Fantastiska Flygande Farkoster

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En lite missvisande titel.
Jag är på jakt efter alla fantasy-skepp/farkoster som bryter mot fysikens lagar (vilket inte bara är flygande skepp).
Det ska vara fantasy, jag är inte intresserad av saker som känns Sci-Fi.

Även om jag tänkt använda detta som inspiration till rollspel är fokus på film/böcker utanför rollspel (även om förslag på rollspel också är välkomna).

Ni får gärna posta bilder/videor - jag vill ju se hur farkosterna ser ut. :)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Leonardo DaVincis helikopter -- byggd och fungerande, med någon slav som står och vevar av bara satan!

 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221


Det här var farsans favoritfilm. En rätt harmlös tramskomedi proppfull med galna försök till flygmaskinsbygge i sekelsskiftesstil. Grundplotten är en flygartävling över Engelska Kanalen, som drar till sig mängder med dårfinkar och ingenjörer som vill experimentera med nya maskintyper. Det gör att filmen är proppfull med putslustiga (och för det mesta helt harmlösa) stereotyper (alla amerikaner ser ut som cowboys, tex) och galnare flygmaskiner än du någonsin kan tänka sig.

Gillar man gammaldags film finns det mycket att hämta här. Nominerades för övrigt till en manus-oscar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Låt oss beta av Dungeons & Dragons

Cloud Giant Castle
Det säger sig själv att molnjättars hem svävar bland molnen
1609232879972.png

Forgotten Realms Earth Motes
Stora jordstycken där gravitatioen slutat gälla
1609232905472.png

Eberron Elemental Ship
Ett skepp med en elementar i en ring runt skeppet
1609232920825.png

Dark Sun sails in the dessert
I ökenvärlden Dark Sun finns inget vatten, det hindrar inte folk från att använda segel - i farkoster som liknar isjakter.
1609232990193.png

Apparatus of Kwalish
Ser ut som en korsning mellan en plåttunna och en hummer och tar sig fram på marken/botten både ovan och under vatten
1609233068768.png

Spelljammer
Alla skepp är fantastiska
1609233085973.png

I introt till Baldurs Gate III får man se en Mind Flayer Nautiloid från Spelljammer (spola fram till 2:20)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det här är filmena jag kommer på
(både bra filmer och mindre bra)

Stardust

The Three Musketeers (2017)

Mortal Engines

20,000 Leagues Under The Sea

Sky Captain and the World of Tomorrow
(det här är på gränsen till att kännas Sci-Fi)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lite blandat

To The Ends of Time
(aldrig hört talas om tidigare, men verkar innehålla flygande skepp)

Dr Snuggles Spruttibangbang
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
I Trakorien finns zepelonden: ”Zepelonden är en varmluftsballong dragen av flygande albadorer, svanar, pegaser eller hippogriffer. Ballonghöljet sys vanligen i fantasifulla former av algsiden som behandlats med hartser för att bli tätt. I korgen där människorna färdas finns en sylvoleumbrännare som man eldar för att zepelonden ska stiga högre mot skyarna.”

I Trakorien finns också ett svävande tempel, i Ilbaurien.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det slår mig att Trakorien var en ADnD-kampanj, så Granstöm kan ju mkt väl ha fått sin inspiration därifrån.

Men jag kom på en till! Det finns luftskepp i My Little Pony the Movie:
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Googlade zepelond och kom till det här pinterestkontot som verkar vara en bra resurs
Den här är ju grym! Det stämmer inte riktigt med hur vi tänker oss Zepelonder i Kopparhavets hjältar, men jäklar vad lockande det var med en luftballongskarrack! :D
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Bäst är ju vimanas, de här Dänicken-UFO-grejerna från gamla sanskrit-texter. Designen på dem varierar, men antingen är de en bisarr chariot, eller ett mothafuckin' flygande hinduiskt tempel! Fuck yeah. Jag kan inte fatta att Final Fantasy inte mine:at detta än.

Den här tråden är ju guld. Flygande Ziggurater nästa!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Flygande mattor...

Edit: det verkar som om opppetarkiv.se hindrar direktlänkar.
Man får surfa till oppetarkiv.se, söka efter Ture Sventon och klicka på avsnitt 6.
 
Last edited:
Top