Nekromanti Fantasy/sci-fi klichéer/tropes som du bara inte klarar av.

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Efter katastrofen-SF (eller fantasy, som Shannara) där urgammal teknik fungerar, som bilar, datorer eller skjutvapen .. de behöver bara dammas av, sedan är det bara att köra! ;)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Arfert;n332114 said:
Efter katastrofen-SF (eller fantasy, som Shannara) där urgammal teknik fungerar, som bilar, datorer eller skjutvapen .. de behöver bara dammas av, sedan är det bara att köra! ;)
Det är mest skjutvapen som är prblematiskt imho. För de flesta settings brukar vara ganska bra med att datorer och bilar är paj om de inte har förvarats i klimatskyddade anläggningar eller om de typ varit byggda för att överleva katastrofen.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
RasmusL;n332096 said:
Men kulturen har förändrats sedan Hobbes tid och likaså har innebörden av "makt", hur den kan användas och förloras och vinnas. FIlisofi är ju great, men det var också ett tag sedan de tankarna tänktes.
Det var inte heller som att Hobbes grundande sina tankar på något mer än hans privata observationer och funderingar. Snarare så pekar ju nyare forskning, främst primatforskning, på att djur (och kanske människor) snarare har en grundläggande känsla för rättvisa och samarbete än att de försöker till varje pris sätta dit varandra.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Arfert;n332114 said:
Efter katastrofen-SF (eller fantasy, som Shannara) där urgammal teknik fungerar, som bilar, datorer eller skjutvapen .. de behöver bara dammas av, sedan är det bara att köra! ;)
Alltså, min diskmaskin stängde av och vägrade fungera i 3 dagar och sen fungerade den igen utan att någon gjort något. Likadant minns jag en dator jag hade någon gång för länge sen som stängde av och heldog, i 2 dagar, sen fungerade den felfritt igen.

Jag är nästan benägen att tro på det där konceptet ändå.

(Fast, egentligen håller jag med)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Dessa förbannat töntiga fantasy namn ,speciellt i amerikansk fantasy/ fantasy rollspel.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Arfert;n332114 said:
Efter katastrofen-SF (eller fantasy, som Shannara) där urgammal teknik fungerar, som bilar, datorer eller skjutvapen .. de behöver bara dammas av, sedan är det bara att köra! ;)
I Fredrick Forsyths kallakrigsthriller Krigshundarna köper den skumme huvudpersonen en uppsättning ca 30 år gamla tyska MP40 för sitt legosoldatsteam. Författaren poängterar in-story att det handlar om oanvända vapen som har förvarats väl infettade på ett säkert ställe. Sedan köper huvudpersonen "färsk" ammunition från annat håll. Forsyth vet vad som gäller.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Mekanurg;n332212 said:
I Fredrick Forsyths kallakrigsthriller Krigshundarna köper den skumme huvudpersonen en uppsättning 30 år gamla tyska MP för sitt legosoldatsteam. Författaren är noga med att poängtera att det (av in-story-begripliga skäl) handlar om oanvända vapen som har förvarats väl infettade på ett säkert ställe. Sedan köper huvudpersonen "färsk" ammuniation från annat håll. Forsyth vet vad som gäller.
30 år gammal ammunition hade inte varit ett problem om de förvaras mörkt och runt 10 grader C. När jag gjorde lumpen (2000) så sköt vi upp så mycket ammunition från 70- och 80-talet (och folk på youtube skjuter typ WW1 ammunition ibland. Även om så gammal ammuntion är...inte great). Lite kraftigare sprängmedel (som börjar svettas TNT efter något decennium, not great) eller grejer som inte är lufttäta (typ många hagelpatroner) är dock mer av en färskvara.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Mekanurg;n332212 said:
I Fredrick Forsyths kallakrigsthriller Krigshundarna köper den skumme huvudpersonen en uppsättning ca 30 år gamla tyska MP40 för sitt legosoldatsteam. Författaren poängterar in-story att det handlar om oanvända vapen som har förvarats väl infettade på ett säkert ställe. Sedan köper huvudpersonen "färsk" ammunition från annat håll. Forsyth vet vad som gäller.
MP40 användes så sent som i syriska och libyska inbördeskrigen (dvs nyss) och ett flertal konflikter sedan 1945, som i Vietnam, exempelvis. Och ammunitionen, 9x19 mm Parabellum, är förmodligen världens vanligaste patron för pistoler och kpistar.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Mannen i skogen;n331731 said:
När det vimlar av magiker och magiska föremål, men samhället ändå ligger på medeltida jordbruksnivå. Jag menar, är det något som folk alltid försökt bättra på med övernaturliga medel så är det ju jordbruket och annan matproduktion.
Ja, för helsike. Detta och monokulturer driver mig uppå väggarna.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Efter all katars i den här tråden så är min undran: Om ni spelar spel i genren, vad kör ni för spel som inte har med dessa klyshor? Eller löser ni "problemet" på annat sätt?

Jag hittade själv inget världsmässigt som jag inte klarar av utan det närmaste jag kommer är att det kan kännas lite tråkigt med så många spel och världar som liknar varandra men det har inte varit jobbigt nog för att jag ska göra mer än börja skissa på egna världsidéer då och då.
 

Trockel

Veteran
Joined
24 Sep 2019
Messages
47
krank;n331748 said:
När det gäller fantasy så finns det liksom så mycket att jag knappt vet var jag ska börja.

Traditionella fantasyraser. Alver, orcer, dvärgar, snark. Framför allt om de dessutom är hypertraditionellt gjorda, med skäggiga gruvdvärgar och bågskyttande skogsalver. Det känns bara så gjort. Vad är ens syftet med att ha fantasyraser om man ändå inte tänker göra något nytt, innovativt eller intressant med dem? Och ja, givetvis bidrar den klassiska monokulturen/rasismen till detta. Nu vet jag att fantasy kanske inte är genren man ska leta efter progressiva värden i, men ändå.
.
Jag spelar halv-dvärg i min nuvarande grupp det är ganska roande, dåligt ölsinne, taskig skäggväxt och alldeles för lång. Ingen tar mig på allvar, ingen. Annars gillar jag faktiskt det klassiska, om det är bra gjort.
 
Top