Nekromanti Fantasy/sci-fi klichéer/tropes som du bara inte klarar av.

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
zonk;n331840 said:
* Eldvapen, fan va det suger i fantasy! Ja om det inte vore för att det känns spot on i Warhammer Fantasy.
Du har bara inte sett rätt skjutvapen än ;)
 

Attachments

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Egentligen det mesta som slängs in utan någon djupare tanke är att "det hör till fantasy respektive science fiction".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Gurgeh;n331742 said:
När det finns massor av olika mänskliga kulturer, medan alverna, klingonerna eller ewokerna är monokulturer som är helt identiska oavsett hur långt från varandra de bor. Jag vill se amish-vulcaner och dvärgar i anarkistkollektiv.
Variant på temat: Människor beskrivs som en ras vars främsta förmåga är flexiblitet. Vi har ingen aning om hur flexibla vi är jämfört med andra...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Troberg;n331865 said:
Variant på temat: Människor beskrivs som en ras vars främsta förmåga är flexiblitet. Vi har ingen aning om hur flexibla vi är jämfört med andra...
Alltså, jämfört med de flesta djur på den här planeten är vi otroligt flexibla. Det är typ bara björnar som kan matcha oss när det gäller förmågan att anpassa sig till olika klimat och miljöer.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Alver, uurk! Karva dem i örat som en ren.

Extrema tidsrymder, ”slottet har stått i sexhundra år, inget har hänt i området dom senaste tvåtusen åren,för trettiofemtusen år sedan exakt på dagen åt kejsar Fläscus den bredarslade en baconmacka, det står här i boken”

Allt var bättre förr när alverna fjollade runt, gudarna gick på jorden och ätmogen mango ramlade ned i käftdn på alla som lade sig att sova under ett träd

Mystiska mentorer som inte kan berätta vad som pågår utan måste hålla inne på informationen till sista stund.

Omslag på hjältinnor i spandexbrallor, lila hår och ett samurajsvärd och en uzi.

Kvinnliga krigarhjältonnor som inte fått ett enda ärr
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
krank;n331748 said:
Fokus på kungligheter och Great Man history. Ni vet begreppet "rättmätig kung"? Jag hatar det. Det finns inga rättmätiga kungar. Det finns ingen absolut makt som inte korrumperar. Och historien skrivs eller skapas inte av "stora män". Den antidemokratiska jävla rojalist-ådran som löper genom en del fantasy står mig upp i halsen.
Jag håller med det här i stort, men jag är sjukt trött på den felaktiga idéen/fantasyklyshan om "absolut makt alltid korumperar". Robert Caro, Amerikansk journalist och författare som skrev två idiotstora verk om Lyndon B Johnson och Robert Moses, och har som favoritämne just "makt" har följande citat som jag tycker är helt fantastisk angående makt och hur den fungerar.

"We're taught Lord Acton's axiom: all power corrupts, absolute power corrupts absolutely. I believed that when I started these books, but I don't believe it's always true any more. Power doesn't always corrupt. Power can cleanse. What I believe is always true about power is that power always reveals. [...] When you have enough power to do what you always wanted to do, then you see what the guy always wanted to do."

Den helylle gulliga jättesnälla bondgossen som plötsligt kröntes till kung blev inte elak för att han fick makt. Han var alltid ett as, det var bara det att han inte hade makten att göra allting han ville förrän nu.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Mundo;n331896 said:
Den helylle gulliga jättesnälla bondgossen som plötsligt kröntes till kung blev inte elak för att han fick makt. Han var alltid ett as, det var bara det att han inte hade makten att göra allting han ville förrän nu.
Eller kanske också för att bondpojken inte var mentalt förmögen att hantera att andra människor behandlar honom som om han hade absolut makt. Vem har förmågan att veta vad som är rätt och fel när alla runt en vill göra en till lags?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Mundo;n331896 said:
Jag håller med det här i stort, men jag är sjukt trött på den felaktiga idéen/fantasyklyshan om "absolut makt alltid korumperar". Robert Caro, Amerikansk journalist och författare som skrev två idiotstora verk om Lyndon B Johnson och Robert Moses, och har som favoritämne just "makt" har följande citat som jag tycker är helt fantastisk angående makt och hur den fungerar.

"We're taught Lord Acton's axiom: all power corrupts, absolute power corrupts absolutely. I believed that when I started these books, but I don't believe it's always true any more. Power doesn't always corrupt. Power can cleanse. What I believe is always true about power is that power always reveals. [...] When you have enough power to do what you always wanted to do, then you see what the guy always wanted to do."

Den helylle gulliga jättesnälla bondgossen som plötsligt kröntes till kung blev inte elak för att han fick makt. Han var alltid ett as, det var bara det att han inte hade makten att göra allting han ville förrän nu.
Jag har sett den åsikten luftas på lite olika håll, men jag har ännu inte riktigt sett något som tytt på att den stämmer. För mig är ju makt i sig en form av korruption…

och det jag tänker är att ALLA någonstans har "korruption" inom sig och att makt i princip garanterar att den blommar ut. Det går inte att ha oinskränkt makt utan att "bli" ett as. Alla har en massa skit de "always wanted to do". Det som tillåter en del människor att bete sig "gott" är i mina ögon att deras negativa impulser hålls i schack av deras brist på makt, av deras sociala sammanhang.

