I mitt hyllningslov till Fantasy World har jag nu kommit fram till något som egentligen inte är så mycket just Fantasy World nämligen klockor eller
timglas som de heter här. Timglasen är inte förändrade eller beskrivna annorlunda på något vis i Fantasy World jämfört med Apocalypse World vad jag minns. De är överlag ganska fåordigt beskrivna, men också som koncept ganska enkla. Det är en checklista med saker som kan hända, inget mer att se, bara att fortsätta? Men timglas tycker jag är sådant där storheten visar sig i spel och inte i beskrivningen så de borde ha kunnat få lite mer utrymme (som mycket annat fick).
Rent mekaniskt så kan timglas användas på två sätt:
- Någonting blir beskrivet som motsvarar något steg i timglaset. Kryssa av det steget (eventuella föregående steg kommer nu automatiskt att ha aktiverats också).
- Någonting avancerar timglaset, kryssa av nästa lediga steg och beskriv vad rollpersonerna uppfattar.
Att skapa ett timglas är också väldigt enkelt. Utgå från en fråga, vilja eller målsättning som finns i spelvärlden, hitta på sex steg som tar spelvärlden i den riktningen. Klart!
Det geniala med timglas är hur väl de stämmer in med resten av spelets low prep tema. Fantasy World är
låg prepp och inte
ingen prepp. Den är så låg att man förmodligen kan göra den i början av spelmötet medan spelarna pratar*. Timglas har väldigt hög "nytta vs planeringstid"-ratio.
Men det finns några saker man bör göra (imho) för att få ut det bästa ur dem.
Timglas ska
fokusera på en aspekt och strunta i helheten. Om man utgår från en agents mål så ska man inte bry sig om allt annat som påverkar, det kommer under spel sedan. Det gör dem både enklare att skapa och enklare att använda när de är fokuserade kring en fråga eller företeelse. Man behöver absolut inte försöka göra stegen i timglasen "möjliga" det är inte meningen att alla klockor (eller ens någon) går till sjätte steget. Poängen är att det händer någonting när de avancerar. När en klocka inte längre kan avancera så kan man ofta ta bort dem eller ersätta med en ny.
En sak som blev tydlig i Väsen (som bara använde ett enkelt timglas i tre steg) är att man når någonting helt annorlunda när man har
flera timglas. När man kollar på ett enskilt timglas så ser man en ganska tydlig (och simpel) storyutveckling, men kombinerar man flera stycken så blir det kaos, och detta är vad man är ute efter. Många timglas tillsammans blir högst oförutsägbara, framför allt när de drar åt olika håll och gärna är motsägelser till varandra. Man kan enkelt ta ett mål och skapa en klocka. Sedan kan man föreställa sig motsatsen och skapa en klocka som drar åt andra hållet. Men om direkt motsats är silver så är tre vägar guld eller åtminstone garanterat kaos. Alltså inte gott vs ont, utan hellre Atreides vs Harkonnen vs Ordos.
Sedan kan man också ha för många timglas. Det är när det blir besvärligt för spelledaren att hålla koll på dem. Men då har man förmodligen varit för detaljerad. Ta bort detaljer** och
slå ihop timglas! Eller gör det tydligt vilka timglas som är aktuella inför varje spelmöte så att de är tillgängliga och
rensa bort timglas som har spelat ut sin roll.
Det största misstaget man (jag) kan göra med timglasen är att de blir för "klena". Man aktiverar steg på dem, men det händer egentligen inte så mycket, och då hade man lika gärna kunnat skippa dem. Gör timglasen
omvälvande. Det bästa sättet att skapa dem på är att skapa det sjätte steget först och ta i från tårna. Jag brukar tänka att sjätte steget ska vara så extremt att typ ingen egentligen ville ha det så (om de visste vart det skulle ta vägen). Det sjätte steget är alltid dåligt, alltid för extremt. Sedan när man har det sjätte steget på plats så brukar det kännas naturligt att fylla på de övriga stegen i sjunkande ordning. Vissa verkar köra med att första steget alltid är nuvarande situation, vilket låter som en bra vana som jag inte har fått in än. Blev just påmind.
Slutligen så tycker jag inte att man ska vara rädd att skapa timglas på
olika skalor. Alltså även om de fortfarande är extrema så behöver alla inte handla om civilisationens undergång. Någon kan så klart vara det, men det kan handla om handelshusets expansion, rövargängets ambitioner eller de hemlösas situation lika gärna. Det viktiga är att det är någonting som spelarna*** bryr sig om. När det finns timglas på olika skalor så är de lättare att använda. Någonting som är lika meningslöst som klena timglas där aktiveringen inte påverkar någonting intressant är om det bara finns samhällsomstörtande timglas som därför aldrig aktiveras.
(Däremot vill jag klaga på spelets grafiska representation av timglas. Klockorna i AW var inte lysande, men timglasen i FW är obegripligt osmidiga när man nu hade möjlighet att göra om, göra rätt. Jag skriver mina timglas på indexkort och gör timglasformen som två trianglar (som vardera sträcker sig över tre rader) som pekar på varandra. Med raderna så blir det sex stycken "fält" som jag kryssar av allt eftersom timglaset avancerar. På raderna till höger så skriver jag vad som händer. Superenkelt.)
* Jag rekommenderar det inte. Har du inte gjort hemläxan så be spelarna om 10 min för att göra det innan ni kör igång istället****.
** Eftersom timglasen används från rollpersonernas synvinkel men ofta skapas från agenternas behov och mål så kan man råka lägga till detaljer som inte är intressanta för rollpersonerna. Ta bort sådana detaljer.
*** Ja, spelarna.
**** Men ännu bättre, gör läxan, det tar verkligen inte mycket tid. Och skippa framför allt inte mellan första och andra spelmötet. När man kollar tillbaka på kampanjen så är känslan att det är typ enda stället man egentligen gjorde något preppjobb som spelledare. I övrigt så görs 95% av "preppandet" under spelmötena i form av tankar som dyker upp, man ser bara till att skriva ner dem (som agenter och timglas) efteråt.