Nekromanti Fallout 4

Ratsalad

Veteran
Joined
16 Apr 2015
Messages
22
krank;n95616 said:
Vad jag vill ha kommer jag helt 100% garanterat inte få:

Jag vill ha ett Fallout som är turbaserat i strid och har isometriskt perspektiv snarare än det här förstapersonstramset. Jag vill helst ha en ganska linjär story men gärna med sidouppdrag som inte utesluter varandra. Jag avskyr "riktiga val" och att tvingas spela om spel bara för att jag vill se all content. Det ska gå att göra en megagigantisk 100%-playthrough om man vill det. Final Fantasyspelen, iaf de jag spelat, har varit bra exempel här på vilken sorts struktur jag skulle vilja ha.
Bortsett från isometriskt perspektiv, finns redan spelet du efterlyser och det heter Mass Effect 3. Bon apetit. ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,938
Location
Ludvika
Ratsalad;n95781 said:
Bortsett från isometriskt perspektiv, finns redan spelet du efterlyser och det heter Mass Effect 3. Bon apetit. ;)
Är Mass Effect 3 fallout? Nej.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Ratsalad;n95781 said:
Bortsett från isometriskt perspektiv, finns redan spelet du efterlyser och det heter Mass Effect 3. Bon apetit. ;)

Som Rymdhamster påpekar så är ME3 inte Fallout. Det kanske kan vara lätt att blanda ihop dem, men en tumregel kan vara att det ena är postapokalyps och det andra inte.

Mass Effect-serien är överlag inte alls vad jag eftersöker, även om den är fantastisk. Det finns flera tillfällen, åtminstone under ettan och tvåan (inte klar med trean än), där man kan låsa sig ute från content. Och det gillar jag inte.

Jag ser fram emot att spela trean, framför allt eftersom jag hört att man inte måste spela om hela serien för att få se "alla sluten". Definitivt en feature.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,156
Äh, samma skit.
Bara tanka ned en reskin patch och låtsas att utomjordingarna är mutanter, citadellet är Barter town, Normandy är en rostig skolbuss och Reapers är norska muskelbyggare utklädda till Iron Maiden.
Själv vill jag ha ett fallout i ascii format!
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
208
Location
Mariestad
obak;n95868 said:
<> Själv vill jag ha ett fallout i ascii format!
Det påminner mig om ett spel förr i tiden, jag tror det hette Moria, det var bara ascii tecken, men det var ett fruktansvärt stort spel. Det skulle vara något för dig :wink:

Hmm, ja och så gammal är jag :eek:
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Fenhorn;n95873 said:
Det påminner mig om ett spel förr i tiden, jag tror det hette Moria, det var bara ascii tecken, men det var ett fruktansvärt stort spel. Det skulle vara något för dig :wink:

Hmm, ja och så gammal är jag :eek:
Dungeons of Moria? Det var den första rogueliken jag spelade, det är långt ifrån en bra roguelike dock.

/Luna Lovegood
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Jag försöker gissa vad de olika sakerna som man ser betyder.

Hunden: Du kan ha en hund som du skickar ut för att leta efter saker. Den är dock rätt kass på det och förstår inte att en power armour och en vägg med energivapen kan vara bra att ha.

Garaget med energirustning och vapen: Du kan modda din rustning och samla vapen på en vägg, precis som i Hitman 2.

Tillbakablickarna: Det kommer vara närmare undergången, eller ha mer med personer innan apokalypsen att göra än tidigare spel.

Luftskeppet: Det kommer finnas snabbresor via jättestora luftskepp. Någon gång under spelet kommer luftskeppet, eller i alla fall ett av dom, att explodera.

Personen som går förbi med en fedorahatt och trenchcoat: Mysterious stranger perken kommer finnas med i även detta spel, kanske får vi veta mer om den mystiska skyddsängeln?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,938
Location
Ludvika
mo.;n95958 said:
Jag försöker gissa vad de olika sakerna som man ser betyder.

