Leon
Leo carcion
zonk;n331840 said:* Eldvapen, fan va det suger i fantasy! Ja om det inte vore för att det känns spot on i Warhammer Fantasy.
Du har bara inte sett rätt skjutvapen än

zonk;n331840 said:* Eldvapen, fan va det suger i fantasy! Ja om det inte vore för att det känns spot on i Warhammer Fantasy.
Gurgeh;n331742 said:När det finns massor av olika mänskliga kulturer, medan alverna, klingonerna eller ewokerna är monokulturer som är helt identiska oavsett hur långt från varandra de bor. Jag vill se amish-vulcaner och dvärgar i anarkistkollektiv.
Troberg;n331865 said:Variant på temat: Människor beskrivs som en ras vars främsta förmåga är flexiblitet. Vi har ingen aning om hur flexibla vi är jämfört med andra...
krank;n331748 said:Fokus på kungligheter och Great Man history. Ni vet begreppet "rättmätig kung"? Jag hatar det. Det finns inga rättmätiga kungar. Det finns ingen absolut makt som inte korrumperar. Och historien skrivs eller skapas inte av "stora män". Den antidemokratiska jävla rojalist-ådran som löper genom en del fantasy står mig upp i halsen.
Mundo;n331896 said:Den helylle gulliga jättesnälla bondgossen som plötsligt kröntes till kung blev inte elak för att han fick makt. Han var alltid ett as, det var bara det att han inte hade makten att göra allting han ville förrän nu.
Mundo;n331896 said:Jag håller med det här i stort, men jag är sjukt trött på den felaktiga idéen/fantasyklyshan om "absolut makt alltid korumperar". Robert Caro, Amerikansk journalist och författare som skrev två idiotstora verk om Lyndon B Johnson och Robert Moses, och har som favoritämne just "makt" har följande citat som jag tycker är helt fantastisk angående makt och hur den fungerar.
"We're taught Lord Acton's axiom: all power corrupts, absolute power corrupts absolutely. I believed that when I started these books, but I don't believe it's always true any more. Power doesn't always corrupt. Power can cleanse. What I believe is always true about power is that power always reveals. [...] When you have enough power to do what you always wanted to do, then you see what the guy always wanted to do."
Den helylle gulliga jättesnälla bondgossen som plötsligt kröntes till kung blev inte elak för att han fick makt. Han var alltid ett as, det var bara det att han inte hade makten att göra allting han ville förrän nu.
God45;n332037 said:Efter att ha börjat se på ”The Seven Deadly sins” (Döm inte mig! Jag var full och ledsen och anime kändes lagom hjärndött) har jag börjat hata:
Den här karaktären är egentligen 700 år gammal men ser bara ut som ett barn. Så det är inte pedofili.
*Kräks*
krank;n331921 said:Jag har sett den åsikten luftas på lite olika håll, men jag har ännu inte riktigt sett något som tytt på att den stämmer. För mig är ju makt i sig en form av korruption…
och det jag tänker är att ALLA någonstans har "korruption" inom sig och att makt i princip garanterar att den blommar ut. Det går inte att ha oinskränkt makt utan att "bli" ett as. Alla har en massa skit de "always wanted to do". Det som tillåter en del människor att bete sig "gott" är i mina ögon att deras negativa impulser hålls i schack av deras brist på makt, av deras sociala sammanhang.
Egentligen spelar det alltså ingen roll huruvida korruptionen redan fanns där eller om det var makten i sig som adderade den; i praktiken bör ingen ges oinskränkt makt eftersom alla som får sådan beter sig illa.
obak;n332040 said:I den mån det går att jämställa sexualisering av en tecknad figur med pedofili, men ja, jag håller med i sak om att hela jailbait biten i anime är ganska pinsam
RasmusL;n332041 said:Power Moves-ljudboken på Audible och The End of Power av Moises Naim tar upp det och har bra argument åt båda håll, samt en hel del evidensbaserad slutledning.
God45;n332037 said:Efter att ha börjat se på ”The Seven Deadly sins” (Döm inte mig! Jag var full och ledsen och anime kändes lagom hjärndött) har jag börjat hata:
Den här karaktären är egentligen 700 år gammal men ser bara ut som ett barn. Så det är inte pedofili.
*Kräks*
Mundo;n332075 said:Jag är imponerad. Jag orkade se typ tio minuter, till han började tafsa på tjejen i sängen. Sen insåg jag vilken typ av animé det här skulle bli och gav upp.
God45;n332077 said:Det fanns en talande gris som fick mig genom den delen, [...] Men nej, jag kan inte försvara den här serien. Den är grisig [...] Det är fucked.
God45;n332046 said:Jag hade läst Thomas Hobbes också och gått till kärnan av argumentet. För jag håller helt med Krank här.