Nekromanti [Fantasy! ] Våra bästa husregler

Tengil

Veteran
Joined
2 Nov 2012
Messages
56
luddwig said:
Efter att ha läst dina husregler lite mer noggrant måste jag säga att du och jag har väldigt olika upplägg. Dina husreglade förmågor är väldigt sammansatta, t.ex.:

- Ducka ger T till försvar + TKP.
- Skytte gäller för alla avståndsvapen och ger ST + negera nackdelar + ignorera laddning + längre räckvidd.

Jag har reglat åt rakt motsatt håll, t.ex.:

- Stridsvana ger enbart TKP.
- Det finns separata förmågor för Armborst och Bågskytte och dessa ger endast ST.
- Förmågan Reaktionssnabb gör det möjligt att utföra flera handlingar, t.ex. ladda och skjuta, under samma runda.

För mig verkar ditt upplägg svårt att överblicka. Samtidigt innebär mina regler antagligen fler förmågor vilket kan vara roligt men också svårt att överblicka. En effekt av ditt upplägg är också att rollpersonerna blir bättre snabbare eftersom en av dina förmågor täcker upp flera av mina förmågor. Båda kan säkert fungera och det är ju det som är det fina med husregler - man får konstruera det som man vill ha det. Samtidigt gillar jag mitt upplägg, det känns strukturerat och balanserat och om rollpersonerna utvecklas för sakta kan jag alltid strö ut några extra ET. :gremsmile:
Jo min linje är att reducera antalet stridsförmågor, inte göra flera. Därför är de rätt övergripande. Jag tycker de tar upp för mycket plats annars och de andra förmågorna kommer i skymundan.
Jag tror inte de blir bättre snabbare. Innan var ET inväxling = + Stridsvana x10. Sedan kunde man börja se sig om.
Nu har du val mellan Stridsvana och Ducka om du vill köra +TKP linjen eller vapen och precision om du vill köra skadelinjen.
 

Tengil

Veteran
Joined
2 Nov 2012
Messages
56
Tomatalven said:
Det jag tyckte var för komplicerat var att du har lagt till en massa "traits" till vapnen som jag annars höftar.
Utan egenskaper på vapen blir det svårt att "förenkla" vapen till +1/+2.

Det kanske inte hade känts helt ok att få stryk av en luffare med kniv/stekpanna/knytnäve när man själv har ett svärd.
Dessutom blir det meningslöst att bära vapen eller åtminstone något mer avancerat än en dolk. Gör lika mycket skada, går att kasta och lätt att dölja om man inte gör lite skillnad på dem.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Ok. Ja, själv föredrar jag originalets vapenregler med dessa modifikationer: Modifikationen för trånga utrymmen gäller även vid sneakattack, och är du lönnmördare gör du mer skada vid sneak än andra. Vi spelar så grymt optade krigare att skillnaden mellan oss och luffare är uppenbar när vi hugger deras halsar :gremtongue:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
En grej som skulle göra Vapenförmågerna en aning mer attraktiva att levla (även im jag anser att det inte gör något att man bara vill höja Stridsvana av alla stridsförmågor, valet kan stå mellan den och vanliga förmågor anser jag) är att låta nivån på förmågan även vara antalet gånger skadetärningen kan explodera när man använder vapnet. Vad tycks om det? I övrigt originalregler, fast kanske att fingerfärdighet ger bonus på motorikbaserade lönnmord med kniv/dolk.

Edit: Slår Hårt eller Precision (det senare är samma förmåga med bättre namn) borde också öka antalet möjliga explosioner.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Vad bra! Annars borde ju alla tjuvar ha stora maffiga yxor istället för kniv/dolk. I originalet är den ända anledningen att tjuvar bör ha dolk att "så ska det vara", men då blir de ju asdåliga...

