Fantastiska Flygande Farkoster

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Och kvastar!
Och jag tror stora järnkittlar nämns i vissa sagor?
Häxor kan ju flyga på det mesta, inklusive kvastar och kittlar.

Eller sängar

Eller paraplyer

Och Baba Yaga flög i en mortel
1609283493442.png

Och hade en stuga som kunde gå på kycklingben
1609283524262.png

I Kina är det dessutom vanligt med legender om personer som står på flygande svärd.
Jag hittar tyvärr inte någon bra bild på det just nu.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Efter lite letande hittade jag en bild på flygande svärd.
Flygande svärd förekommer fråmst i Kina och då i samband med kultivering.
1609319470847.png
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
I Salman Rushdies bok Two Years Eight Months and Twenty-Eight Nights flyger djinnerna runt i magiska krukor som tillverkas av en trollkunnig djinn. Jag tänker mig dem som stora Höganäs-krukor där överkroppen sticker upp. Jag vet inte om det är något han själv har hittat på. Mina sökningar på "djinn" och "flying" ger mig bara bilder på Magic-kort.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,438
Givetvis ska kardinalen ha ett luftskepp:

View attachment 5317
Soleil Couchant, Premier rang, 104 kanoner, komplement 1000 man, inklusive 12 schweizergardister med ansvar för det bepansrade relikariet på fördäck. Que dieu soit loué!

"Det här skall visa de där fördömda hugenotterna! Inget mer krälande i leran runt befästningsverken!" muttrade Kardinalen medan linjeskeppet sakta gled in över La Rochelles stadsmurar
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Luftskeppet i FF X-2 ser ju ut som en motorcykel och en drake fått barn. Men det är ju helt omöjligt att lägga in en bild, så ni får lita på min beskrivning...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Luftskeppet i FF X-2 ser ju ut som en motorcykel och en drake fått barn. Men det är ju helt omöjligt att lägga in en bild, så ni får lita på min beskrivning...
CTRL+C, CTRL+V fungerar på de flesta datorer. Kan vara lite knepigare på mobil. Däremot finns en begränsing på hur stora bilder man kan klistra in: för stor bild = felmeddelande om att något gick fel.

Jag antar att du menar luftskeppet Celsius?
1610345786948.png

Jag har aldrig spelat FF, men h***e vad med luftskepp som finns där!



 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Efter lite letande hittade jag en bild på flygande svärd.
Flygande svärd förekommer fråmst i Kina och då i samband med kultivering.
View attachment 5312
När jag pluggade mandarin var 仙剑奇侠传三 en av mina absoluta favorit-serier. Här har du bra svärdssurfning:
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Från Mörkrets Zenit, sida 132
Luftskepp: Luftskeppen är byggda av mångtusenåriga månträd från Derafras träskskogar långt nere i sydlanden. Dessa nattblommande trädbjässar är kopplade till månens dragningskraft och svävar upp i luften om de huggs ner, något som de sydländska kejsarna hänsyns- löst gjorde när Derafra lagts under deras makt. Stommen till luftskeppen svävar alltså av sig själv, men lyftkraften är inte stor, och redan styrvingar och minimal besättning tynger ner skeppen till marken. Därför förses de med vanligen två till tre ballonger med flygas. Därtill har man bronskaggar med flytande gas som kan släppas ut för påfyllnad av ballongerna. Trämaterialets dragning till månen utgör också grunden till hur skeppen rör sig framåt, och kan styras, även i oförliga vindar. Seglandet är alltså en synnerligen intrikat vetenskap baserat på månens position och dragningskraft, vindar, tyngd och lufttryck. Lekmän bör inte ens försöka...
Länk: http://www.scenariobiblioteket.se/produkt/den-svarta-hammaren/
Dessa luftskepp ser också ut som vanliga skepp med ballonger på.
 
Top