Fantasy World

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,154
Sedan de gjorde om sin SRD är den i stort sett komplett. Jag kan inte komma på något som saknas i den jämfört med regelboken, förutom illustrationerna och layouten.

Fantasy World (FWRPG) har släppt det mesta av D&D-arvet som t.ex. Dungeon World bär på. Magin är mer friformig, rätt stora likheter med Monster of the Week. Det är mycket fokus på gruppen, som man skapar innan man skapar protagonisterna. Samtidigt har FWRPG personliga issues och doubts, som förutom att mekaniken inte riktigt känns som PbtA, så motsäger de lite gruppens betydelse. Vi har inte riktigt fått ordning på issues/doubts utan spelar mer på gruppen.

Beroende på vilken grupptyp man väljer skulle man nog kunna få det att kännas lite som Stonetop. Klasserna känns i stort sett balanserade och genomtänkta. Alla har några intressanta drag. Ett problem vi har, som till stor del är kopplat till issues/doubts, är att vi tycker protagonisterna får för mycket Growth. Varje Growth motsvarar 5 XP, och det behövs 25 XP för att få välja ett nytt drag eller öka någon av attributen. Löser man sitt issue eller doubt får man 3 Growth.

När jag har läst t.ex. Dungeon World och Stonetop känner jag mig nästan lite stressad. Det känns som att man ska sätta scenen, använda ett- eller flera drag, och sedan klippa till nästa scen. Så upplever jag inte FWRPG. Det känns som att större fokus ligger på karaktärernas inre utveckling, och hur den påverkar gruppen. Det är ett stort plus för min del.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag fortsätter på den är tråden...

Jag kollade igenom Fantasy World RPG igår vi...typ... provspelade.
Det enda PbtA-spel jag tittat på tidigare är egentligen Ironsworn, som vi också... typ... provspelade.
Först tänkte jag att skillnaderna mest var namnen på dragen (moves), men sedan upptäckte jag mer djupa skillnader.

I Ironsworn... Gather information
10+ Strong hit : Envision what you learn (ask the Oracle if unsure)
-6 Miss : Pay the price (shit happens)

I Fantasy World... Look Around
10+ : Ask two questions
-6 : Ask one question + world reaction (typ SL-drag)

Det här är HELT olika grejer (eller så har jag helt fel).

I Ironsworn kan spelaren själv slå 10+ och berätta vad hon får reda på.
I Fantasy World får spelaren bara ställa frågor till SL (World) som får hitta på svar (som i vanligt jävla rollspel).

I Ironsworn suger det alltid att slå lågt. Pay the price är aldrig bra.
I Fantasy World så lämnar ett lågt slag bara över till SL (World) som kan bestämma sig för att något uppmuntrande eller bra händer.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
156
Location
Malmö
Jag har ännu inte helt satt mig in i FW men min uppfattning är att world reaction oftast ökar pressen eller ställer till det för RP.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har ännu inte helt satt mig in i FW men min uppfattning är att world reaction oftast ökar pressen eller ställer till det för RP.
De flesta world reactions är absolut negativa. Men det är ändå upp till World (SL) att välja. Så här läser jag:

"
Success is always an effective way to move things forward in interesting and meaningful ways. When in doubt, grant success and then focus on what happens next, on the consequences and ramifications. But success is not always available or, if you want to Rock the boat, not always desirable. World Reactions are an effective way to change the situation and set the stage for future action.

It is important to notice, though, that Reactions are not meant to always be problematic or challenging. They are not a way for the World to “punish” an unlucky roll or a poor decision."

Jag ser inte att Pay the Price i Ironsworn har den flexibiliteten.
Jag ser det som en ännu större skillnad att success ger spelarna större möjlighet att forma världen i Ironsworn än i Fantasy World (men jag kanske har fel).

Fler exempel på skillnader (tror det var trådens ämne) är att i Ironsworn är Quests centrala, och en Quest består av (ungefär) ett förutbestämt antal moves (inte typ av moves, antal moves). Så varje move är alltid signifikant och leder framåt (om det inte blir Pay the Price).

Exempel. Spelarna vandrar runt i en stad och kommer fram till ett torg och gör "Look Around / Gather information", och lyckas.

Fantasy World: ifall World (SL) inte har någon speciell idé (prep rentav) så hittar World (SL) på något, som spelarna kan välja att agera på.
Ironsworn: Rollpersonerna kommer att samla in någon meningsfull information som för Questen fram på ett märkbart sätt, och spelarna kan själva avgöra vad det är de hittar och varför det är meningsfullt.

Har jag fel?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,154
Ironsworn är ingen riktigt bra jämförelse eftersom det är byggt för att kunna spela solo. Men även det har drag där man frågar någon extern - oraklet.

Det är korrekt att Världen (SL) ska använda sina drag för att göra situationen mer intressant snarare än att stenhårt straffa alla låga slag. Jag tänker mycket "off screen" när jag gör mina drag och då är det inte säkert att spelarna uppfattar någon reaktion där och då. Den kommer när de minst behöver en komplikation 😈 Sedan finns det så klart tillfällen när det är mer intressant att bara låta scenen fortgå utan några konsekvenser av det låga slaget.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ironsworn är ingen riktigt bra jämförelse eftersom det är byggt för att kunna spela solo.
Eller så är det - där jag är nu - en bra jämförelse för det gör att jag ser hur olika PbtA kan vara och hur olika det påverkar spelupplevelsen runt bordet.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,154
Eller så är det - där jag är nu - en bra jämförelse för det gör att jag ser hur olika PbtA kan vara och hur olika det påverkar spelupplevelsen runt bordet.
Det är spännande att botanisera i olika smaker av PbtA 🙂
 
Top