Hunden: Du kan ha en hund som du skickar ut för att leta efter saker. Den är dock rätt kass på det och förstår inte att en power armour och en vägg med energivapen kan vara bra att ha.
Pfff. Det är ju Dogmeat. Och Dogmeat kommer med all säkerhet göra precis vad han alltid har gjort: Döda några saker, tappa förståndet och ge sig in i närkamp med en deathclaw eller en gattlinlaserbeväpnad supermutant och följdaktigen dö.

Good times.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
208
Location
Mariestad
Rymdhamster;n95978 said:
Pfff. Det är ju Dogmeat. Och Dogmeat kommer med all säkerhet göra precis vad han alltid har gjort: Döda några saker, tappa förståndet och ge sig in i närkamp med en deathclaw eller en gattlinlaserbeväpnad supermutant och följdaktigen dö.

Good times.
Nu är ju Dogmeat en vovve med många valpar, för om Dogmeat är med i spelet så kan man väl tänka sig att även "Puppies" perken är det.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,783
Ett Fallout som inte är gjort av Bethesda vore najs.



...attans.
 

Ratsalad

Veteran
Joined
16 Apr 2015
Messages
22
Luna Lovegood;n95607 said:
Så Bethesda har lyckats (enligt mig) att göra den minst imponerande fallout trailern hittils, om man följer strukturen ab tidigare falloutspel är det inte nödvändigtvis dåligt, det enda falloutspelet som hade en riktigt bra trailer var väl Fallout 3.
Lycktligtvis är Bethesda bättre på att snickra ihop spel än att göra trailers. Däremot tycker jag stort sett allting med senaste trailern ser väldigt lovande ut - till skillnad från t ex Dice med Star Wars Battlefront grafikporr som ser sådär 95% bättre ut än vad spelet någonsin kommer göra vid release - släpper Bethesda någonting som förmodligen ser ut exakt som vad man kommer att spela. Det kräver ett visst mått mod när andra speltillverkare gjort falsk marknadsföring som standard, så hatten av för Bethesda. För min egen kan Fallout 4 inte komma fort nog.
 

Ratsalad

Veteran
Joined
16 Apr 2015
Messages
22
Rymdhamster;n95785 said:
Är Mass Effect 3 fallout? Nej.
Du missar poängen. Jag replikerade en skribent som efterlyste ett spelsystem som redan finns i mängder av spel och således inte behöver spela Fallout överhuvudtaget.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,938
Location
Ludvika
Ratsalad;n96061 said:
Du missar poängen. Jag replikerade en skribent som efterlyste ett spelsystem som redan finns i mängder av spel och således inte behöver spela Fallout överhuvudtaget.
- Jag vill ha en bil som är blå, har mycket hästkrafter och krommade detaljer.
- Den här motorcyckeln har allt du vill ha!
- Bil?
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Bethesdas (första någonsin) E3 Showcase från inatt. Låg i säng och kollade på hela grejen live på min mobil via Twitch. XD

Fallout 4 delen startar vid ca 1:04:00.

 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag kommer köpa en PS4 helt och hållet för det här.
Någon som vet om man får något för en PS3 nuförtiden? Inbyte? (Den första, bakåtkompatibla 60GB varianten som en gång kunde säljas för sin vikt i guld)
Tre handkontroller, gitarr, kanske 20-30 spel.. Men det är väl bas nu...
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Inkognito;n98041 said:
Jag kommer köpa en PS4 helt och hållet för det här.
Någon som vet om man får något för en PS3 nuförtiden? Inbyte? (Den första, bakåtkompatibla 60GB varianten som en gång kunde säljas för sin vikt i guld)
Tre handkontroller, gitarr, kanske 20-30 spel.. Men det är väl bas nu...
Jag vet inte, det verkar vara mellan 600-1000, men jag är definitivt intresserad.

/Luna Lovegood
 

Ratsalad

Veteran
Joined
16 Apr 2015
Messages
22
Rymdhamster;n96069 said:
- Jag vill ha en bil som är blå, har mycket hästkrafter och krommade detaljer.
- Den här motorcyckeln har allt du vill ha!
- Bil?
Exakt - köp dig en bil du. ;)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Jag borde vara peppad, men jag vet inte riktigt om jag klarar av det en omgång fallout till.


