Arfert;n332114 said:Efter katastrofen-SF (eller fantasy, som Shannara) där urgammal teknik fungerar, som bilar, datorer eller skjutvapen .. de behöver bara dammas av, sedan är det bara att köra!![]()
RasmusL;n332096 said:Men kulturen har förändrats sedan Hobbes tid och likaså har innebörden av "makt", hur den kan användas och förloras och vinnas. FIlisofi är ju great, men det var också ett tag sedan de tankarna tänktes.
Arfert;n332114 said:Efter katastrofen-SF (eller fantasy, som Shannara) där urgammal teknik fungerar, som bilar, datorer eller skjutvapen .. de behöver bara dammas av, sedan är det bara att köra!![]()
Mekanurg;n332212 said:I Fredrick Forsyths kallakrigsthriller Krigshundarna köper den skumme huvudpersonen en uppsättning 30 år gamla tyska MP för sitt legosoldatsteam. Författaren är noga med att poängtera att det (av in-story-begripliga skäl) handlar om oanvända vapen som har förvarats väl infettade på ett säkert ställe. Sedan köper huvudpersonen "färsk" ammuniation från annat håll. Forsyth vet vad som gäller.
Mekanurg;n332212 said:I Fredrick Forsyths kallakrigsthriller Krigshundarna köper den skumme huvudpersonen en uppsättning ca 30 år gamla tyska MP40 för sitt legosoldatsteam. Författaren poängterar in-story att det handlar om oanvända vapen som har förvarats väl infettade på ett säkert ställe. Sedan köper huvudpersonen "färsk" ammunition från annat håll. Forsyth vet vad som gäller.
Mannen i skogen;n331731 said:När det vimlar av magiker och magiska föremål, men samhället ändå ligger på medeltida jordbruksnivå. Jag menar, är det något som folk alltid försökt bättra på med övernaturliga medel så är det ju jordbruket och annan matproduktion.
krank;n331748 said:När det gäller fantasy så finns det liksom så mycket att jag knappt vet var jag ska börja.
Traditionella fantasyraser. Alver, orcer, dvärgar, snark. Framför allt om de dessutom är hypertraditionellt gjorda, med skäggiga gruvdvärgar och bågskyttande skogsalver. Det känns bara så gjort. Vad är ens syftet med att ha fantasyraser om man ändå inte tänker göra något nytt, innovativt eller intressant med dem? Och ja, givetvis bidrar den klassiska monokulturen/rasismen till detta. Nu vet jag att fantasy kanske inte är genren man ska leta efter progressiva värden i, men ändå.
.