Nekromanti [Fantasy! ] Våra bästa husregler

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Några av mina husregler.
Införskaffande av nya färdigheter
I grund krävs det en tränare för detta, så också i min husregel, dock tillåter jag andra rollpersoner agera tränare, dock kräver jag minst nivå II i den aktuella färdigheten.
---------------------------

Stridsvana
Stridsvana är som bekant i grund en aning obalanserat, därför gör jag såhär.
Initiativbonus; stridsvana/2 avrunda nedåt, d.v.s. +1 per 2 nivåer
ST bonus; enbart för nivå I & II, alltså max +2 för stridsvana
TKP bonus; som vanligt, d.v.s. +1 per nivå
---------------------------

Armborst
Eftersom armborstskytte och bågskytte är fundamentalt olika i verkligheten låter jag dem vara olika färdigheter i Fantasy!, utöver det fungerar armborst enligt följande;
Lätt armborst+3 Omladdning 1 runda
Tungt armborst+4 Omladdning 2 rundor
---------------------------

Sköldar
Sköldar är knappast homogena, det finns lika många sköldar som det finns användningsområden, men för enkelhetens skull använder jag mig av 3 "grundsköldar"
Liten sköld+1 Liten rundsköld, targ, you name it, de går under denna kategori.
Medelstor sköld+2 "Normal" rundsköld, riddarsköldar et.c.
Stor sköld+3, får ej användas av beridna. Stor rundsköld, pavise, sköldar som är för stora för att användas till häst helt enkelt.
---------------------------

Bakgrundskrav
Eftersom du i praktiken inte behöver färdigheter i Fantasy!, k du kanske inte är världsbäst, men du kan och jag vill undvika att rollpersonerna är ett gäng McGyvers så ställer jag krav på rollpersonens bakgrund. D.v.s. är det möjligt att personen kan detta utan träning. Exempelvis låter jag inte en "riddartyp" göra ett rent egenskapsslag för att dyrka upp ett lås, medan samma person tillåts göra egenskapsslag för exempelvis historia, heraldik et.c.
M.a.o. kan rollpersonens bakgrund motivera en färdighet kan han/hon det, om inte krävs träning.
Jag applicerar inte denna regel på närstridsvapen då strid på liv och död till stor del är överlevnadsinstinkt.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Initiativ
Insåg att denna husregel kan vara bra att klämma in med för att förstå vitsen med initiativbonus för stridsvana.
Först och främst skall jag kanske förklara varför, detta är helt enkelt ett försök från min sida att "illustrera" hur striden böljar fram och tillbaka.
Initiativ slås varje gruppvis runda, till slaget läggs gruppens högsta bonus.
Stridsrunda 1; Normalt initiativ slås, vinnande sidan har +1ST
Stridsrunda 2; Initiativ slås, sidan som rönt störst framgång rundan innan (eller att motståndarna slåss defensivt) har +1 på slaget.
Vinnande sidan har +1ST
Stridsrunda 3; Upprepa steg 2.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
I min grupp slår vi sällan initiativ, SL brukar bedöma vilka som börjar utifrån situationen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • 3T: Enkelt
  • 4T: Normalt (fast jag vill nog kalla den här "utmanande" istället)
  • 5T: Svårt
  • 6T: Vansinne
  • 7T: Heroiskt
  • 8T: Legendariskt
  • 9T: Glöm det
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
  • 3T: Enkelt
  • 4T: Normalt (fast jag vill nog kalla den här "utmanande" istället)
  • 5T: Svårt
  • 6T: Vansinne
  • 7T: Heroiskt
  • 8T: Legendariskt
  • 9T: Glöm det
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Precis såhär jag menade i granntråden, skall testa detta nästa spelomgång.
Men jag lurar på om jag inte skall köra med regeln om sex och onda ögon för lite extra svårighet :gremlaugh:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Arntsen said:
Precis såhär jag menade i granntråden, skall testa detta nästa spelomgång.
Men jag lurar på om jag inte skall köra med regeln om sex och onda ögon för lite extra svårighet :gremlaugh:
Jag tror att det bara tar tid och fokus, något som du som spelledare egentligen borde lägga på annat. Lägg på en extra tärning istället om du vill ha det svårare.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Antagligen har du rätt. Egentligen är det inte svårigheten jag är ute efter, utan mer "spännande" tärningsslag, men vi får se, jag skall testa i vilket fall
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tomatalven said:
En metod för att göra fast SG mer spännande: Berätta den inte!
Håller inte med, faktiskt.

Nedanstående skämt illustrerar vad jag tycker om hemliga svårighetsgrader:

"Do you know the similarities between being a mushroom and working here?"
- "No?"
"They keep us in the dark and feed us shit."
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Krille said:
Tomatalven said:
En metod för att göra fast SG mer spännande: Berätta den inte!
Håller inte med, faktiskt.

Nedanstående skämt illustrerar vad jag tycker om hemliga svårighetsgrader:

"Do you know the similarities between being a mushroom and working here?"
- "No?"
"They keep us in the dark and feed us shit."
Hur menar du? Det blir mer inlevelse när man inte vet SG:n i siffror utan är tvungen att bedömma situationen själv imo.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tomatalven said:
Hur menar du? Det blir mer inlevelse när man inte vet SG:n i siffror utan är tvungen att bedömma situationen själv imo.
Jag är inte min rollperson. Jag kan bara föreställa mig situationen efter vad spelledaren beskriver, och beskrivningen kan vara felaktig, ofullständig eller beskriven med en helt annan referensram än min (med största sannolikhet, eftersom spelledaren har ett helt annat liv än vad jag har). Således saknar jag grund att göra den bedömningen. Jag som spelare blir åsidosatt och frustrerad på ett sätt som inte speglar rollpersonens situation, och inlevelsen och illusionen bryts eftersom jag och rollpersonen inte är på samma plats. Jag KAN helt enkelt inte göra samma bedömning som rollpersonen, utan måste chansa blint.

En öppen svårighet ger mig en motsvarande grund för bedömningen som min rollperson har. Därmed kan jag göra rollpersonens bedömning. Därmed underlättas inlevelsen för mig.

Eller om man så vill, kommunikation hjälper inlevelsen, undanhållande av information ökar frustrationen och bryter inlevelsen!
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Kanske ligger något i det. Men jag skulle nog välja att formulera SG i ord för spelarna när jag leder. För mycket siffror och så förstör inlevelsen lite för mig utom i strid där jag gillar lite datorspelskänsla. Men ändå brukar jag gilla dolda stridstärningar hos monstren, rollpersonen kan ändå inte veta vad fienden ska göra härnäst och hur stark den är.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Ytterligare idé för robbin hood-aktiga tjuvar: Akrobat kan ge extra ST om man inte bär rustning. Vad tycks?
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Det ger ju också Stridsvana lite konkurrens när det kommer till att uppgradera sina förmågor. I nuläget är det ju nästan så att det ända smarta att uppgradera är Stridsvana, men det har jag egentligen inget problem med.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Tomatalven said:
Det ger ju också Stridsvana lite konkurrens när det kommer till att uppgradera sina förmågor. I nuläget är det ju nästan så att det ända smarta att uppgradera är Stridsvana, men det har jag egentligen inget problem med.
Jag eliminerade stridsvana, av just anledningen att den är nästan det enda man behöver och kan välja som stridsfokuserad karaktär. Jag föreslår att dra det ännu längre, och begränsa vissa bonusar av stridsvana till att bara gälla en krigare som är utrustad, med rustning, tung rustning, eller tyngre vapen, sköld, eller så.
 
Top