Ok, min lista på vad jag saknar i F!osg (i övrigt är det typ perfekt)(haha detta brukar jag tjata om :gremwink: ) :
•Mer skada och mer spelrum för tjuvar/lönnmördare. Detta löser jag genom att låta Smyga gå på Motorik och basera lönnmord på Motorik, samt tillåta Motorikbonus då, funderar på om några fler tjuvfärdigheter ska öka skadan då. Tjuven ska helt enkelt balanseras mot krigaren. Magikerns balans mot de andra ligger lite för mkt i SL:s händer just nu så:
•Regler för vad SG:n blir vid åkallande och/eller nekromanti av varelser och andar.
•Ev. Regler för teleport
•Regler för att slåss med två vapen. Kan det vara så enkelt som att då får man en extra attack, men man måste ha nivå X i relaterad vapenförmåga?
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Vad tror ni om detta: Vildmarksvana ger extra ST när man använder terräng till sin fördel i strid. Och Fingerfärdighet ökar skada vid Överraskningsattacker? Vildmarksvana kan även ge extra tärningar till att Smyga (vilket i mina husregler är Motorikbaserat som sagt) i vildmark. Dvärgar har bonus på att smyga i underjorden då också.
Vad tycks, blir det balanserat? I övrigt originalregler vad gäller förmågor. Jo, det finns bonusar motsvarande Fysikbonus, Motorik vid båge, kastvapen och lönnmord, den med högst Närvarobonus ökar gruppinitiativet, Inteligensbonus sänker kostnaden för att öka/lära sig förmågor. Vad tycks?
 

Tengil

Veteran
Joined
2 Nov 2012
Messages
56
Tomatalven said:
Vad tror ni om detta: Vildmarksvana ger extra ST när man använder terräng till sin fördel i strid. Vildmarksvana kan även ge extra tärningar till att Smyga (vilket i mina husregler är Motorikbaserat som sagt) i vildmark.
Vet inte om det framgick i mina regler på förmågan Vildmark. Men grundtanken är har du Vildmark får du +1T på dina flesta handlingar om du befinner dig i vildmark.
Exempel är då strid, smyga, spåra, upptäcka etc.

Med det sagt så kör jag på din linje och tycker det är en förträfflig regel!

Jag kan inte svara för författaren men jag får känslan av att förmågor ska vara rätt flexibla och appliceras där de kan och inte ses som någon typ av specifika färdigheter. Snarare bonusar till specifika handlingar där spelare kan motivera varför en förmåga spelar in, eller spelledare helt enkelt anser att de spelar in.
 

Tengil

Veteran
Joined
2 Nov 2012
Messages
56
Tomatalven said:
Vad bra! Annars borde ju alla tjuvar ha stora maffiga yxor istället för kniv/dolk. I originalet är den ända anledningen att tjuvar bör ha dolk att "så ska det vara", men då blir de ju asdåliga...

•Mer skada och mer spelrum för tjuvar/lönnmördare. Detta löser jag genom att låta Smyga gå på Motorik och basera lönnmord på Motorik, samt tillåta Motorikbonus då, funderar på om några fler tjuvfärdigheter ska öka skadan då. Tjuven ska helt enkelt balanseras mot krigaren.
Du verkar ha någon typ av ramverk för vad en tjuv lönnmördare är för något och hur denna bör vara rustad?

Om du applicerar förenklade vapen. Antingen mina eller någon annans. Känner du då att du fortfarande behöver balansera din "tjuv"?
Jag började nämligen i den änden (att få svaga vapen att bli effektiva jämfört mot +3 vapen i händerna på en knivkämpe) men övergav det för att gå på Rymdhamsters (tack för inspirationen!) linje som han skrev här:
http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads....html#Post862886

Därav min variant av förenklade vapen samt tillhörande stridsförmågor.
Vem som helst kan ta upp ett vapen men dina förmågor och egenskaper är den dominerande faktorn.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Tjuv/lönnmördare i min värld: lättrustad, kniv/dolkbeväpnad ev. båge/kastvapen, bra på att smyga, dyrka lås, desarmera fällor och ficktjuva. Hugger hellre sin fiende i ryggen obemärkt än springer in i närstrid. Typ som Thief i uråldriga D&D (inte DoD, kan inget om det mer än att det är brp). Lite i stil med han asiaten i Conan-filmen, han som inte är trollkarl.

