Då måste vi ju även ha med monthy Pythons holy grailTime Bandits innehåller rätt mycket fantasyelement
Men sedan så tittar man på den och inser att den är sååååååååååå mycket sämre än andra 80-tals fantasyrullarThe Sword & the Sorcerer heter ju Det Grymma Svärdet på svenska. Bara det gör den lite bättre än många andra 80-tals fantasyrullar.
Här har du dem i bokstavsordning. Använde denna generator jag gjort för att sortera listan:Jag satt och gick igenom vilka filmer jag sett inom fantasy/sword&sorcery/barbar genren men det fick mig att tänka på vilka filmer jag gått miste om som är sådana där filmer man bör ha sett.
Jag har sett
Lord of the rings filmerna
The hobbit filmerna
Conan både dom med Arnold och den med Jason momoa.
Röda Sonja
Willow
Excalibur
The princess bride
Ladyhawke
Legenden mörkrets härskare
Fire and ice
Beastmaster filmerna
Deathstalker
Sword and sorcerer
Krull
Ator stridsörnen
Barbarians
Taran och den magiska kitteln
Barbarian Queen
Thor the conqueror
Dragonslayer
The dark Crystal
Labyrinth
The neverending story
Sword of the valiant
Ivanhoe i
Robin Hood
Prince valiant
Quest for camelot
300
Clash of the titans
Immortals
Hercules
Troja
Kingdoom of heaven
Arn filmerna
Hobbit den animerade
Forbidden kingdom
World of Warcraft filmen
Seventh son
Jason and the argonauts
Beowulf
10:000 bc
Den 13:e krigaren
Pathfinder
The eagle
Heavy metal
Alpha
Apocalypto
Army of darkness
Solomon Kane
Season of the witch
Black death
Mio min Mio
Bröderna Lejonhjärta
Eragon
DnD filmerna
Dragonheart
Ring of the nibelungs
Erik the viking
finns säkert mer som jag sett men som flygit ut minnet just nu men fyll gärna på listan med mer filmer inom dessa genrer som man bör ha sett.
Denna känns det som att jag missat. Skall genast kolla upp den. Tack för tipsetMirror Mask rekommenderas verkligen om ingen sagt den innan! En bortglömd pärla!
Zu Warriors from The Magic Mountain (Tsui Hark) The Bride with White Hair (Ronny Yu) och Legend of the Mountain (King Hu). Passar också på att nämna Die Nibelungen av Fritz Lang om man är intresserad av stumfilm.Om någon har tips på icke västerländsk fantasy mottages det med öppna armar då jag gärna breddar mitt filmtittande . Jag har sett en del asiatisk fantasy som jag gillat och jag ser gärna mer och om det finns sevärd fantasy ifrån andra delar av världen så ser jag gärna den med.
Jag skulle vara helt värdelös på allt sånt. "jag kan skriva på tangentbord snabbt" "vad är ett tagngentbord" "med sous vide blir maten jämt tempererad" "Vi äter bara sprit och gammalt bröd".A Connecticut Yankee in King Arthur's Court (en bok av Mark Twain som säkert filmatiserats ett dussin gånger)
Humoristisk och barnvänlig berättelse om ingenjören Hank Morgan i slutet av 1800-talet som blir transporeterad till Kung Arthurs tid.
Väl där använder han sina tekniska kunskaper så folk tror han är magiker.
Den har jag sett och den gillade jagEvil Cult (Kung Fu Cult Master) med Jet Li och Sammo Hung. Skulle vara en triologi, men blev bara en film då första filmen inte drog in tillräckligt med stålar. Charmig, för de snackar om levels i kung fu. Vet inte om den är jättebra. Minns bara att jag hade velat se uppföljarna. Finns dubbad på Youtube.
Mirrormask ha setts för att ska ha setts. Mer drömsk urban fantasy än ren fantasy. Då kan jag lika gärna nämna City of the Lost Children. Med Ron Perlman som lärde sig sina franska repliker fonetiskt.Denna känns det som att jag missat. Skall genast kolla upp den. Tack för tipset
En gammal bekant till mig som brukade sitta på 25-kronors Ölen vid Fridhemsplan är med i den som King of Geen Bat.Evil Cult (Kung Fu Cult Master) med Jet Li och Sammo Hung. Skulle vara en triologi, men blev bara en film då första filmen inte drog in tillräckligt med stålar. Charmig, för de snackar om levels i kung fu. Vet inte om den är jättebra. Minns bara att jag hade velat se uppföljarna. Finns dubbad på Youtube.