Nekromanti Fallout 4

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Heh... karaktärsskapandet tog mig lång tid även med Oblivion, Fallout 3 + NV, OCH Skyrim. Karaktärsskapande tar alltid lång tid för mig. Inte ovanligt att det kan ta över 1 timme, eller mer (beroende på hur komplex karaktärsskapandet, utseende, stats och färdigheter, råkar vara), för mig att skapa karaktärer. Så det kommer inte vara någon större skillnad för mig när det gäller FO4. XD
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Rhodryn;n98368 said:
Heh... karaktärsskapandet tog mig lång tid även med Oblivion, Fallout 3 + NV, OCH Skyrim. Karaktärsskapande tar alltid lång tid för mig. Inte ovanligt att det kan ta över 1 timme, eller mer (beroende på hur komplex karaktärsskapandet, utseende, stats och färdigheter, råkar vara), för mig att skapa karaktärer. Så det kommer inte vara någon större skillnad för mig när det gäller FO4. XD
I skyrim brukar det väl oftast ta mig en knapp timme. I fallout kan det ofta ta uppemot 2 timmar, om inte ännu längre. Det är klart, där ska man ju också välja färdigheter och annat, något man ju faktiskt "slapp" (saknade) i Skyrim. Så det kanske är så att ansiktsmodelerandet inte alls gått snabbare för mig i Skyrim, utan att det bara är en illusion eftersom karaktärsskapandet som helthet går snabbare på grund av att det innehåller färre delar.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
När vi ändå snackar Fallout 4, är det ingen som testat appen? Dvs. Fallout mobilspelet som presenteras på E3? Sjuuukt underhållande! (läs beroendeframkallande)
 
Joined
16 Feb 2010
Messages
372
Location
Stockholm
Inkognito;n98377 said:
När vi ändå snackar Fallout 4, är det ingen som testat appen? Dvs. Fallout mobilspelet som presenteras på E3? Sjuuukt underhållande! (läs beroendeframkallande)
Skiten finns ju inte på Android... (Int' är jag bitter...)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Som Spidde sa så har den inte kommit ut på Android än, och tydligen ska det ta några månader innan den kommer ut på Android... trots att android har fler användara än iOS har. :mad: *grrr's*

Rymdhamster: spelet heter "Fallout Shelter"... och det är lättare för mig att ge dig länken till E3 revealen av det (som hände mitt i Fallout 4 revealen), där Todd Howard beskriver vad spelet kommer vara, än att jag försöker förklara det. :)

 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Rhodryn;n98742 said:
Som Spidde sa så har den inte kommit ut på Android än, och tydligen ska det ta några månader innan den kommer ut på Android... trots att android har fler användara än iOS har. :mad: *grrr's*
Apple har sponsrat. Det är inte ovanligt att Apple ger en slant för att få en tids exklusivitet.

Av din reaktion att döma - och om du fortsätter med att gå ut och impulsköpa en iPhone/iPad - så är det väl investerade reklamslantar ;-)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
CapnZapp;n98746 said:
Apple har sponsrat. Det är inte ovanligt att Apple ger en slant för att få en tids exklusivitet.

Av din reaktion att döma - och om du fortsätter med att gå ut och impulsköpa en iPhone/iPad - så är det väl investerade reklamslantar ;-)
Jo, det är ju rätt uppenbart att Apple köpt lite exlusivitet för en tid... det händer rätt ofta har jag märkt med iOS's, att dom har rätt mycket grejer först. Vilket för mig, som inte har något alls till övers för några Apple produkter över huvud taget, kan vara lite lätt irriterande. Men jag är en person med ytterst stort tålamod... I can wait.

Det är ju ett väldigt bra sätt att skaffa fler kunder av ens produkter om man tenderar vara först med mycket (oavsätt varför man är det)... så på så sätt ger jag väl Apple tummarna upp... men i övrigt så får de tummarna ner för mig. XD Jag antar att jag är lite av en PC fanboy... och föredrar Android för deras versitilitet och möjlighet att ändra på näst intill vad jag vill i dem.