Nu vet jag att jag är i minoritet som inte klarar av Bethedas sett att tänka på rollspel, jag tycker att deras grund ide är så förbannat trist.

Jag hoppas att vi slipper det här elder scrolls tänket som sabbade hela Falout 3 och massor av New Vegas (som till stor del räddades av satt det vara nån annan, som kunde nått om spelglädje som gjorde spelet).
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jocke;n98088 said:
och massor av New Vegas (som till stor del räddades av satt det vara nån annan, som kunde nått om spelglädje som gjorde spelet).
Ja det var ju trotts allt ett företag som skapades ur askorna av Black Isle studios som skapade New Vegas. Många personer som arbetar på Obsidian Entertainment, specielt bland ledarskapet och andra viktiga personer, arbetade på Black Isle Studios också, och arbetade direkt med Fallout 1 och 2 till att börja med. Så jag var inte förvånad alls när jag kom fram till att jag tyckte om New Vegas mycket mer än FO3.

Personligen har jag ju inget igentligen emot FO3, tycker det är ett rätt bra spel, jag spenderade ju långt över 100 timmar, om inte 200 timmar, i FO3 trotts allt (samma med Bethesdas andra spel som Oblivion och Skyrim). Men FONV var långt bättre, och jag spenderade samma typ av tid i det som jag gjorde med FO3.

Med det sagt, så ser jag fram emot FO4, det verkar vara åtminstone lika bra som FO3 och/eller andra Bethesda spel, så jag kommer nog åtminstone spendera en 100-200+ timmar i det när jag väl får tag på det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,938
Location
Ludvika
Jag är lite orolig, men jag börjar faktiskt bli ännu lite mer pepp på Fallout 4 efter att ha gluttat lite på klipp från E3. Normalt sett undviker jag allt sånt där för att jag inte vill spoila saker och sålunda förstöra min upplevelse. Men den här gången är jag rätt glad att jag kollade i alla fall.

Först kände jag mig skeptisk till hela den där "Bygg en bosättning"-grejen. Men efter att ha kollat igenom den snutten och hört vem den än är som pratade försäkra att det bara en en liten del av spelet, och att om man inte gillat sånt så finns det fortfarande handlingen och resten av världen att utforska, så är det en sak som får mig att börja känna mig rätt pepp. Jag tror att den där funktionen kommer att göra spelet väldigt intressent att spela vidare till och från, först för utforskning och äventyrande. Men så småningom när det börjar bli gammalt så för världsbyggande.

Jag hoppas bara att det kommer finnas ett smidigt sätt att exportera sånna här bosättningar så att man kan börja "byta bosättnignar med varandra". Lite som en "in game moding resource" eller vad man ska kalla det. Så jag kan ha roligt och bygga upp en bosättning inne i spelet. Och sen när jag tycker att bosättningen är "färdig" så kan jag bara plocka ut filen för den och slänga upp på nätet för andra att leka vidare med.

Vad jag är riktigt jäkla pepp på är modfunkationera för vapen och rustningar, för där har jag nästan alltid kännt att "den här rustningen är skitcool, så när som på..." eller "det här vapnet är ju rätt häftigt, men jag hade velat ha en avsågad variant". Där tror jag verkligen att jag kommer kunna leka runt precis hur mycket som helst, och kanske äntligen, för första gången sedan Fallout 1 och 2, få en Power Armor som jag faktiskt tycker är riktigt cool!

Ansiktsmodulerandet verkar de dock ha gjort ännu mer avancerad och flexibel. Roligt i och för sig, men det gör det också så mycket mer tidskrävande att sätta ihop sin karaktär. Jag gillade hur skyrim hade delat upp det mer i moduler med begränsade val. Det var ju så klart just väldigt begränsande, men det gjorde också att det gick ganska snabbt. Nåväl, det verkar i alla fall vara en hyfsat lätthanterad interface för det, så det kan säkert bli kul.

Nu hoppas jag bara på att man kan få sig en riktigt jäkla snygg skinpaj att gå runt i. Även detta tycker jag har varit bristande i både Fallout 3 och 4, även om jag gillade "the kings outfit".
 
Top