Egentligen spelar det alltså ingen roll huruvida korruptionen redan fanns där eller om det var makten i sig som adderade den; i praktiken bör ingen ges oinskränkt makt eftersom alla som får sådan beter sig illa.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,489
Efter att ha börjat se på ”The Seven Deadly sins” (Döm inte mig! Jag var full och ledsen och anime kändes lagom hjärndött) har jag börjat hata:

Den här karaktären är egentligen 700 år gammal men ser bara ut som ett barn. Så det är inte pedofili.


*Kräks*
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
God45;n332037 said:
Efter att ha börjat se på ”The Seven Deadly sins” (Döm inte mig! Jag var full och ledsen och anime kändes lagom hjärndött) har jag börjat hata:

Den här karaktären är egentligen 700 år gammal men ser bara ut som ett barn. Så det är inte pedofili.


*Kräks*
I den mån det går att jämställa sexualisering av en tecknad figur med pedofili, men ja, jag håller med i sak om att hela jailbait biten i anime är ganska pinsam
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
krank;n331921 said:
Jag har sett den åsikten luftas på lite olika håll, men jag har ännu inte riktigt sett något som tytt på att den stämmer. För mig är ju makt i sig en form av korruption…

och det jag tänker är att ALLA någonstans har "korruption" inom sig och att makt i princip garanterar att den blommar ut. Det går inte att ha oinskränkt makt utan att "bli" ett as. Alla har en massa skit de "always wanted to do". Det som tillåter en del människor att bete sig "gott" är i mina ögon att deras negativa impulser hålls i schack av deras brist på makt, av deras sociala sammanhang.

Egentligen spelar det alltså ingen roll huruvida korruptionen redan fanns där eller om det var makten i sig som adderade den; i praktiken bör ingen ges oinskränkt makt eftersom alla som får sådan beter sig illa.
Power Moves-ljudboken på Audible och The End of Power av Moises Naim tar upp det och har bra argument åt båda håll, samt en hel del evidensbaserad slutledning.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,489
obak;n332040 said:
I den mån det går att jämställa sexualisering av en tecknad figur med pedofili, men ja, jag håller med i sak om att hela jailbait biten i anime är ganska pinsam
Det är ju inte riktigt pedofili så jag vill inte jämnställa. Och det finns ju inte 700 åriga magiska personer som ser ut som barn på riktigt (vad jag vet :p ). But it creepes me out man :p
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,489
RasmusL;n332041 said:
Power Moves-ljudboken på Audible och The End of Power av Moises Naim tar upp det och har bra argument åt båda håll, samt en hel del evidensbaserad slutledning.
Jag hade läst Thomas Hobbes också och gått till kärnan av argumentet. För jag håller helt med Krank här.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
När hjälten fängslas/förslavas. Speciellt illa om det handlar om att hjälten blir galärslav.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Men om hjälten sätts vi ett stenhjul i öknen och maler sten till grus i femton år innan han hämnas Big time är det lite fräckt! ;)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
God45;n332037 said:
Efter att ha börjat se på ”The Seven Deadly sins” (Döm inte mig! Jag var full och ledsen och anime kändes lagom hjärndött) har jag börjat hata:

Den här karaktären är egentligen 700 år gammal men ser bara ut som ett barn. Så det är inte pedofili.


*Kräks*
Jag är imponerad. Jag orkade se typ tio minuter, till han började tafsa på tjejen i sängen. Sen insåg jag vilken typ av animé det här skulle bli och gav upp.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,489
Mundo;n332075 said:
Jag är imponerad. Jag orkade se typ tio minuter, till han började tafsa på tjejen i sängen. Sen insåg jag vilken typ av animé det här skulle bli och gav upp.
Det fanns en talande gris som fick mig genom den delen, sedan var där bra fighter... Men nej, jag kan inte försvara den här serien. Den är grisig och har så många creepy romanser mellan vuxna och varelser som ser ut som barn. Vi har gruppens tjuv och en fe. Hon jätten och king i hans barnform. Melonidas och flera karaktärer... Det är fucked.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
God45;n332077 said:
Det fanns en talande gris som fick mig genom den delen, [...] Men nej, jag kan inte försvara den här serien. Den är grisig [...] Det är fucked.
Tecknen fanns där redan från början God45!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
God45;n332046 said:
Jag hade läst Thomas Hobbes också och gått till kärnan av argumentet. För jag håller helt med Krank här.
Men kulturen har förändrats sedan Hobbes tid och likaså har innebörden av "makt", hur den kan användas och förloras och vinnas. FIlisofi är ju great, men det var också ett tag sedan de tankarna tänktes och de tänktes i en tid som inte är vår :) . Jag tror mer på den "power makes you more of what you already are"-grejen men att den i kombination med vilken typ av ledare som lyckas inom politiken ("power motivated", ser makt som ett syfte i sig självt) kan leda till rätt kassa grejer.
 
Top