innebär klass för dig? Min ståndpunkt är nog i princip så dogmatiskt marxistisk man kan tänka sig. Klass är helt enkelt din position i produktionen och en av de tydligaste markörerna för detta är lön. Det går inte att komma bort ifrån, klass har aldrig varit statiska kultur eller identitetsmässiga föreställningar.

Jag skrev uttryckligen att mina iakttagelser inte var representativa så valde du att poängterade detta ändå, börjar du få svårt med argument. Bara för att du skriver att "salongerna är öppna" för mina vänner betyder inte att det är det, det är bara någon du skriver.

Precis som jag tidigare skrev så löper andra samhälleliga fenomen genom klass, t.ex etnicitet, kön och sexualitet. Självklart är vi på många sätt bundna till våra klasspositioner men att hävda att de skulle röra sig om våra efternamn eller för den delen våra kläder gör bara att man inte förstår kärnan av det. Klass är din samhälleliga position och den är föränderlig, ena dagen har du arbete andra dagen får du gå, ena dagen har du mat andra dagen har du det inte. Bara för att du kunnat ta ett lån och köpa en bostadsrätt och har råd med en ibook innebär det inte att du är medelklass, det innebär bara att du just nu har näsan ovanför ytan. Majoriteten av den svenska befolkningen har precis det, nästan precis ovanför ytan och de får berättat för sig att de är de lyckliga. I självaverket är det de som delar samhället i två stora delar, vi som pga varsel och ränteökningar hamnar på gatan eller har svårt att få tag i mat eller de som blir några miljoner fattigare.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Lite mer om klass:

Cassius said:
Men i vad innebär klass för dig? Min ståndpunkt är nog i princip så dogmatiskt marxistisk man kan tänka sig. Klass är helt enkelt din position i produktionen och en av de tydligaste markörerna för detta är lön. Det går inte att komma bort ifrån, klass har aldrig varit statiska kultur eller identitetsmässiga föreställningar.
Du tror inte att mer kulturellt betonade klassbegrepp kan vara av nytta i sociologiska analyser?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Re: Lite mer om klass:

Svarte faraonen said:
Cassius said:
Men i vad innebär klass för dig? Min ståndpunkt är nog i princip så dogmatiskt marxistisk man kan tänka sig. Klass är helt enkelt din position i produktionen och en av de tydligaste markörerna för detta är lön. Det går inte att komma bort ifrån, klass har aldrig varit statiska kultur eller identitetsmässiga föreställningar.
Du tror inte att mer kulturellt betonade klassbegrepp kan vara av nytta i sociologiska analyser?
Det beror såklart på vad man vill ha analyserna till, jag tror att problemet är att när man tittar till kultur så kommer man hamna fel när det gäller att behandla anledningen till att klass uppstår. Man måste hela tiden vara medveten om att hela vårt samhälle bygger på en arbetsdelning där några MÅSTE vara fattiga och ha det sämre, de måste finnas hotet om arbetslöshet, det måste finnas de sämre att hota med.
 

GrubbelGubben

Veteran
Joined
16 Feb 2013
Messages
2
Intressant tråd att läsa. Är inte så bra på att uttrycka mig så jag hoppar över att försöka skriva något vettigt.

Däremot vet jag hur det är att leva som fattig och just hemlös. Blev hemlös december 2011. Många dåliga beslut ledde mig till den situation jag är i idag. Får helt enkelt se hur framtiden blir att se ut.
Ge upp tanken på ett värdigt liv kommer jag då aldrig göra :gremsmile:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
GrubbelGubben said:
Intressant tråd att läsa. Är inte så bra på att uttrycka mig så jag hoppar över att försöka skriva något vettigt.

Däremot vet jag hur det är att leva som fattig och just hemlös. Blev hemlös december 2011. Många dåliga beslut ledde mig till den situation jag är i idag. Får helt enkelt se hur framtiden blir att se ut.
Ge upp tanken på ett värdigt liv kommer jag då aldrig göra :gremsmile:
Lycka till!!!!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
GrubbelGubben said:
Intressant tråd att läsa. Är inte så bra på att uttrycka mig så jag hoppar över att försöka skriva något vettigt.

Däremot vet jag hur det är att leva som fattig och just hemlös. Blev hemlös december 2011. Många dåliga beslut ledde mig till den situation jag är i idag. Får helt enkelt se hur framtiden blir att se ut.
Ge upp tanken på ett värdigt liv kommer jag då aldrig göra :gremsmile:
Verkligen skittråkigt att höra! Hoppas det ordnar upp sig.
 
Top