Fantasy/sword&sorcery/barbarfilmer man bör ha sett

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mio min Mio / Mio in the Land of Faraway / Мио, мой Мио
En svensk/engelsk/sovjetisk film från 1987 med Christofer Lee som den onde riddar Kato och en ung Christian Bale som Mios bästa vän Jum-Jum.
Inspelad på engelska, dubbad till svenska och ryska.

Dragonheart 1-3
Drakfilmen med Sean Connery som drakröst (finns tre filmer)

Alla har sett DnD-filmen, men hur många har sett del 2 och 3 (ja, de är om möjligt ännu sämre)
Dungeons & Dragons fr. 2000
Dungeons & Dragons 2 fr. 2005
Dungeons & Dragons 3 fr. 2012

Ska man se något DnD-liknande som är bra rekommenderar jag istället:
Midnight Chronicles
En TV-serie baserad på rollspelet Midnight.

Bokserien Eragon har filmatiserats, men håller ungefär samma klass som DnD.

The Thief of bagdad (flera versioner) är gamla filmer i ungefär samma klass som Jason and the Argonauts

Ytterligare en film av samma sort är Sinbad

En indisk film som kan vara värd att se är Baahubali.
Det är tydligen del 2 i en trilogi.
 

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
245
Nån form av nörd allmänbildning kanske , att det hör till ren nörd allmänbildning att ha sett vissa fantasyfilmer och jag är intresserad av vilka av dessa filmer som det anses (av vissa ) att man som fantasynörd skall ha sett som jag i min tur har missat. Jag gillar film och jag gillar fantasy så därför undrar jag vilka fantasynörd staple filmer jag har missat.

Så som att en del anser att som fantasynörd bör man ha läst sagan om ringen så finns det vissa filmer man "bör" ha sett.

Sedan får man självklart tipsa om filmer som faller utanför bör ha sett ramen då jag gillar film och fantasy och är intresserad av att upptäcka nya filmer inom genren som jag ännu inte sett
Jag ska skulle gärna se vilken form av nördskap de olika omnämnda filmerna stimulerar.
  • Scenografi-nördar?
  • Krigsnördar? Vapennördar?
  • Manus-/dramaturgi-nördar?
  • Historienördar?
  • Matnördar?
  • Arkitektur-nördar?
 

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
245
Jag kan för allmänbildningens skull rekommendera gamla Maciste med Bartolomeo Pagano. 1920-talets "Arnold".

För övrigt finns det gott om underhållande Svärd & Sandal-filmer i "spaghetti-stil".
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag ska skulle gärna se vilken form av nördskap de olika omnämnda filmerna stimulerar.
  • Scenografi-nördar?
  • Krigsnördar? Vapennördar?
  • Manus-/dramaturgi-nördar?
  • Historienördar?
  • Matnördar?
  • Arkitektur-nördar?
Finns säkert scenografi nördar som går igång på scenografin ifrån olika filmer

Finns säkert krigs/vapennördar som drägglar över stridsscener i 300

Finns säkerligen arkitekturnördar som blir hårda/våta i byxan över arkitekturen i vissa filmer

Osv osv osv
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag kan för allmänbildningens skull rekommendera gamla Maciste med Bartolomeo Pagano. 1920-talets "Arnold".

För övrigt finns det gott om underhållande Svärd & Sandal-filmer i "spaghetti-stil".
För de som inte vet så producerade italien inte bara spagetti-western med clintan, utan en massa spagetti-fantasy med.
De är så många att det är meningslöst att rabbla titlarna, så jag länkar till en wikipediasida som gör jobbet:
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Reccord of Lodoss war
Den oändliga historien
Den sista enhörningen
 

Flanell

Veteran
Joined
26 Nov 2015
Messages
47
Conquest (Har inte sett själv, men vill se :))
Marketa Lazarova/Valley of The Bees (Tjeckisk medeltid, inte fantasy).
The 7th Voyage of Sinbad.
The Golden Voyage of Sinbad.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Conquest (Har inte sett själv, men vill se :))
Marketa Lazarova/Valley of The Bees (Tjeckisk medeltid, inte fantasy).
The 7th Voyage of Sinbad.
The Golden Voyage of Sinbad.
Har inte heller sett conquest men den måste jag ju se nu när jag ser att den regisserats av lucio fulci
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Inte Tolkien-fantasy men väl fantastik - lätt knarkade tolkningen av Münchhausen Baron Prasil är ruskigt najs. Annars måste jag instämma i rek. av Maciste ovan, där allas vår muskelknutte ger djävulen på flabben. Och snackar vi svartvit fantastiskt knas, vore det ju synd å skam att inte nämna kortisen Resan till Månen - effekterna är ren visuell kärlek.
Le_Voyage_dans_la_lune.jpg
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Det kanske inte räknas som fantasy helt, men rekommenderar ändå Storm över Ryssland av Sergej Eisenstein. Filmen är sovjetisk propaganda, men värd att se då den var före sin tid i skildrandet av medeltida fältslag. Man ser verkligen att moderna filmer i genren har denna att tacka för mycket!
 
Top