Sedan FO4 blev avslöjades på E3, så har jag spelat Fallout New Vegas igen. Och som alltid, I alla Fallout spel sedan 1'an, så spelar jag som Sniper, med Agility 10 för att ha så många AP som möjligt (i FO1/2/T för att all strid ju var turnbased då (dock så fanns ju real time i Tactics)... och i FO 3 och NV för att jag använder V.A.T.S hela tiden). Jag har lite då och då genom åren, och igenom de olike FO spelen, försök skapa andra typer av karaktärer, närstridare, granatkastare, energivapen användare, Big guns i de spel som haft det som färdighet, snackare, etc... men i slutändan har jag kort efter jag skapat den karaktärten raderat den, och startat om med AG 10 sniper builds. I de gamla spelen, 1+2+T, så brukade jag alltid tagga Small Arms, Sneaking och Lockpicking, och efter jag fått tag på Tag Perken så kunde min fjärde tag variera lite. Medan i FO3 och FONV så tenderar jag tagga Small Arms/Guns, Lockpicking, Science... och med Tag perken så brukar jag sedan plocka antingen Repair eller Sneak som min fjärde taggning.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Vad har folk emot fallout 3 egentligen? Bortsett från det muppiga slutet tyckte jag trean var bättre än NV. Världen kändes så plastig och inkonsekvent på npt vis i Vegas.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Brynolf;n100310 said:
Vad har folk emot fallout 3 egentligen? Bortsett från det muppiga slutet tyckte jag trean var bättre än NV. Världen kändes så plastig och inkonsekvent på npt vis i Vegas.
Jag gillade nog allt bättre i Fallout NV än i Fallout 3 förutom just världen (jag föredrog det lite öppnare landskapet i 3:an, i NV kändes man så låst av bergskedjor och sånt till att bara följa vissa specifika världar) och huvudstoryn (som jag inte tyckte kändes särskilt motiverande i NV, och slutet tyckte jag var rätt kasst).
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Rhodryn;n98815 said:
Jo, det är ju rätt uppenbart att Apple köpt lite exlusivitet för en tid... det händer rätt ofta har jag märkt med iOS's, att dom har rätt mycket grejer först. Vilket för mig, som inte har något alls till övers för några Apple produkter över huvud taget, kan vara lite lätt irriterande. Men jag är en person med ytterst stort tålamod... I can wait.
Högst tveksamt att Apple har köpt något. Överlag är det enklare att utveckla för iOS, iOS-enheter har generellt bättre prestanda, och, det viktigaste, Apple-användare är långt köpstarkare än android-användare. Så det är perfekt att först utveckla till iOS, se om folk vill ha ens produkt för att sedan släppa det på andra plattformar.

Utvecklarna av Monument Valley, ett hyllat mobilspel, släppte alla siffror runt utveckling och försäljning av spelet. Förutom den groteska mängden piratkopiering så var en av lärdomarna att 70% av installationerna var på Android, medan 70% av inkomsterna kom från iOS...
Bara ett exempel, men det verkar spegla en hel del utvecklares erfarenheter.

Sorry för sidospåret :)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Mm... iOS är ju mer eller mindre låst som system. Man får vad man får med dem mobilerna, och modifikationer kan vara svåra att göra, vad jag vet/hört i alla fall. Vilket ju gör det lättare på ett sätt att göra spel till iPhones... eftersom det är en känd uppbyggnad, chansen att den ser anorlunda ut från mobil mobil är liten... medan med Adroid mobiler så kan systemet i dem se helt anorlunda ut mellan de olika mobil företagen.

Brynolf;n100310 said:
Vad har folk emot fallout 3 egentligen? Bortsett från det muppiga slutet tyckte jag trean var bättre än NV. Världen kändes så plastig och inkonsekvent på npt vis i Vegas.
Jag hade ju inget igentligen emot FO3, det är ett bra spel generelt sätt, och jag spelade det mycket. Där fanns väl lite grejer här och där som jag kunde irritera mig på, diverse "mekaniska" grejer i spelet mm, men jag kunde stå ut med det. Men det som gör att jag tycker FONV är långt mycket bättre än FO3 är... hmmm... vet inte hur jag ska förklara det. *spenderade någon minut på att tänka*

FO3 som spel var/är ett väldigt bra spel... men FO3 som ett Fallout spel kändes lite... "Fallout light", "Fallout Lätt och Lagom", eller något. Där är en känsla för mig av att... något inte riktigt stämmer... där det nästan är som om en viss ingrediens som finns i de gamla Fallout spelen (1, 2 och Tactics), helt enkelt saknas i FO3. Det känns nästan som att FO3 är lite... strykt, utslätat, urlakat... där vad det än är som saknas för mig med FO3 har någon stans på vägen råkat bli/medvetet blivit urtvättat. Exakt vad det är som saknas kan vara svårt att peka på, det är bara en känsla jag har ju.

Om vi då tar FONV som exempel... så är FONV bättre som spel generelt sätt jämfört med FO3. Mycket av det mechaniska har förbättrats, och där är många små och stora förändringar (bland många olika delar av spelet) som jag personligen tycker gör spelet bättre än FO3. Det finns ju fortfarande problem med det, men mindre än där är för FO3 för mig. Där är oxå något med FONV's... ehm... kommer inte på ett bra svenskt ord att använda för det just nu... så på englelska... "writing": There is something with the writing in FONV that seems... better... more authentic, more "wellwriten"... atleast as a Fallout game. FONV når ju fortfarande inte samma nivå at "Fallout-ness" som de gamla spelen, men det känns som att spelet är närmre än vad FO3 var.

Sen exakt om det är det eller inte vet jag inte. Det kan helt enkelt bara vara så simpelt att det faktumet att de som gjorde FONV, Obsidian Entertainment, består av många folk som steg ur askan av Black Isle Studios... så att många av de viktiga personer som faktiskt låg bakom Fallout 1, 2 och Tactics, faktiskt arbetade på FONV oxå. Och pga det "tycker" jag då att FONV känns mer Fallout än FO3. Det kan oxå vara att det är ren nostalgi som gör att jag tycker att FO3 känns som "Fallout Lätt och Lagom", att jag bara inbillar mig skillnaden.

Men, samtidigt så kanske jag har helt rätt oxå, att där faktiskt är något som saknas med FO3, att FO3 är en utspädd version av Fallout. Och att FONV faktiskt är mer likt de gamla Fallout spelen än vad FO3 är... och mer välskriven... där kom ordet... välskriven... än vad FO3 är.
 
Top