Fantasy/sword&sorcery/barbarfilmer man bör ha sett

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ska ha setts för att ska ha setts. Mer drömsk urban fantasy än ren fantasy. Då kan jag lika gärna nämna City of the Lost Children. Med Ron Perlman som lärde sig sina franska repliker fonetiskt.

Vidocq med Gérard Depardieu och Brotherhood of the Wolves är två andra franska filmer jag alltid rekommenderar. Alla tre hade passat till rollspelet Götterdämmerung. Den sista måste du har sett, väl? Fast dessa är rätt långt borta från S&S/barbar-filmer.
Vidocq och brotherhod of the Wolf har jag i filmhyllan 🙂
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
En gammal bekant till mig som brukade sitta på 25-kronors Ölen vid Fridhemsplan är med i den som King of Geen Bat.
Han var full av kung-fu visdommar som "börja med pinne, pinne mycket dödlig. pinne finns överallt. Du går igenom tullen med pistol - dom tar dig, pinne kommer in överallt"
Han var inte alls King of Green Bat, det är nån annnan på IMDB. måste se den igen och kolla vem han var!
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Blodets tron (1957) har tillräckligt övernaturligt för att jag skulle kalla det fantasy

Pirates of Caribbean serien är svartkrutsfantasy

Ong Bak 2 & 3 (ettan saknar övernaturlige element)

Cast a deadly spell - fantasy i film noir miljö
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Blodets tron (1957) har tillräckligt övernaturligt för att jag skulle kalla det fantasy

Pirates of Caribbean serien är svartkrutsfantasy

Ong Bak 2 & 3 (ettan saknar övernaturlige element)

Cast a deadly spell - fantasy i film noir miljö
Ong bak är riktigt bra. Finns även hyffsade thai fantasy/folklore filmer
 
Last edited:

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,026
Location
Sthlm
Cast a deadly spell - fantasy i film noir miljö
Det finns en annan film som också är "samma film" mer eller mindre, den heter Witch Hunt och är inte riktigt lika charmig. Båda finns på HBO tror jag? I den spelar Dennis Hopper H. Phillips Lovecraft - detektiven som vägrar använda magi.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Disney's Svärdet i Stenen

Robin Hoods äventyr
(1938) - är tekniskt sett inte en fantasy men ändå ett måste

Robin Hood: Prince of Thieves
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Om någon har tips på icke västerländsk fantasy mottages det med öppna armar då jag gärna breddar mitt filmtittande .
Den japanska episodfilmen Kwaidan från 1964 brukar, helt korrekt, klassas som tillhörandes skräckgenren men då fantastikelementen i den alla hämtats från klassisk japansk folklore så tycker jag den är lika mycket fantasy.

 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Draktränaren
Tale of tales
Det sjunde inseglet
Twilight of the ice nyphes
The brothers Grimm
Cantenbury tales
Futurama: Bender’s game
The Imaginarium of Doctor Parnassus
Oddysséen
 
Top