Ja, jag tycker fortfarande att den behöver balanseras och jag föredrar i övrigt originalet. Men jag har funderat på att göra alla vapen så gott som identiska i vapenmodifikation, men med situationer som de är extra bra i.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Tengil said:
Jag kan inte svara för författaren men jag får känslan av att förmågor ska vara rätt flexibla och appliceras där de kan och inte ses som någon typ av specifika färdigheter. Snarare bonusar till specifika handlingar där spelare kan motivera varför en förmåga spelar in, eller spelledare helt enkelt anser att de spelar in.
Så har jag också tolkat det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Man kan tänka sig en förmåga där man med en smal dolk drar av "riktiga" KP direkt... perfekt för lönnmördare. :gremwink: Till exempel.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Tomatalven said:
Men en lättrustad karaktär beväpnad med dolk och som har förmågor som smyga och fingerfärdighet är fortfarande för dålig på lönnmord tycker jag.
Jag har hittills inte haft någon lönnmördare i min spelargrupp men det känns inte som att en sådan skulle vara svår att balansera även om jag kör "försvårade" vapen hellre än förenklade. Lönnmördaren ska naturligtvis inte vara lika bra som en krigare på strid öga mot öga. Istället kan lönnmördaren andra coola saker, som att smyga ljudlöst fram, blanda gift och klättra på väggar. Att han har ett litet vapen beror naturligtvis på att det ska vara lätt att ta med och dölja. Att optimera ST och skada med ett stort vapen blir därför otänkbart. Lönnmördaren kompenserar sitt lätta vapens brister med färdigheten Överraskningsattack och om man tycker att en sådan attack är för klen så varför inte låta den gå direkt mot KP och bortse från TKP? (Jag tänkte först att det var så i regelboken men kan inte hitta något om det nu när jag bläddrar.)

Arfert hann visst in med en rad medan jag författade. :gremwink:
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Arfert said:
Man kan tänka sig en förmåga där man med en smal dolk drar av "riktiga" KP direkt... perfekt för lönnmördare. :gremwink: Till exempel.
Fast det är väl precis vad du gör om du lyckas med ett överaskningsanfall väl. Dessutom får du skadebonus av överraskande anfall eller vad färdigheten nu heter.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Till att börja med: Om det ska vara en fördel att lönnmord ignorerar TKP måste man spela PVP då monster inte har TKP.

Och ja, självklart ska inte lönnmördare vara bra på närstrid. Men de ska väl ändå få vara bra på lönnmord? I originalreglerna är de så dåliga att det inte är värt att vara lönnmördare. +att man lika gärna kan ha svärd som dolk regeltekniskt, jag ser ingen större fördel med att man kan gömma dolkar lättare (ingen regelteknisk iaf). Observera att jag tänker mig situationen dungeon crawl snarare än hovinfiltration.

Mina regeländringar rörande Tjuven/Lönnmordarens:

•Smyga och gömma sig, och lönnmord göra man med Motorik(-baserade stridstärningar i fall av överraskingsattack). Detta delvis för att Motorik ska komma mer i rampljuset.
•Vapenmodifiktationen för trånga utrymmen gäller vid Överraskningsattacker.
Detta för att dolk/kniv ska få status som lönnmördarvapen.
•Motorikbonus kan öka skadan vid lönnmord.

Funderar på att lägga till detta:

•Fingerfärdighet ökar skadan vid lönnmord, dock bara halva nivån avrundat nedåt. (Fingerfärdighet 10 ger alltså 5 i skadebonus).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Verkar som att du har en plan, tajmad och klar in i minsta detalj. :gremwink:

Själv husreglar jag ihop nåt som passar för lönnmördare om det dyker upp någon i gruppen. Nu har jag fullt upp med "försvårade" vapen. Min grupp gillar lite materialsport och ett förlorat favoritsvärd kan vara en schyst inkörsport till ett äventyr. :gremsmile:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Ja detta är en aning ot, men bara ett snabbt inlägg om hur man kan öppna det (dör jag snott hejvillt): Spelarna vaknar jättebakis i en fyllecell på det lokala värdshuset. Banditerna som har läger i dem gamla ruinen har supit av dem deras älskade magiska svärd och försöker utpressa dem! Det finns ett ugglebjörnsidé där det växer örter mot bakfylla... :gremsmile:
Tack förresten!
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
När man smyger sig på någon ovetande och gör en överraskningsattack med sitt närstridsvapen så får man använda vapenmodifikationen för "trånga utrymmen" om man så önskar (med motiveringarna att man kan komma hur när man vill, att uppmuntra dolkar till smygande, att göra smygande bättre).

Ett vapen i varje hand (dual-wielding): vapnet i fel hand ger +1 försvarstärning, då det kan tjäna som en taskig sköld samt hålla fienden på avstånd. (Mitt svar på en spelare som ville köra dubbla dolkar. Tyckte det var lagom vettigt.)
 
Top